Pokud se budeme blížit k reprodukčnímu číslu dva, zavedeme distanční výuku, uvedl Vojtěch

pátek 18. září 2020 ·

Učitelé a žáci, s výjimkou 1. stupně, si nasadí roušky i při vyučování. Fórum rodičů v reakci sepsalo petici za právo rodičů zažádat si o distanční výuku. O koronavirové situaci a jeho dopadu na školství debatovali v pořadu Události, komentáře ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO), místopředseda školského výboru Martin Baxa (ODS) a místopředseda podvýboru pro regionální školství Marek Výborný (KDU-ČSL). 


Adam Vojtěch (mzcr.cz)
Podle asociace Fórum rodičů není nařízení ohledně roušek ve školách správné. Na své facebookové stránce publikovali příspěvek s dotazem na rodiče: „Pošlete své děti do škol?“ Vládě také odeslali otevřený dopis a sepsali petici za právo rodičů požádat si o distanční výuku. 

„V tuto chvíli nezbývá nic jiného než roušky zavést, jakkoli je to problematické opatření, ale musíme udělat všechno pro to, aby se školy co nejdéle udržely v prezenčním režimu,“ řekl Baxa. Vyzval vládu, aby zajistila respirátory pro učitele. 

Podle ministra Vojtěcha by nemělo docházet příliš často k tomu, že bude učitel v karanténě, protože pokud dodrží povinnost nosit roušku on i studenti, do izolace nemusí. „Pokud se budeme blížit k reprodukčnímu číslu dva, což by bylo velmi explozivní, zavedeme distanční výuku,“ řekl. 


Celý text a pořad ke stažení naleznete zde

13 komentářů:

MG řekl(a)...
18. září 2020 v 10:02  

Tím chce Vojtěch říci, že je rouška dostačující ochrana? Která, papírová, hadrová, nano? Kdy budou mít učitelé dostatek respirátorů? Až Plagovi srostou kosti?

MM řekl(a)...
18. září 2020 v 10:21  

A kdy to bude? Abychom se připravili...

Reprodukční číslo r se počítá podle složité metodiky, přičemž výchozí data nejsou veřejně přístupná. Nepochybuji, že z politických i ekonomických důvodů se bude s výsledkem také trochu kouzlit.

Přesto lze z doposud uveřejněných údajů číslo přibližně odhadnout. V posledních týdnech reprodukční číslo velmi nápadně koreluje s poměrem počtu aktuálně nakažených a počtu nakažených před pěti dny. Má to jistou logiku, protože 5 dnů je medián inkubační doby.

Takže pokud se počet nakažených během 5 dnů přiblíží dvojnásobku, je na čase oprášit webkamery a vypulírovat skenery...

Beny řekl(a)...
18. září 2020 v 11:57  

Jako limitně blížit nebo jak jako? Bude stanovena dovolená odchylka? Vždyť reprodukční číslo bylo včera 1,59 s nejistotou mezi 1,30 až 1,79 (jestli si dobře pamatuju). Už nás netahejte za frňák.

A respirátor či rouška jako přikázaný pracovní ochranný prostředek si máme kupovat sami?

Ministři, poslanci, úředníci, prodavačky apod. si je také kupují? Nebo jim je poskytuje zaměstnavatel (firma či stát).

Je to hnus velebnosti!

BP řekl(a)...
18. září 2020 v 18:34  

Pan ministr Vojtěch pravil, že všichni ředitelé obdrželi pro učitele respirátory a roušky. Tak pojďme za řediteli, aby nám tyto ochranné pomůcky rozdali.

Anonymní řekl(a)...
18. září 2020 v 19:15  

Osobně si myslím, že každý učitel má dostatečně vysoký plat na to, aby si nakoupil roušky a respirátory. Osvícený zřizovatel toto zajistí ze svých zdrojů. A kde se nám poztráceli sponzoři?

mirek vaněk řekl(a)...
18. září 2020 v 21:19  

Už to kdesi bylo. Proč neudělají kompromis a nezavedou omezenou výuku. Středoškoláci se budou připravovat doma a do školy budou chodit na přezkoušení, konzultace a zadání úkolů. Může jich být ve škole jen třetina(dva dny doma a 1 den ve škole) nebo i míň a nebudou se tolik mačkat a i riziko přenosu viru klesne. Navíc se podpoří samostatná práce žáků a zlepší individuální komunikace mezi učitelem a studentem.
Proč jen ode zdi ke zdi? Prezenční výuka hrozí coronavirem, distanční neschopností online komunikace a nemožností vysvětlit některé partie. Proč nevyužít silné stránky obou způsobů a neeliminovat problémy?

rváčkazvesela řekl(a)...
18. září 2020 v 22:37  

Pane Vaňku ptáte se správně...nicméně Vás nikdo nevyslyší.
Kamarádka - učitelka na střední- mi tuto představu též popisovala...je to dobrý nápad i pro druhý stupeň zš.
Proč vlastně za tyto představy nestávkovat?
Jsme ovce a ovcemi zůstaneme.

MM řekl(a)...
19. září 2020 v 7:38  

To 'mirekvaněk' a 'rváčkazvesela':

Přesně tak, ode zdi ke zdi. Vidím, že řada kolegů nezávisle na sobě uvažuje podobně.

Je-li nutné kontakty mezi populací středoškoláků během následujícího - dejme tomu - půlroku "naředit" (což nutné je), nemuselo by se to dělat úplným uzavřením škol na měsíc či dva.

Stačilo by například s dostatečným předstihem nařídit, že po každých dvou (třech...) týdnech standardní výuky škola zařadí týden výuky distanční. V těch dvou týdnech by se probírala témata, k jejichž zvládnutí je přítomnost studentů ve škole vysoce potřebná (témata náročná na okamžitou zpětnou vazbu, laborky, ale také písemky ap.). A na distanční týden by studenti dostali předem připravené úkoly k samostatnému studiu a k procvičování, samozřejmě s případnými on-line konzultacemi. Téměř v každém standardním předmětu by šla taková 'distanční' témata předem připravit a ověřit jejich zvládnutí by po týdnu šlo mnohem snáz než po dvou měsících.

Periody střídání by si školy mohly buď stanovit samy, nebo by mohly být v rámci kraje (okresu) nějak koordinované, aby se rovnoměrněji rozložil vliv na veřejnou dopravu, služby ap.
Ten distanční týden (společný pro celou školu, aby se lidé opravdu nestýkali) mi přijde dostatečně dlouhý na to, aby se infekce zpomalila (spolu s víkendy je to v podstatě délka karantény), a dostatečně krátký na to, aby bylo možné výsledky samostatné práce ověřit i bez intenzivní on-line komunikace.

Na II. stupni ZŠ by to mohlo fungovat podobně.

Ale tohle měla mít vláda (nebo vedení krajů) promyšlené už o prázdninách.

Nebo je ještě čas?

MM

Anonymní řekl(a)...
19. září 2020 v 17:33  

MM

Jako úplně špatný nápad to není, ale je to tak rozsáhlý zásah třeba do dopravy, průběhu pandemie,..že to asi nebude fungovat. Koordinovat takovou dopravu, když do školy dojíždí žáci z 5 okresů je problém, jeden okres může být v semaforu červeno-černý a další jen zelený. Ideální stav pro zamoření dalších oblastí. Ponechat současný stav bude asi pro zvládnutí pandemie nejoptimálnější. Vidím to na prezenční výuku - distanční výuku. Učitelé jsou taky jen lidé. Váš názor to není, ale byly tady i názory na rozdělení učitelů na poloviny a třetiny. Něco ve smyslu - celý den si odučíš a potom si sjedeš ještě distanční výuku + prezenční doučování. Fyzicky a psychicky nezvládnutelný stav. "Na každém učiteli záleží".

Ivo řekl(a)...
20. září 2020 v 5:15  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
20. září 2020 v 9:13  

Pan Vaněk
U středních škol by to šlo a jsem přesvědčen, že by to pomohlo. Pokud by ovšem děti omezily sdružování ve volném čase... zatím k tomu moc ochotné nejsou.
Ale Váš návrh určitě stojí za zvážení, a je chybou, že se o něčem podobném nevede veřejná diskuze.

Zda by šel použít u druhého stupně, to ať posoudí lidé znalejší než já. Za těch pár let, co neučím na ZŠ, to podle vyjádření kolegů šlo se schopností dětí samostatně studovat hodně dolů. Ale třeba to ještě není tak zlé.

Petr Portwyn řekl(a)...
20. září 2020 v 9:19  

Pan Neznámý
19. září 2020 7:38

Jak už tu padlo výše, výuka 1/3 prezenčně, zbytek samostudium plus online konzultace je nezvladatelná pro učitele, tedy pokud se pouze nezadají čísla stránek v učebnicích. Nevím jak u kolegů, ale mně příprava materiálů na distanční výuku zabrala více času, než normální přípravy. Kdybych k tomu měl ještě učit...
Vyčerpaný učitel je náchylnější k virové nákaze, za nakaženého suplují kolegové, kteří jsou ještě utahanější... To by vedlo ke kolapsu systému v dost krátké době.

Beny řekl(a)...
20. září 2020 v 10:05  

Naprostý souhlas ... to je reálný pohled na situaci.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.