Anketa České školy: Mají se školy v květnu otevřít? Odpovídá ředitel základní školy Vít Beran

čtvrtek 9. dubna 2020 ·

Česká škola oslovila ředitele škol, učitele i odborníky se dvěma jednoduchými otázkami: 1) Souhlasíte s plánem na znovuotevření škol v půli května? (Samozřejmě za příznivých epidemiologických podmínek, s nimiž počítá vláda…) 2) Co si myslíte o možnosti dodržet ve školách hygienická opatření, o nichž se diskutuje - roušky, odstupy… Odpovídá ředitel základní školy Vít Beran.



Vít Beran (youtube.com)
Vít Beran: Je příjemné slyšet od dětí, že se do školy těší. A těší se i kantoři 

1) Souhlasíte s plánem na znovuotevření škol v půli května? (Samozřejmě za příznivých epidemiologických podmínek, s nimiž počítá vláda...) 

Ano. Je příjemné slyšet od dětí, že se do školy těší. Chybí jim sociální vazby, kamarádi … Navíc, a to je pro mě ještě příjemnější, vnímám, že se na výuku těší i kantoři. Tato situace vede mnohé k velkému zamyšlení nad tím, co je v naší výuce podstatné. Na jakých důkazech učení dětí rozpoznají, jaké cíle učení hledat. Jak vést výuku. Jak mohou na výuce spolupracovat s kolegy. … Jaký dopad bude mít jejich výuka na učení dětí.

2) Co si myslíte o možnosti dodržet ve školách hygienická opatření, o nichž se diskutuje - roušky, odstupy... 

Upřímně nevím. Dnes mi paní starostka nabídla, že pro školu pořídí termokameru, abychom mohli snadněji rozpoznat dítě či dospělého s indispozicí. Děti se mimo jiné učí tím, že se svými spolužáky spolupracují, diskutují, modelují situace, budují konstrukce… Věřím, že epidemiologická situace nás nebude zásadně omezovat. Navíc být mnoho hodin v jedné roušce není dobré a jen složitě uhlídáme četnost jejich výměny. Jen těžko uhlídáme 100% hygienu. Vše souvisí se zodpovědností nás všech, tedy i dětí a nikoliv s jejich kontrolou a vyžadováním či dodržováním všech opatření příkazy … „silou“. Je to složité …

25 komentářů:

Ivo Mádr řekl(a)...
9. dubna 2020 v 6:18  

"Ano. Je příjemné slyšet od dětí, že se do školy těší. Chybí jim sociální vazby, kamarádi … Navíc, a to je pro mě ještě příjemnější, vnímám, že se na výuku těší i kantoři."

Novému koronaviru navzdory a na "ztráty" nehledě. Před 70 lety se v mediálním prostoru šířilo "Poručíme větru dešti, kdy má pršet a kdy vát,". A všichni víme jak to dopadlo. Je to fakt hrozné, okecat lze naprosto vše.

Silvie A. řekl(a)...
9. dubna 2020 v 7:38  

zodpovědností nás všech, tedy i dětí a nikoliv s jejich kontrolou a vyžadováním či dodržováním všech opatření příkazy

IMO blázen. Opravdu něco takového dělá ředitele školy?

Od kolika procent žáků lze očekávat odpovědný přístup? 80 procent?? A kolik procent žáků bude dodržovat opatření, nebudou-li pečlivě kontrolování, upozorňování, v případě opomenutí káráni a nakonec i trestáni? Nula!!

Cožpak pan ředitel neví, kolik žáků navzdory všem zákazům kouří? Kolik žáků se nepřezouvá?

Pavel Doležel řekl(a)...
9. dubna 2020 v 8:38  

Ono je krásné odvolávat se na vrozenou zodpovědnost kohokoliv, jenže v situacích, jako je tato, to prostě nefunguje. Vždy bude nějakých 10% lidí, kteří se nejsou ochotni, či schopni čemukoliv a komukoliv přizpůsobovat a nic než represe na ně v zásadě neplatí. No a ti to budou roznášet. Kdyby všichni zůstali na jednom místě 14 dní a pak se ti, kteří mají příznaky nechali otestovat a zůstali v karanténě, tak je po viru. Celosvětově. Jenže někteří nevydrží 14 dní sedět doma na zadku a prostě ven musí a just jó. Přece mě nebude omezovat nějakej Bureš, že jo. No a tak i před 14 dny jsem viděl celé rodinky na výletech na kole, včera plný park chlastačů piva a huličů cigaret - takové ty ochlastané typy a to v takovém počtu, že mezi nimi člověk nedokáže projít, když si chce jednou za několik dní dojít nakoupit. No a pochopitelně většina bez roušek. Vono to pivo se tak nějak přes roušku moc pít nedá. A takhle je to se vším. Pravidla nepravidla. Že to je bezohlednost a má to obrovské společenské náklady? To je nezajímá.
No a ve školství je to podobné. Mnozí budou pravidla dodržovat, ale nějaká část populace prostě ne. Ta část asociální, kterou nezajímá nic, než její blaho, její zábava, její pohodlí a její pocity. Prosociální chování a vnímání je u nich jaksi nad jejich fyziologické a kognitivní možnosti. Vono to vidí pivo a funguje to nějakou osmózou, či co. Jako žížala. Víc nečekejme. No a já vnímám centralizované ověřování kvality, podobně jako centralizovaná opatření proti šíření pandemie - jako pravidla, která mají za cíl celospolečenský prospěch. Většina je chápe a přizpůsobí se jim, ale ta desetina populace prostě ne. A prosit je, aby se přizpůsobili, nemá smysl. Musí nastoupit tvrdá represe. To je jediné, co na některé jedince funguje. Dovolávání se nějaké odpovědnosti, ohleduplnosti, cti a dalších vyšších kognitivních funkcí, je zcela zbytečné a navozuje to dojem, že autor takových výzev je neschopný vnímat reálný stav věci a soudí všechny podle sebe. Což je také jisté omezení.

Petra Mazancová řekl(a)...
9. dubna 2020 v 8:59  

Silvie A - "něco takového"? Fakt považujete za vhodné se takto vyjadřovat veřejně, nota bene o jednom z nejúspěšnějších ředitelů v ČR?

Jana Maříková řekl(a)...
9. dubna 2020 v 9:08  

Pan ředitel se snaží zavděčit kapitánům průmyslu, kteří jeho školu nadstandardně podporují. A učitelé se budou těšit na zodpovědný přístup žáků, jinak ....

Unknown řekl(a)...
9. dubna 2020 v 9:11  

Fakt považujete za vhodné se takto vyjadřovat veřejně, nota bene o jednom z nejúspěšnějších ředitelů v ČR?

Silvie, to je tedy pravda! A dokonce ani nevíme, kolik ušila roušek, než usedla k počítači.

Michal Komárek řekl(a)...
9. dubna 2020 v 9:13  

Paní Maříková, jste si jistá, že znáte motivaci pan Berana? Opravdu nemůže být jiná? Nemůže mít prostě na otevření škol a provoz v nich jiný názor než Vy. Váš diskusní příspěvek je především osobní výpad. Snažte se, prosím diskutovat věcně. Děkuji!

Silvie A., diskutujte prosím bez urážek, děkuji!

Michal Komárek řekl(a)...
9. dubna 2020 v 9:15  

Unknown

Zkuste, prosím diskutovat věcně, k tématu. Děkuji!

Jana Maříková řekl(a)...
9. dubna 2020 v 9:19  

Ještě z hlediska epidemiologického - vláda zavedla přísná opatření, která kontroluje a porušení sankcionuje. Ve škole pana Berana nic takového není třeba? Možná si opatří více ochranných pomůcek, než ostatní ředitelé - to určitě umí dobře. Možná má i dost tříd, aby tam rozmístil děti v předepsaných vzdálenostech, možná má dost učitelů, kteří budou hlídkovat na chodbách. Ale rozhodně bych to nevztahovala na všechny školy. Ty, které nejsou "výkladní skříní", dostanou to, co obvykle, to jest velmi málo nebo nic. Ani Rakušané ještě definitivně nerozhodli o návratu do škol, jen o maturitních ročnících, které půjdou do škol za zostřených hygienických opatřeních už 4. května a na konci května budou maturovat. Dezinfikování lavic,, rozestupy, roušky. Odvolávají se na to, že 18 letí už jsou za sebe více zodpovědní. I tak je to riziko, ale v Rakousku nejsou školy tak personálně poddimenzované jako u nás, navíc mají samozřejmě školní sociální pracovníky, kteří mapují situaci slabších dětí. U nás jsou rakouská opatření neproveditelná.

Jana Maříková řekl(a)...
9. dubna 2020 v 9:21  

Pane Komárku, mohl byste jednou nepeskovat? Z toho jsem opravdu už vyrostla. Situaci a motivaci pana Berana vidím jak vidím, a nejsem sama. Tak mě z diskusí vylučte a bude.

Michal Komárek řekl(a)...
9. dubna 2020 v 9:26  

Nevyloučím, paní Maříková, diskutujte, prosím věcně a bez urážek. Děkuji!

Ivo Mádr řekl(a)...
9. dubna 2020 v 10:00  

"Fakt považujete za vhodné se takto vyjadřovat veřejně, nota bene o jednom z nejúspěšnějších ředitelů v ČR?"

Bohužel, i takoví jedinci dělají chyby. Je to v rukách zřizovatele této školy, nedokážu to na dálku posoudit, ale jsou pouze dvě varianty. Tou první je, že papouškuje názor zřizovatele. Ta druhá varianta je ještě smutnější, je to jeho osobní názor.

palfel řekl(a)...
9. dubna 2020 v 10:12  

Hypotetická otázka, i já se do školy těším, ale... Je mi 56 let, mám cukrovku, vysoký tlak a jsem po operaci srdce. Protože hrdinů jsou plné hřbitovy a já se chci dožít důchodu, tak se ptám: Mohu bez sankcí ze strany zaměstnavatele odmítnout vyučovat ve třídě a držet dozory, když riziko je pro mě veliké? Podotýkám, že ochotně budu chodit do školy, ale pracovat chci pouze ve svém kabinetu nebo být od žáků oddělen skleněnou stěnou.

Silvie A. řekl(a)...
9. dubna 2020 v 10:31  

možná má dost učitelů, kteří budou hlídkovat na chodbách

Chápu vyjádření veleúspěšného pana ředitele Berana tak, že právě žádné hlídkování na chodbách nemíní organizovat. Zodpovědnost dětí a tak.

Druhá možnost je, že veleúspěšný pan ředitel Beran prostě jenom nechápe smysl svých vlastních slov.

Jana Maříková řekl(a)...
9. dubna 2020 v 10:38  

Ad Silvie - v tom případě bude jeho škola brzy v karanténě

Petr Portwyn řekl(a)...
9. dubna 2020 v 11:22  

Může mi někdo prosím vysvětlit, co znamená tato věta, především její první polovina?

Na jakých důkazech učení dětí rozpoznají, jaké cíle učení hledat.

Třeba paní Mazancová to určitě chápe...

Petr Portwyn řekl(a)...
9. dubna 2020 v 11:55  

Já myslím, že to půjde. Ovšem je třeba to pojmout po reformátorsku a po expertsku.

Děti nebudeme do ničeho nutit. Samy nejlépe vědí, co je pro ně dobré. Pouze mizerný ředitel musí nařizovat. Takže pan ředitel promluví v rozhlase a dětem vysvětlí, jak a co mají dělat, aby chápaly, k čemu to jim to bude bude užitečné. Také může s dětmi předvést nějakou scénku a pustit to přes videa v mobilech. Vůbec by se vše mělo provést formou hry a vystřídat při instruktáři mnoho různých aktivit.

Pokud to nějaké (byť jedno jediné) dítě poruší, je to jeho vina - špatně motivoval.

Když tyto zásady prosazují reformátoři pro učitele, tím spíše by měla platit pro ředitele, kdo jiný než on by měl jít příkladem... ostatně je pedagogický pracovník.

(Kdyby to náhodou pan ředitel Beran četl, chci jej ujistit, že uvedené obraty nepatří jemu, ale expertům, a že tento komentář nemá ani v nejmenším za cíl nějak jej znevážit, osobně jej napadat.)

Eva Adamová řekl(a)...
9. dubna 2020 v 18:24  

Já myslím, že ředitel Beran by se velmi dobře uplatnil v politice, neboť otázku první okecal neskutečnými frázemi a odpovědi se vyhnul. Ale to, že se ředitelové škol bojí říct nahlas svůj názor, že se mnoho z nich bojí ne vzepřít, to snad po nich ani nikdo nechce, ale alespoň upozornit vrchnost na nesmyslnost některých věcí, které se do škol v posledních letech zaváděly, je smutnou realitou. A ještě smutnější realitou je skutečnost, že mnozí jdou ještě hodně daleko nad rámec různých nařízení a vymýšlejí sami věci, nad kterými zůstává rozumnému kantorovi rozum stát. Příkladem toho je i to, co se nyní děje na některých školách.

Michal Komárek řekl(a)...
9. dubna 2020 v 19:49  

Paní Adamová, nemáte pravdu. Na první otázku odpovídá pan Beran zcela jasně "Ano". To, zda je zbytek jeho odpovědi jasný, či nikoli, je druhá věc. Ale rozhodně se odpovědi nevyhýbá a "neokecává" ji"

poste.restante řekl(a)...
9. dubna 2020 v 21:37  

Pane Komárku, mohl byste požádat pana Berana, aby upřesnil od jakého množství učitelů "vnímá, že se na výuku těší"?
A zda toto tvrzení platí obecně, tedy i za předpokladu, že k výuce dojde aniž by na škole byla zajištěna zdravotní bezpečnost a ochrana učitelů i žáků před nákazou?
Od mnohých jiných autorů i diskutujících podobné důkazy pro jejich tvrzení totiž vyžadujete.

Michal Komárek řekl(a)...
9. dubna 2020 v 22:50  

poste.restante

Nevyžaduji.

poste.restante řekl(a)...
9. dubna 2020 v 22:59  

Aha.
Tak děkuji.
Hezký den :-)

Eva Adamová řekl(a)...
10. dubna 2020 v 18:45  

"Na první otázku odpovídá pan Beran zcela jasně "Ano"."

Tak vida, ono tam to ano opravdu je. Ale kdyby ho pan Beran pak nedoplnil záplavou úplně zbytečných a irelevantních řečí, protože návrat dětí do škol v současné situaci naprosto nemůže souviset s tím, jestli se děti do školy těší nebo netěší, a zdůvodnil ho relevantními argumenty, určitě bych ho nepřehlédla.

Petr Portwyn řekl(a)...
11. dubna 2020 v 11:28  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
11. dubna 2020 v 11:30  

Ehm...
Děti že se do školy těší?

Cože?!?
Fakt? Do té školy, jak se tam učí samé zbytečnosti, dokonce i Ohmův zákon?
Tam, jak je to samé nucení a pohybují se tam autoritativní učitelé, kteří jim neumožňují diskutovat?
Do té školy, kde se dávajíjejich budoucnost navždy devastující známky?
To je naprostý nesmysl, všichni přece víme, že v ČR se děti do školy netěší.

Očekávám, že reformátoři budou proti této zlovolné manipulaci velmi ostře protestovat.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.