Antonín Kolář: Proč jsem se rozhodl aktivně stávkovat?

neděle 10. listopadu 2019 ·

„V prostoru mezi vládní Babišovou Skyllou a odborářskou Charybdou v debatě o problémech českého školství cítím nejen velmi stísněný pocit, ale i určitou fyzickou psychosomatickou nevolnost. Proplout touto společenskou úžinou znamená vyjádřit se ke způsobu a směru plavby, pokud tuto úžinu nechceme alibisticky minout. Momentální stávkové požadavky odborů se mi zdají směšné, ba skoro marginální. Současného ministra školství Plagu rozhodně za dobu, co aktivně učím, nepovažuji za nejhoršího ministra, ba naopak se domnívám, že je věcný, koncepční, s učitelskou veřejností vede dialog. Přesto jsem se rozhodl, že nepůjdu do práce a podpořím stávku pedagogů, jakkoli mi není příjemné šikovat se ve falangách vedených odborářským vůdcem Dobšíkem. Co mě k tomuto postoji vede?,“ píše učitel na gymnáziu Antonín Kolář na svém profilu na Facebooku.



Antonín Kolář (repro DVTV)
Kolář mimo jiné píše:

Předně se domnívám, že ve vztahu k dlouhodobě neřešeným problémům pedagogické profese je lepší kdykoli aktivně udělat cokoli pro změnu stavu, s nímž dlouhodobě nesouhlasím, než nedělat nic a „takticky“, případně pokrytecky vyčkávat. Nyní je tu příležitost v nastalém konfliktu vyjasnit si své pozice a svojí nepřítomností v práci společně s ostatními konflikt zviditelnit. Konflikt ustavuje soudržnost skupiny a posiluje její identitu. A stejně tak je to i s přesvědčením a myšlením jednotlivce. Základní motiv, který rozhodl o mém postoji, je vyjádřit profesní sounáležitost ve věci dlouhodobě neřešených, případně špatně řešených problémů, které se dotýkají školství obecně, nikoli pouze osobně mě, kdo si momentálně hoví v přátelské, liberální škole s vybranými a studijně motivovanými studenty a s platem, který byl nad obvyklé poměry štědře dotován z pražského rozpočtu. Domnívám se, že ve stávce nejde jen o hodnotu 2% tarifního navýšení, ale především o hodnotu, kterou společnost vzdělání dlouhodobě připisuje a jak ji projevuje. Domnívám se také, že protest by měl směřovat především proti příčinám, nikoli proti projevům tohoto problému. Stávka je nedostatečně připravená, urychlená, má dobrý důvod, ale malicherný...

Když jsem si dnes dělal excerpci argumentů zobrazujících stav českého školství, objevil jsem pěknou citaci z knihy Lewise Carrolla: „To je mi nějaká loudavá země!,“ řekla Královna. „Jak vidíš, tady musíš běžet ze všech sil, abys setrvala na jednom místě. Chceš-li se dostat někam jinam, musíš běžet dvakrát tak rychle.“ Proto zůstávám doma, abych si za pár let, až se budu chystat do důchodu, nepřipadal jako Alenka v říši divů, totiž s pocitem, že i když člověk utíká ze všech sil, přesto se nemůže hnout z místa.


Celý text naleznete zde

5 komentářů:

rváčkazvesela řekl(a)...
10. listopadu 2019 v 16:05  

Tondo, super!!

Ivo Mádr řekl(a)...
10. listopadu 2019 v 18:46  

Tento názor pana Antonína Koláře sdílí většina učitelů. Výjimky samozřejmě existují, ale jsou jsou ve výrazné menšině.

mirek vaněk řekl(a)...
11. listopadu 2019 v 8:01  

Pro pana komárka a co je to zajímá.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6880&v=VDKUHijfl54&feature=emb_logo

tyrjir řekl(a)...
11. listopadu 2019 v 14:21  

Pane Vaňku, díky za ten odkaz. Poslechl jsem si to, některé pasáže dvakrát. Je to síla. I když asi všichni nějak tušíme, oč jde, skutečnost asi předčila mnohá neblahá očekávání:

VZDĚLÁVACÍ NÁMĚSTEK V. PÍCL PŘEDSTAVIL HOŘKOU "PEDAGOGICKOU SKLIZEŇ A ORBU" V MŠMT
aneb
Aktivistické MŠMT předvedlo 5.11.2019 představení pro Kulatý stůl SKAV a Eduinu na téma: NIDV + NÚV = NIV anebo NPI?

Zdá se, že VZDĚLÁVACÍ NÁMĚSTEK MŠMT ČR stále ještě neví, zda Národní institut dalšího VZDĚLÁVÁNÍ a Národní ústav VZDĚLÁVÁNÍ se slučují do Národního institutu VZDĚLÁVÁNÍ nebo do Národního PEDAGOGICKÉHO ((pře)výchovného) institutu:


Viz 6. min a 1. h 56. min záznamu:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6880&v=VDKUHijfl54&feature=emb_logo

Vzdělávací náměstek ministra školství ČR Václav Pícl, osoba, která stála před 15 léty pod ministryní Buzkovou při zavádění užvaněného konstruktivisticky kompetenčního kurikulárního modelu RVP/ŠVP, v 6. min. záznamu sděluje přítomným, že "nová organizace" se bude jmenovat NIV. Z pléna se však ozývá hlas, že v podkladu je napsáno NPI. Václav Pícl na to NIV ještě jednou přistupuje, pak ale sděluje, že o názvu se dlouho váhalo a mělo by to být (snad?) NIV, ale nadále bude radši říkat "nová organizace"... :)))

Po občas i dost vzrušené debatě, v níž z více úst zaznělo, že sloučení je výsledek politického "úsporného" rozhodnutí neopřeného o odbornou analýzu hrozící kolapsem některých úloh a další privatizací školství (St. Štech v , P. Pavlík v 1. h 41. min a další) a po vyslovení obav, že "nová organizace" zkolabuje při plnění některých jí dnes deklarovaných úloh a že je tedy v krajích i centrálně nutné brát v úvahu "svépomocnou" možnost nebo nutnost, že tyto úlohy budou muset plnit jiné organizace (profesní, odborové, podnikatelské či neziskové, v jejich dozorčích radách už dnes zasedají představitelé MŠMT, atd. - např. S.Štech, D. Dvořák z PedF UK v 1. h 54. min), náměstek Pícl v 1. h 56. min opět uvedl "novou organizaci" jako Národní PEDAGOGICKÝ institut (NPI).

Bývalý ředitel NÚV V. Hořejší, po němž přišel v roce 2015 do vedení NÚV V. Pícl, ukazoval v roce 2014 obrázek znázorňující, co zbude z MŠMT, až se přestanou čerpat EU dotace. Na tom obrázku byl jako jeden ze "sirotků" i NÚV. Mýlil se. Za ministrem Plagou povolaného "znovunáměstka" Pícla byl NÚV zrušen...

viz
http://www.ceskaskola.cz/2015/03/jak-to-bylo-s-reditelem-nuv.html

Pěkně jste to v tom českém školství, vážení aktivisti z ČSSD, z AN0, z Pedagogických fakult, z pirátsko sluníčkářské Pedagogické komory atd. dopracovali. Možná ještě dosáhnete přejmenování ministerstva ŠKOLSTVÍ na ministerstvo (pře)VÝCHOVY...?

J.Týř

Robert Čapek řekl(a)...
12. listopadu 2019 v 16:16  

"Přesto jsem se rozhodl, že nepůjdu do práce a podpořím stávku pedagogů,"... píše učitel na gymnáziu Antonín Kolář

Ivo Mádr řekl(a)...
Tento názor pana Antonína Koláře sdílí většina učitelů. Výjimky samozřejmě existují, ale jsou jsou ve výrazné menšině.

TAKŽE JAK TO, že stávkovala výrazná menšina učitelů a výrazná menšina škol? Jeden názor z těch dvou musí být výrazná hloupost.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.