Hana Čápová: Hejtmani škrtí české školství. Nápadům, jak nahnat děti do učení, brání ministr Plaga. Mluví se ale o jeho konci.

pondělí 21. ledna 2019 ·

„Pouhých devět slov, tak krátká je novela školského zákona z pera zastupitelů Karlovarského kraje, kterou poslanci zřejmě projednají tento týden. Přesto může jít o zásadní proměnu českého vzdělávání. Výrazně by se totiž omezila šance dětí studovat střední školu. Pokud změna projde, krajští radní by mohli diktovat ředitelům, kolik dětí přijmou ke studiu. A tahle novela je jen první v řadě, kterou krajští politici chtějí měnit českou vzdělávací politiku,“ píše Hana Čápová v týdeníku Respekt.

Robert Plaga (msmt.cz)
Čápová mimo jiné píše:

Hejtmanka Mračková Vildumetzová spolu s moravskoslezským hejtmanem Ivem Vondrákem (rovněž ANO) jsou také tahouny nápadu na zavedení státem daného minimálního počtu bodů z přijímačkového testu na střední školy, takzvaného cut-off score. Kdo by skončil pod touto hranicí, nesměl by na maturitní obor. Vysvětlení autorů návrhu zní: roste počet studentů, kteří propadnou u maturit (z nějakých deseti procent při zavedení státních maturit na loňských 17 procent). Podle regionálních politiků je to dáno tím, že se na maturitní obory dostanou i ti, kteří na ně nestačí. A na trhu práce pak chybí učni. Také proti tomuhle nápadu se ministr Plaga postavil.

I když ministr školství zatím krajům v prosazení jejich představ brání, situace se může změnit. Mluví se o tom, že premiér Babiš chce Plagu vyměnit. A podle kuloárních informací jsou možnými kandidáty bývalý brněnský primátor Petr Vokřál, ale také hejtmanka Mračková Vildumetzová či hejtman Vondrák.


Celý text naleznete v týdeníku Respekt

9 komentářů:

laimes řekl(a)...
21. ledna 2019 9:59  

je třeba si přiznat realitu=stali jsme ekonomikou montovnou
výromek se vymyslí a vyprojektuje (spolu s ním i výrobní technologie) někde jinde nežli v čr,do čr pak postupují z celého světa pouze komponenty které se smontují dohromady,a některý z dílů se i vyrobí celý(např převodovka),takže ekonomika potřebuje kvalifikované dělníky co budou komplektovat na limce a pomocné mimo linku (komplektovat stěrač),na provoz linky dohlíží jeden vš it-inža,takže na rozdíl od před 89 ekonomiky nepotřebujeme část vš (konstruktéry) a zcela nepotřebujeme sš-průmyslováky,stačí dvou-tří letí vyučenci

mirek vaněk řekl(a)...
21. ledna 2019 11:30  

Pokud je kraj zřizovatelem školy, měl by si řídit i počty žáků.

Vyučenci dnes jsou nepoužitelní(čest výjimkám), řada dřív končila se základním vzděláním nebo bez výučního litu. Dnes se jen posunuli papírově o stupínek výš,ale kvalita se nezlepšila. Nedá se to srovnávat s vyučenci před 30 lety. Problém je v tom, že řada i průměrných žáků studuje gymnázia a VŠ a poté jsou na nišší úrovni než gymnazista před 30 lety. Když mají strejčka chytnou židli někde v kanclu. Pak zavádí projekty, čerpají fondy, ale žádná produkce po nich není. Gymnázium je škola pro žáky mířící na VŠ. Drobní podnikatelé musí především ovládat předmět svého podnikání a měli by táhnout ekonomiku.
Potřební jsou vzdělaní absolventi. Ti co jsou schopni něco tvořit. Turistikou se jako Řekové neuživíme, bankovnictvím jako Švýcaři taky ne ba ani obchodem jako Poláci či zemědělstvím jako Maďaři. Ani planými kecy jako evropští úředníci. Co čech to muzikant už dávno neplatí a kulturnost národa vzala zasvé. Zbývá nám průmysl, ve kterém máme tradici. To ale vyžaduje špičkové absolventy VŠ a co nejvyšší kvalifikaci střední třídy i dělnictva. Nejen papírově.
Pokud nebudeme v něčem dobří, budeme jen konzumenty zboží z Východní Asie či Západní Evropy a možná se časem rádi vrhnem do náruče pramáti Rusi.

laimes řekl(a)...
21. ledna 2019 12:54  

Potřební jsou vzdělaní absolventi. Ti co jsou schopni něco tvořit
co,proč a za čí peníze budou tvořit?

laimes řekl(a)...
21. ledna 2019 12:56  

https://www.youtube.com/watch?v=CRsMRvYrxiU

Unknown řekl(a)...
22. ledna 2019 14:05  

Also Mr. Mirek Vaněk is right.

Pavel Doležel řekl(a)...
22. ledna 2019 18:14  

Laimes, nechci vám do toho mluvit, ale vaše představa tržní ekonomiky jest poněkud svérázná. Nikdo není předurčen cizím rozhodnutím. Zahraniční korporace a velké výrobní firmy nebudou vyrábět dvakrát dráž sofistikované výrobky v Německu, když je se stejnou efektvitiou a stejně kvalifikovaně budou schopny s polovičními náklady vyrobit u nás, nebo v Číně. Takové firmy by dlouho nepřežily. Podstatou tržního uvažování je si uvědomit, že na světovém trhu práce si země konkurují primárně kvalitou a cenou pracovní síly (tedy vedle různých daňových pobídek, cel, apod., ale to jsou umělé bariéry, které představují riziko pro toho, kdo je využívá). ČR byla tradičně považována za zemi s velmi kvalifikovanou pracovní silou, ale to se bohužel mění pod náporem nejrůznějších Lippmannů, tajnejch, Komárků, Feřteků, Kartouzů, Botlíků a dalších "reformátorů" a "vlajkonošů podprůměrnosti a povrchnosti". Každopádně cílem je mít co nejvíce vzdělané a co nejvíce kvalifikované obyvatelstvo. To ale neznamená to, jak tento cíl pochopili nejen výše zmínění, ale i jiní "inverzní intelektuálové", tj. že se rozdají doktoráty každému na košt, ideálně v debilních oborech typu gender studies, které každému skutečnému vědci mohou být tak akorát k smíchu, nebo k pláči. A plácá se na ně naprosto neefektivně penězi daňových poplatníků, místo aby se zkoumalo něco, po čem je skutečná a velká poptávka - třeba léčba civilizačních chorob.

laimes řekl(a)...
22. ledna 2019 19:40  

"Každopádně cílem je mít co nejvíce vzdělané a co nejvíce kvalifikované obyvatelstvo."
a čím cílem by to jako mělo být?
"A plácá se na ně naprosto neefektivně penězi daňových poplatníků,"
to jsou peníze eu a na nic jiného plácat nejdou,pokud se nevyplácají musí se vrátit (viz jízdné)
"aby se zkoumalo něco, po čem je skutečná a velká poptávka - třeba léčba civilizačních chorob."
a kdo to poptává? a tem co poptáví to také zaplatí?proč by stát měl lít peníze do výzkumu jehož výsledky není schopen aplikovat?

Pavel Doležel řekl(a)...
22. ledna 2019 19:57  

"a čím cílem by to jako mělo být?"

Státu. Chcete-li státní politiky. Abychom se přibližovali řekněme Švýcarsku a ne Ghaně, nebo Somálsku.

"to jsou peníze eu a na nic jiného plácat nejdou,pokud se nevyplácají musí se vrátit (viz jízdné)"

To je tragédie dnešní ultrasocialistické hospodářské politiky EU. Ve skutečnosti se plácá proto, aby se nevidělo, že nezaměstnanost je pětkrát vyšší a 20% populace neprodukuje žádné hodnoty ve smyslu něčeho, po čem by byla koupěschopná poptávka. Ono to s tím školstvím velmi úzce souvisí. Nejprve si vyprodukujeme kopec žurnalistů, genderistů, "filosofů", kulturologů, archeologů, politologů, kunsthistoriků a pak je živíme z fondů EU, o jejichž rozdělení rozhoduje nikoliv trh, ale pár úředníků, kteří vědí lépe, než lidé sami, co že vlastně v tom životě potřebují a co by měli "správně" poptávat. ČOSIV počínaje a EDUINem konče. Toto ale je jen hra na fungující ekonomiku, která má své meze a vyžaduje velmi dobře fungující skutečnou ekonomiku, produkující poptávané hodnoty. Je to svého druhu parazitismus - parazit se nejenže neptá, svého hostitele, zda může parazitovat, ale ještě agresivně propaguje parazitické hodnoty a parazitické vidění světa.

"a kdo to poptává?"

Kvalifikovanou pracovní sílu poptávají firmy po celém světě, a jejich služby a produkty zase lidé, jako jste vy, nebo já. Stát je od toho, aby zajišťoval maximální možné využití lidského potenciálu pro naplňování potřeb lidí.
Po účinné léčbě závažných civilizačních chorob je koupěschopná poptávka jako po máločem.

"proč by stát měl lít peníze do výzkumu jehož výsledky není schopen aplikovat?"

Třeba proto, že tím přiláká vysoce kvalifikovanou pracovní sílu, která bude produkovat další kvalifikovanou pracovní sílu a tu mohou poptávat firmy. Třeba v mém oboru je poptávka po matematicích se zkušenostmi v oblasti řízení rizik a vývoje predikčních modelů obrovská a zejména na západ od našich hranic. Teď mi odchází vývojářka z týmu do Německa, další do Nizozemí a nabídek jsou mraky. Ta poptávka po kvalifikované pracovní síle je a u nás je kvalifikovaných lidí stále dost. Bohužel, jejich průměrný věk roste. A to díky debilní vzdělanostní politice Lippmanoidně-tajňouskovo-Kartouzovského střihu a aktivistkám z ČOSIV a jim podobným.

laimes řekl(a)...
22. ledna 2019 21:55  

1/náš stát žádnou státní politiku nemá (ani školskou)
2/souhlas-na úspěšnou ekonomiku (školství) si jen hrajeme
3/co které zahraniční monopoly poptávají nám může být jedno a stát tu není od toho aby zajišťoval lidi pro zahr korporace jelikož sám je využít nemůže
4/po léčbě je poptávka ,někde u někoho, ale o tom rozhoduje ruka trhu
5/poptávka po vysoce kvalifikované síle je na západě ne u nás ,u nás je poptávka po ukrajincích-dělnické síle ochotné pracovat 12-16 hod denně/ 7 dní v týdnu,za 1000e ,jsou jich zde statisíce a otáčejí se na tříměsíční víza tzv "režim ukrajina" a statisíce čechů je nezaměstnaných a pracují příležitostně načerno



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.