Adam Cvik: Výuková aktivita Toto je můj soused

čtvrtek 9. ledna 2020 ·

Aktivita Toto je můj soused je založena na porozumění textu žáka, následném rozboru a skupinové práci žáků. Žáci při ní vycházejí z rozboru textu, jeho analýzy, spojení svého názoru a názoru ostatních ve skupině a vytvoření závěru podle stanoveného zadání. Aktivita je vhodná pro výstup v předmětu Výchova k občanství. Při plnění aktivity se žáci dotýkají tematických celků Člověk ve společnosti, Člověk jako jedinec a také Mezinárodní vztahy a globální svět. Žáci dostanou do skupinek k dispozici vytištěné profily lidí, kteří se liší svým vzhledem, národností, rasou, náboženským vyznáním a další parametry. Úkolem žáků je se ve skupině dohodnout, koho by z vytvořených profilů lidí chtěli nejvíce za svého souseda a koho nejméně, uvést důvod, a poté sestavit žebříček.



Zadání. Žáci jsou při vyučovací hodině rozdělení do skupinek (5–6 žáků/skupina). Do skupinky obdrží profily, které má učitel připravené (viz ukázka). Žáci dostanou čas na to, aby si stihli profily přečíst a zanalyzovat. Následně mají za úkol se ve skupince domluvit na tom, koho by chtěli „za souseda“ nejvíce a koho nejméně, sestavit žebříček profilů od „nejlepšího“ po „nejhoršího“. Při zadávání je potřeba žákům říci, že svoje rozhodnutí musí odůvodnit a vysvětlit.

Řešení. Po uplynutí času, který mají žáci na analýzu textu a přípravu řešení, je vždy zvolen zástupce ze skupinky, který předloží rozhodnutí celé skupinky a uvede důvody. Při prezentaci by měl učitel psát rozhodnutí skupinky na tabuli (!) nebo do svých poznámek (!) tak, aby se k němu mohl při pozdějším hodnocení vrátit. Po vyslechnutí všech názorů následuje učitelova zpětná vazba a možné vysvětlení rozhodnutí u jednotlivých profilů lidí.

Reflexe a rozbor. Závěrečná část je nedůležitější pro celou aktivitu. Učitel na základě vytvořených žebříčků od žáků a samotné aktivity rozvede diskusi nad pojmy, které by měly z dané činnosti vyplynout a ke kterým chce učitel žáky „postrčit“. Jeho snahou by měla být aktivizace mentální energie žáků tak, aby sami zpracovali abstraktní pojmy, které se vztahují k negativním stereotypům ovlivňujícím chování k určitým lidem. Je nebytně důležité, aby učitel vedl diskusi žáků, a to za účelem zpracování a vyhodnocení argumentů, jež použili při aktivitě. Při reflexi a rozboru se učitel opírá o poznámky, které zapsal na tabuli (flipchart, poznámkový papír,…) při sestavování žebříčků jednotlivých skupin.

V ukázce profilů, které uvádím níže, se jedná o otázku rasismu, xenofobie, stereotypu, předsudku, tolerance a respektu. Přitom poslední dva pojmy se dají použít i pro ukázku práce ve skupině, kterou žáci předváděli při sestavování žebříčku. Všechny pojmy, na které se učitel zaměří při reflexi, by měly být tematicky relevantní s výše uvedenými očekávanými výstupy. Lze samozřejmě upozornit na mezipředmětové vztahy (u profilů například zeměpis), ovšem stále v návaznosti na vytyčený cíl aktivity.

Při hodnocení aktivity a jejím rozboru je potřeba, aby učitel byl připraven na to, že mezi skupinkami nebo i mezi žáky může dojít k ostřejší výměně názorů. Učitel musí tyto reakce vhodně regulovat a měl by být schopen odhadnout míru, kterou by měli žáci při diskusi dodržovat. Je vhodné žákům připomenout, že diskuse se řídí nějakými pravidly a popřípadě si je s žáky stanovit (to vše před zahájením aktivity!). V návaznosti na diskusi a vysvětlení pojmů, je potřeba, aby žákům sdělil, že aktivita tzv. „nemá vítěze“ a ani žádné „správné řešení“. Záleží na názoru každého z nich a je potřeba se naučit přijmout rozdílný názor každého z nás, čímž se opět vracíme k již zmiňovaným pojmům, konkrétně k toleranci. Délku diskuse určuje učitel, samozřejmě záleží na časovém vymezení dle rozvrhu vyučovacích hodin, ale pokud diskuse plyne a žáci vytváří další dotazy k tématu, není ji třeba předčasně ukončovat.

Ukázka profilů: 

Kim VanPa – žena, Asiatka, Vietnamka, prodavačka ve Večerce. Narozená v České republice. Žije s manželem a dvěma dětmi.

Jožo Krop – muž, Rom, narozený v České republice. Pracuje jako stavební dělník. Je nezadaný. Sukničkář, ženy se u něj střídají každý den.

Nat Uzkovičová – žena, narozená na Ukrajině. Servírka. Žije s přítelem a domácím mazlíčkem. Velmi temperamentní, angažuje se v různých organizacích a projektech.

Irena Horká – žena, narozená v ČR. Pracuje jako úřednice na statistickém úřadě. Žije sama se svými dvěma psy. Velice energická a egoistická, do všeho strká svůj nos a všem stále radí.

John May – muž, černoch, narozený v Jihoafrické republice. Pracuje jako lékař. Má homosexuálního partnera, se kterým žije.

Osi Ogato – muž, narozený v Japonsku. Žije sám a pracuje ve směnárně. Ve volném čase vyučuje japonštinu. Nadevše miluje bojová umění.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.