Učitelé - bez podpory a na hranici možností i sil

čtvrtek 25. dubna 2019 ·

Nadační fond Eduzměna publikuje další kapitolu své studie Analýza výzev vzdělávání v České republice. Tato část je věnovaná učitelům. Přinášíme stručné shrnutí: Učitelky a učitelé se cítí být společensky opomíjení, přetěžovaní a bez podpory. Byť je prestiž učitelské profese pravděpodobně větší, než jak udávají některé průzkumy, platí, že čeští učitelé jsou ve srovnání s ostatními vyspělými zeměmi nejhůře placeni. Jejich ohodnocení se pohybuje na 75 % platu profesí vyžadujících vysokoškolské vzdělání.

Ambiciózní absolventi středních škol si dlouhodobě vybírají jiné obory než pedagogiku, a jen 50 % z těch, kteří pedagogické a učitelské fakulty absolvují, nastupuje do škol. Velká část z nich pak odchází ze školství v prvních dvou letech. Částečně z platových důvodů, ale ještě častěji kvůli velmi nízké podpoře a složitým podmínkám, v nichž musí učit. Ve školách se jen výjimečně setkávají s kolegy z podpůrných profesí – mentory, zavádějícími učiteli, speciálními pedagogy, etopedy, cizojazyčnými asistenty.

Ve školách pracuje 44 % učitelů starších než 49 let. Souběh velkých systémových projektů – státní maturita (od 2011), jednotné přijímací zkoušky (od 2016), inkluze (od 2005), nové financování a další změny (od 2016) spolu s nárůstem nároků na profesní dovednosti a rostoucím počtem dětí vyžadujících zvláštní péči (poruchy chování, poruchy učení, děti cizinců) způsobuje, že se tato učitelská generace cítí přetížená. Celkem 50 % učitelů vykazuje znaky vyhoření (ostatní země udávají cca 20 %) a více než polovina nevidí ve své práci smysl, ani pro ni nemá nadšení.


Celou kapitolu věnovanou učitelům naleznete zde
Tiskovou zprávu k tématu naleznete zde

6 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
25. dubna 2019 v 9:56  

No vida, že to jde vcelku přehledné a srozumitelně zpracovat. Proč to neudělalo MŠMT, PedF, učitelské spolky, školské odbory? Nakonec tedy na audity aktivistického Eduinu navazuje ještě důkladněji další soukromá nadace, v níž budou ti, kteří za véci odpovídají opět jen přicmrndávat či přístpkařit. Ze státně správního a samosprávního, ze školsky resortního a z profesního hlediska učitelů je to průšvih (odhalení viny). Z obecného hlediska je pokrok, že se k tomu vůbec někdo odhodlal a udělal to, i když s tím nemusí všichni z různých důvodů souhlasit... Viz

EDUZMĚNA - SVĚTLO NA KONCI ŠKOLSKÉHO TUNELU?
http://www.ceskaskola.cz/2019/04/stale-vice-bohatych-lidi-firem.html

laimes řekl(a)...
25. dubna 2019 v 12:06  

1/ze školství vymizeli muži: v padesátých,sedmdesátých,devadesátých
2/tím se nastavily nízké = "ženské" platy
3/před 10-15 letech byli vylikvidváni muži 40+ coby "ohrožení vedení takže dnes máme pozůstatky 60+ a noví nenastupovali,nebyli přijímáni
4/ředitelé jsou v pozici všemocných feudálů-stranických bossů
5/samotné školy si mohou dělat co chtějí,ve snaze zachovat si důležitost vymýšlejí si pitomosti sami na sebe-kreativitě se meze nekladou,takže sami sebe vysilují do bezvědomí
6/kdo by podporoval školství=chaos a zmatek s mizernými výsledky a učitele=autory/viníky této bídy

Jana Maříková řekl(a)...
25. dubna 2019 v 19:36  

Na kolikpak nás ta vaše pomoc přijde? Pro vás, EDUine v mnoha podobách, jsou peníze vždycky. Možná by pomohlo, kdyby se peníze na blbé projekty a výzkumy daly učitelům na zotavenou.

tyrjir řekl(a)...
28. dubna 2019 v 8:59  

Rizikem pro další osud občanů je prdevším Velká projektová lež českého školství:

Velká projektová lež a Balada o hloupém sedlákovi a hladové koze v českém školství

České školství je hrubě rozpočtově podfinancované a prachmizerně resortně řízené. Vláda ani Parlament s tím za posledních pětadvacet let mnoho neudělali. Chtějí ale po školách a učitelích další a další náročné věci, ze kterých mají prospěch často jen ti, kteří je vymýšlejí za velké EU peníze. Říkají u toho někdy, že EU peníza mohou a mají kompenzovat ostudně nízký školský rozpočet ČR. Nakonec se ale často ukáže, že proklamovaný výsledek se jaksi nedostavil. Pracovně tomu říkám Velká projektová lež v českém školství, jejíž důsledky jsou, myslím, horší než to bylo u tzv. Velké vlakové loupeže:

Aby hladová koza (mizerně placené školy a učitelé) tancovala po dvoře (podrobování se náročnému projektovému režimu práce), musí dostat nažrat (školský rozpočet, lepší řizení a platy učitelů). Jinak ta koza chcípne jako tomu hloupému sedlákovi, který šlechtil tak dlouho svou kozu, aby nežrala a ještě ji honil, aby tancovala po dvoře, až mu nakonec chcípla hlady.

Naše Vláda a Parlament ČR, myslím, toho hloupého sedláka notně připomínají: Za stavu, kdy ve školách pro rozpočtovou podvyživenost chybí učitelé, připravili zbývajícím učitelům náročný taneční program, za který jim nezaplatili. Namísto toho, aby řekli například

"Tady máte sice náročný taneční pořádek, ale k tomu
1) začínající učitel bude mít tarifně v KS01 průměrný plat,
2) 2/3 učitelů v KS02 budu mít tarifně 130% průměrného platu,
3) učitelé v KS03 budou mít tarifně 160% průměrného platu,
4) učitelé všech stupňů budou k tomu mít možnost navýšení platu za mimořádně dobré výsledky a za specializované činnosti nad rámec základních činností,
5) to vše tak, aby na všechy učitelské platy bylo vydáváno vcelku 150 až 170 % průměrného platu."

Obdivuji trpělivost učitelů, že to nedůstojné honění po dvoře EU projektů tak dlouho snášeli.

Divím se nečinnosti kontrolních orgánů ČR a EU - tomu že dovolili MŠMT ČR takovéto hladovo kozo šlechtitelské projekty realizovat.

Přeji panu ministrovi školství vlády ČR, aby uspěl při vyjednávání o odpovídajícím školském rozpočtu.

http://www.ceskaskola.cz/2018/07/robert-plaga-povinna-maturita-z.html

tyrjir řekl(a)...
28. dubna 2019 v 9:05  

Uplynul další rok a k žádnému významnéjšímu pokroku ze strany Parlamentu, vlády a MŠMT ČR ve školství nedošlo. Neschopné či neochotné MŠMT, ČŠI a PedF, myslím, jen dál předávají žezlo či otěže vedení školství soukromému sektoru. Zcela v intencích tzv. neoliberalismu, v jehož rámci se privatizují strategická odvétví a veřejné služby

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
28. dubna 2019 v 9:43  

PROČ MŠMT NEKONÁ, JAK MÁ, A NAMISTO TOHO LEZE POD AKTIVISTICKOU STŘECHU SOUKROMÉHO SEKTORU?

Víte, která vysoká škola je nejjednodušší?
Nevíte? Je to Vysoká škola ovčácká. Jsou tam totiž jen tři předméty: Nahaňanie, Zahaňaníe a Ruština.


Tenhle víc než 50 let starý vtip je, myslím, i dnes aktuální, i když ta ruština je nahražena jiným, neoliberálním, jazykem.:

Při nedostatku lékařské péče začínají lidé umírat hned. Likvidací vzdělanosti občanů umírá budoucí prosperita státu. To zřejmě našim politikům žijícím od jedněch voleb ke druhým moc nevadí. Systém, ve kterém při dvoutřetinové produktivitě práce jsou v Česku jen třetinové platy oproti Německu, jim zřejmě vyhovuje, když v období začínajíciho tzv. Průmyslu 4.0 a Společnosti 4.0 nahánějí děti do učebních oborů. Zdá se, že jenom proto, že nejsou české školství schopni nebo ochotni v důsledku tzv. Velké projektové lži řádně koncipovat, organizovat a materiálně zajišťovat.

Domnívám se, že takovíto politici s neoliberální "Vysokou ovčáckou" jsou pro Česko velké riziko. Doufám, že občané České republiky včetně učitelů našim politikům dost jasně ukáží, že lidi nejsou stádo ovcí. Možná by pro začátek postačilo důrazně jim položit dvě otázky:

1) Do čích kapes jde rozdíl mezi produktivitou práce a mzdami v Česku?
2) Proč MŠMT, vláda a Parlament České republiky dosud nezačaly řádně koncipovat, organizovat a materiálně zajišťovat české školství?


http://www.ceskaskola.cz/2018/07/robert-plaga-povinna-maturita-z.html

VÍTE, KTERÉ MINISTERSTVO JE DNES NEJJEDNODUŠŠÍ ŘÍDIT?
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ.
MINISTROVI POSTAČUJE ZAMLČOVAT NESCHOPNOST ČI NEOCHOTU MŠTMT VYKONÁVAT SVÉ POVINNOSTI A DOVOLIT MŠMT SKRÝVAT SE POD STŘECHOU AKTIVISTICKÝCH NEVLÁDNÍCH ORGANIZACÍ.

V současné době by se myslím patřilo položit Parlamentu, Vládě a MŠMT tytonotázky znovu. Společně s otázkou, proč tak v důležitých věcech, jaké nastolila Eduzména, nekonají MŠMT a PedF,jak mají, a do značné míry často jen přicmrndávají (ministrují či ministrantují s druhými houslemi v ruce) soukromým organizacím.*

J.Týř

Viz např. účast státního tajemníka MŠMT a vedoucího (ústředního:) školského inspektora v projektu Eduzměna:

http://www.ceskaskola.cz/2019/04/stale-vice-bohatych-lidi-firem.html


Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.