Jana Muziková, Alice Kourkzi: Navázání spolupráce mezi školou a rodinou žáka-cizince

pátek 5. července 2019 ·

Navázání dobré spolupráce mezi školou, rodiči a žákem je jednou z hlavních podmínek začlenění do třídy a efektivního učení. O žácích a rodičích-cizincích to platí o to více, že kromě neznalosti jazyka často bojují s nedostatkem informací a chybějícími sociálními kontakty. Jana Muziková ze Základní školy Strossmayerovo náměstí popisuje, jak k efektivní komunikaci s rodinou žáka-cizince může dopomoci adaptační víkend.


O tom, že k nám do prvního ročníku bilingvního programu nastoupí dívka jménem Beatriz, která pochází z brazilského Ria de Janeira, jsem se dozvěděla v přípravném týdnu, tři dny před zahájením školního roku... Bibi, tak Beatriz říkáme, byla v tu dobu v České republice s rodiči a dvěma mladšími bratry teprve týden, a na poslední chvíli byla zapsána k nám do školy, protože se jejím rodičům-cizincům zalíbila možnost dvojjazyčného vzdělávání. Bibi Evropu nikdy před tím nenavštívila a s češtinou se dříve nikdy nesetkala, stejně tak jako zbytek rodiny. Její otec Kristofer se pohybuje v oblasti výtvarného umění a již dříve ve světě spolupracoval na několika projektech s evropskými umělci. Později dostal nabídku zaměstnání v Praze, a proto se s rodinou přestěhovali. Kristofer hovoří plynně anglicky, jeho žena Giselli se stará o rodinu a anglicky hovoří jen zčásti, stejně jako v tu dobu Beatriz. Celá rodina spolu doma hovoří portugalsky.

Protože si myslím, že základem dobré spolupráce učitele, žáků a rodičů je důvěra, vstřícná komunikace a ochota naslouchat, uspořádala jsem druhý zářijový víkend adaptační pobyt na Benecku v Krkonoších, abychom se co nejlépe poznali i s rodiči. Původně byl pobyt plánován pro prvňáčka a jednoho z rodičů, avšak s velkým nadšením se víkendového programu zúčastnily celé rodiny včetně mladších sourozenců. Zabrali jsme celý hotel a celý víkend se věnovali výletům, sportu a team buildingovým hrám podporujícím seznámení a spolupráci. Bibi a celá její rodina byla zbytkem kolektivu velmi dobře a vstřícně přijata. Především díky možnosti komunikace v angličtině nebyl žádný zádrhel v plném zapojení se brazilské rodiny do programu. Ostatní rodiče dívku Bibi vnímali jako obohacení kolektivu a výbornou možnost ukázky soužití s jiným etnikem. Důkazem vstřícnosti ostatních rodin bylo i to, že rodina Bibi, protože zde byla v tu dobu pouze několik týdnů, neměla ještě osobní auto a měla problém se do Krkonoš se třemi malými dětmi dostat. Po mé e-mailové výzvě, zda by jim někdo mohl pomoci, se okamžitě ostatní rodiče spojili a dohodli, zapůjčili autosedačky a rodinu do Krkonoš dopravili.

Domnívám se, že po tomto víkendu byla spolupráce s brazilskou rodinou výborně nastartována a komunikace vstřícně nastavena. Rodina do té doby nepřišla do styku s jiným školským zařízením než s naší školou a mě velmi záleželo na tom, aby jejich první zkušenost byla dobrá.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.