Lepší vzdělání než rodiče získá asi jen pětina dětí, což je jedna z nejnižších hodnot v rámci zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Vliv socioekonomického statusu rodiny na výsledky dětí se navíc od roku 2006 v Česku zvyšuje. Panují tady zároveň velké rozdíly v kvalitě škol mezi jednotlivými regiony. Nejhorší výsledky mají děti v chudších krajích, jako jsou Karlovarský a Ústecký. Řešit tento problém je potřeba už v předškolním věku dětí. Rodiče žijící v prostředí chudoby a sociálního vyloučení své potomky totiž často neposílají do školky. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny.
![]() |
Klára Laurenčíková (repro DVTV) |
Ideální je podle ní začít pracovat s dětmi ze znevýhodněného prostředí ještě před třetím rokem života. "Některé země zjišťují, zda u dětí není riziko psychosociální rodinné zátěže již v porodnici. Stát následně může rodičům zajistit specifickou službu, která jim pomáhá zvládnout rodičovskou roli a poskytovat dítěti podporu pro jeho všestranný rozvoj," říká Laurenčíková...
Podle Bohumila Kartouse ze vzdělávací společnosti EDUin by řešením mohl být meziresortní program, který by poskytoval podporu rodičům i školám a propojoval vzdělávání ve škole s volným časem a aktivním působením v rodině. Ten by přitom měl být založený na důkladné analýze situace. "Učitelé musí mít k dispozici psychologa, sociálního pedagoga i kariérního poradce. Bez této podpůrné sítě si ani dobře připravený absolvent za současné situace, při daném počtu žáků ve třídách, natožpak ve školách s koncentrací sociálního vyloučení neporadí," upozorňuje Kartous.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat