Nejčastější dotazy k aktuálním opatřením ke koronaviru. Aktualizace: Mateřské školy a distanční vzdělávání

pátek 20. března 2020 ·

Nošení roušky nebo jiného krytí úst a nosu (šála, šátek, atd.) je povinné i na pracovišti a týká se například i dětí v mateřské škole. V rámci možností by děti měly mít roušky při všech činnostech. Je vhodné, aby rodiče vybavili své dítě dostatečným množstvím roušek, šátků, látkových tunelů atd. 



Distanční vzdělávání žáků 

- MŠMT požaduje, aby školy v co největší míře využívaly distanční způsob vzdělávání. O jeho využití rozhoduje ředitel školy. Současná opatření nezměnila organizaci školního roku a nestanovila na tuto dobu prázdniny. Zakázaná je osobní přítomnost žáků při vzdělávání ve školách. MŠMT vytvořilo webové stránky https://nadalku.msmt.cz/cs, které dávají školám tipy ke vzdělávání na dálku, dále vysílá Česká televize s podporou MŠMT vzdělávací pořady pro žáky 1. a 2. stupně včetně přípravy na přijímací zkoušky na SŠ a víceletá gymnázia. Takové vzdělávání, byť neprobíhá přímo ve škole, je zcela legitimní součástí vzdělávání podle školského zákona a naplňuje cíle, které právní úprava školám přikazuje plnit. Absence se do třídní knihy nezapisují.

- Pokud některý z žáků školy nemá k dispozici potřebné vybavení pro on-line výuku, je třeba umožnit poskytnutí podkladů pro distanční vzdělávání jinou vhodnou formou (tištěné materiály, učebnice, pracovní sešity atp.)

- Pro výuku na dálku mohou učitelé používat celou paletu dostupných nástrojů, které jsou teď často poskytovány zdarma. Vzhledem k tomu, že i pro žáky se jedná o nezvyklou situaci a zároveň mnozí rodiče musí i v těchto dnech vykonávat své pracovní povinnosti, je zapotřebí, aby učitelé přistupovali k zadávání úkolů citlivě a měli na zřeteli možnosti konkrétních žáků. Pro zdárný průběh vzdělávání na dálku je potřeba udržovat zpětnou vazbu mezi učitelem a žákem/rodiči, co do množství i obtížnosti učiva.

- V současné situaci je pro vzdělávání na dálku důležité, aby se alespoň v základní míře zapojila rodina, obzvláště u mladších žáků. Škola má však poskytovat sama žákům co nejúčinnější podporu a zpětnou vazbu a nepřenášet příliš tuto tíhu na rodinu žáka. Rodiče mnohých žáků mohou být v těchto dnech velmi vytížení. Škola by měla učinit maximum, aby zajistila prostředky pro domácí vzdělávání (zadání úkolů, zpětná vazba) i těm rodinám, které nedisponují veškerým vybavením pro komunikaci na dálku.

- Hodnocení je nedílnou součástí procesu vzdělávání a zejména formativní hodnocení významným způsobem ovlivňuje jeho kvalitu. I v současné době je potřeba poskytovat žákům účinnou zpětnou vazbu k dosahování pokroku. Zadávání on-line testů je vhodnou příležitostí pro autoevaluaci žáků a možnost podpory práce s chybou. Pro hodnocení distanční práce žáků doporučujeme upřednostnit formativní před sumativním hodnocením.


Celý text naleznete zde

2 komentářů:

Milan Keršláger řekl(a)...
20. března 2020 v 20:21  

V některých školách už frčí online výuka, tj. učitel počká, až se všichni připojí a potom mají vzájemný videochat (ZŠ i SŠ). Trochu to zlobí (někdo neslyší, občas se to rozpadne), ale pro udržení kontaktu to není špatné. Používá se Moodle (na TUL už je to zaběhnuté, takže relativně bez problémů, udělali si i vlastní streaming).

Sám zadávám úkoly z INF (odkazy na videa a pokyny k vypracování, krátké video jsem si už i operativně vyrobil) a MAT (odkazy na videa, vypracování na papír, zaslání ofoceného výsledku, vyplnění testu na Kahoot!, Quizizz.com a podobně).

Se zpětnou vazbou a zpracováním je více práce, než při normální výuce. Kdybych ale měl hotové kurzy (mají kolegové na TUL), tak nemusím dělat vůbec nic (dokonce i vyhodnocení testů je pak automatické).

Někde se drží zpátky, ale to si myslím je chyba. Jednak jen tak brzo zpět do školy nepůjdeme a jednak je to obrovská příležitost. Lepší je dávat malé úkoly a vymyslet je tak, aby se žáci museli snažit. Pozor se musí dávat na to, když žák zkopíruje jen něco z Internetu.

Výmluvy na to, že někdo doma nemá počítač, Internet ani mobil se nám daří na SŠ řešit (prostě se zařiďte), na ZŠ by to měl řešit ředitel (např. předání vytisknutých zpráv nebo nějaké opatření ve spolupráci s městem). Podle mne by pomohla i veřejná Wi-Fi na náměstí u úřadu, u školy nebo hodných sousedů, kde si může zájemce stáhnout bezkontaktně e-maily a přečíst si je doma, vypracovat a odeslat zase po vycházce k Wi-Fi (někde mají Wi-Fi u knihoven).

Milan Keršláger řekl(a)...
20. března 2020 v 20:23  

Zapomněl jsem dodat, že známky jsou perfektní věc. Děti se těší, jak si udělají snadno doma a v klidu práci, za kterou dostanou jedničku :-) Mám z toho radost a formativní hodnocení by v tomto případě kazilo radost.

Kolegové - nebojte se dávat jedničky, ze začátku určitě. Snaha se má ocenit!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.