Polemika ke sporné maturitní úloze 11: Odpověď Eduarda Fuchse na otevřený dopis Oldřicha Botlíka

čtvrtek 23. května 2019 ·

Vážený pane doktore, již dříve jsem se zavázal, že na Vaše každoroční nepodložené výpady proti zadání maturitního testu z matematiky nebudu reagovat. Vzhledem k tomu, že jste mne však k reakci vyzval otevřeným dopisem, který byl uveřejněn na stránkách www.eduin.cz dne 21. 5. 2019, jsem nucen na uvedený dopis odpovědět.


Eduard Fuchs (muni.cz)
Především Vás chci ujistit, že na rozdíl od toho, co mně s oblibou podsouváte, nemám nejmenší důvod zastávat se CERMATu, a kdyby se v jejich zadání objevila chyba, budu mezi prvními, kdo na to velmi důrazně a hlasitě upozorní.

Jako již několikrát v minulosti se však ani v tomto případě Vaše námitky proti příkladu 11 a jeho řešení v letošním testu nezakládají na pravdě. Uvedený příklad včetně řešení uveřejněného v klíči správných řešení je naprosto v pořádku.

Jistě jste si dobře vědom skutečnosti, že matematická řeč a terminologie je specifická a pro mnoho žáků obtížná. Úkolem učitelů je tuto bariéru žákům nekomplikovat a neodrazovat je tím od matematiky. (Jako příklad lze uvést význam logických spojek, který je v matematice odlišný od běžného hovorového významu.) Snaha o další zpřesňování školské terminologie tak, aby některé pojmy neměly několik významů, je marná a byla by naprosto kontraproduktivní.

Takových příkladů pojmů s nejednoznačným výkladem je celá řada, slovo „úhel“ je pouze jedním z nich. Tímto pojmem se stejně často označuje jak příslušný geometrický objekt tak jeho velikost. Je věcí elementární gramotnosti žáků, o maturantech nemluvě, rozeznat, jaký význam uvedené slovo v daném kontextu má. V příkladu 11 je zcela zřejmé, že se pracuje s velikostí úhlů, úloha je zformulována v ustáleném školském významu a nemůže uvést žáky v pochybnost.

Uchýlím se k Vaší argumentaci, kdy situaci popisujete na ilustrativním příkladu. Učiním tedy totéž. Vaše argumentace je stejná, jako kdybych po sdělení „V koupelně se mně pokazil kohoutek“ nesháněl instalatéra, ale zvěrolékaře, neboť jsem se podle Vás mohl oprávněně domnívat, že řeč je o domácím zvířeti.

Shrnuto: řešení úlohy 11 uvedené v klíči je správné.

Dovolte, abych vás současně upozornil, že na případné další námitky již nebudu reagovat.

S pozdravem doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc.



Odpověď Eduarda Fuchse publikoval EDUin

3 komentářů:

Q. E. D. řekl(a)...
23. května 2019 v 10:06  

Výborně. 👍

Smysl života pana Botlíka je jen a pouze v tom, aby našel chyby u jiných. Je mi ho docela líto.

tyrjir řekl(a)...
23. května 2019 v 13:07  

Výborně. 👍

Smysl života pana Botlíka je jen a pouze v tom, aby našel chyby u jiných. Je mi ho docela líto.
Napsal Q. E. D.

Ten výrok Q. E. D. považuji za hloupý.

tyrjir řekl(a)...
23. května 2019 v 14:33  

MATURITNÍ TESTY OD CERMATÍHO ŠIMLA MAJÍ VADNÉ (NEJEDNOZNAČNÉ) POČÁTEČNÍ INSTRUKCE

... 2 Pravidla správného zápisu odpovědí

· Odpovědi zaznamenávejte modře nebo
černě píšící propisovací tužkou, která píše
dostatečně silně a nepřerušovaně.
· Budete-li rýsovat obyčejnou tužkou,
následně obtáhněte čáry propisovací tužkou.
· Hodnoceny budou pouze odpovědi
uvedené v záznamovém archu.

2.1 Pokyny k otevřeným úlohám

· Výsledky pište čitelně do vyznačených
bílých polí.

· Je-li požadován celý postup řešení, uveďte
jej do záznamového archu. Pokud uvedete
pouze výsledek, nebudou vám přiděleny
žádné body.
· Zápisy uvedené mimo vyznačená bílá pole
nebudou hodnoceny.
· Chybný zápis přeškrtněte a nově zapište
správné řešení.

2.2 Pokyny k uzavřeným úlohám

· Odpověď, kterou považujete za správnou,
zřetelně zakřížkujte v příslušném bílém poli
záznamového archu, a to přesně z rohu
do rohu dle obrázku.
· Pokud budete chtít následně zvolit jinou
odpověď, pečlivě zabarvěte původně
zakřížkované pole a zvolenou odpověď
vyznačte křížkem do nového pole.
· Jakýkoliv jiný způsob záznamu odpovědí
a jejich oprav bude považován
za nesprávnou odpověď.


https://www.statnimaturita-matika.cz/didakticky-test-2019

V instrukcích maturitních testů není výslovně uvedeno, že u "uzavřených úloh" (úloh s volbou odpovědi či odpovědí?!) má žák vždy zaškrtnout jen JEDNU správnou odpověď. Pokud by to tam bylo výslovně uvedeno, bylo by možné argumentovat, že žák má z kontextu úlohy poznat a zaškrtnout vždy jen JEDNU - tu nejsprávnější odpověď.

Když to tam uvedeno není, nelze se divit, že někteří žáci zaškrtnou třeba dvě odpovědi a že pak mohou vznikat a také vznikají diskuse o počtu "správných" řešení. Že si nějací kopálkové, liškové, strašlipkové apod. vědomky či nevědomky "kontextologicky" popletou kohoutek a kouhoutek, úhel a velikost úhlu, vodní hladinu a průvodce apod.


Možná, být ministrem školství, povolal bych do té cermatí stáje přeci jen toho zvěrolékaře. :)

J.Týř

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.