Kateřina Vrtišková: Finská důvěra. (Naše vzdělávací politika není závislá na vědeckých výzkumech a důkazech, ale na ideologii)

pátek 21. prosince 2018 ·

„Z celé finské cesty ve mně převažují pocity pozitivní. Jediné, z čeho je mi smutno, je skutečnost, že tohle všechno je u nás (snad jen prozatím) nerealizovatelné. Proč? Protože naše vzdělávací politika není závislá na vědeckých výzkumech a důkazech, ale na ideologii. A ta se každé (nejvýše) čtyři roky mění,“ píše na svém blogu Kateřina Vrtišková, která se stala vítězkou prvního ročníku Global teacher prize ČR.


Kateřina Vrtišková (rodicevitani.cz)
Jak se pracuje učitelům:

• metody práce – dodržíš státem dané kurikulum a způsob práce si vybereš sám. Žádné kontroly, žádné hospitace, žádné pololetní testy s porovnáváním tříd mezi sebou.

• minimální rozdíly mezi školami – v tom se shodují učitelé, rodiče i děti. Nemusíte pátrat, kde ve městě se nachází nejlepší škola. Ani plánovat, jak do ní dopravovat své dítě. Nejbližší škola je totiž stejně kvalitní, jako ty ostatní. A když nastane problém, škola si „beztrestně“ řekne o podporu a dostane ji.

• spolupráce s rodiči – při práci na několika týdenním projektu vede aktivity ve třídě maminka, která je odbornicí na danou problematiku.

• vysokoškolské studium – je velmi těžké dostat se na pedagogickou fakultu. Poptávka mnohonásobně převyšuje nabídku. Ke studiu jsou přijati jen ti nejlepší. A podmínky ke studiu jsou nadstandardní.


Celý text naleznete zde

13 komentářů:

laimes řekl(a)...
21. prosince 2018 v 11:53  

Jak se pracuje učitelům (překlad do češtiny):
-státem dané standardy
-všechny školy mají stejné závazné osnovy
-učitelé buzerují rodiče a ne rodiče učitele
-program na pdf je natolik kvalitní,že umožňuje i uplatnění v jiných oborech

E.Kocourek řekl(a)...
21. prosince 2018 v 12:26  

Pokud nejsou žádné kontroly, žádné hospitace, žádné pololetní testy, jak se pak pozná, že učitel dodržuje státem dané kurikulum? ////

Odsud to vypadá, že
buď autorka něco podstatného "přehlédla",
nebo jsou Finové padlí na hlavu.
Přičemž jedno nevylučuje druhé. ////

Tajný Učitel řekl(a)...
21. prosince 2018 v 14:50  

Pokud nejsou žádné kontroly, žádné hospitace, žádné pololetní testy, jak se pak pozná, že učitel dodržuje státem dané kurikulum?

Poznají to rodiče, děti a učitelé. To jen v kotlince mají někteří páprdové pocit, že se každý ze všeho a furt musí státně otestovat, aby vůbec docházelo učení a k dodržování daného kurikula. Zřejmě pozůstatek z komunismu.

E.Kocourek řekl(a)...
21. prosince 2018 v 15:41  

Zapomněl jste dodat, Tajný, "a myslím to vážně". Snad i srandista vašeho kalibru chápe, že soulad čehokoli s kurikulem děti NEPOZNAJÍ. ////

A bez hospitací to nepoznají ani kolegové učitelé. ////

Tajný Učitel řekl(a)...
21. prosince 2018 v 16:57  

Vy se vážně domníváte, že děti nepoznají, zda se učí, zda se v něčem zlepšují? Že to nepoznají jejich rodiče a učitelé? Chápu, že bez té kontroly by nebylo třeba kontrolorů a kontrolorů kontrolorů a úředníci by neměli pocit, že řídí. A ten pocit je hodně důležitý protože vysvětluje existenci mnohých úředníků, kteří tráví život tím, že v někde teplém kanclíku podléhají iluzi, že řídí to, co se odehrává ve třídách.

Pavel Doležel řekl(a)...
21. prosince 2018 v 17:01  

Tajnej, soulad s kurikulem pozná tak 10% rodičů a dětí ještě méně. Jak vy sám na sobě poznáte, že se již drahně let v ničem nezlepšujete? Jak byste ohodnotil své schopnosti a znalosti v matematice, fyzice, chemii, biologii? Srandisto.

Tajný Učitel řekl(a)...
21. prosince 2018 v 18:46  

Nerad vám to prozrazuji jako první, experte na vzdělávání, ale osnovy/švp/rvp jsou veřejný dokument, přístupný na webech škol, a/nebo na vyžádání od učitele. No a tam je napsané, co maj ty děti probírat a tak. Ohodnotil bych své schopnosti a znalosti ve vámi zmíněných předmětech vzhledem k tomu, jak je mohu použít v mém každodenním životě. Zatím ok. Když už jsme u těch schopností, jak byste ohodnotil vaši schopnost něco, cokoli, naučit skupinu třiceti žáků?

laimes řekl(a)...
21. prosince 2018 v 20:03  

autorka přehlédla jeden důležitý fakt a to školské rady,které mají obrovskou pravomoc,mají min 5 členů,jádro -politbyro jsou tři členové,ve městě podnikatel,matka na mateřské,někdo z neziskovky to je pohoda, ovšem na venkově je to pastor,stará panna a invalidní důchodce (alkoholik) a to je pak brutus

Pavel Doležel řekl(a)...
22. prosince 2018 v 0:05  

"No a tam je napsané, co maj ty děti probírat a tak."

Jste opravdu tak hloupý, nebo to jen děláte. Já už pomalu přestávám věřit, že je možné, aby individuum jako vy vůbec bylo schopno fungovat ve fyzikálním svět, natož aby ho ještě nějaký střevo pouštělo k dětem. Tak tedy zase polopatě:

V RVP jest kupříkladu kosinová věta - ať si udělám radost citací klasika. A učitel v hodině studentům sdělí, že tato zní: "Lomikare, Lomikare, do roka a do dne - zvu tě na boží súd." Jak studenti poznají, že se tím dostávají do nesouladu s RVP? Myslíte, že se budou vit sami, aby byli schopni to poznat? Když vám učitel sdělí, že kritické myšlení je, když neodmítáte uprchlící a máte ten správný názor na Tibet, jak přesně poznáte, že tomu tak není?

"Ohodnotil bych své schopnosti a znalosti ve vámi zmíněných předmětech vzhledem k tomu, jak je mohu použít v mém každodenním životě."

No tak to vidíte, jak to hezky potvrzujete sám na sobě.

Tajný Učitel řekl(a)...
22. prosince 2018 v 10:50  

Já zas přestávám věřit, že by se člověk jako vy uplatnil ve firmě. Vždyť ani nerozumíte textu.

Zdá se, že nesoulad s rvp není ve Finsku problém, navzdory neexistenci inspekce a konstantního testování. Kdybyste učil, věděl byste, že pokud se děti neučí a nenaučí to, co mají, netrvá dlouho a ony, rodiče, kolegové, vedení se ozve. Jenomže neučíte a proto plácáte páté přes deváté co vám slina na jazyk přinese abyste vytvořil zdání toho, že víte o čem mluvíte. Experte.

Nuže, jak to že neměří a řídí?

E.Kocourek řekl(a)...
22. prosince 2018 v 12:27  

Jak to, že neměří a řídí? -- No to je právě ta kritická (vaše, Tajnej, a dalších) CHYBA. Bez měření, obecně bez zpětné vazby, NELZE smysluplně řídit. ////

Zajisté existují státní a podobné instituce, kde je šéfem jmenován totální ignorant, který zpětnou vazbu nemá a předstírá, že cosi řídí. Kdysi dávno, když jsem byl zaměstnancem takové strašidelné instituce, jsem to nazval "hraní na vojáčky". ////

Tajný Učitel řekl(a)...
22. prosince 2018 v 21:15  

Bez měření, obecně bez zpětné vazby, NELZE smysluplně řídit.

Zdá se tedy, že ve Finsku existuje jakási anomálie, jako v zemi nezemi. Oni si zřejmě naklonují super učitele, které na pajdách naprogramují, aby jeli po svých, nezávisle, bez kontroly, jako v Clockwork orange. Pak je vypustí a oni si jedou. Výborně. PISA plesá. Všichni jsou šťastní.

Jak je to možné? Jiná kultura a jiné peníze? Nordická árijská uber rasa? Tajný systém měření a kontroly? Copak nám uniká?

Pokud nám čirou náhodou neuniká nic, tak musíme přijmout fakt, že na reformy sylabu a změny obsazení pedagogických fakult nejsou peníze, na hodně velké přidání učitelům, aby povolání bylo atraktivní a mohlo se vybírat, taky ne. Co zbývá? Trvat tupě na plné kvalifikovanosti až do zmodrání. Nastavit nepodkročitelné laťky a síta, zvětšit bubáky, zespecifikovat ervépé, aby se děti učily tak nějak samy, ze strachu před t(r)esty.

Dalším logickým krokem je pohrozit zbývajícím nebožákům učitelům, kteří už teď padaj na hubu, že pokud nebudou v uzlových bodech děti podávat žádoucí výkon, bude vyhazov a ředitelům, že bude se školou utrum. Mnohem levnější, snadné a krátkodobě možná účinné. Dlouhodobě je to garantovaná cesta k masové neurastenii a těžké depresi.
Třeba je to celé konspirace pharmalobby k vytvoření šťavnatého trhu na psychofarmaka. Jinak takovou nebetyčnou pitomost vysvětlit nelze.

poste.restante řekl(a)...
22. prosince 2018 v 23:10  

Oni si zřejmě naklonují super učitele, které na pajdách naprogramují, aby jeli po svých, nezávisle, bez kontroly, jako v Clockwork orange.
Ale neklonují.
Cituji zdroj: https://zpravy.idnes.cz/finsko-skolstvi-reditel-saloranta-sappo-ff8-/domaci.aspx?c=A180416_100400_domaci_nub

Profese učitele je ve Finsku velmi populární. Je těžké dostat se na univerzitu na studium učitelství, dostane se tam méně než deset procent uchazečů. Až nejlepší z nejlepších jdou skutečně učit na školy.

Problém českého školství je, že se u nás každý rok střídají ministři školství. Je politická situace u vás stabilnější?
Ano, my neměníme vzdělávací politiku po každých volbách, ale zaměřujeme se na dlouhodobé cíle, a to je velmi důležité. Například v Anglii, když se změní vláda, změní se spousta toho, co bylo dosud zavedeno ve školách, a to je špatně.


Nikdo nemusí ani u nás kontrolovat univerzitní profesory nebo neurochirurgy, protože to v naprosté většině jsou ti nejlepší z nejlepších.
BTW, kolik mají ve Finsku učitelů bez pedagogické kvalifikace?

Je tak zvláštní, že každý si chce z cizích vzorů vybírat jen to, co se mu hodí do krámu. O tom finském modelu to platí úplně stejně.
Vždycky se "zapomene", že třeba učitelé mateřského jazyka učí jen 16 hodin týdně.
Že existují standardizované testy, ale dělají se jednou za školní docházku.
Že v některých třídách mají maximálně 18 žáků.
Že ...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.