Radka Hrdinová: Virus školské nerovnosti

středa 25. března 2020 ·

„Už po dvou týdnech po zavření škol je v každém případě jasná jedna věc, a totiž, že neovlivní výuku všech dětí do stejné míry. Není to jen český problém. Kdo si na zahraničních zpravodajských serverech sem tam otevře článek věnující se vzdělávání za časů pandemie, pravděpodobně si totéž přečetl v textech věnujících se učení dětí v Hongkongu nebo v severní Itálii. Pro české školství to ale platí dvojnásob, nerovné možnosti vzdělávat se je u nás dlouhodobě citlivé téma i bez pandemie a uzavřených škol,“ píše Radka Hrdinová ze společnosti EDUin v MF DNES. 



Radka Hrdinová (eduin.cz)
Hrdinová také píše: 

Řada různých výzkumů poukázala na to, že v České republice školní úspěšnost dětí ve srovnání s jinými zeměmi extrémně závisí na socioekonomickém postavení rodičů. Zjednodušeně řečeno – děti, které se mohou při přípravě do školy opřít o rodiče, ve škole prospívají. Děti, které tuto oporu nemají, ve vyšší míře než v jiných zemích ve škole ztrácejí i za normálních okolností, natož nyní. K tomu všemu přispívá i skutečnost, že v krajně decentralizovaném systému českého školství vedle sebe fungují extrémně dobré a extrémně špatné školy...

Toto pololetí se „odučí“ za situace, na niž není české školství připraveno, zkušenost s online výukou měl ještě před pár týdny jen velmi malý počet učitelů i jejich žáků. Mimo jiné i kvůli mizernému vybavení škol IT technikou. Podle zprávy České školní inspekce nemá ve 40 procentech malých základních škol a ve více než 26 procentech velkých základních škol přístup k počítači ani každý druhý učitel, a tak dnes většina z nich při učení na dálku používá své zařízení, což nemusí být samozřejmé. A samozřejmé to není ani pro děti, podle Českého statistického úřadu bylo v roce 2018 vybaveno alespoň jedním počítačem 96 procent domácností, ve kterých žijí děti. To znamená, že v průměru zhruba jedno dítě ve třídě počítač doma nemá.


Celý text naleznete v MF DNES

2 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
25. března 2020 9:40  

Skolska rovnost nastane, az jedinym kriteriem skolske uspesnosti budou zakovska portfolia...

Jana Karvaiová řekl(a)...
26. března 2020 11:24  

Jé to je sranda, já o tom psala na Idnes už před týdnem. Ale pan Komárek mě sem nedává. no nevadí. Je to jinde.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.