Anketa: Vědci zjišťují, jak rodiče zvládají výuku dětí doma. (Anketu je možno vyplnit do dnešní půlnoci)

úterý 7. dubna 2020 ·

Do zcela nové situace se s vyhlášením nouzového stavu dostali rodiče školou povinných dětí. Zčásti je teď na nich, aby svoje děti vzdělávali ve spolupráci s učiteli na dálku. Zatím však neexistují data, z nichž by se dalo usoudit, jak rodiče i žáci nastalý stav zvládají. Jak dlouho tráví děti čas učením? Čemu se nejvíce věnují? A co by nejvíce rodičům pomohlo? Právě to zjišťuje dotazník dostupný z webu České televize, který s přispěním ČT sestavili výzkumníci z Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity a Akademie věd České republiky. Výsledky mohou pomoci se zlepšením situace jak rodičům, tak školám, a mohou přispět i k tomu, aby se žáci v nelehké době učili efektivněji.



„Cílem ankety, nazvané Vzdělávání doma, je v co nejkratším čase získat základní vhled do toho, jak rodiče učení dětí doma zvládají. Výsledky mohou pomoci se zlepšením situace jak rodičům, tak školám, a mohou přispět i k tomu, aby se žáci v nelehké době učili efektivněji,“ formulují svoji vizi výzkumníci.

Anketu mohou rodiče vyplnit do půlnoci v úterý 7. dubna přes tuto webovou stránku. Vědci pak chtějí data co nejdříve vyhodnotit, aby mohli formulovat pro školy a rodiče doporučení do dalších dnů pobytu doma. Získané informace jsou důležité i z dlouhodobého hlediska a mohou přispět k pozdější diskusi o koncepčních změnách ve školství v Česku.

Během pár hodin od zveřejnění dotazníku vědci nasbírali data od dvou tisíc účastníků. Zatím se zdá, že rodiče s nasazením velké energie domácí výuku zvládají. Objevují se ale hlasy, že kvůli ní nemají čas s dětmi doma dělat nic jiného a soustředit se například na lepší vztahy v rodině a jen tak společně trávit čas. Na anketu budou navazovat další kroky výzkumníků k porozumění současných změn ve vzdělávání.

Výzkumné šetření se povedlo vytvořit díky rychlé spolupráci skupiny předních českých odborníků v oblasti pedagogiky z různých institucí. Podílí se na nich Jana Straková, Cyril Brom, David Greger a Tereza Hannemann z Univerzity Karlovy, Roman Švaříček z Masarykovy univerzity a Jiří Lukavský z Akademie věd České republiky. Dosah výzkumu mezi široké spektrum rodičů zajistila především Česká televize, která teď sama pomáhá rodičům a školám s domácí výukou třeba novým projektem UčíTelka. Každý všední den v něm učitelé v živém vysílání učí děti na prvním stupni základních škol vybrané předměty.


Zdroj: MUNI 
Anketu naleznete zde

7 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
7. dubna 2020 v 9:29  

Spíš, jak rodiče zvládají výuku za děti doma.

Ivo Mádr řekl(a)...
7. dubna 2020 v 10:21  

Ale tak Tajný.Učiteli, velká část rodičů žáků druhého stupně ZŠ a SŠ není schopna tohoto činu. Nepřeceňujte až tak rodičovstvo. U prvního stupně to samozřejmě připouštím.

mirek vaněk řekl(a)...
7. dubna 2020 v 10:35  

Jaká bude relevantnost dat, když spousta řodičů se o anketě ani nedoví. Takže seženou data od těch rodičů s vyšším statusem a administrativním zaměstnáním, kteří mají čas sedět u pc a odpovídat na ankety. Ty rodiče, co kašlou na vzdělání svých dětí nepostihnou.
Přestaňte už demagogizovat výukou za děti doma. To je blbost rodiče. má se ozvat a potestovat. Pokud učí dítě za školu jako ovce, pak se nemůže divit, že je učitel sám se sebou spokojený. Proto vizitkou učitele nejsou vítězové olympiád, děti vědců, ale právě ti nejslabší ve třídě. Tam se ukáže práce učitele a neschopnost rodičů.

rváčkazvesela řekl(a)...
7. dubna 2020 v 10:49  

Spíš, jak rodiče zvládají výuku za děti doma.
Ale vždyť je to v pořádku...a vývoj je plný šancí:
Dítě ví, že to má dělat "samo" a rodič ví, že by to neměl celé dělat za dítě...no a postupně se děje, co se dít má: občas se u toho pohádají - komunikují - další dovednost no paráda!!
Věřte v sílu selského rozumu!!
A nedělejte ze všeho vědu!

A kdo podvádí...toho jednou chytí:-)
A kdo lže, i krade ...a může i zabít:-)

Lesana řekl(a)...
8. dubna 2020 v 6:47  

vyplněno. jako teď po vyplnění si připadám jak sociální případ, protože nevím, kolik času dítě tráví učením a s ničím mu nepomáhám :-/ ale dítě je osmák, já jsem přes den v práci, on školu zvládá sám, pokud něčemu nerozumí, poradí se buď se ve skupince se spolužáky, nebo kontaktuje přímo učitele. co jim učitelé teď založili google classroom, tak už vůbec nemám přehled, protože co mě zaplavila ta spousta heslíček do jednotlivých učeben, tak jsem v nich akorát tak ztratila a kontrolu učiva mi to akorát tak zkomplikovalo. dokud bylo vše nezaheslované na jednom místě, byla kontrola jednodušší. ALE zatím se nezdá, že by dítě mělo nějaké problémy, úkoly odevzdává včas, látce prý rozumí, negativní odezva od učitelů nepřišla, tak snad dobrý a nemíchám se mu do toho. zpočátku mu chodili i úkoly z tělocviku, z výtvarky, z hudebky... to mi přišlo trochu přehnané, i když uznávám, že zrovna ta výtvarka mi přišla jako docela zajímavý domácí projekt. bezprostředně po vystoupení ministra školství na tiskovce z těhle předmětů škola začala dávat úkoly pouze pro dobrovolníky.

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. dubna 2020 v 9:06  

dávat úkoly pouze pro dobrovolníky

Jakákoli školní práce je dobrovolná. Vždycky byla, je a také bude.
Není síla, která by kohokoli přiměla cokoli dělat, pokud sám nechce.
Nikdo nemusí nic. Že všichni musejí všechno se jen tak povídá, aby povídat bylo o čem.
Když se za ty řeči berou peníze... Čím víc řečí, tím víc peněz.

tyrjir řekl(a)...
8. dubna 2020 v 10:12  


Do zcela nové situace se s vyhlášením nouzového stavu dostali rodiče školou povinných dětí. Zčásti je teď na nich, aby svoje děti vzdělávali ve spolupráci s učiteli na dálku... Tohle píší jacísi "výzkumníci z Masarykovy univerzity.

Opravdu je to tak? Kde je to ve školském zákonu, v jiném zákonu nebo ve vyhlášení nouzového stavu napsáno? Odkdy jsou žáci povinni se vzdělávat na dálku? Odkdy jsou rodiče povinni se takového vzdělávání účastnit?

Žák není povinen se vzdělávat na něčí pokyn nebo podle něčích v zákoně neuvedených představ. Rodiče nejsou povinni vzdělávat doma své děti podle pokynů jakéhosi "digitálně sluníčkářského (ne)pedagogického centra" nebo snad "sociálního zařízení pro učitelské seniorky".

MŠMT, vědci i školy jsou povinni při počátečním vzdělávání respektovat zákony České republiky, pokud nenastane nouzový stav, který výslovně tj. písemně určí něco jiného. Povinné počáteční školského zákona uskutečňuje prostřednictvím plnění POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY. Tečka. Žák má DOCHÁZET DO ŠKOLY a tam ho učitelé motivují a vzdělávají. Výzkum, který už ve svém úvodu řekne něco jiného, je podle mne pochybný.

Pokud stát chce nahrazovat povinnou školní DOCHÁZKU počítačovým vzděláváním na dálku, musí to podle mne výslovně uvést v příslušném zákoně a pak pro to vytvořit řádné podmínky. To se, pokud vím, nestalo. Povinnost rodičům participovat na distančním vzdělávání podle mne určit nesmí, když v Listině základních práv a svobod i v Ústavě ČR je určeno právo na státem organizované bezplatné počáteční vzdělávání.

J.Týř


Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.