V červnu tohoto roku, kdy se do škol vrátili někteří studenti, se učitelé poprvé dostali do situace, kdy museli řešit souběh distanční a prezenční výuky. Často to dopadlo tak, že dopoledne učili ve škole, odpoledne pak online… Dříve nebo později nám dojde, že provozovat vedle sebe prezenční a distanční formu je nejen poměrně náročné, ale také neefektivní, a že nejlepším způsobem bude zavést hybridní model vzdělávání.
1) Zachování integrity a kontinuity
1. Pomůžeme žákům i učitelům, co z jakýhkoliv důvodů nemohou do školy, zůstat nadále aktivně účastni ve výuce. Žáci se mohou zapojit synchronně (videohovorem do prezenční či distanční výuky) či asynchronně (pomocí LMS). Neztrácí kontinuitu ve výuce a vždy najdou vše na jednom, stejném místě. Nepřítomní učitelé pak mohou pomocí tohoto LMS prostředí vést svou výuku (asynchronně, případně synchronně) i nadále.
2) Možnost personalizace a variability
2. Nabídneme personalizovaný přístup ve formě i obsahu. Žáci se tak mohou rozhodnout, co chtějí studovat (různé úrovně obsahu), kde to chtějí nebo mohou studovat (škola, domov), jak to chtějí a mohou studovat (vybrané nástroje a dostupné technologické vybavení) a v neposlední řadě s kým to chtějí studovat (učitelé školy, jiní učitelé, MOOC, YouTube, Khanova škola aj.).
3. Posuneme formální vzdělávání k neformálnímu a informálnímu. Správným rozložením těchto tří složek (např. formální v prezenční výuce, neformální a informální v distanční výuce) můžeme docílit redukci vybraného obsahu na úkor rozvoje znalostí, dovedností a schopností.
4. Zapojíme více učitelů. Tam, kde nemohou učitelé vést prezenční či distanční výuku např. tandemově, by jeden mohl zastřešit tu prezenční a druhý distanční (např. zaměřenou projektově či jako doplněk nebo alternativa k prezenční). Jeden učitel tak současně figuruje ve více výukách a v různých rolích.
5. Vytvoříme prostor pro projektový přístup. Právě projektová výuka je skvělým zprostředkovatelem propojení prezenčního a distančního modelu (viz Částečná a výběrová online výuka)...
A ještě jedna důležitá věc. Hybridní přístup je konečně potřeba začít brát jako standardní model vzdělávání (nikoliv pouze alternativu k tomu prezenčnímu), a už vůbec ne jen jako krizové řešení, např. při koronaviru.
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
Jeden učitel tak současně figuruje ve více výukách a v různých rolích.
Děkuju nechci.
Jinak celkově jsou to fantasmagorické představy. Ale jestli na to pan Mašek sežene dobrovolníky, ať si to tak klidně pytlíkujou.
"Dříve nebo později nám dojde, že provozovat vedle sebe prezenční a distanční formu je nejen poměrně náročné, ale také neefektivní, a že nejlepším způsobem bude zavést hybridní model vzdělávání."
Jo a pak nám dříve nebo později dojde, že ten hybridní model je také neefektivní.
Nejlépe je popsat jak to daný reformátor sám dělá a neplánovat to pro jiné. A i když to zvládá reformáteor, neznamená to, že je to lepší a už vůbec ne, že to budou zvládat ostatní.
Učit je třeba tak, aby se děti něco naučily. Ne tak, jak si to někdo vysní.
Nevidím problém ve vytvoření skupiny učitelů a dětí, kteří(-ré) se budou (chtějí nebo potřebují) učit distančně a naopak. Tedy učitel bude učit jen dist. nebo jen prezenč. Průnik samozřejmě bude možný, protože někdo ochoří a někdo se uzdraví...plány budou pro jednotlivé roč. stejné.
Vůbec nechápu, proč se tento systém nepraktikuje. Mě třeba dist. výuka na Skype bavila (naspř: žádné dozory, suply...:-)
Asi by to chtělo moc organizační práce a ono by se třeba stalo, že toho Pepíčka nebude učit ta JEHO pančelka...no tak to prostě nejde. Stále mluvíme o personalizaci (individualizaci) potřeb dětí a teď to drhne. Proč? Jsme stále moc rigidní, ulpíváme na systému, který známe je stálý ...spekuluji, že si nevěříme jako pedagogové, protože jsme stále za něco plísněni... takhle se vývoj nedělá:-)
No, tak do reality.
Učitelů některých předmětů je málo, nějaká "tandemová výuka" je nereálná - když nemáme jednoho aprobovaného učitele, tak dva nemáme už vůbec.
Tudíž ten jeden učitel nejen že bude učit normálně, ale ještě navíc povede online výuku žákům, kterým se nechce či nemohou do školy.
Tudíž ten jeden učitel nejen že bude učit normálně, ale ještě navíc povede online výuku
Tím se netrápím. Ten jeden učitel se na to klidně může vy... a kutit POUZE v rozsahu svého úvazku - tím spíš, jde-li o učitele "nedostatkového".
Paní Silvie
Ten jeden učitel se na to klidně může vy... a kutit POUZE v rozsahu svého úvazku - tím spíš, jde-li o učitele "nedostatkového".
To ano. Ovšem tím jde v reálné situaci ten slavný hybrid do kytek.
Já už psal k jinému článku pana Maška, že si patrně představuje zapojení učitele do online výuky tak nějak trvale, 24/7.
No, na webu to vypadá hezky. Tak jako progresívně. Akorát že jim to nikdo nebude dělat :o)
Okomentovat