O místa ředitelů škol není v Česku zájem. Ministerstvo chce změnit podmínky výběrových řízení

pondělí 21. ledna 2019 ·

V Česku je malý zájem o místa ředitelů škol. Do poloviny výběrových řízení na tuto pozici se v uplynulých měsících přihlásil nanejvýš jeden zájemce, upozorňuje Česká školní inspekce. To by se teď mohlo změnit. Ministerstvo školství připravuje novelu vyhlášky právě o konkurzech. Nakonec tam ale úřad nejspíš neprosadí všechny změny, které původně plánoval. Tématu se věnuje Radiožurnál.


Aneta Lednová (repro ČT)
Změna připravované vyhlášky se dotýká výběrové komise. Podle návrhu novely by na výběr uchazeče měla mít příště větší vliv odbornost. V konkurzní komisi by proto nově měli být vedle školního inspektora navíc další dva odborníci určení Českou školní inspekcí.

„Dominantním tématem řízeného pohovoru s uchazeči mají být otázky týkající se pedagogických aspektů práce ředitele školy, pedagogické vize uchazeče, jeho představ o vedení pedagogického sboru a jeho osobnostních kvalit. Toto opatření má přivést ke konkurzům uchazeče, kteří mají obavy z toho být zkoušeni ze znalosti právních předpisů nebo administrativních postupů, tedy věcí, o kterých získávají noví ředitelé ucelený přehled až po nástupu do funkce a ve svém funkčním vzdělávání,“ přibližuje mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová.

Na konkurzy na ředitele se v minulém školním roce zaměřila i Česká školní inspekce. Z jejich dat například vyplynulo, že do poloviny výběrových řízení na pozice ředitelů škol se v uplynulých měsících přihlásil nejvýš jeden zájemce.

„Ukazuje to na velký problém, který máme ve vzdělávacím systému, a to je nezájem o funkci ředitele školy,“ upozorňuje náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.


Celý text a pořad ke stažení naleznete zde

11 komentářů:

turistao 982 řekl(a)...
21. ledna 2019 6:47  

Diví se někdo, že o místo ředitele školy není zájem?

laimes řekl(a)...
21. ledna 2019 8:54  

jistěže se přilásí pouze jeden :-)

poste.restante řekl(a)...
21. ledna 2019 10:32  

Znám několik ředitelů, kteří nešli do nového kola zcela dobrovolně se slovy: "Nikdy více."
Myslím tím opravdu dobrovolně a nikoliv stylem "kyselé hrozny".
Nedivím se jim. Vím, proč jsem sám nabídky tohoto typu odmítnul.

V okamžiku, kdy 80 % času z práce ředitele je jen "úředničina", přičemž nadpoloviční část této úřednické práce je naprosto zbytečná a tupá,
v okamžiku, kdy odpovědnost ředitele za všechno je neomezená a možnost sám něco ovlivnit minimální,
v okamžiku, kdy na skutečnou pedagogickou práci, včetně práce s učiteli zbývá sotva desetina času, ale spíše méně, …
v takové situaci většina skutečných učitelů usoudí, že o tuhle práci opravdu nestojí.

Čest a úcta ředitelům, kteří i v takovém prostředí tuto práci dělají a dělají ji dobře.

mirek vaněk řekl(a)...
21. ledna 2019 10:58  

Zdá se, že na ministrstvu nechápou. S ČŠI se není co divit. Zájemcú o ředitele gymnázia je vždycky dost, ale zájemců o ředitelování na učňáku či základce víc nebude. Zájemci nejsou proto, že by se báli konkurzu. Ale jak napsal Poste restante je to o zodpovědnosti ředitele a nemožnoti cokoliv skutečně řídit. Navíc ještě má vyplácet peníze, které nedostane nebo o ně musí žebrat u zřizovatele učitelům, které nemá, protože učit v takovém prostředí chce jen málokdo.

tyrjir řekl(a)...
21. ledna 2019 12:05  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
21. ledna 2019 12:08  


Škola je ze své podstaty VZDĚLÁVACÍ zařízení, ve kterém vyučují UČITELÉ. Nikoli pedagogové (vychovatelé, původně průvodci, kteří jen doprovázeli děti do školy a tam je předávali učitelům, vzdělávatelům).

ČŠI, která ani tuhle základní věc nechápe, a mluví jen o pedagozích (vychovatelích) "nestojí za nic". NÚV, který si plete v Rámcových VZDĚLÁVACÍCH programech DIDAKTIKU s pedagogikou a psychologií "nestojí za nic". Diví se někdo, proč se učitelé nehrnou do funkce ředitele školy, když MŠMT takhle przní české školství a předělává školy ze zařízení vzdělávacích na zařízení (pře)výchovná?

Viz
Tornádo KAT a vládní jaderný výbuch
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html#comment-6280139516709541290

"DIDAKTICKÁ DEMENCE" NÚV a MŠMT PŘI REVIZI RVP
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html

J.Týř



Petr řekl(a)...
21. ledna 2019 19:14  

"ČŠI, která ani tuhle základní věc nechápe, a mluví jen o pedagozích (vychovatelích) "nestojí za nic".

Aha, takže absolventi pedagogických fakult jsou vychovatelé. A učitel není pedagog, protože nevychovává. A vyučování je vzdělávací, nikoli výchovně-vzdělávací proces.
Už to chápu. Holt nová doba, host vyhazuje vrchního :-) Za všechno může ČŠI, MŠMT a CERMAT :-)
Už jsem se dlouho nezasmál.
PetrK

tyrjir řekl(a)...
22. ledna 2019 9:34  

Myslím, že jestli budou některé Pedagogické fakulty a "neziskovky" typu Pedagogické komory aktivisticky (pedagogicko populisticky) prznit učitelskou profesi přeměňováním učitelství na vychovatelství tak jako dosud, nezbyde MŠMT, vládě a Parlamentu České republiky využít po případné úpravě či doplnění i tento zákon k umožnění získání DPS odborníkům z praxe.

Aktivisticky "zdivočelé" Pedagogické fakulty, Pedagogická komora a další zdivočelé neziskovky, školské odbory atd. mají, myslím, dost důvodů se vážně zamyslet nad tím, co a jak dělají a (pomoci) dát různým svým hloupostem tzv. "zpátečku".


http://www.ceskaskola.cz/2019/01/radek-sarkozi-k-novele-zakona-o.html

Ten limit (cut-of skóre) sám o sobě není obecně správná věc. Nutno ale vidět i to, že zejména z důvodu špatné péče státu o podfinancované základní (i střední) školy znetvořené aktivisticky pečovatelsky (nikoli vzdělávatelsky, didakticky) pojatým systémem RVP/ŠVP. Z tohohle hlediska je ta hejtmanská iniciativa, která požaduje i lepší prověřování znalostí žáků ve 3. 5. a 9. ročnících ZŠ, přínosná věc. Tím, že upozorňuje na "svrab a neštovice" regionálního školství způsobené zejména tragicky neúčelným a neúčinným (nefunkčním, aktivistickým) systémem RVP/ŠVP, nefunkčností ČŠI, NÚV a NIDV na straně jedné a podfinancováním školství na straně druhé.

Z výše uvedených i dalších důvodů není ta hejtmanská iniciativa ryze negativní věc. Odmítne-li ji ministr školství, měl by se lépe postarat o odstranění výše zmíněných nesrovnalostí*, na které ta hejtmanská iniciativa zřetelně a důvodně poukazuje.

*Viz např.
SKONČÍ NĚKDY DIDAKTICKÁ DEMENCE MŠMT, ČŠI, NÚV a NIDV?
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html#comment-4403602901678438323


http://www.ceskaskola.cz/2019/01/ministr-plaga-msmt-nepripravuje-hranici.html

Klidně se smějte, pane Petře. Nikde není psáno, že učitelé musejí nutně vycházet a do škol přicházet (jen) z Pedagogických fakult. Nikde není psáno, že ten aktivistický výplach mozků bude ČŠI donekonečna procházet. Kdo se směje naposled, ten se směje nejlépe, zní jedno staré české přísloví.

Nenapraví-li ten antiučitelský (antididaktický) pedagogicko populistický nepořádek Babišova vláda, udělá to nějaká příští. Teprve pak budeme mít ve školách dost kvalitních UČITELŮ a teprve pak se budou víc zajímat i o "ředitelování" ve škole.


J.Týř

dr řekl(a)...
23. ledna 2019 0:02  

Pane Týři, absolutně nechápu Váš trapný slovní útok na Pedagogickou komoru. z.s.
Nejde o žádnou neziskovku.
Organizace je budována odspoda a je v ní slyšet hlas učitelů i ředitelů škol.
A navíc se samofinancuje z dobrovolných příspěvků členů.
---
Učitel odb. i vv předmětů, 25 let praxe...

tyrjir řekl(a)...
23. ledna 2019 0:55  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
23. ledna 2019 0:56  

dr: Vážený pane kolego, za vaši absolutní nechápavost nemohu. Pedagogická komora je tzv. neziskovou organizací - neziskovkou*. Moje výhrady k ní trvají: Není to profesní komora učitelů. Učitel je učitel a pedagog je pedagog (vychovatel). Aktivisticky přispíváte k pojmovému guláši, který v těch pojmech dělá bohuzel i ČŠI, NÚV a NIDV. Vaše "didakticky dementní" "na komoru mířící" "pedagogicko-učitelské mimikry" jsou směšné a matou učitele i veřejnost (viz argumentace výše i jinde).

*
Nezisková organizace je organizace (právnická osoba), která nevytváří zisk k přerozdělení mezi své vlastníky, správce nebo zakladatele. Zisk sice může vytvořit, ale musí ho zase vložit zpět do rozvoje organizace a plnění jejího poslání. Neziskové organizace tedy nejsou obchodní společností ani jiným podnikatelským subjektem. Zakládají se za účelem uspokojení konkrétních potřeb občanů a komunit.[1] Prostor pro neziskové organizace je proto značně široký, patří sem jak různé organizační složky státu, občanská sdružení a spolky nebo i neziskové organizace typu obchodních společností (družstva, společenství vlastníků jednotek).

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Nezisková_organizace

Spolek zmatečně (viz výše i jinde) nazývaný Pedagogická komora, z.s. tuto definici jasně splňuje.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.