„Chtěli jsme učitelům nejen nabídnout užitečné nástroje pro on-line výuku, ale podpořit je také z hlediska metodiky. Zaměřili jsme se na možné problematické momenty a vytvořili jsme několik doporučení, jak o on-line výuce přemýšlet a jak k ní přistupovat,“ říká Lucie Rohlíková, vedoucí oddělení Celoživotní a distanční vzdělávání, které ve spolupráci s Fakultou pedagogickou ZČU připravilo přehlednou infografiku s metodickými poznámkami pro vysokoškolské učitele. Do určité míry jsou užitečné i pro učitele základních a středních škol. Učitelské virtuální komunity je sdílejí na sociálních sítích a vnímají jako dobrý podnět pro reflexi před zahájením on-line výuky.
„Často je důležitější nechat studenty pár dní trochu v klidu, aby se vyrovnali s novou situací a pak teprve zahájit výuku. Je také potřeba respektovat, že rodiny mohou mít různé problémy,“ připomíná didaktička z Fakulty pedagogické ZČU. Doporučení pro učitele tak zní: 1. nastavte pravidla, 2. nekomplikujte situaci složitými nástroji, 3. nezvyšujte stres studentů, 4. nezahlcujte studenty materiály, 5. nenahrazujte přednášky webinářem 1:1, 6. zůstaňte v kontaktu se studenty, 7. spolupracujte se svými kolegy, 8. nebuďte striktní, 9. neseďte nonstop u počítače, 10. buďte konzistentní. Každý bod přitom obsahuje krátké vysvětlení. Vše je přehledně a poutavě zpracováno.
Kromě toho se didaktici z Celoživotního a distančního vzdělávání ZČU podíleli na dokumentu zveřejněném na webu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, který přináší doporučení, jak zajistit výuku v době epidemie. Zejména učitelé vysokých škol tu najdou přehled, jaké otevřené vzdělávací zdroje a nástroje pro on-line výuku využívat. Zveřejněno je tu také zmíněné desatero metodických doporučení. Jedná se o otevřený dokument, který se průběžně doplňuje. Jako užitečný zdroj informací didaktici ZČU doporučují také nově vznikající portál MŠMT NaDálku, kam budou postupně přibývat užitečné nástroje a odkazy.
Hlavní doporučení Lucie Rohlíkové v současné situaci přitom je, aby učitelé vedli vyučování raději jednodušším způsobem, bez náročných technických prostředků, ale především z domova.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Uvedl bych ještě, že používání sociálních sítí pro kontakt se studenty je špatný nápad. Jednak kvůli GDPR (student se na sociální síti identifikuje, sdílí své schopnosti a často i hodnocení), ale také kvůli soukromí - někteří studenti se ze sociální sítě stáhli třeba kvůli šikaně nebo vědomí její toxičnosti na psychiku a učitel je nutí se tam vrátit.
Lepší je používat oddělený systém, který podporuje škola (Moodle, Bakaláři, Škola online apod). Problematické jsou třeba Teams, protože jsou dost nepřehledné, možnosti zpětné vazby jsou omezené, hlášky "Něco se rozbilo" jsou tragédie...
Okomentovat