Bořivoj Brdička: Tramvajové dilema a informatické myšlení (Může etický problém vyřešit robot?)

čtvrtek 4. dubna 2019 ·

Tramvaj se řítí na pět lidí, kteří o tom nevědí. Na vedlejší koleji je jen jedna osoba, kterou vůz srazí, dojde-li k přehození výhybky. Náhodný kolemjdoucí situaci sleduje a výhybku může přehodit. Otázka zní: je eticky legitimní to udělat?


Bořivoj Brdička (youtube.com)
Ve skutečnosti jednoznačně správné řešení neexistuje. Je-li tím, kdo má aktivně zasáhnout a přehodit výhybku člověk, je to skutečně těžké dilema. Je to totiž on, kdo způsobí smrt jednoho člověka, zatímco, když neudělá nic, odpovědnost neponese. Přitom navíc neví, co se může přihodit během zbývajícího času, než vůz dojede na místo. My necháme filozofy, ať si tímto hypotetickým etickým problémem lámou hlavu, a podíváme se na věc trochu praktičtěji.

Ten, kdo přehazuje výhybku, dnes nutně nemusí být člověk. Je-li to automat (robot), celá věc bude vypadat docela jinak. Stejný problém musí občas řešit například autonomní (samořízené) vozidlo. Představte si analogickou situaci: Auto se řítí na stánek se zeleninou, u něhož stojí 5 lidí. Existuje možnost strhnout řízení směrem, kde stojí jeden člověk. Co se má stát?

Problém najednou dostává úplně jiné dimenze. Už tu není řidič, který se musí ve zlomku vteřiny rozhodnout, co udělá (skoro jistě by v té situaci dal přednost tomu řešení, které by bylo nejvýhodnější pro něj samotného). Je zde umělá inteligence pracující s funkcí strojového učení, které lze určitý postup ve specifických situacích vnutit. Má preferovat minimalizaci následků, tj. zabít jen jednoho člověka? Co když je to dítě? Která varianta znamená větší riziko pro cestující? Má dát přednost ochraně majitele (cestujících)?

Zvolené řešení přestává být etickým problémem řidiče a stává se problémem vývojářů společností, které autonomní vozidla vyvíjejí. Jak se k tomuto problému staví lidé napříč etniky a kontinenty s pomocí svých studentů zkoumá Iyad Rahwan, profesor MIT Media Lab a ředitel Max Planck Institute for Human Development. Vyvinuli nástroj, který prostřednictvím webu měří reakce návštěvníků na různé problémové situace (Moral Machine). Řekl bych, že by jeho vyzkoušení mohlo být docela zajímavým doplňkem výuky.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.