Jak učit matematiku? A má ji kdo učit?

úterý 17. září 2019 ·

Současná diskuze o výuce matematiky vadí Eduardu Fuchsovi, předsedovi Společnosti učitelů matematiky: „Zodpovědně tvrdím, že i podprůměrně nadaný žák s podprůměrnými znalostmi a podprůměrnou pílí musí maturitu z matematiky složit.“ Připomíná, že předepsané maturitní minimum zvládli většinově splnit i žáci 9. tříd. Potíž je podle něho, že každoročně maturuje zhruba 75 procent příslušného populačního ročníku. Požadavky k maturitě tak podle něho klesly na úroveň, za niž bychom se měli jako Česko v mezinárodním srovnání stydět. Tématem se zabývají Lidové noviny.

Další oslovení vidí potíž v tom, kdo matematiku učí. „Je třeba si otevřeně přiznat, že na fakulty vzdělávající učitele matematiky již delší dobu vstupují lidé, kteří by většinou na jiných vysokých školách neuspěli. Snad vyjma učitelů 1. stupně základních škol,“ míní Pravoslav Němeček, ředitel českobudějovické základní školy vyučující matematiku a fyziku.

Podle Antonína Jančaříka z Pedagogické fakulty UK na základních školách působí stovky kvalitních matikářů. Rozdíly ve výsledcích škol jsou ale podle něho velké: „Ty spočívají mimo jiné i v tom, že při současném podfinancování českého školství mají ředitelé problém zajistit výuku aprobovanými učiteli matematiky. Mezinárodní výzkumy přitom jasně ukazují, že kvalifikace učitele má největší vliv právě na výsledky v matematice.“


Celý text naleznete v Lidových novinách

8 komentářů:

laimes řekl(a)...
17. září 2019 v 17:25  

nejlépe by bylo, kdyby ji učil učitel,a nejlépe matikář

Ivo Mádr řekl(a)...
17. září 2019 v 20:13  

laimes

Přesné a trefné.

Pavel Doležel řekl(a)...
17. září 2019 v 20:30  

Strašně toužím po tom, vidět problém v učitelích, ale nemohu si pomoci. Stále ho vidím na prvním místě v žácích. Když k nám přijde žadatel o práci na pohovor, tak se ptám na to, co umí (ten žadatel) a ne na to, co umí, nebo neumí jeho učitel ze základky nebo ze střední a jestli náhodou nebyla výuka nudná. Ptát bych se mohl, ale měl bych pocit, že nejednám s dospělým člověkem, ale s miminem. Jasně, každý z nás narazí v životě na blbce a neschopy, ale je na nás je rozpoznat a jejich vliv eliminovat. Spoléhat na to, že dostaneme v životě úlevy za neschopnost někoho jiného, je nedospělý přístup. A je jedno, jestli to je při žádosti o práci, nebo u závěrečných ověřovacích, či certifikačních zkoušek.

Tajný Učitel řekl(a)...
17. září 2019 v 20:43  

"Spoléhat na to, že dostaneme v životě úlevy za neschopnost někoho jiného, je nedospělý přístup."

Esli to velebnosti nebude tím, že ti žáci jsou tak nějak z definice, nedospělí. Proto neeliminují, nýbrž spoléhají na to, co umí, či neumí ten jejich učitel.

poste.restante řekl(a)...
17. září 2019 v 21:25  

Proto neeliminují, nýbrž spoléhají na to, co umí, či neumí ten jejich učitel.

Pokud tomu tak je, pak jakékoliv diskuse o hodnocení učitelů žákem jsou zcela bezpředmětné.
Děkuji, Tajný.

Pavel Doležel řekl(a)...
17. září 2019 v 23:06  

No, oni by ti žáci měli spoléhat na to, co umějí oni, nikoliv na to, co umí jejich učitel. Že to umí jejich učitel jim moc k ničemu nebude ani u maturity, ani při pracovních pohovorech. Ale jestli si myslej, tajnej, že spoléhat se na schopnosti, nebo naopak neschopnosti někoho jiného, je ta správná strategie, tak se mejlej - jako ostatně vždy.

Tajný Učitel řekl(a)...
18. září 2019 v 8:09  

Radím nespoléhat na učitele vůbec, zůstat doma v teple a stát se ouplným samoukem.

Žáci mají v ideálním případě důvěru v učitele. Věří, že učitelovo hodnocení jejich dovedností a znalostí odpovídá realitě. Od toho tam ten učitel ostatně taky je. Když hodnocení realitě neodpovídá, pak to bohužel není chyba žáků, nýbrž učitele. Chcete po žácích aby věděli co neví a neumí, no a k tomu by museli vědět, co všechno a jak dobře mají vědět a umět. Nerad vám to říkám jako první, ale mají úplně jiné priority, než kontrolovat své učitele a projíždět rvp/švp pod drobnohledem.

To máte jako s tím matikářem. Přijde poprvé do školy a ptá se.
Co mám dělat?
No naučit děti umět matematiku.
Chtějí matematiku umět?
Ne, nechtějí. Musíte je ji naučit proti jejich vůli, zatím co explodují sexuálně a třískají se do kuličky.
Kdo jsou ty děti?
Nějaké, které bydlí blízko budovy.
Kolik dostanu zaplaceno?
Stejně jako prodavačka v obchodě.
Co se stane, když v tom budu opravdu dobrý?
Nic. Nikdo si to nevšimne, odejdete do penze a umřete sám.
Skvělý, to chci dělat příštích 30 let.
(Louis ck, 2017)


Tajný Učitel řekl(a)...
18. září 2019 v 8:13  

PR, hodnocení učitelů žáky je případ pro Bílého Tesáka.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.