Doporučení ombudsmanky, jak zajistit povinné předškolní vzdělávání všem pětiletým dětem

pátek 3. května 2019 ·

Podle zjištění České školní inspekce se do povinného předškolního vzdělávání nepodaří zapojit až 3 % pětiletých dětí. Přibližně 3 400 pětiletých dětí pak může mít kvůli tomu ztížený nástup do první třídy základní školy, protože jim chybí systematická předškolní příprava. Zejména obce, ale i samotné mateřské školy, ministerstvo školství a Česká školní inspekce by podle ombudsmanky měly usilovat o to, aby se všechny pětileté děti mohly do povinného předškolního vzdělávání zapojit. Zvláštní pozornost je třeba věnovat především dětem ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí. Těm předškolní vzdělávání pomůže nejvíc a ovlivní i jejich úspěch v budoucím životě.

Anna Šabatová (ochrance.cz)

Ombudsmanka zpracovala doporučení, jak napomoci zapojení pětiletých dětí do předškolního vzdělávání. Určeno je především obcím, ale inspirací může být i pro mateřské školy, orgány sociálně-právní ochrany dětí nebo pro nevládní organizace. Vychází totiž z existující a fungující praxe, s níž se ombudsmanka při své činnosti setkala.

V první řadě je podle ombudsmanky třeba zvýšit informovanost o předškolním vzdělávání. K tomu může sloužit stručný a srozumitelný leták pro občany obce s informacemi např. o tom, pro koho je předškolní vzdělání povinné a v čem spočívá, jak probíhá zápis a jaké doklady jsou k němu potřebné. Ombudsmanka doporučuje volit při tvorbě letáku metodu tzv. easy to read, ve zjednodušených a krátkých formulacích, čitelném zpracování.

Leták je pak třeba vhodně šířit. Ideální je osobní předání (např. ve spolupráci s dalšími organizacemi a institucemi, které jsou s rodiči v kontaktu). Využít lze i výlohy obchodů, ordinace dětských lékařů, sociální sítě apod. Pokud jde o sociálně znevýhodněné rodiny nebo o rodiny z národnostních či etnických menšin, hraje důležitou roli i terénní práce v rodinách a spolupráce obcí s nevládními organizacemi. Cílem je především motivovat rodiče k zápisu dětí k povinnému předškolnímu vzdělávání, vysvětlovat jim jeho přínosy. V praxi se osvědčilo pozvat rodiny k zápisu do mateřské školy ještě jednou těsně před jeho konáním (např. odpoledne předchozího dne).

Zápis k předškolnímu vzdělávání je však jen prvním krokem. Pro úspěch je klíčová dobrá spolupráce mateřské školy a rodičů. V praxi se osvědčila pravidelná a včasná komunikace s rodiči, pozitivní přístup, vstřícnost a techniky aktivního naslouchání. Důvěru zvyšuje i pravidelná informovanost o úspěších dítěte ve školce, o tom, co se naučilo, v čem se zlepšilo. Současně se tím motivuje i samotné dítě k dalšímu zlepšování.

„Velmi si vážím náročné práce všech učitelů a učitelek v mateřských školách, vedení škol a pracovníků obcí, kteří mají předškolní vzdělávání na starost. Rozumím také, že individuální přístup k dětem a jejich rodičům může komplikovat velký počet dětí ve třídách, přesto je třeba o něj usilovat a zajistit zvláště dětem ze znevýhodněného prostředí co nejlepší podmínky pro získání vzdělání,“ uzavírá ombudsmanka a apeluje na obce a mateřské školy, aby se snažily v odůvodněných případech zajistit předškolní vzdělávání i pro nespádové pětileté děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Obvykle jde o děti, které v obci bydlí, ale místo trvalého pobytu mají v jiném městě, kam je rodiče nemohou vozit.


Celé znění doporučení naleznete zde

6 komentářů:

PP řekl(a)...
3. května 2019 v 10:47  

Rozbíjení rodin a co nejdrzejší i nejbrzejší indoktrinace lehce manipulovatelných mozků. To je jediným cílem i důsledkem tohoto zákona.

Michal Komárek řekl(a)...
3. května 2019 v 11:13  

Nešiřte tady absurdní konspirační teorie!

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
3. května 2019 v 16:04  

Podle zjištění České školní inspekce se do povinného předškolního vzdělávání nepodaří zapojit až 3 % pětiletých dětí.

A co nějaké sankce, paní Šabatová.

poste.restante řekl(a)...
3. května 2019 v 17:20  

Hmm.
A nejsou to náhodou ta stejná cca 3 %, kvůli kterým se povinná školka zaváděla?

PP řekl(a)...
4. května 2019 v 12:19  

Jaké teorie, pane Komárku? To je dávno praxí. Podívejte se poměr singles ku rodinám, potomků na rodinu, apod.

Ivo Mádr řekl(a)...
4. května 2019 v 13:44  

"A co nějaké sankce, paní Šabatová."
"A nejsou to náhodou ta stejná cca 3 %, kvůli kterým se povinná školka zaváděla?"

Ostatně, paní Šabatová může jít v přesvědčování příkladem. Jen aby nebyla obviněna z rasismu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.