„Pravidelně vycházejí statistické údaje o příjmech učitelů ve školách. Ty obvykle rozpalují učitele doběla. Zdaleka ne každý totiž na své pásce vidí statistiky předkládaných čtyřicet tisíc hrubého. Posun průměru směrem nahoru je způsobený tím, že průměrný věk učitele na jednotlivých stupních škol přesahuje 45 let – a s dvaceti lety praxe, osobním ohodnocením, třídnictvím či odměnami za zapojení do evropských projektů už je 40tisícový měsíční průměr reálný. Vyšší plat je ovšem v případě učitelů vykoupen dalšími aktivitami – schůzováním, tvorbou mnoha vzdělávacích dokumentů či další administrativou,“ píše Michal Kaderka pro SeznamZprávy.
|
Michal Kaderka (eduin.cz) |
Kaderka také píše:
Realističtější je porovnání příjmů učitelů s ostatními vysokoškolsky vzdělanými pracovníky. Začínající koncipient si v průměrně velké advokátní kanceláři přijde na 25 tisíc korun, podobně jsou na tom absolventi v dalších soukromých firmách. Začínající učitel však na výplatní pásce uvidí částku blížící se 30 tisícům hrubého. Například archeologové po dvaceti letech praxe dosáhnou na 27 tisíc a herci v městském divadle na 25 tisíc hrubého. Podobně nízké platy mají archiváři, lidé v sociálních službách jsou na tom platově často ještě hůře...
Absolvent bez praxe je schopen si v soukromém sektoru během dvou let sáhnout na dvojnásobek mzdy, pokud má štěstí a pokud se snaží. Ve škole ovšem bude mít tvořivý začínající učitel vždycky nižší plat než jeho nejlínější starší kolega – prostě proto, že „mladej“ má málo let praxe.
Kdo ale tvrdí, že učitelé jsou chudáci, ten vzdělávání fakticky škodí. Učitelé v žádné platové mizérii nejsou a neustálé nářky o chudých kostelních myších odrazují talentované středoškoláky, kteří třeba nemíří na soudcovské platy, ale chtějí v pohodě vyžít a mít zároveň skvělou a smysluplnou práci. Výše učitelských platů je jen jedním ze strategických rozhodnutí, která je třeba učinit, aby se před naše děti postavili ve třídách ti nejlepší.
14 komentářů:
Pane Kaderko, postavte se před pubescenty NA 30 let a SRANDA VÁS IHNED PŘEJDE!!
Tady asi někdo nepochopil o čem pan Kaderka píše. Vaši pubescenti budou stejní ať dostanete 30 nebo 40 tisíc korun. Váš plat na tom, že pubescenti vám budou ničit nervy nic nezmění.
Velký problém vidím v progresi finančního ohodnocení práce učitele. Mezi nástupním platem a platem končícího učitele (tedy v platové tabulce) by měl být jiný rozdíl než je dnes. Ten je v současnosti málo motivující. Tak to je. Bez debat.
Nazval to trefně. Učitelská almužna.
I to přestat plakat je přijatelné. Místo pláče lze držet ústa nebo bojovat. Já jsem pro boj.
Jinak srovnávat plat učitele s platem novináře je trochu mimo. I s platem v Lídlu.
Srovnávat by se mělo srovnatelné tedy vysokoškoláci s vysokoškoláky.
Ten článek beru jako provokaci. Když není o čem psát, tak se nějaká blbost vždycky najde,že?
Nikdy jsem nad platem nenaříkal - ani když jsem bral šest tisíc hrubého.
Nicméně ten článek je buď provokace, nebo pan Kaderka neví, co je to učit. Nebo obojí, vzhledem k tomu, za koho "kope".
Zeptám se jednoduše: Jakou zodpovědnost má archeolog?
Půjde před soud, když se mu rozbije historický kachel? A snaží se mu ten kachel aktivně sám sebe rozbít?
Pan Filipovský
Obdobně byste mohl odpovědět třeba chirurgovi. Uděláte to?
Vždy je to cost/benefit. Když se zeptám, zda by šli mí známí technici učit fyziku, dostávám odpovědi typu "Zbláznil ses? Já bych ty *** musel zabít. Za ty prachy ani náhodou."
Pubescenti profesionálovi nervy neničí!! Aby mohl být ale tím profíkem, potřebuje pořádné vzdělání a to taky něco stojí - nebo má stát. Máme tu vše pokřiveno tím, že je vzdělání "bezplatné" !!
Takže řádné pedagogické a psychologické vzdělání a taky systém, který nás podpoří a nesrazí...
Systém zatím podporuje jen rodiče!
Ani kvalitní vzdělání ani podpora systému (a vůbec existence nějakého systému) zde NENÍ!!!
společenský status = úroveň a význam pozice, vážnost a prestiž postavení v dané společenské skupině, determinovaná věkem, rasou, náboženstvím, vzděláním a osobní výkonností, sociálním a kulturním kapitálem, materiálním zabezpečením a jeho možnostmi
Váš plat na tom, že pubescenti vám budou ničit nervy nic nezmění.
Nikoho jiného nežli pubescenty ve třídách nemám, a nervy mi neničí. Ono v mém věku mi asi nervy neničí téměř nic. Ale mám pradávný zažitek z jedné hodně nepříjemné a nervy drásající práce - zkušební období v obrovské firmě - a tehdy mi ten ministerskej plat dost pomáhal.
Tomáš Barták:
Málo motivující pro mladé je to, že za "moc muziky", tj. invenci a nové trendy ve výuce NIKDO NEOCENÍ! Naopak učitel(ka), která si v půl druhé odpoledne u kadeřníka nechá udělat trvalou má o bratru 12 tis. víc!
TOMU ŘÍKÁM SOCÍK NA NON PLUS ULTRA :-(
Vít Filipovský:
Ano, pubescenti budou stejní, ale mnozí kolegové a exkolegové včetně managementu ještě HORŠÍ...
Proto ani za těch 40 hrubého mnoho mladých nenalákáte (takové množství, jaké by bylo potřeba především ve velkých městech...). Na vesnici je takový plat hotový dar z nebes. Ve velkých městech s nájmem 10-20 tis mnoho muziky s kantorským platem neuděláte :-( Chybí startovací byty pro mladé začínající učitele - přesně podle dikce "NEVIDITELNÁ RUKA TRHU TO VŠE VYŘEŠÍ" jak pravil V. Klaus. ANO VYŘEŠÍ, A VYŘEŠILA - VÝSLEDEK VIDÍTE!
Pokud snad chtěl pan Kaderka svými "věcnými" argumenty přispět k objektivní debatě o výši učitelských platů, nebo snad dokonce chtěl podpořit jejich zvýšení, pak se mu povedl pravý opak.
Daří se mu to poslední dobou nějak často...
Okomentovat