Výzva České středoškolské unie všem středoškolákům ke “koronavirovým prázdninám”, ozvi se!

sobota 14. března 2020 ·

Vláda vydala od 11. března zákaz přítomnosti žáků na všech základních a středních školách v Česku kvůli riziku rozšíření nového koronaviru. Zatím to vypadá, že doma zůstaneme minimálně až do konce března. Mnoho učitelů nám možná pošle práci na doma, i tak ale budeme mít spoustu volného času. Tak co kdybychom naším volným časem někomu pomohli? Je to easy, stačí se jen ozvat.



Ozvi se příbuzným, známým či sousedům a nabídni jim pomoc s hlídáním dětí. Mnoho rodičů nemůže zůstat celý den doma, ale zároveň mají obavy nechat své děti doma samotné.

Ozvi se prarodičům, starším známým či sousedům a nabídni jim pomoc s venčením psů nebo nákupem. Starší lidé už nemají často tolik energie na běžné činnosti a navíc, když hrozí riziko nákazy, je lepší, když se budou sami vyhýbat místům, kde je mnoho lidí, jako MHD nebo supermarkety. Ale pozor, protože jsou starší lidé více náchylní k onemocnění, snaž se k nim příliš nepřibližovat a potřebné věci vyřiď mezi dveřmi nebo po telefonu. Tvá pomoc jim moc pomůže a zlepší den.

Ozvi se sám sobě! Vzdělávání nekončí za pozemkem školy, ale teprve začíná. Využij volno efektivně, třeba na vlastní vzdělávání. Hledej si informace o tom, co tě vždy zajímalo a mohlo by tě bavit. Khan Academy tě naučí třeba programovat, Duolingo nový cizí jazyk a YouTube nebo Google úplně cokoliv, stačí jen hledat.

V krizových situacích je potřeba spolupracovat a pomáhat si, teď to může jednoduše udělat každý z nás. Nezapomínej však na důvod, proč bylo vyučování ve škole přerušeno. Tvé zdraví by mělo být na prvním místě a proto si pro jistotu předem ověř, zda nejdeš do rizikového prostředí. Stejně tak při jakémkoli příznaku nachlazení nebo chřipky zůstaň určitě doma a ulož si vlastní karanténu. Přeposílej prosím tuhle výzvu a sdílej na sítích, komu ses ozval a pomohl ty sám. Díky!


Zdroj: ČSU

7 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
14. března 2020 v 12:05  

Studeni mají spoustu volného času? Co sebevzdělávání? Když jim škola nebrání v seberozvoji, mohli by dokázat zázraky.

BP řekl(a)...
14. března 2020 v 13:13  

Možná teď někdo přijde na to, že jsou školy úplně zbytečné!

mirek vaněk řekl(a)...
14. března 2020 v 14:27  

No toho se nebojím. Pokud bude chtít Evropa být aspoň průměrnou vyspělou světovou ekonomikou. Pokud ne, pak můžou vzdělávání zrušit a bude to jedno.

Ono je hezké o tom mluvit a něco jiného je to dělat. Těch, co opravdu dělají a využívají vzdělávání přes internet, je minimum(musí mít prostředky, schopnosti a čas - často tělocvikáři, IT či zástupci a ředitelé, kteří mají znalosti či méně příprav a stíhají to). Většinou je to doplněk k běžnému vzdělávání a ještě u vybraných žáků(většinou nadprůměrně inteligentních z dobrých rodin). Většina normálních žáků potřebuje osobní přístup a kontrolu včetně vnější motivace. Těch několik soukromých aktivit, které rozvíjí soukromé vzdělávací portály je ve vývoji. Není to jen o tom vytvořit lekce a testy. Je třeba si uvědomit, že to co fungue letos u třídy A nefunguje u třídy B a za rok možná nikde. Pořád se to musí měnit a v dnešním každoročním reformním školství není na čem stavět.
Učitel může jít do třídy A a učit s tabulí a křídou úplně jinak než ve třídě B a je schopen se přešaltovat za 5 minut při cestě ze třídy do třídy. Ale IT lekce vyžaduje přípravu, která trvá.
A stát nebude schopen připravit materiály, které by k něčemu byly. Vždycky tam bude většina těch, kteří jsou placeni za tvorbu slov a okecávání (umí vyjmout a vložit text) a málo těch, co skutečně jsou schopni něco vytvořit. Ti co tvoří dělají jinde a za jiné peníze. Stačí se podívat na články na školských webech. Záchranou jsou sem tam ocenění či vybraní učitelé, kterými se mává jak vlajkou, aby se neřeklo. Většina jsou prázdná slova.
Takže než někdo něco začne tvořit, pokud vůbec, tak bude po nouzovém stavu. A budou jiné starosti, jak čerpat peníze EU a ušetřit na učitelích. Několik let se bude situace vyhodnocovat a školství určitě nebude prioritou.

BP řekl(a)...
14. března 2020 v 18:21  

Pane Vaňku, tady nás experti na metodiku a didaktiku přesvědčují, že učíme blbě, frontál je sprosté slovo, někteří Mistři tady vysypou z rukávu 700 různých způsobů, jak efektivně a zábavně vyučovat každou hodinu jinak.
Trochu by mě zajímalo, kdyby je opravdu někdo nechal učit celých 13 let žáky od první třídy až po maturitu maturitní předměty, jaké by byly jejich výsledky v dnešní době, kdy děcka baví jen sociální sítě na internetu a hry na mobilu.
Už je ani nebaví se koukat na filmy. V podstatě jim už ani nerozumí, zdají se jim nudné, pokud se tam nevraždí, neznásilňuje a neteče krev.

mirek vaněk řekl(a)...
14. března 2020 v 18:57  

Paní BP. Plně souhlasím. Všimněte si, že málokterý učtel lektoruje a málokterý lektor učí. Hodně lektorů jsou sběhlí učitelé(utekli před žáky, vedením či před optimalizcí) nebo mladí Ph.D. s minimální učitelskou praxí. Učitel, který má plný úvazek a všechny povinnosti spolehlivého učtele, nemá čas na jiné aktivity a mnohdy v závislosti na aprobaci a typu školy ani sílu.

Totéž platí u studentů. Aktivní student se nenudí. Jednak se vzdělává, má koníčky a jeho čas je vyplněn smysluplnou činností. S ICT má obrovské možnosti. Pak jsou studenti a žáci, kteří nemají do čeho píchnout, nic je nebaví a jsou ohroženi závislostmi. Příčiny jsou různé, ale ty nikdo neřeší. Ústně se řeší až následky a to se hodí na školu. No a v 15 letech žáka vychovávat je trochu pozdě.
Souvisí to s rodinným prostředím, mimoškolní výchovou, nedostupností sportovišť, nedostatkem učebnic i učitelů od MŠ až po VŠ. Práce s mládeží se položila na oltář ekonomické prosperity a dnes sklízíme plody. Nadšenci vymírají a noví nebudou, nemají se od koho nakazit(a to nemyslím koronavirus).

Silvie A. řekl(a)...
15. března 2020 v 6:51  

700 různých způsobů, jak efektivně a zábavně vyučovat každou hodinu jinak

Přičemž ono "efektivně" nikdo nikdy neměřil. Někteří Mistři by ani nevěděli, jak to měřit.

BP řekl(a)...
15. března 2020 v 12:41  

Paní Silvie, samozřejmě, že to nemohou Mistři nijak měřit, neboť testování (či jiné zkoušení) je pro žáky stresující záležitost a známkování je zkostnatělý přežitek.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.