Zavádění formativního hodnocení: V krajích vzniknou Centra kolegiální podpory

středa 10. dubna 2019 ·

Změna pohledu na způsob a funkci hodnocení žáků bylo hlavním tématem prvního setkání lídrů skupin formativního hodnocení, v rámci projektu Zavádění formativního hodnocení na základních školách. Od září povedou lídři centra kolegiální podpory na svých školách a budou předávat know-how a zkušenosti nejen svým kolegům ve škole, ale také ostatním pedagogům v kraji.


Nosným tématem prvního ze série workhopů, které tvoří ucelený vzdělávací modul k první fázi zavádění formativního hodnocení, a který dvacet čtyři lídrů z devíti škol postupně absolvuje, bylo především vyjasnění chápání pojmu hodnocení a jeho vztahu k pojetí výuky. Všichni lídři prezentovali svůj vztah k hodnocení a shodli se, že známka jako jediná zpětná vazba se dlouhodobě jeví jako nedostatečná. Pedagogové hledají jiné způsoby hodnocení. Chtějí hodnotit tak, aby hodnocení bylo žákům užitečné. Proto se rozhodli zapojit do projektu. Všichni velmi kladně hodnotili, že projekt školám nabízí nejen vzdělávací program v oblasti jiných forem hodnocení, ale především dlouhodobou metodickou podporu při jejich zavádění.

Některé ze zapojených škol dlouhodobě využívají například slovní hodnocení, ale vyučující jsou si vědomi nedostatků a limitů tohoto způsobu hodnocení a shodují se, že i tento způsob má své odpůrce z řad učitelů, žáků i rodičů. Výhodou hodnocení ve formativní funkci je na rozdíl od slovního hodnocení maximální interaktivita a efektivita. Jedná se o průběžné poskytování zpětné vazby žákovi během celého procesu učení a tím mu napomáhá dosahovat učebních cílů efektivněji. Formativní hodnocení pomáhá učitelům dělat smysluplná rozhodnutí při plánování výuky a žákům dává pocit sounáležitosti s vlastním procesem učení.

Zavedení formativního hodnocení do praxe vyžaduje hlubokou znalost technik a porozumění tomu, kdy a jak je využívat. Realizátoři projektu sestavili vzdělávací program tak, aby worksopy byly především praktické. Velký důraz kladou na reflexi příkladů z reálné výuky, kdy na praktických příkladech ukazují metody tak, aby si jejich použití vyučující dokázali představit.

„Za sebe mohu říci, že jsem o zapojení do projektu nepřemýšlel ani minutu. O formativní hodnocení se zajímám již delší čas, přesto se mi zdá, že jsem stále na začátku. Jsem rád, že se mohu díky projektu posunout a předávat v budoucnu získané zkušenosti i ostatním učitelům ze škol v okolí. Hodnocení ve formativní funkci je přesně to, v čem vidím ve svých hodinách smysl. Vnáší do výuky nejen systém a strukturu, ale vede také žáky k samostatnosti a převzetí odpovědnosti za jejich učení,” říká Milan Khas ze ZŠ Staňkov.


Další informace o projektu naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.