ČSU: Ministr školství má silného spojence: středoškoláky. A máme společný cíl, posunout české školství dopředu

pátek 13. září 2019 ·

Ministr školství Robert Plaga se včera sešel se zástupci České středoškolské unie. Ta na svém profilu na Facebooku zveřejnila o setkání následující zprávu: Dneska jsme se sešli s ministrem školství Robertem Plagou. Co bylo na programu? Maturita z matematiky. Že se pan ministr v zásadě ztotožňuje s naším stanoviskem, není žádným tajemstvím.



Představili jsme mu naši kampaň #HlásímeSeOSlovo, především naše hlavní argumenty a přednesli body petici pro zastavení povinné maturity z matematiky, která má již více jak 1000 podpisů. V reakci se nám dostalo několik informací, jak by ministerstvo chtělo postupovat do budoucna a jaký ohlas očekává mezi poslanci. Pana ministra jsme zároveň pozvali na protestu, který se bude konat 4. října na Kampě.

Samosprávy v zákoně

Došlo i na téma samospráv (školních parlamentů či studentských rad) a jejich ukotvení v zákoně. Tohle téma jsme s panem ministrem komunikovali již v minulosti, avšak dnes jsme poprvé představili náš konkrétní návrh na silnější ukotvení samospráv v zákoně, v němž je zmíněna například role pedagoga – koordinátora žákovského parlamentu či nárok na uvolnění nás, studentů z výuky kvůli schůzkám školní samosprávy. Ačkoliv pan ministr přímo nesouhlasí s tímto legislativním opatřením, vyjádřil svůj zájem v tomto tématu a přislíbil nám pomoc ministerstva s vytvářením samospráv na školách, kde zatím nefungují a zprostředkování dobrého příkladu fungujících samospráv na vedení škol.

Schůzka se vydařila a byla přínosná pro obě strany. Těšíme se na budoucí spolupráci, o kterou má Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy i sám ministr podle všeho stejný zájem jako o ni máme zájem my.


Zdroj: Facebook ČSU

74 komentářů:

Tomáš Barták řekl(a)...
13. září 2019 v 6:41  

Neměl by mít ministr školství silného spojence v učitelích?
Stojí o to?

mirek vaněk řekl(a)...
13. září 2019 v 6:47  

No nejsem si jist, zda posunutí dopředu je dobrý nápad, jste-li na hraně propasti.

Simona CARCY řekl(a)...
13. září 2019 v 7:17  

Nadpis i Plagův mediální výstup vyvolává stejný pocit, jako kdyby se daňová správa spojila s daňovými poplatníky v silnější tým...

poste.restante řekl(a)...
13. září 2019 v 7:49  

Představili jsme mu naši kampaň #HlásímeSeOSlovo, především naše hlavní argumenty a přednesli body petici pro zastavení povinné maturity z matematiky, která má již více jak 1000 podpisů.
Kolik že to podpisů měla petice proti zrušení přílohy RVP ZV pro LMP? Tuším kolem 70 000. Ale nějak to bylo celkem prt platné.
Jo, není holt petice jako petice.

Došlo i na téma samospráv (školních parlamentů či studentských rad) a jejich ukotvení v zákoně. Tohle téma jsme s panem ministrem komunikovali již v minulosti, avšak dnes jsme poprvé představili náš konkrétní návrh na silnější ukotvení samospráv v zákoně, v němž je zmíněna například role pedagoga – koordinátora žákovského parlamentu či nárok na uvolnění nás, studentů z výuky kvůli schůzkám školní samosprávy.
A ten "koordinátor žákovského parlamentu" by měl jako pracovní náplň co? Jednou měsíčně svolat žáky na pokec?
Což takhle koordinátor rodičovských schůzek? Zákonní zástupci mají také vůči škole práva a povinnosti.
Nebo koordinátor ekologických protestů?
Anebo koordinátor koordinátorů?

Školská rada má své zakotvení v zákoně už nyní. Ale nevšiml jsem si, že by zaměstnavatelé měli povinnost její členy uvolňovat na zasedání. Členství v ní je dobrovolné a zasedání se konají po pracovní době. Požadavku na uvolňování z výuky tedy nerozumím. Vlastně rozumím. :-)
Plyne mi z toho závěr, který byl ostatně zřejmý už před tím. Náplní členů Středoškolské unie není se učit, ale věnovat se politickému aktivismu.
Nic proti snaze žáků zlepšit prostředí své školy a výuky. Ale i aktivismus musí mít mantinely. A já se nemohu zbavit dojmu, že tyto mantinely chtějí někteří posouvat do prostoru, kam už nepatří.
Žáci z pohledu zákona nejsou zodpovědní téměř za nic. Jejich podíl na možnostech ovlivňovat chod školy by tedy měl odpovídat jejich podílu na zodpovědnosti za chod školy. Jinak řečeno, mohou mít pouze poradní hlas.

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2019 v 8:13  

Simona CARCY, poste.restante a další tady opakovaně reprezentují povýšený až opovržlivý vztah ke studentům - oni pak ještě rádi zdůrazní, že to nejsou studenti, nýbrž žáci, aby autoritu posílili. Zároveň jako neoprávněnou kritiku a mediální blátivé žvásty opakovaně označují pohled na české školy, jako na něco, co stále koření v dobách Marie Terezie, v armádním modelu, co je přežitek a retro...

Ne, že by někdy neměli v něčem pravdu a neměli silné argumenty pro diskusi, ale chybí jim sebereflexe. Což je pro učitele katastrofa.

Jiri Janecek řekl(a)...
13. září 2019 v 9:22  

Ja teda cist umim a prispevky pana poste.restante i pani Carcy obvykle zvladam i chapat… Coz nemuzu rict o vsech diskutujicich.
Presto dekuju za dovystvetleni.

Jinak si myslim, ze sebereflexe je i to, ze si uvedomuji silu svych argumentu a slabost jinych. Nebo treba vidim rozdil mezi "koreni v dobach Marie Terezie" a "od dob Marie Terezie se vubec nezmenil"

laimes řekl(a)...
13. září 2019 v 9:35  

do 89 konstruktivní sebekritika
po 89 kreativní sebereflexe

laimes řekl(a)...
13. září 2019 v 9:38  

v 90. bylo top hitem havlovské "zmínit"
dnes máme "posouvat", všichni se chtějí stále někam posouvat....

Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 9:45  

Předpokládám, že pan Komárek je dle svého kréda v opozici k mocným. Tentokrát konkrétně k ministru Plagovi.
Dále doufám, že média vystoupí proti populismu a že Plagovo předvolební podlézání patřičně zkritizují.

krtek řekl(a)...
13. září 2019 v 10:03  

Pane Komárku,
můžete reagovat věcně na připomínky poste.restante? Já v jeho přístupu aroganci nevidím. Připomínky žáků mají být brány vážně, ale jejich hlas je jen poradní.
---
Je podivné, že žáci převážně gymnaziálních oborů, kteří by maturitu z matematiky měli zvládnout levou zadní a jsou ve vedení ČSU, požadují zkvalitnění výuky, protože současná výuka je podle nich špatná. A co v předmětech Německý jazyk, který dopadá nejhůře? Co v angličtině a češtině, kde žáci také propadají? Nějak tu argumentaci nepobírám.

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2019 v 10:47  

krtek

Na věcnou reakci to není - základní problém je totiž v tom, že poste.restante dává svým tónem najevo, že nebere ty středoškoláky vážně, ironizuje je, odmítá s nimi diskutovat...

To, že mají poradní hlas nikdo nezpochybňuje, ani oni. To, že chtějí lepší výuku i v jiných předmětech než jen v matematice, opakovaně říkají. Jen je stále někteří učitelé neberou vážně...

Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 10:48  

Nárok na uvolnění nás, studentů z výuky kvůli schůzkám školní samosprávy

Nojo. A bude se schůzovat a nebude se učit. To určitě velmi zlepší chápání probírané látky.
Ale co to žvaním... Učení je na nic, důležitý je schůzovat.

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2019 v 10:53  

Pane Portwyne, připojujete se k úplně zbytečnému a kontraproduktivnímu ironizování. Ti studenti toto ani náznakem neříkají. Když se budou učitelé chovat takto - tedy že budou okázale dávat najevo, jak neberou své žáky vážně, nemohou se divit, že nebudou žáci chodit do školy rádi a že atmosféra ve třídě a ve škole nebude nijak skvělá...

Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 12:03  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 12:03  

Proč bych dával svým žákům najevo, že je neberu vážně, neboť se pár kariéristům z nějaké Unie nechce dělat?
Mí žáci za tuhle partu nemohou.

Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 12:10  

Se zeptám svých žáků, jestli o dotyčných mladopoliticích něco vědí. Měli by, když mluví za ně…

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2019 v 12:20  

Neboli, pane Portwyne pokračujete v arogantním urážlivém tónu vůči studentům...

Simona CARCY řekl(a)...
13. září 2019 v 12:52  

Pane Komárku, přidržení se dikce zákonné normy označujete za opovržlivé jednání?
Možná byste se měl poučit, abyste věděl, že "to nejsou studenti, nýbrž žáci" a to nikoli proto, "aby (citovaní autoři příspěvků) autoritu posílili", ale proto, že tak je označuje zákon. Já taky neříkám novinářům pisálci, i když by toho někteří zasloužili.

Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 13:30  

Pane Komárku,
neboli jste se do mne zase navezl. Už to začíná připomínat posedlost.

Přečtěte si prosím znovu, co jsem napsal.

Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 13:32  

Bleskový průzkum. Na dotaz mezi 28 žáky, zda slyšeli někdy o zmíněné organizaci, odpověděli kladně dva.

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2019 v 13:37  

A to Vám potvrzuje pane Portwyne, že to jsou "kariéristi, kterým se nechce dělat"? Z čeho jste to vyvodil?

Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 13:44  

Pak Komárek:
Prosím?? Jaké "potvrzuje"?
Prostě jsem napsal výsledek miniankety bez jakékoli interpretace. Zbytek je obyčejné podsouvání.
Spojil jste dva příspěvky, které byly jasně odděleny.

Mám takový názor, pane Komárku. Mám na něj úplně stejné právo, jako máte Vy na názory svoje - akorát že já na rozdíl od Vás nemažu nepohodlné příspěvky.
Že se jim nechce do školní práce, není zrovna nepochopitelná domněnka, když místo školy radši jezdí po schůzích.
Za kariéristy považuji většinu lidí, kteří se pustí do politiky. Výjimkou jsou ti, kteří už byli úspěšní jinde, a ti, kteří se necpou do funkcí.

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2019 v 13:52  

Názor a urážku tady v diskusích opakovaně zaměňují pan Doležele a PP... Vy jste nevyslovil názor, Vy jste prostě nedůvodně urazil celou skupinu středoškoláků. Napsal jste o nich, že to jsou "kariéristi, kterým se nechce dělat". Nyní píšete, že "místo školy raději jezdí po schůzích." Co o tom víte? Vy znáte jejich program? Víte kolik hodin zameškali kvůli schůzím?

Samozřejmě, že to nevíte, ale jako exaktní matematik, který blátivým novinářům nevěří ani slovo, máte zřejmě právo na rychlý názor. Urážíte děti ve věku Vašich žáků. Z pozice učitele.

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2019 v 13:54  

Omlouvám se za nechtěné zkomolení jména - pan Doležel, samozřejmě

Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 13:59  

Nepochybně. A Vy tím, že jste se do mne navezl, jste urazil člověka v dospělém věku, tudíž jste vinen ageismem.
Kromě toho jste určitě antisemita, protože mám židovské předky.

Nepřijdou Vám ta obvinění absurdní?
A není Vám trapné z pozice rozhodčího se zaměřit na jednoho z hráčů?

Radek Sárközi řekl(a)...
13. září 2019 v 14:01  

Zdá se mi, že pan ministr se setkává jen s těmi, kdo souhlasí s jeho návrhy...

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2019 v 14:08  

Nezaměřuji se na Vás, není v tom nic osobního a možná jste si všimnul, že moje původní poznámka směřovala vůči dvěma jiným diskutujícím.

Z pozice rozhodčího prostě rozhoduji, že na České škole nestrpím urážlivý, agresivní, ironizující, ponižující... tón vůči žákům a studentům.

Takový tón z pozice učitelů je pro mě ještě absurdnější a nepřijatelnější, než když se k sobě takto učitelé chovají navzájem. Což, jak víte odmítám také, byť si kdokoli o pravidlech slušné a věcné diskuse může myslet, co chce...

Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 14:08  

No a k těm matematikům a novinářům.

Pane Komárku,
jako komentátor na diskuzi mám sakra jinou pozici, než má autor článku otištěného v hlavním prostoru. Já to dělám ve volném čase a bokem, vy novináři za to berete peníze.
Logicky by články žurnalistů měly být stokrát kvalitnější než moje plácání někde na diskuzi.
Já zas doufám učím fyziku lépe, než to eventuálně činí redaktor časopisu Zahrádkář, když se jeho syn učí na písemku.

Otevřete si libovolnou diskuzi na Novinkách, Echo24, Aktuálně atd. Pak vykládejte diskutujícím (ale všem, prosím, padni komu padni), jaké parametry mají mít jejich příspěvky. Uvidíte, co Vám napíšou.
O novinářích si většina z nich nejspíš myslí to samé, co já, případně ještě hůř.

poste.restante řekl(a)...
13. září 2019 v 14:09  

Pane Komárku, Vaše tvrzení -
Simona CARCY, poste.restante a další tady opakovaně reprezentují povýšený až opovržlivý vztah ke studentům

považuji za osobní urážku a požaduji, abyste buďto na konkrétních příkladech doložil, kdy a čím jsem se vůči STUDENTŮM vysokých škol, popřípadě i ŽÁKŮM základních a středních škol dopustil opovržlivých výroků,
anebo abyste se za svá slova omluvil.


Nemám teď čas podrobněji reagovat na Vaše výpady, proto si Vás prozatím jen stručně dovoluji upozornit, že o mém vztahu k žákům a jejich vztahu ke mně nevíte absolutně nic a Vaše osočování pouze potvrzují, že se nejen neorientujete ve školské problematice, ale dopouštíte se osobních útoků vůči diskutujícím na tomto webu.

V tuto chvíli mohu pouze doufat, že nebudete takový zbabělec, abyste tento můj příspěvek smazal stejně, jako jste to učinil u jiných, k Vaší práci kritických komentářů.


P.S.:
K Vašemu "sporu" s kolegou Portwynem.
Žáka, který požaduje zařadit do zákona "nárok na uvolnění z výuky kvůli schůzkám školní samosprávy" byste označil jak? Jako pilného žáka, pro kterého je vzdělání a studium na prvním místě?

Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 14:10  

V tom případě mi prosím vysvětlete, proč strpíte urážlivý, agresivní, ironizující, ponižující... tón vůči učitelům.

Odpověď "o diskuzi diskutovat nebudeme" bych považoval za zbabělost.

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2019 v 14:12  

Pane Portwyne, mám na starosti diskusi na České škole, nikoli jinde. A zadruhé, to že nejste novinář snad neznamená, že můžete někoho urážet a absurdně zobecňovat, ne?

Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 14:15  

Ale pane Komárku, já samozřejmě myslím diskuzi na České škole.

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2019 v 14:22  

poste.restante

1) povýšený až opovržlivý vztah ke studentům jste předvedl i v této diskusi. A opravdu není problém dohledat, jakým tónem jste diskutoval na ČŠ například pod jinými texty, které se týkaly ČSU nebo jejího bývalého předsedy Štěpána Kmenta. Omluvit byste se měl pouze Vy, a to žákům a studentům.

2) nemažu příspěvky kritické k mé práci, ale obecně příspěvky urážlivé, agresivní nevěcné, snažící se diskusi rozbíjet... Nebudu o tom s Vámi diskutovat. Nikam to nevede. Máme to vyzkoušeno dostatečně.

Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 14:38  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 14:40  

Brandtnerová, Portwyn a podobní anonymní zbabělci a hlupáci tady plivou a vlastně podávají výpověď jedině o sobě.

Jste zkrátka další ze zbabělých internetových anonymů. (To bylo na mne. Vyhledat moji identitu podle přezdívky wikipedisty netrvá ani pět minut, udělal to mj. pan Botlík.)

To jsou jen namátkou osobní urážky z jedné jediné diskuze. Zda jsem Maestra nějak urážel, si dohledejte. Smazat to dodatečně je zbytečné, mám uložený snímek obrazovky. Ostatní příspěvky Maestra vypadají zhruba stejně, v článcích se to hemží tvrzeními jako "většina učitelů učí špatně" nebo "školy se zoufale podobají vězením".
A tohle všechno v pohodě pouštíte.

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2019 v 14:48  

Pane Portwyne, nebudu s Vámi dále "diskutovat o diskusi".

Nicméně: Sledujete diskusi už delší dobu, takže víte, že některé "přestřelky", které sice vybočují za mantinely slušnosti, ponechávám, protože zároveň obsahují i nějaké argumenty, navíc jde o přestřelky mezi diskutujícími, kteří jsou do sebe takto zaklíněni dlouhodobě, typicky TU a Pan Doležel. Částečně se to týká poste.restante, pana Botlíka, nověji paní Barndtnerové, pana Čapka... V takových diskusích z mé strany přijde nejprve upozornění, že je toho už moc, a pak razantnější zásah. Netvrdím, že se mi úplně vždy podaří zasáhnout včas a zcela adekvátně. Ale nehrají tom roli osobní sympatie.

A to už je na toto téma opravdu vše. Děkuji!v

Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 15:00  

Rozumím. To, co jsem citoval, moc nebylo, zatímco to, co píši já, moc je.
Já děkuji. Byla to zajímavá informace.
Diskutovat dále skutečně není třeba.

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2019 v 15:06  

Pane Portwyne, nikoli - Vy nechcete rozumět. Odmítáte rozdíl v tom, když se tady na stránce ČŠ střetnou dva zkušení diskutující a někdy vyjdou za mantinely slušnosti a věcnosti. A když někdo bezdůvodně uráží žáky a studenty, kteří se této diskuse ani neúčastní.

To zaprvé. Zadruhé všechny diskutující, které jsem výše zmiňoval, také občas mažu a sděluji jim, že to "už je moc". Za jakých okolností jsem nechal tento urážlivý příspěvek pana Čapka, si nepamatuju a je možné, že to byla moje chyba.

Neboli: Váš příspěvek je opět čirou manipulací. A to už je opravdu vše...

tyrjir řekl(a)...
13. září 2019 v 15:20  

Aktivistický spolek lhoucí už svým názvem (je to Středoškolácká, nikoli Středoškolská unie) dosáhl přijetí u ministra a na Fičbůku zveřejnil svou interpretaci výsledků jednání. A někteří diskutující tu z toho "mají málem vyrážku"....

Aby se ty jejich systémově pochybné požadavky dostaly do zákona, muselo by to projít skrz MŠMT, vládu a parlament až do Sbírky zákonů ČR. Je tu někdo, kdo se domnívá, že by se to mohlo stát?

Viz
PEDAGOGICKÉ ZÁSADY PŘIMĚŘENOSTI, SOUSTAVNOSTI A NÁROČNOSTI NELZE OBCHÁZET
http://www.ceskaskola.cz/2019/09/renata-vesela-vychova-ditek-vcechach.html

"Ať se mládí vydovádí" říkala moje pedagogicky nepopulistická a "ideologicky nepedofilní" babička. :)))

J.Týř

Petr Portwyn řekl(a)...
13. září 2019 v 15:21  

Ano, doporučená četba na středních školách. Jestlipak taky byla doporučená za Marie Terezie? ;-)

tyrjir řekl(a)...
13. září 2019 v 15:43  

Ministr školství má silného spojence: středoškoláky. A máme společný cíl, posunout české školství dopředu

Pane Komárku, na základě čeho se domníváte, že ministr školství má v tom aktivistickém minispolku "silného spojence". Opravdu je to silný spolek? Opravdu ho ministr školství má za spojence? Pokud ano - na co a proti komu je to "silné spojenectví" podle vás namířeno?

Ten titulek se vám, myslím, věcně nepovedl. V očích mnohých, myslím, dokládá vaši v diskusi výše důvodně kritizovanou předpojatost a neobjektivnost. Mýlím se? Pokud ano, mohl byste nám, prosím, říci v čem se mýlím?

J.Týř

Q. E. D. řekl(a)...
13. září 2019 v 15:53  

"nárok na uvolnění nás, studentů z výuky kvůli schůzkám školní samosprávy"

1. Vy, studenti, na SŠ nejste, říká se vám žáci.

2. Pokud, jak tvrdíte, vám jde o změnu k lepšímu, co na to obětovat hodinu svého volného času a schůzky pořádat po výuce?

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2019 v 17:11  

Pane Týři, já jsem převzal zprávu z Facebooku ČSU, včetně titulku, zdroj je uveden... A prosím, zkuste také trochu věcnější tón...

Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2019 v 17:14  

To je přesně ono Q.E.D., jak jsem tu psal a měl Vás také na mysli: Pěkně je postavit do latě, ať si nevyskakujou, že jo. Jsou to žáci a nemají se, co plést do věcí nás dospělých. A drze si říkají "studenti"! Považte!

Robert Čapek řekl(a)...
13. září 2019 v 21:08  

Samozřejmě, že je z některých příspěvků cítit zřetelná averze k tomu, že by se žáci měli podílet na řízení svého vzdělávání. Prý "poradní hlas". Prý "nemají žádnou odpovědnost". Prý "daňová správa a daňoví poplatníci". Prý "aktivismus musí mít mantinely". Prý "bude se schůzovat a nebude se učit". Atd. Zbabělci jsou ti, co trousí hnůj a pak jej vydávají za karafiát.

Ale každý, kdo má minimální povědomost o moderním vzdělávání, musí studentům a ministrovi zatleskat. Je dobře, že se žáci snaží vzít své vzdělávání do svých rukou a zvýšit jeho žalostnou úroveň na středních školách. Je dobře, že se proti nekvalitnímu vzdělávání vymezují. Je to JEJICH vzdělání, ne učitelů. Učitelé nejsou jejich páni ani zaměstnavatelé, ale poskytují jim službu.

A k těm, kdo nemají žádné ponětí, jak školní parlamenty fungují - to nejsou žádné "schůze". Naopak, v dobré škole je to práce a vzdělávání. Žáci se při nich učí potřebné dovednosti a softskilly, například vedení lidí, komunikační dovednosti, týmovou práci. To, co se při mizerném výkladu středoškolských "profesorů" nikdy nenaučí.

Karel Lippmann řekl(a)...
14. září 2019 v 8:32  

Pana Portwyna chápu. On si vytvořil kategorii "snaživých humanistek". Pod jiným článkem mi totiž napsal: "Snaživé humanistky se snaží po svém, protože po mém to nedokážou. Činí tak dobrovolně. Jsou dvě možnosti, jak k jejich snaze přistoupit - pochválit je nebo sejmout. Já je pochválím, Vy byste je zřejmě sejmul, když je Vám pochvala tak moc proti mysli."
"Snaživé humanistky" se dle pana Portwyna bez remcání "drtí" (opět jeho termín) a on je za to pochválí. Já bych je prý "sejmul". Jak na to přišel, netuším. Zásadně totiž odmítám kohokoli takto třídit a označovat. Už tímto označením své žáky, které do této "kategorie" řadí, pan Portwyn těžce "sejmul". Je v tom sám? Kolik učitelů má podobné postoje? Od žáků jsem se po celou dobu své učitelské praxe učil. To vůbec neznamená, že jsem se vším souhlasil. Ve třídě jsem totiž kvůli nim, proto musím na prvním místě respektovat vzdělání, kvůli kterému jsou tady i oni, ač, pravda, si to občas nepřipouštějí. Přesvědčit je o jeho důležitosti je ale také můj úkol. Nepominutelnou podmínkou vzdělávání je dialog, ne "drcení". Ano, i to je někdy nutné, ale až poté, kdy si dialogem vysvětlíme jeho nezbytnost a smysl.

rváčkazvesela řekl(a)...
14. září 2019 v 8:42  

…ano, v DOBRÉ ŠKOLE..., KTERÁ TO JE? Máme dobrou metodologii zjistit, která škola vede žáky v parlamentu dobře? Já zažila častěji opak. Mimochodem znám školu, kde učitel neví, že má povinnost žáka usměrnit, aby nelítal pochodbě jak smyslu zbavený - "jen ať se vydovádí".Polovina hodin byly inspekcí označeny za špatné, přesto je inspekční zpráva výborná...oni se tam totiž "posouvají"(ne asi, určitě, školu sleduji dost podrobně, neustálá školení, výjezdy týmování...řízení deleguje vedení školy na učitele pod krycími hesly v angličtině a hodinách nic moc - ruch, šum, zmatení dětí...skupinové práce, kdy je učitel vypuzen systémově mimo třídu a výkonné holčičky se na tyto hodiny bojí chodit, protože je skupina pěkně ošikanuje, aby práci udělaly za ně)
K tomu posouvání: pojďme se posouvat, třeba v pochopení slovních úloh na základce a integrálů na střední. Pojďme se konečně místo neustálých diskuzí vzdělávat.
Nyní mám na triku čtvrťáky a je to fakt "dobrodrůžo" nechat je pátrat po smyslu jakékoliv slovní úlohy. Zavazí jim to, že to čtou...a je to jak o slepičce a kohoutkovi...a za jednu vyučovací hodinu udělají tak dvě úlohy...tu druhou musím nakopnout svou pomocí, jinak nás překvapí zvonek. Už slyším: v dobré škole nezvoní...
Buď budeme neustále diskutovat, nebo my ve školách klidně učit a ministr moudře řídit, pane ministře.

rváčkazvesela řekl(a)...
14. září 2019 v 8:45  

Mimochodem, dobrý učitel při výkladu průběžně sleduje míru pochopení u žáků. Neustále připomíná: "Zeptej se, když tomu nerozumíš!!".
Proč tedy s tímto chodí ty nešťastné děti za ministrem?

tyrjir řekl(a)...
14. září 2019 v 10:13  

Žáci se při nich učí potřebné dovednosti a softskilly, například vedení lidí, komunikační dovednosti, týmovou práci.

K "softskillizaci" lze dojít různými způsoby. K užitečným dovednostem patří i ovládnutí takových způsobů duševní práce, jednání, chování a dorozumívání, které nebudou urážet druhé, mrzačit rozum, český jazyk atd. Nezpůsobně "Líný psycholog" Čapek je s těmito věcmi očividně v nesnázích. Jsem názoru, že některá jeho vyjádření a další počiny by mohly být vzaty do výuky jako názorné příklady podivně "nesoftskillizovaného" potažmo až příliš "softskillizovaného" myšlení a jednání. :)))



Michal Komárek řekl(a)...
14. září 2019 v 10:35  

Pane Týři, znevažování a ironizování bylo v této diskusi už opravdu dost. Diskutujte, prosím věcně.

tyrjir řekl(a)...
14. září 2019 v 10:40  

Pane Týři, já jsem převzal zprávu z Facebooku ČSU, včetně titulku, zdroj je uveden...

Tím, že jste ten hloupý titulek bez redakčního komentáře převzal, jste se s ním redakčně ztotožnil, pane Komárku. Seriózní média někdy upozorňují, že "Zveřejněné názory se nemusejí shodovat s názorem redakce". Tuhle možnost jste očividně zanedbal.

J.Týř

Michal Komárek řekl(a)...
14. září 2019 v 10:54  

Pane Týři, není to diskuse k věci, jestli Vás zajímá provoz médií, můžeme to řešit separátně, třeba po emailu, rád to s vámi proberu.

Nicméně: Titulky z jiných médií nekomentuji, občas je, pravda měním, vyberu určitou pasáž z textu a k ní volím titulek apod. Text z Facebooku považuji ale spíše za dokument, než za novinovou zprávu, tedy mi nepřipadá na místě titulek měnit...

Michal Komárek řekl(a)...
14. září 2019 v 11:05  

Vlastně máte ale pravdu, pane Týři - vůbec neškodí ten titulek doplnit, aby bylo na první pohled jasné, že je to citát... Děkuji!

laimes řekl(a)...
14. září 2019 v 12:57  

jest skvělé,přímo greát,jestli se žáci podílejí na chodu výuky,ikdyž jsem jednou, takhle při pondělku, dal pětiminutovku na data/osobnosti/ pojmy (jistě brutus ale sorry,starého psa news kóskum nenaučiš) a po obědě jsem již byl na tépichu v ředitelně a prý,že jsem nerespektoval usnesení školního parlamentu z loňského roku (byl jsem tam novej) ,že se v pondělí nesmí zkoušet,jeliukož víkend jest od toho ,aby si žáci odpočinuli a ne aby se učili,a že s takovou bychom si nerozuměli, pravil pan ředitel

Robert Čapek řekl(a)...
14. září 2019 v 16:28  

Přesně tak, laimesi, když není učiteli shůry dáno, neumí učit, je vyhořelý a podobně, musí mu to studenti přikázat. A tahle možnost jim právem náleží. Stejně tak jako řediteli, pokud některý učitel snižuje kvalitu vzdělávání celé školy. Vlastně jste uvedl chvályhodný příklad
- tedy kromě svého výkonu. Škoda, že u nás nemohou jako v některých školách v zahraničí spolurozhodovat, komu z učitelů se prodlouží smlouva a komu ne. Možná byste tam nebyl "nový" dlouho. Pravděpodobně zaslouženě.

laimes řekl(a)...
14. září 2019 v 19:46  

ano,byl jsem již zřejmě vyhořelý a zjistil jsem,že jsem vlastně ani nikdy učit neuměl,ano,ty osmačky měly následující hodinu vítězný výraz ve tváři a pan ředitel se vskutku na konci roku se mnou rozloučil .....

laimes řekl(a)...
14. září 2019 v 20:23  

jest pak zajímavé sledovat,když nastoupí do praxe,nedejbože, do korporátu,tam se s nimi nikdo nemaže a jejich kreativní pokusy o spoluúčast na řízení fitmy jsou oslyšeny,zklamáni touzto krutou realitou, po roce,nejpozději po dvou, odcházejí...zkusí ještě druhou firmu se stejným výsledkem a poté nějakou tu neziskovku, pak jsou frílancery ve svém dětském pokojíčku v péči rodičů,často studují druhou či třetí vejšku a nakonec,když se přiblížítřicítce , jim moudří rodičové poznámosti seženou místo ve státní či obecní správě....

laimes řekl(a)...
14. září 2019 v 20:30  

....ještě štěstí ,že existují ukrajinci,lidé nezhýčaní kreativním školstvím,kteří jsou ochotni nekreativně makat v našich fabrikách a na našich stavbách,jakož i polnostech,úspěšně po statisících obsazují pracovní pozice původně určené naší mladé generaci !

Petr Portwyn řekl(a)...
14. září 2019 v 21:27  

Když jsme u té diskuze, co se ji studenti mají učit, zmínil bych roli učitele jako moderátora té debaty.
Představuji si, jak učitel stanoví pravidla. Samozřejmě zakáže osobní útoky a paušální odsuzování.
Debatu vedou Jaroušek s Venouškem.
Zatímco na Jarouška učitel-moderátor vystartuje při první příležitosti, Venoušek si může dělat, co chce, a nazvat Jarouška nelichotivými jmény, případně označit jarouškovce za bezcenné nekňuby. Učitel samozřejmě tvrdí, že on je spravedlivý a bdí, nic takového by nestrpěl.
Jak asi vidí žáci-diskutéři takového učitele?

Samozřejmě mluvím o adolescentech, kteří jsou na jakoukoli známku nadržování velmi citliví.

poste.restante řekl(a)...
14. září 2019 v 21:50  

Snad budu mít zítra chvilku na to, vrátit se k některým otázkám a komentářům.
Prozatím bych ale potřeboval dovysvětlit jednu záležitost.
Pane Čapku, jsem v těchto otázkách laik, proto jsem možná úplně nepochopil Vaše věty:
...musí mu to studenti přikázat. A tahle možnost jim právem náleží. Stejně tak jako řediteli, pokud některý učitel snižuje kvalitu vzdělávání celé školy. ...

Myslel jste to tak, že žákům náleží právem možnost přikazovat učiteli i řediteli?

Poněvadž určitě to nemohlo být myšleno tak, že možnost přikazovat učiteli by měla náležet řediteli. Ten tu možnost přece už dávno má.

Robert Čapek řekl(a)...
15. září 2019 v 0:43  

Oh, je tam překlep. Díky. Rekapitulace:
...když není učiteli shůry dáno, neumí učit, je vyhořelý a podobně, musí mu to studenti přikázat. A tahle možnost jim právem náleží. Stejně tak koná ředitel, pokud některý učitel snižuje kvalitu vzdělávání celé školy. Vlastně jste uvedl chvályhodný příklad - tedy kromě svého výkonu. Škoda, že u nás nemohou jako v některých školách v zahraničí žáci / studenti spolurozhodovat, komu z učitelů se prodlouží smlouva a komu ne.

Dodatek: možnost řídit práci učitelů měli ředitelé vždy, jistě. Ale už mnoho let si stále stěžují, jak je těžké se mizerného učitele zbavit.

Mimochodem laimes dnes opravdu kupí jedno nesmyslné klišé na druhé. Tak "praxe, nedejbože, do korporátu"...Ale právě tam jsou vítány všechny softskilly, které lze právě prací ve školním parlamentu posílit. Nevadí, že ironizujete slovy "kreativní pokusy o spoluúčast na řízení firmy" - a máte zřejmě v hlavě něco, jako když někdo do toho kecal řediteli v seriálu Inženýrská odysea. Ale opravdová práce s lidskými zdroji ve firmě obsahuje třeba 360 stupňové hodnocení a podobně. Nechci ho ale školit učivo prváků studia managementu, možná by mohl sám otevřít nějakou knihu. Abyste se pak tolik neblamoval...

laimes řekl(a)...
15. září 2019 v 8:00  

"Dodatek: možnost řídit práci učitelů měli ředitelé vždy, jistě. Ale už mnoho let si stále stěžují, jak je těžké se mizerného učitele zbavit."
nikdy nebylo tak snadné se zbavit ičitele,jelikož ředitel jest capem de tutti capi na své škole-žádný okres úřad,roh,ksč jej neomezuje v jeho činnosti,a pkud to pan ředitel neumí,ať se tím nechlubí,ono jádro pudla je v tom,že se jedná o staršího učitele,který mu jakžtakž drží poslední zbytky úrovně procesu,zbaví se ho a kde vezme náhradu,jedině zase nějakýho "takovýho",takže čím si tím soryjako pomůže,takže to je pouze výmluva směrem k nespokojeným rodičlm (žákům)

laimes řekl(a)...
15. září 2019 v 8:42  

vidím,že kolega čapek jest protřelým borcem evropských korporátů a mistrem skilldovedností,bohužel já ve srovnání s ním,jsem i zde naprostý lůzr,po 15 letech ve školství (na venkovské spádovce a poté na učňáku) jsem odešel ze školství a po třech letech v česku (během kterých jsem, si udělal bc marketingu and managementu) jsem pak pracoval osm let v zahraničí, žádný globálobr ale takový eurounijní německo-švédský korporátek o cca 100 000 zamětnancích ,divize ost=od brém po archangelsk,s 360 stupni hodnocení jsem se nesetkal,asi tam byli nějací tupani bez znalostí odborných publikací pana čapka,stupňů bylo pouze tucet, ale člověk se musel mnohdy pěkně skillově i hardově otáčet (mnohdy i o těch 360,aby je splnil) ,také na human resource seděli nějací nekreativní presenioři,kteři znali jen jedno heslo:"otáčíš se pomalu -málo dostaneš!" a tak jsem odešel,poté ,co jsem zklamal coby velký pedagog,jsem vyhořel i coby weltbusinessman,nicméně neklesám na mysli,neboť statisticky mám cca 1/3 života ještě před sebou,tak snad dotřetice to vyjde !

Tajný Učitel řekl(a)...
15. září 2019 v 9:51  

Jen pro ilustraci. Co když nějaký učitel není oblíbený, třeba žáky výuka ne vždy baví, třeba učí jinak, než byli žáci zvyklí, ale má výsledky, jeho žáci jsou v předmětu úspěšní např u maturity i později na vš. Měli by žáci žádat o neprodloužení jeho smlouvy, protože je výuka ne vždy baví? Jinými slovy, co je přednější, oblíbenost a zábavnost, nebo výsledky? Ještě jinými slovy, jakou důležitost by měla oblíbenost a zábavnost mít při určení délky úvazku?

Robert Čapek řekl(a)...
15. září 2019 v 11:17  

Je mi líto, ale Tajný učitel svou otázkou ukázal tu nesmyslnou a přežívající polaritu: buď jsem zábavný, hraju si a nic neučím, nebo jsem suchar, dozorce a bachař a tím učím. "Jednou mi poděkují". Takhle to ale vůůůbec nefunguje.

Kvalitní učitel dokáže udělat svůj obor atraktivní, a pokud je třeba pracovat tvrději, žáci vědí proč. Je tam vždy vidět smysl práce, individuální přístup a pak lze mít na žáky i mimořádně zvýšené nároky, protože jsou jednotlivým žákům ušity "na míru". Pracuje se velmi tvrdě, ale je to zamaskované tou atraktivitou, hrou, kreativitou a samostatností. Takový učitel je oblíbený a má výsledky, protože učí dobře. Jak říkal Einstein: "Nejvýznamnějším uměním učitele je probouzet v žácích radost tvořit a poznávat.“

Zatímco učitel, který driluje všechny všechno s tím, že to údajně budou potřebovat k maturitě / přijímačkám / vysoké škole / životě tou suchopárností, odtažitostí a direktivností žáky od svého oboru odrazuje. Jeho blábolení "jednou mi poděkují" znamená: "jednou mi poděkují, až narazí na stejného pitomce jako jsem já, protože budou adaptovaní na nesmyslné memorování bez zábavy". Takoví učitelé jsou samozřejmě neoblíbení, protože jejich přehnaná náročnost je spojená s osobními problémy: vlastními pocity méněcennosti učitele, nenaplněnými ambicemi, podvědomým sebehodnocením, že ve své profesi selhává.... neumějí své učitelské řemeslo, neznají didaktiku, psychologii, diagnostiku, nejsou pedagogy, jen recitují poznatky, které vymáhají a hloupě penalizují chyby. Zpětnou vazbu si neberou, žáky podceňují, jsou arogantní, sebestřední, nejchytřejší... Takoví by v žákovském hodnoceí neobstáli, zaslouženě.

Takže správně je to takto: oblíbenost a zábavnost předmětu a učitele nese výsledky. neoblíbenost a nezábavnost učitele / předmětu ukazuje prstem na špatnou práci učitele.

Tajný Učitel řekl(a)...
15. září 2019 v 14:43  

Ok. Děkuji za odpověď.

Vera řekl(a)...
15. září 2019 v 20:51  

Pane Komárku, jak to že neokřikujete pana Čapka za toho "pitomce..." ? Vy máte to napomínání hodně selektivně nastavené. Už jsem vám to psala jednou.
Co se té oblíbenosti týká, tak mám dojem, že tomu, kdo se především snaží být oblíbený, na další už nezbývá energie.
Jak jsem naznala za ta desetiletí na SŠ i VŠ, oblíbený bývá ten, kdo je férový, kdo skvěle ovládá svůj obor, ale současně je schopen připustit, že neví všechno. Dále ten, kdo měří všem stejně, kdo je tolerantní tam, kde je tolerance na místě, ale taky ten, kdo je schopen stanovit jasná a jednoduchá pravidla vzájemného soužití a dodržovat je a vyžadovat jejich dodržování od žáků / studentů.
Nehrajme si tady na to, že oblíbenost učitele = potřebná kvalita výuky. To bývají zcela odlišné věci.

laimes řekl(a)...
15. září 2019 v 21:34  

1/škola ani zaměstnání není o popularitě,od toho jest zde šoubyznys
2/v zaměstnání se zpravidla nesetkáte s veselým,kreativním,žertovným a oblíbeným nadřízeným šoumenem, ale s dozorcem
3/nikdo tam pro vás nebude "šít sako na míru" ale vy musíte vlezt do saka konfekčního,které nafasujete a vypadat v něm elegantně a podávat v něm požadované výkony (nikoho nezajímá ,že na vás plandá nebo je vám malé)
4/polud pracujete vskutju tvrdě,nemáte čas na atraktivní hraní
5/individuálnímu přístupu (pozornosti ) šéfa je dobré se ostříhati,jen sebevrah se jí dožaduje
6/"Zpětnou vazbu si neberou, žáky podceňují, jsou arogantní, sebestřední, nejchytřejší... Takoví by v žákovském hodnoceí neobstáli, zaslouženě." v žákovskám hodnocení zcela jistě ne,ale obstáli by stejně jako jejich žáci, ve světě práce a podnikání....mnohým teoretiků didaktikům ,koučům a kreativním rádcům by prospělo dostat se mimo školství (státní,neziskový,na státní kasu napojený sektor= "dojný cecík" ),přestali by plácat nezmysle, a škodit tím učitelům a jejich prostřednictvím (těch co jim to žerou) i žákům !

laimes řekl(a)...
15. září 2019 v 21:42  

žáci vychvávaní kreativním šouškolstvím jsou v ekonomice nepoužitelní,naštěstí jsou zde ukrajinci,rumuni a moldavani,kterých před čtyřmi lety zde bylo oficiálně 30 000 a dnes je jich 300 000 a kapitáni našeho průmyslu dlouhý,havlíček aspol se dožadují dalších 200 000 a bude jim vládou vyhověno,vízová povinnost se zjednodušá a doba pobytu se protáhne ze 3 měsíců na celý rok

poste.restante řekl(a)...
16. září 2019 v 20:19  

A opravdu není problém dohledat, jakým tónem jste diskutoval na ČŠ například pod jinými texty, které se týkaly ČSU nebo jejího bývalého předsedy Štěpána Kmenta.
Ano to opravdu není problém.
http://www.ceskaskola.cz/2016/09/stredoskolaci-pozaduji-aby-se.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/09/oldrich-botlik-doporucuje-ceske-skole.html
Další odkazy dodá google

Vyzývám čtenáře i diskutující, včetně především mých obvyklých oponentů, aby mi doložili, kde jsem se vyjádřil vůči studentům i žákům tak, aby z toho šlo dovodit opovržlivý vztah

Připouštím jediné. Že v kontextu diskuse používám při hodnocení chování některých žáků výrazy jako "rozmazlený spratek" a podobně.

Nemohu se samozřejmě vyjadřovat k tomu, jak mí žáci hodnotí můj vztah k nim.
Silně ale pochybuji, že by žáci setrvávali v zájmovém kroužku i do sedmé večer, navštěvovali i v domácnosti, komunikovali během prázdnin, či absolventi zvali na abiturientské srazy nebo navštěvovali při cestách kolem školy učitele, o kterém jsou přesvědčeni, že jimi opovrhuje.

Omluvit byste se měl pouze Vy, a to žákům a studentům.
Víte, pane Komárku, to je zase jen příklad Vašeho nepochopení a neznalosti.
V daném případě ještě navíc neznalosti základů logiky.
I kdyby můj příspěvek z 13. září 2019 7:49 bylo možno vykládat jako projev opovržení - což zásadně odmítám - pak by se jeho obsah týkal pouze a jedině představitelů ČSU. A nikoliv VŠECH žáků a studentů. Což jste zjevně nepochopil.
Můžete si za to, bohužel sám, protože o jedné skupince, čítající cca 300 členů, zastupující nějakých 20 000 žáků středních škol a činící si právo vyjadřovat se za všechny středoškoláky, se vytrvale vyjadřujete jako o středoškolácích, notabene studentech.

Naopak Vaše vyjádření
Simona CARCY, poste.restante a další tady opakovaně reprezentují povýšený až opovržlivý vztah ke studentům
nelze interpretovat jinak, nežli že hodnotíte náš vztah ke VŠEM studentům. Jinak byste se nejspíš zmínil o vztahu k představitelům ČSU, že?
Což jste ovšem neučinil.

Svou manipulaci jste dovedl do vyššího stupně tvrzením v odpovědi kolegovi krtkovi:
základní problém je totiž v tom, že poste.restante dává svým tónem najevo, že nebere ty středoškoláky vážně, ironizuje je, odmítá s nimi diskutovat...
Opět zevšeobecňující "středoškoláci", nikoliv třeba "členové ČSU".
Nevím, jestli několik desítek příspěvků pod články představitelů ČSU a v nich vyslovených argumentů i položených otázek lze "interpretovat" jako "odmítá s nimi diskutovat". (viz odkazy výše)
Měl byste si udělat pořádek v pojmech, či prohlášeních. Nevím, jak mohu současně "odmítat diskusi" a současně "dávat svým tónem najevo".

A že ironizuji návrhy, které považuji za hloupé. - A kdo to nedělá?
Včetně Vás a Vašich jízlivých poznámek vůči některým diskutujícím a jejich příspěvkům.
Já aspoň svůj postoj zdůvodním a případně i doložím argumenty. Stalo se tak i v tomto případě.
Že těmto argumentům nerozumíte, či spíše nechcete rozumět, není už moje chyba.

Pavel Doležel řekl(a)...
18. září 2019 v 0:02  

"Je mi líto, ale Tajný učitel svou otázkou ukázal tu nesmyslnou a přežívající polaritu: buď jsem zábavný, hraju si a nic neučím, nebo jsem suchar, dozorce a bachař a tím učím. "Jednou mi poděkují". Takhle to ale vůůůbec nefunguje."

Pochopitelně, Mistře. Zejména pak v oborech vaší působnosti, tj. v tělesné výchově, rodinné výchově a občanské výchově. Jenže, kromě těch vašich výchov, existují i obory, v nichž to bez učení nejde. Já chápu, že si to, Mistře, nedovedete představit a tak produkujete jen softskily. Není přeci nad to, když se dva ve volejbalu domluví kooperativně na tom, kdo to na tý síti přišpendlí, nebo když se v občanské výchově ke správnému občanství Pepíček Vonásků za přispění interpretace úryvku klasického díla světové literatury - "jen dva prstíčky tam strčíme" přihlásí a fašizující diskurz v otázce nelegální migrace tak rozmetá. Obdobně pak když Mařenka v rodinné výchově prezervativ řádně nasazovati se naučí a tím hrozícímu přelidnění planety zabrání. I když v tomto případě si nejsem zcela jist, zda se nejedná spíše o hardskil. Asi bude záležeti na tvrdosti předmětu, na nějž jest tak říkajíc nasazováno.

"Zpětnou vazbu si neberou, žáky podceňují, jsou arogantní, sebestřední, nejchytřejší... Takoví by v žákovském hodnocení neobstáli, zaslouženě."

Jenom si říkám, jestli to neplatí i pro lektory a mistry sedmdesatera sedmera umění. Zdali by Čapek v učitelském hodnocení uspěl.

Pavel Doležel řekl(a)...
18. září 2019 v 0:08  

"základní problém je totiž v tom, že poste.restante dává svým tónem najevo, že nebere ty středoškoláky vážně, ironizuje je, odmítá s nimi diskutovat..."

No já je taky neberu vážně. Jak mám brát važně názory někoho, kdo nemá prakticky žádné zkušenosti a velmi omezené znalosti? Diskutovat neodmítám, ale učitel ve veřejném školství, navzdory svaté víře čapků a čapkoidů, není ve škole aby zabavoval žáky k jejich spokojenosti, ale od toho, aby je něco naučil. A není placen žáky, ale daňovými poplatníky. Těm se zpovídá. A je to logické. Možná až trochu moc na čapky a jiné vychovatele se zaměřením na tělesnou, či jiné výchovy.

Pavel Doležel řekl(a)...
18. září 2019 v 0:22  

Pane Týři, Mistr Čapek jest možná guru didaktiky světového formátu, ale určitě není psycholog. Je asi stejný psycholog, jako je lékařem strojní inženýr, který si udělá postgraduál na lékařské fakultě. A tak stejně jako k získání lékařského vzdělání potřebujete vystudovat magisterský obor všeobecné lékařství, musíte pro získání psychologického vzdělání vystudovat magisterský obor psychologie. To, že napíšete dva články do lokálních kvákoidních rádoby odborných periodik a napíšete práci na téma "Klima školní třídy", z vás psychologa opravdu neudělá. Školský zákon ostatně hovoří jasně. Pan Čapek je ve skutečnosti toliko vychovatel se zaměřením na tělesnou výchovu a pak možná bakalář školského managementu.


Pro Mistra to pochopitelně není podstatné - on je mistrem umění sedmdesátera sedmera a nějaký ten titul přece nehraje roli - nad tím on je povznesen jako největší žijící znalec moderní didaktiky. Já se ale domnívám, že je dobré, aby lidé věděli, s kým mají tu čest.

A Mistře, dvě otázky:

1) Kolik dětí jste vychoval, jaké vzdělání mají a co nyní dělají?
2) V kolika korporacích jste ráčil pracovati, jak dlouho a na jakých pozicích, že tak dobře a přesně víte, co je tam vyžadováno a co se cení?

Brandtnerová řekl(a)...
19. září 2019 v 18:16  

„Když se budou učitelé chovat takto - tedy že budou okázale dávat najevo, jak neberou své žáky vážně, nemohou se divit, že nebudou žáci chodit do školy rádi a že atmosféra ve třídě a ve škole nebude nijak skvělá...“ (M. Komárek)

Je pravda, že člověk i zpětně ocení ty, kteří ho tehdy brali vážně – byli tolerantní a velkorysí k různým našim „nápadům“ a projevům, šetřili nás – příliš to nerozebírali. Tady někde bych viděla mantinely, o kterých se výše zmiňuje pan poste.restante. To ovšem neznamená, že by třeba studenti neměli mít možnost vyjádřit se k chodu školy apod. A že dospívající člověk nemívá zajímavé postřehy. Nicméně pořád z hlediska vývojové psychologie platí, že jedinec, který nedosáhl dospělosti, vyhodnotit mnohé adekvátně ještě neumí. Proto nemá ani právní zodpovědnost (do doby plnoletosti).

„Škoda, že u nás nemohou jako v některých školách v zahraničí spolurozhodovat, komu z učitelů se prodlouží smlouva a komu ne.“ (R.Čapek)

V Somrhýlu ať si dělají, co chtějí. Vím o případu, kdy to jedna soukromá střední škola (respektive její majitelka) kdysi u nás realizovala, a skončilo to trapasem a stížnostmi rodičů. Dopadlo to, asi jako kdyby se daňová správa spojila s daňovými poplatníky v silnější tým.

„Takoví učitelé jsou samozřejmě neoblíbení, protože jejich přehnaná náročnost je spojená s osobními problémy: vlastními pocity méněcennosti učitele, nenaplněnými ambicemi, podvědomým sebehodnocením, že ve své profesi selhává.... neumějí své učitelské řemeslo, neznají didaktiku, psychologii, diagnostiku, nejsou pedagogy, jen recitují poznatky, které vymáhají a hloupě penalizují chyby. Zpětnou vazbu si neberou, žáky podceňují, jsou arogantní, sebestřední, nejchytřejší... Takoví by v žákovském hodnoceí neobstáli, zaslouženě.“ (R.Čapek)

Když vyměníme aktéry, nepasuje charakteristika především na pana Čapka? Že by v tomto případě platilo „podle sebe soudím tebe“? Překlad:

„Pan Čapek je samozřejmě neoblíbený, protože jeho přehnaná náročnost, kritizování učitelů, je spojená s osobními problémy: vlastními pocity méněcennosti, nenaplněnými ambicemi, podvědomým sebehodnocením, že ve své profesi selhává.... neumí své řemeslo, nezná didaktiku, psychologii, diagnostiku, není pedagogem, jen recituje rádoby moderní poznatky, které vymáhá i od druhých, a hloupě nadává na jejich údajné chyby. Zpětnou vazbu si nebere, ostatní podceňuje, je arogantní, sebestředný, nejchytřejší... Takový logicky v hodnocení druhými neobstál, zaslouženě.“

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.