Michal Komárek: Ministerstvo si dva roky hrálo na schovávanou, až se ukázalo, že samo nevědělo, co a proč schovává.

středa 17. července 2019 ·

"Co a proč se v příštích letech budou žáci učit na českých školách? To se zřejmě jen tak nedozvíme. Ministr školství Robert Plaga zastavil práce na přípravě nových vzdělávacích programů, které měly školy proměnit," komentuje Michal Komárek pro Český rozhlas Plus.

Michal Komárek (archiv autora)

Komárek mimo jiné říká:

- Přesně před dvěma lety – v té době byl ministrem školství Stanislav Štech – zveřejnil Národní ústav pro vzdělávání text Proč a jak bude probíhat revize rámcových vzdělávacích programů.

- Už zhruba po půl roce odmítá ministerstvo v tiskové zprávě kritiku, že průběh revizí tají.

- V prosinci 2018 ministr školství na sílící kritiku reaguje tvrzením, že revize se už brzy promění v celospolečenskou diskusi.

- V lednu 2019 začíná pracovat skupina expertů na vizi dlouhodobého rozvoje školství.

- O dva měsíce později ministerstvo utajeně přerušuje práce na revizi vzdělávacích programů s tím, že je třeba ji sladit se vznikajícím dlouhodobým výhledem. A těsně před prázdninami ministerstvo oznamuje, že kvůli vládním úsporným opatřením zruší ústav, který revizi vzdělávacích programů připravoval. Respektive ho sloučí s jiným ústavem...

Je velmi těžké si představit, že učitelé budou ministerstvu důvěřovat, že tentokrát už revize vzdělávacích programů připraví dobře a otevřeně. Dva roky si hrálo na schovávanou a jak se na konec ukázalo, ani samo pořádně nevědělo, co a proč schovává.

A tak jsme zpátky u důvěrně známé podoby školských reforem:

Pravděpodobně tam nějaká logika je. Ale málokdo ji chce a umí hledat. A skoro nikdo tomu nevěří.


Celý text a komentář ke stažení naleznete zde

9 komentářů:

laimes řekl(a)...
17. července 2019 v 7:58  

"Co a proč se v příštích letech budou žáci učit na českých školách? To se zřejmě jen tak nedozvíme."
pročpat ne,nebuďte líný a na konkrétní školu si zavolejte,nevštivte ji a oni vám ukáží své plány,na každé škole je to jinak

laimes řekl(a)...
17. července 2019 v 8:01  

"Pravděpodobně tam nějaká logika je. Ale málokdo ji chce a umí hledat. A skoro nikdo tomu nevěří."
řeknu vám velké tajemství ale pšššt ! žádná logika v našem školství není ale skoro nikdo tomu neběří!

Kamil ZK řekl(a)...
17. července 2019 v 8:10  

laimes: Jen pro upresneni, analogicky: Komentar pana Komarka byl o tom z ceho je prudukt vyroben, Vy mluvite o tom jaky ma tento prudukt obal a kde jej sezeneme.

laimes řekl(a)...
17. července 2019 v 10:26  

jestliže nemáme jednotné závazné osnovy nemá mšmt co zkoumat

tyrjir řekl(a)...
17. července 2019 v 15:57  

JE SOUČASNÉ MŠMT A SOUČASNÁ VLÁDA SCHOPNÁ A OCHOTNÁ ŘÁDNĚ ŘEŠIT PROBLÉMY ŠKOLSTVÍ?

Ministr školství povolaný předtím do náměstkovské funkce Kateřinou Valachovou má dnes Petra Pavlíka z ČSSD jako polititického náměstka. Byl jmenován aktivistický "expertní" tým pro Strategii vzdělávání 2030+ a po prohlášení ministra, že Revize RVP se bude bez ohledu na stanovený termín "diskutovat" ji NÚV zpackal ad absurdum, například tím že při ní zcela opomenul pojem didaktika*. Iniciativu vůči MŠMT mají aktivisticné nevládní neziskovky Eduin a Eduzměna, resortní organizace (ČŠI, NIDV, NÚV) jsou odborně na kolenou nebo "kdesi v háji zeleném či spáleném". Všechna tato zjevná korupce v MŠMT ČR zůstala nešetřena nebo nedošetřena. Tato obsádka vrcholného vedení MŠMT, myslím, spíš oddaluje řešení problémů a zahlazuje stopy nesrovnalostí, než, aby řádně (účelně a účinně) dělala, co má.

Kdo si dělá iluzi, že za této vládní konstelace nějaká kloudná Revize RVP v dohlednu bude, ten se asi z výše naznačených důvodů dost hluboce mýlí.

K tomu viz dále např.:

BYLA REVIZE RVP ZÁMĚRNĚ ZPACKANÁ?
Bude vyšetřeno NÚVí hnízdo?


1) Nebyly prošetřeny nesrovnalosti v práci NÚV a NIDV při realizaci tzv. systémových vzdělávacích projektů (z poslední doby viz např. pochybná úspěšnost či úplný kolaps dotovaných projektů Inkluze, Kariérního řádu a Revize RVP)

2) MŠMT jedná v rozporu se svou zákonem mu určenou odpovědností. Ministr, který nezajistil řádné fungování slučovaných organizací, jmenoval vedle toho aktivistický tým k přípravě Strategie vzdělávání 2030+ a MŠMT participuje na aktivitách aktivistických nevládních organizací za situace, kdy v NIDV a NÚV je zoufalý nepořádek projevující se i v nechopnosti MŠMT zodpovědněji zapojit do přípravy Strategie odbornou veřejnost včetně škol a jejich zřizovatelů, včetně Pedagogických fakult a včetně zástupců výborů Parlamentu ČR. Věc došla tak daleko, že aktivisté z Eduinu a Eduzměny postupně čím dál víc přebírají iniciativu v tom, zač je odpovědné MŠMT, a ministerstvo jim čím dál víc a častěji vyhovuje mnohdy i ve zřetelném rozporu se svou zákonem mu určenou odpovědností.

http://www.ceskaskola.cz/2019/06/vyzva-k-zastaveni-revizi-ramcoveho.html

MŠMT ČR JE NEZODPOVĚDNÝ AKTIVISTICKÝ SPOLEK?
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/pro-mou-tridni-jsem-trapna-rekla.html

*
PROČ MŠMT ČR TOLERUJE NÚVu NEVĚDECKÝ, VĚCNĚ A METODOLOGICKY "DIGITÁLNĚ DEMENTNÍ", CELKOVÝ RÁMEC REVIZE RVP?

PĚT OTÁZEK PRO VZDĚLÁVACÍHO NÁMĚSTKA MŠMT A PRO ŘEDITELE NŮV

SKONČÍ NĚKDY DIDAKTICKÁ DEMENCE MŠMT, ČŠI, NÚV a NIDV?

http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html


J.Týř

Radek Sárközi řekl(a)...
17. července 2019 v 18:17  

Revize RVP probíhá bez oficiálního zadání z MŠMT

Dle odpovědi Pedagogické komoře z Národního ústavu pro vzdělávání na žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, NÚV nikdy neobdržel z MŠMT oficiální zadání, co je cílem revize RVP...

https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html

mirek vaněk řekl(a)...
19. července 2019 v 9:56  

Není jasný ani cíl našeho školství, natož revizí. Cíle revizí určitě hledají účastníci sami a nalezené pak musí někdo (většinou úředník či politik) na vyšších místech schválit. Tak to přece funguje v našem úřednickém školství. Tam se toho moc nezměnilo.

Cíl má najít skupina sestavující vizi. Myslíte, že to při jejím složení dokáže? Já ne.

Pan Týř ve svém rozhořčení píše domněnky a pálí kolem hlava nehlava, ale v jednom má pravdu. Didaktika umírá na úbytě. Skuteční didaktikové nejsou. Výzkum toho, co si žáci jsou schopni osvojit a jakým způsobem jim to vyhovuje neexistuje. Tyto výzkumy pamatují jen staří profesoři ze svého mládí, kdy se prováděli. 30 let žádný pořádný neproběhl(nebo jako zajímající se učitel o něm nevím). Jen se opisují zahraniční studie a zkušenosti jednotlivců s jednotlivci se vydávají za obecné pravdy.
Za našich studií byla jasná metodika výuky jednotlivých partií a šlo často o slovíčka. Vše podloženo výzkumy na školách.
Dnes se řeší zda vůbec učit a co, hrát si, či jen vychovávat?
Tehdy se vědělo jak upéct chleba aby byl kvalitní a dnes se na obecné bázi řeší, zda péct chleba nebo rohlíky. Co takhle začít řešit jak upéct kvalitní chleba a kvalitní rohlík z dnešní mouky a pak ať si školy a politici vyberou, co chtějí.
Dnes máme spousty projektových manažerů, spolupracujících se zahraničím a školských aktivistů, ale skutečné didaktiky skoro žádné.

laimes řekl(a)...
19. července 2019 v 10:15  

nepotřebujeme didaktiky ale kreativce

Tajný Učitel řekl(a)...
19. července 2019 v 12:47  

Jediné, co je jasné je, že nikdo, krom lobbistů nic neví. Neví se co je vzdělání, na co je, ani jak by to vzdělávání melo vypadat.

Ví se:
-že by mělo být pevně provázané s průmyslem (průmyslová lobby)
-že by mělo být uskutečňováno pomocí digitálních udělátek a softwarů (tech lobby)
-že se musí měřit a certifikovat pomocí standardizovaných testů (lobby obchodníků s přípravami)
-že by vzdělávání mělo být ve stylu dělej si co chceš, kdy chceš, nejlépe v lese (soukromá lobby)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.