Michal Kaderka: Přestaňme plakat nad učitelskou almužnou

úterý 29. září 2020 ·

„Pravidelně vycházejí statistické údaje o příjmech učitelů ve školách. Ty obvykle rozpalují učitele doběla. Zdaleka ne každý totiž na své pásce vidí statistiky předkládaných čtyřicet tisíc hrubého. Posun průměru směrem nahoru je způsobený tím, že průměrný věk učitele na jednotlivých stupních škol přesahuje 45 let – a s dvaceti lety praxe, osobním ohodnocením, třídnictvím či odměnami za zapojení do evropských projektů už je 40tisícový měsíční průměr reálný. Vyšší plat je ovšem v případě učitelů vykoupen dalšími aktivitami – schůzováním, tvorbou mnoha vzdělávacích dokumentů či další administrativou,“ píše Michal Kaderka pro SeznamZprávy. 


Michal Kaderka (eduin.cz)
Kaderka také píše:

Realističtější je porovnání příjmů učitelů s ostatními vysokoškolsky vzdělanými pracovníky. Začínající koncipient si v průměrně velké advokátní kanceláři přijde na 25 tisíc korun, podobně jsou na tom absolventi v dalších soukromých firmách. Začínající učitel však na výplatní pásce uvidí částku blížící se 30 tisícům hrubého. Například archeologové po dvaceti letech praxe dosáhnou na 27 tisíc a herci v městském divadle na 25 tisíc hrubého. Podobně nízké platy mají archiváři, lidé v sociálních službách jsou na tom platově často ještě hůře... 

Absolvent bez praxe je schopen si v soukromém sektoru během dvou let sáhnout na dvojnásobek mzdy, pokud má štěstí a pokud se snaží. Ve škole ovšem bude mít tvořivý začínající učitel vždycky nižší plat než jeho nejlínější starší kolega – prostě proto, že „mladej“ má málo let praxe. 

Kdo ale tvrdí, že učitelé jsou chudáci, ten vzdělávání fakticky škodí. Učitelé v žádné platové mizérii nejsou a neustálé nářky o chudých kostelních myších odrazují talentované středoškoláky, kteří třeba nemíří na soudcovské platy, ale chtějí v pohodě vyžít a mít zároveň skvělou a smysluplnou práci. Výše učitelských platů je jen jedním ze strategických rozhodnutí, která je třeba učinit, aby se před naše děti postavili ve třídách ti nejlepší. 


Celý text naleznete zde

14 komentářů:

Ivo řekl(a)...
29. září 2020 v 7:00  

Pane Kaderko, postavte se před pubescenty NA 30 let a SRANDA VÁS IHNED PŘEJDE!!

Vít Filipovský řekl(a)...
29. září 2020 v 9:27  

Tady asi někdo nepochopil o čem pan Kaderka píše. Vaši pubescenti budou stejní ať dostanete 30 nebo 40 tisíc korun. Váš plat na tom, že pubescenti vám budou ničit nervy nic nezmění.

Tomáš Barták řekl(a)...
29. září 2020 v 9:41  

Velký problém vidím v progresi finančního ohodnocení práce učitele. Mezi nástupním platem a platem končícího učitele (tedy v platové tabulce) by měl být jiný rozdíl než je dnes. Ten je v současnosti málo motivující. Tak to je. Bez debat.

mirek vaněk řekl(a)...
29. září 2020 v 9:55  

Nazval to trefně. Učitelská almužna.

I to přestat plakat je přijatelné. Místo pláče lze držet ústa nebo bojovat. Já jsem pro boj.

Jinak srovnávat plat učitele s platem novináře je trochu mimo. I s platem v Lídlu.
Srovnávat by se mělo srovnatelné tedy vysokoškoláci s vysokoškoláky.

Ten článek beru jako provokaci. Když není o čem psát, tak se nějaká blbost vždycky najde,že?

Petr Portwyn řekl(a)...
29. září 2020 v 10:55  

Nikdy jsem nad platem nenaříkal - ani když jsem bral šest tisíc hrubého.
Nicméně ten článek je buď provokace, nebo pan Kaderka neví, co je to učit. Nebo obojí, vzhledem k tomu, za koho "kope".

Zeptám se jednoduše: Jakou zodpovědnost má archeolog?
Půjde před soud, když se mu rozbije historický kachel? A snaží se mu ten kachel aktivně sám sebe rozbít?

Petr Portwyn řekl(a)...
29. září 2020 v 10:57  

Pan Filipovský
Obdobně byste mohl odpovědět třeba chirurgovi. Uděláte to?

Vždy je to cost/benefit. Když se zeptám, zda by šli mí známí technici učit fyziku, dostávám odpovědi typu "Zbláznil ses? Já bych ty *** musel zabít. Za ty prachy ani náhodou."

Petr Portwyn řekl(a)...
29. září 2020 v 11:05  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
rváčkazvesela řekl(a)...
29. září 2020 v 13:03  

Pubescenti profesionálovi nervy neničí!! Aby mohl být ale tím profíkem, potřebuje pořádné vzdělání a to taky něco stojí - nebo má stát. Máme tu vše pokřiveno tím, že je vzdělání "bezplatné" !!

rváčkazvesela řekl(a)...
29. září 2020 v 13:06  

Takže řádné pedagogické a psychologické vzdělání a taky systém, který nás podpoří a nesrazí...
Systém zatím podporuje jen rodiče!
Ani kvalitní vzdělání ani podpora systému (a vůbec existence nějakého systému) zde NENÍ!!!

laimes řekl(a)...
30. září 2020 v 11:05  

společenský status = úroveň a význam pozice, vážnost a prestiž postavení v dané společenské skupině, determinovaná věkem, rasou, náboženstvím, vzděláním a osobní výkonností, sociálním a kulturním kapitálem, materiálním zabezpečením a jeho možnostmi

Silvie A. řekl(a)...
30. září 2020 v 19:56  

Váš plat na tom, že pubescenti vám budou ničit nervy nic nezmění.

Nikoho jiného nežli pubescenty ve třídách nemám, a nervy mi neničí. Ono v mém věku mi asi nervy neničí téměř nic. Ale mám pradávný zažitek z jedné hodně nepříjemné a nervy drásající práce - zkušební období v obrovské firmě - a tehdy mi ten ministerskej plat dost pomáhal.

Ivo řekl(a)...
1. října 2020 v 5:08  

Tomáš Barták:
Málo motivující pro mladé je to, že za "moc muziky", tj. invenci a nové trendy ve výuce NIKDO NEOCENÍ! Naopak učitel(ka), která si v půl druhé odpoledne u kadeřníka nechá udělat trvalou má o bratru 12 tis. víc!
TOMU ŘÍKÁM SOCÍK NA NON PLUS ULTRA :-(

Ivo řekl(a)...
1. října 2020 v 5:13  

Vít Filipovský:
Ano, pubescenti budou stejní, ale mnozí kolegové a exkolegové včetně managementu ještě HORŠÍ...
Proto ani za těch 40 hrubého mnoho mladých nenalákáte (takové množství, jaké by bylo potřeba především ve velkých městech...). Na vesnici je takový plat hotový dar z nebes. Ve velkých městech s nájmem 10-20 tis mnoho muziky s kantorským platem neuděláte :-( Chybí startovací byty pro mladé začínající učitele - přesně podle dikce "NEVIDITELNÁ RUKA TRHU TO VŠE VYŘEŠÍ" jak pravil V. Klaus. ANO VYŘEŠÍ, A VYŘEŠILA - VÝSLEDEK VIDÍTE!

poste.restante řekl(a)...
4. října 2020 v 15:51  

Pokud snad chtěl pan Kaderka svými "věcnými" argumenty přispět k objektivní debatě o výši učitelských platů, nebo snad dokonce chtěl podpořit jejich zvýšení, pak se mu povedl pravý opak.
Daří se mu to poslední dobou nějak často...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.