Učitelská platforma: Plán návratu dětí do škol by měl být nejprve projednán s učiteli

čtvrtek 9. dubna 2020 ·

Podle pedagogů sdružených v Učitelské platformě se řeší návrat žáků do škol chaoticky. Kroky ministerstva školství se musí odvíjet od kroků ministerstva zdravotnictví a rozhodnutí krizového týmu. Jednotlivé návrhy od členů vlády i krizového štábu však nejsou promyšlené a zcela postrádají znalost školní reality.



V posledních dnech zaznělo z různých stran několik nových návrhů vztahujících se k možnému návratu žáků do škol. Nejprve uvedl předseda vlády, že děti by se po návratu do škol měly držet minimálně v metrových odstupech. Poté jsme z úst náměstka ministra zdravotnictví slyšeli o povinném nošení roušek ve školách. Objevuje se i řada různých termínů, kdy by se děti mohly do škol vracet. Není stále zřejmé, zda se tak bude dít postupně nebo pro všechny druhy škol najednou.

„Jsme udiveni počtem různých návrhů a jejich rozmanitostí, které se týkají znovuotevření škol. Problematické je, že tyto návrhy se k pedagogům i rodičům dostávají od různých osob, nejčastěji jako součást rozhovorů pro média, nikoli uceleně a jednotně z jednoho místa,” sděluje Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy. Podle ní jsou tyto zprávy pro učitele i pro řadu rodičů ve finále spíše matoucí.

V současné neklidné situaci především chybí plán s konkrétními termíny postupných kroků, které musí být realizovány před návratem dětí i učitelů do škol. Diskuse o konkrétnostech, která se nyní objevuje v médiích, se z tohoto pohledu jeví jako předčasná.

K dojmu chaotičnosti a nekoncepčnosti příspívá i skutečnost, že mnohé návrhy nezískávají ani podporu ministra školství. „Vyzýváme vedoucí představitele současné vlády i členy Ústředního krizového štábu, aby zvažovaná opatření pro školy mnohem podrobněji konzultovali s ministrem školství i s odbornou veřejností. Konkrétní návrhy týkající se školství, návratu žáků a pedagogů do škol by se měly objevit v médiích a ve veřejném prostoru vždy až po předchozí konzultaci s ministrem Robertem Plagou. Současná změť různých návrhů a plánů, které jsou posléze ministrem školství vyvráceny, už tak složitou situaci ještě více komplikuje,“ navrhuje Jaroslav Jirásko, ředitel Základní školy v Lázních Bělohrad.


Zdroj: Tisková zpráva Učitelské platformy

9 komentářů:

Ivo Mádr řekl(a)...
9. dubna 2020 v 12:46  

Vážená paní Mazancová, jde o naprosto cílené a účelové "promořování" (to slovo se už každému příčí) populace přes děti školou povinné. Spíše se zajímejme o konkrétní čísla, kolik žáků do 19 let je v současnosti nakaženo. Toto číslo bývá uvedeno v masmédiích naprosto výjimečně. Proč asi? Zajímejme se o smrtnost této věkové skupiny na nový koronavirus a potřebný koeficient. Počítat snad umí každý. Zájem o zdraví učitelů je až druhotnou záležitostí.

Michal Komárek řekl(a)...
9. dubna 2020 v 13:30  

Pane Mádre,

všichni se tady shodnou, že otevření škol je v té či oné míře velký problém. Ale to, co píšete Vy, je už na hraně konspirační teorie.

Naznačujete, že vláda chce zamlčeně prosadit plošné "promořování" skrze otevření škol, média proto cíleně zamlčují, kolik je nakaženo žáků do 19 let. A že je to vlastně i cílené obětování starších učitelů...

Opravdu si to myslíte?

Bylo by to nepochybně na trestní oznámení na krizový štáb a vládu...

Unknown řekl(a)...
9. dubna 2020 v 14:18  

Kdo nesouhlasí s vládním nařízením, neměl by v půlce května poslat děti do školy. Jakýkoliv z pedagogů má právo nepřijít do školy. Nebo to tam bude Hamáček hnát učitele samopalama?

Silvie A. řekl(a)...
9. dubna 2020 v 16:50  

návrhy týkající se školství, návratu žáků a pedagogů do škol by se měly objevit v médiích a ve veřejném prostoru vždy až po předchozí konzultaci s ministrem Robertem Plagou

Že by platformisté nechápali, že ten jejich požadavek je nerealizovatelný? Dejme tomu, že epidemiologové přijdou s nějakým návrhem a že ho úplně tajně a potichoučku pošeptají Plagovi. Co se stane pak? Nechá si to Plaga pro sebe a bude o tom tiše přemýšlet? Kdepak, poběží s tím za svými neziskovými loutkovodiči. A ti si to nechají pro sebe? Uvěřím, až se to stane.

Ivo Mádr řekl(a)...
9. dubna 2020 v 17:06  

Víte co pane Komárku, přeji Vám hodně zdraví. Tím nemyslím nic špatného. Myslím to upřímně.

Michal Komárek řekl(a)...
9. dubna 2020 v 17:10  

Silvie A.

Diskutujte, prosím věcně a bez urážek. Děkuji!

Michal Komárek řekl(a)...
9. dubna 2020 v 17:11  

Děkuji, pane Mádre, já Vám také.

poste.restante řekl(a)...
9. dubna 2020 v 18:14  

Pokud otevřeme venkovní sportoviště, uvolníme pravidla pohybu na veřejnosti, umožníme během léta cestování minimálně v rámci republiky, turistiku, letní tábory, na které jdou děti i vedoucí dobrovolně, dojde k promoření populace virem zcela samovolně a v průběhu 3 - 4 měsíců.
Aniž bychom riskovali:
1. opětovný start "italského scénáře" s možností exponenciálního růstu nakažených, protože jen málokteré prostředí je takovým "semeništěm infekcí", jako jsou školy
2. riziko infikování prarodičů vnoučaty, které přinesou nákazu ze škol, obzvláště na vesnicích, kde jsou vícegenerační domácnosti časté
3. předpokládatelné "povolené procento ztrát" nakažených i mrtvých učitelů, z nichž velmi významné procento patří k rizikovým až ohroženým skupinám.

Od prvopočátku bylo cílem všech opatření zabránit takovému nárůstu počtu nakažených a především takovému počtu těžkých průběhů onemocnění, které by naše zdravotnictví nedokázalo zvládnout. Nic víc, ale ani nic míň. Toho se, zdá se, podařilo dosáhnout.

Na to, abychom dosáhli promoření populace především mezi mladými, kde je vyšší pravděpodobnost bezproblémového průběhu nemoci a následného dosažení kolektivní imunity, na to nemusíme otevírat školy a hrát s učiteli ruskou ruletu.
Na to stačí otevřít McDonalda a KFC.

Fish řekl(a)...
9. dubna 2020 v 22:33  

Ono zajímavé riziko je například maturitní komise ve čtrnáctidenní karanténě, po odzkoušení infikovaného maturanta nebo infikovaného člena maturitní komise.

Pokud se nepletu maturitní vyhláška s něčím takovým nepočítá.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.