Jaroslav Mašek: 10 důvodů, proč učit hybridně

pátek 4. září 2020 ·

V červnu tohoto roku, kdy se do škol vrátili někteří studenti, se učitelé poprvé dostali do situace, kdy museli řešit souběh distanční a prezenční výuky. Často to dopadlo tak, že dopoledne učili ve škole, odpoledne pak online… Dříve nebo později nám dojde, že provozovat vedle sebe prezenční a distanční formu je nejen poměrně náročné, ale také neefektivní, a že nejlepším způsobem bude zavést hybridní model vzdělávání.



Hybridní model vzdělávání, kdy v rámci jedné či více výuk kombinujeme prezenční i distanční přístupy, má oproti pouhému překlápění prezenční formy do té distanční a zpět několik výhod. Lze je shrnout do 5 oblastí (charakteristik), ze kterých následně vychází 10 důvodů pro volbu hybridního (kombinovaného) přístupu.

1) Zachování integrity a kontinuity 

1. Pomůžeme žákům i učitelům, co z jakýhkoliv důvodů nemohou do školy, zůstat nadále aktivně účastni ve výuce. Žáci se mohou zapojit synchronně (videohovorem do prezenční či distanční výuky) či asynchronně (pomocí LMS). Neztrácí kontinuitu ve výuce a vždy najdou vše na jednom, stejném místě. Nepřítomní učitelé pak mohou pomocí tohoto LMS prostředí vést svou výuku (asynchronně, případně synchronně) i nadále.

2) Možnost personalizace a variability 

2. Nabídneme personalizovaný přístup ve formě i obsahu. Žáci se tak mohou rozhodnout, co chtějí studovat (různé úrovně obsahu), kde to chtějí nebo mohou studovat (škola, domov), jak to chtějí a mohou studovat (vybrané nástroje a dostupné technologické vybavení) a v neposlední řadě s kým to chtějí studovat (učitelé školy, jiní učitelé, MOOC, YouTube, Khanova škola aj.).

3. Posuneme formální vzdělávání k neformálnímu a informálnímu. Správným rozložením těchto tří složek (např. formální v prezenční výuce, neformální a informální v distanční výuce) můžeme docílit redukci vybraného obsahu na úkor rozvoje znalostí, dovedností a schopností.

4. Zapojíme více učitelů. Tam, kde nemohou učitelé vést prezenční či distanční výuku např. tandemově, by jeden mohl zastřešit tu prezenční a druhý distanční (např. zaměřenou projektově či jako doplněk nebo alternativa k prezenční). Jeden učitel tak současně figuruje ve více výukách a v různých rolích.

5. Vytvoříme prostor pro projektový přístup. Právě projektová výuka je skvělým zprostředkovatelem propojení prezenčního a distančního modelu (viz Částečná a výběrová online výuka)...

A ještě jedna důležitá věc. Hybridní přístup je konečně potřeba začít brát jako standardní model vzdělávání (nikoliv pouze alternativu k tomu prezenčnímu), a už vůbec ne jen jako krizové řešení, např. při koronaviru.


Celý text naleznete zde

8 komentářů:

Silvie A. řekl(a)...
4. září 2020 v 20:11  

Jeden učitel tak současně figuruje ve více výukách a v různých rolích.

Děkuju nechci.
Jinak celkově jsou to fantasmagorické představy. Ale jestli na to pan Mašek sežene dobrovolníky, ať si to tak klidně pytlíkujou.

Eva Adamová řekl(a)...
4. září 2020 v 20:40  

"Dříve nebo později nám dojde, že provozovat vedle sebe prezenční a distanční formu je nejen poměrně náročné, ale také neefektivní, a že nejlepším způsobem bude zavést hybridní model vzdělávání."

Jo a pak nám dříve nebo později dojde, že ten hybridní model je také neefektivní.

mirek vaněk řekl(a)...
5. září 2020 v 13:05  

Nejlépe je popsat jak to daný reformátor sám dělá a neplánovat to pro jiné. A i když to zvládá reformáteor, neznamená to, že je to lepší a už vůbec ne, že to budou zvládat ostatní.
Učit je třeba tak, aby se děti něco naučily. Ne tak, jak si to někdo vysní.

rváčkazvesela řekl(a)...
5. září 2020 v 19:09  

Nevidím problém ve vytvoření skupiny učitelů a dětí, kteří(-ré) se budou (chtějí nebo potřebují) učit distančně a naopak. Tedy učitel bude učit jen dist. nebo jen prezenč. Průnik samozřejmě bude možný, protože někdo ochoří a někdo se uzdraví...plány budou pro jednotlivé roč. stejné.
Vůbec nechápu, proč se tento systém nepraktikuje. Mě třeba dist. výuka na Skype bavila (naspř: žádné dozory, suply...:-)
Asi by to chtělo moc organizační práce a ono by se třeba stalo, že toho Pepíčka nebude učit ta JEHO pančelka...no tak to prostě nejde. Stále mluvíme o personalizaci (individualizaci) potřeb dětí a teď to drhne. Proč? Jsme stále moc rigidní, ulpíváme na systému, který známe je stálý ...spekuluji, že si nevěříme jako pedagogové, protože jsme stále za něco plísněni... takhle se vývoj nedělá:-)

Petr Portwyn řekl(a)...
6. září 2020 v 6:51  

No, tak do reality.
Učitelů některých předmětů je málo, nějaká "tandemová výuka" je nereálná - když nemáme jednoho aprobovaného učitele, tak dva nemáme už vůbec.
Tudíž ten jeden učitel nejen že bude učit normálně, ale ještě navíc povede online výuku žákům, kterým se nechce či nemohou do školy.

Silvie A. řekl(a)...
6. září 2020 v 7:47  

Tudíž ten jeden učitel nejen že bude učit normálně, ale ještě navíc povede online výuku

Tím se netrápím. Ten jeden učitel se na to klidně může vy... a kutit POUZE v rozsahu svého úvazku - tím spíš, jde-li o učitele "nedostatkového".

Petr Portwyn řekl(a)...
6. září 2020 v 8:25  

Paní Silvie
Ten jeden učitel se na to klidně může vy... a kutit POUZE v rozsahu svého úvazku - tím spíš, jde-li o učitele "nedostatkového".
To ano. Ovšem tím jde v reálné situaci ten slavný hybrid do kytek.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. září 2020 v 8:27  

Já už psal k jinému článku pana Maška, že si patrně představuje zapojení učitele do online výuky tak nějak trvale, 24/7.
No, na webu to vypadá hezky. Tak jako progresívně. Akorát že jim to nikdo nebude dělat :o)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.