Problémů ve školství není málo, a i ty se společným vzděláním existují. Jejich příčinou však není inkluze, jak se nám snaží podsouvat její odpůrci, upozorňuje v Deníku Referendum Stanislav Štech.
![]() |
Stanislav Štech (twitter.com) |
Pro mladší čtenáře – v 50. letech, kdy se komunistickému režimu nedařilo v zemědělství, bylo třeba ukázat na zlovolného viníka (nejen zemědělských) průšvihů a odvést pozornost od skutečných příčin. Byla rozšířena informace o podvratném aktu amerických imperialistů, kteří na naše pole vysadili škodlivou mandelinku bramborovou. Ta na těch polích skutečně byla – jen se „boj“ s ní stal prý bojem za mír a socialismus.
Mluvíme-li dnes o českém školství, máme tu také viníka všech neduhů – hlavně podle lidí (a mezi nimi i mnoha pedagogů z praxe), kteří bez znalosti toho, o co jde v podpoře dětí se zdravotním znevýhodněním, opakují tezi o její škodlivosti. Dnešní „mandelinka“, takzvaná inkluze, je příčinou vysoké administrativní zátěže, nízkých platů učitelů, zhoršení kvality vzdělávání. Možná jednou někteří dojdou k tomu, že je na vině stárnutí učitelských sborů, odchodů učitelů a možná i kritického postoje rodičů ke škole.
Takže prý zrušit, nebo aspoň podstatně revidovat. Na celém antiinkluzivistickém blouznění, na jehož nehorázné nerespektování základních faktů jsem před časem upozornil, je pozoruhodné, že ani jeden z kritiků nikdy konkrétně neřekl, co by to mělo znamenat. Co se zruší, kam se (protizákonně, protože dnes jsou tam vždy na žádost rodičů po doporučení odborníky) přesunou žáci z běžných škol, kdo bude podporovat ty, kteří v běžné škole zůstanou?
Data o podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami za dva roky náběhu společného vzdělávání, které má MŠMT k dispozici a připravuje zveřejnění jejich analýzy, ukazují něco zcela jiného než antiinkluzivistická klišé „dřevěného jazyka“ (řady pedagogů, žurnalistů i politiků). Jen namátkou: speciální školství na tolik kritizované inkluzi solidně vydělalo. Nejenže nezaniklo, ale díky právně zakotveným nárokům pro děti v běžných školách se ukázalo jeho podfinancování.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
Co k tomu říci? Pan Štech názory lidí z praxe ignoroval vždy a jen v tom pokračuje. Všichni jsme hloupí, jen on ví, jak to na školách vypadá a jak my to nechápeme. Ještě zapomněl zmínit, že většina učitelů je čtenářsky negramotná. Takže logicky nemůžeme chápat ani smysl tohoto článku.
Úspěchy inkluze po česku ocenili pro jistou politickou stranu při minulých volbách voliči. Mám pocit, že tato strana nepochopila vůbec nic. Inkluze ano, ale v žádném případě v podobě jak si to představuje exministr a a jeho bývalá šéfová - "matka inkluze" po českém způsobu.
Novela inkluzivní vyhlášky - informace ze zákulisí...
https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/03/aktualni-tema-novela-inkluzivni-vyhlasky.html
Okomentovat