Zdeněk Sotolář: Přijímačky aneb Zavádět další plošná testování přináší pro vzdělávání rizika

neděle 12. května 2019 ·

Po státní maturitě byly zavedeny plošné přijímačky na střední školy. Stejně jako o maturitě rozvířily se i o přijímačkách pochybnosti. V jedné diskusi padla zajímavá otázka. Co je lepší než jednotné přijímačky? Záleží na cíli.


Zdeněk Sotolář (archiv autora)
Pokud školám jde o prosté odstranění přebývajících, jsou plošné zaškrtávací testy jistě nejefektivnější. Šup, šup, hotovo. (Samy o sobě přijímačky Cermatu nejsou blbé. Nechtějí ani doplněk, ani příslovečné určení původce.) Pokud by ale středním (stejně jako vysokým) školám šlo opravdu o smysluplný výběr, pak jsou takové přijímačky nedostačující (jen něco málo říkající). Můžeme snad věřit tomu, že zaškrtávací testy samy o sobě opravdu osvědčují žákovy studijní předpoklady?

Ideální by asi bylo přijímačky úplně zrušit. Ať rozhodně průběh studia, nezvládne-li žák první ročník (ne jednu zkoušku), ať odejde. Jako optimální kompromis bych ale viděl mix testu, pohovoru, známek ze ZŠ a portfolia (jako souhrnu dokladů o činnosti žáka – olympiády, kurzy apod.). Ovšem jako povinný mix, jednotný a jednoznačně bodovaný na všech školách stejně, ne jako nějaká libovolba pana ředitele (paní ředitelky). Nebyl by obraz žáka z takového přijímacího mixu úplnější?

Navíc plošné zaškrtávací testy přinášejí rizika. Jsou totiž součástí zavádění dalších a dalších nesmyslných testování. Z diskusí je zjevné, že titíž lidé volají po státní maturitě, plošných přijímačkách, cutt of score a dalších testování v průběhu základního vzdělávání. Někteří mohou vidět rizika při hodnocení pohovoru, někteří při hodnocení portfolia. Ale není největší riziko v tom, že se další vzdělávání bude stále více a více zaměřovat (jak formou, tak obsahem) na nácvik testování?


Se souhlasem autora převzato z jeho blogu

3 komentářů:

Josef Soukal řekl(a)...
12. května 2019 18:52  

Tři komentáře odjinud:

Blogger Nicka Pytlik řekl(a)...
Přijímačky aneb Zavádět další plošná testování

Přijímačky nejsou plošné. Týkají se jen těch, kteří chtějí být přijati na střední školu, kde je zájem většího počtu uchazečů, než je počet míst v lavicích.

Ovšem jako povinný mix, jednotný a jednoznačně bodovaný na všech školách stejně

Pytliky napadla docela zajímavá úloha do botlíkovic kocourkovských maturit:
"Předpovědte pravděpodobnost, s jakou se státní správě ve školství podaří zabezpečit onen na všech školách povinně jednotný a jednoznačně bodovaný mix.'
Plný počet bodů za tuto úlohu bude započten každému, kdo uvede, že to bude více než pět procent škol.

12. května 2019 14:46
Blogger Eva Adamová řekl(a)...
"Můžeme snad věřit tomu, že zaškrtávací testy samy o sobě opravdu osvědčují žákovy studijní předpoklady?"

Pane Sotoláři, sakra, nerozčilujte mne. Na to, že novináři píšící o školství o něm ví naprosté houby, už jsem si zvykla, ale že o některých věcech ví houby i praktikující učitel, si tedy zvyknout nehodlám. Prohlédněte si laskavě Cermat testy do matematiky, dvě třetiny testu jsou otevřené úlohy. A ano, tyto testy dostatečně ověřují i studijní předpoklady. Znalostní základ totiž k vyřešní většiny úloh nepostačuje, u většiny úloh musí projevit student i logický úsudek.


"Navíc plošné zaškrtávací testy přinášejí rizika. Jsou totiž součástí zavádění dalších a dalších nesmyslných testování."

Nemyslná testování typu NIQES spolu s testováním SCIO tady byla dlouho před státními přijímačkami, a pokud by se tyto zrušily budou tady dlouho i po nich.

12. května 2019 16:06
Blogger Ygrain řekl(a)...
Pane Sotoláři, mně už s tím taky lezete na nervy. Nevím, kde to vlastně učíte, ale chtělo by to vyhlédnout za okraj té své mísy. My jsme technická škola s 9 třídami v ročníku, to je přes 200 přijatých. Většinou jsou to fajn děcka, ale pohovor s nimi nám neukáže, jestli budou zvládat matematiku a odborné předměty, jejich účast na olympiádách taky ne, a známky ze základky jsou jako indikátor velmi nespolehlivé (a to ani nemluvím o tom, jak v těchto počtech zorganizovat pohovory). Přijímačky ukazují přesně to, co potřebujeme vědět - jestli jsou schopni a ochotni se naučit, jestli dokážou zabrat.

Krom toho, nechat patnácti-šestnáctileté proplýtvat rok někde, kde nezvládají,je bezohledné a nezodpovědné. U vysokoškoláka to není problém - výška nejde, no nic, tak si najde práci, je to, aspoň papírově, dospělý člověk. Ale tyhle poloděti? Jaký to bude mít vliv na ty neúspěšné i na jejich spolužáky? Co uděláte s třídou, kde jich odejde třeba čtvrtina? A co ti, jejichž místa neúspěšní uchazeči vlastně zbytečně zabrali?

Centrální přijímačky mají obrovskou výhodu v tom, že jsou všude stejné, výběrové školy nemohou požadovat šílenosti, jen aby uchazeče odrovnaly. Poskytují navíc jasnou zpětnou vazbu - pokud uchazeči získají v přijímačkách nízký počet bodů, mají zřetelný ukazatel, jak na tom jsou. Pokud jsou úlohy nad jejich rozumové schopnosti, vědí, že si mají vybrat jednodušší obor. Pokud nejsou dostatečně připraveni, vědí, že musí více zabrat, a pak to příští rok mohou zkusit znovu nebo se pokusit o přestup na začátku září, a totéž platí pro těch pár, kterým vypověděly nervy.

12. května 2019 17:56

Simona CARCY řekl(a)...
13. května 2019 7:16  

Pane Soukale, zdrojování informací vám tedy moc nejde. Jak si jen ověřit, že to není podvrh? : - )

Josef Soukal řekl(a)...
13. května 2019 8:27  

To je spíš otázka pro pan Komárka.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.