Veronika Valíková: Současný maturitní model vysává z tvořivých učitelů zbytky energie a nadšení

sobota 9. června 2018 ·

„Obecně by tvorba češtinářských maturitních modelů mohla přinést oživení a inspiraci do stojatých vod českého školství a dát příležitost těm učitelům, kterým nevyhovuje současná unifikace a státní direktiva, jež ostatně rodnému jazyku a literatuře neprospívaly nikdy. Vzdělání našich dětí by tím jistě neutrpělo – ba právě naopak. Současný maturitní model, který učí studenty psát vzorové školní charakteristiky či zprávy z akcí, jichž se neúčastnili, a učit se rozbory dvaceti děl, který vysává z tvořivých učitelů zbytky energie a nadšení, mu škodí mnohem více,“ píše Veronika Valíková, středoškolská učitelka češtiny a mluvčí Společnosti učitelů českého jazyka a literatury (SUČJL). V komentáři pro iDNES vysvětluje, jak by mohla vypadat maturity z češtiny.


Veronika Valíková (archiv autorky)
Valíková mimo jiné píše:

Nejméně je v médiích propírána ústní maturita, na kterou není tolik vidět. Ta je čím dál více svazována školními seznamy četby, v nichž se orwellovsky seškrtávají tituly, což limituje především gymnázia. Průběh ústního je v rukou češtináře, který ovšem musí bodovat podle tabulky Cermatu v sedmi kritériích. Proto se mnozí studenti místo literární historie, z níž jsme maturovali my starší, učí nazpaměť analýzy textu spolu s literárněvědnými pojmy. Čtenářství tento maturitní model neposiluje, spíše naopak, a ze střední školy si pak nemálo maturantů odnáší pocit, že „výuka literatury“ je jakási podivná pavěda, určená k otravování studentů. Což je veliká chyba.

SUČJL navrhuje, aby si stát ponechal kontrolu nad znalostmi budoucích maturantů ve formě klouzavého testu, který by studenti mohli psát od předposledního ročníku ve čtyřech termínech (podzim, jaro), na tři pokusy.

Test by se měl týkat především praktického používání jazyka (pravopis s interpunkcí; základní skladba a stylistika, respektive konkrétní jazykové problémy, nikoli pojmy; porozumění textu). Součástí testu by mohl být krátký, jasně daný strukturovaný útvar (formální dopis, jednoduché zamyšlení s argumentací), opravovaný centrálně. Pokud by student prokázal, že ovládá jazyk a dokáže slušně napsat jednoduchý text, mohl by být připuštěn k maturitě.

Samotná maturita z češtiny by pak měla být vrácena do kompetence škol s tím, že by se zachovaly dvě části zkoušky – písemná a ústní. Některé školy by se vrátily k dlouhým čtyřhodinovým slohům, jiné by kupříkladu zvolily práci s informacemi, popis situace či problému a návrh na jeho řešení. Ústní, literární část by mohla odpovídat směřování školy – někde by si ponechali rozhovory o jedné knize, jinde by zvolili tematické či žánrové otázky, při nichž se ukáže studentova sečtělost a schopnost myslet v souvislostech. Součástí maturit by mohla být i obhajoba delší práce, která v současnosti funguje u maturit profilových.

Celý text naleznete zde

11 komentářů:

Josef Soukal řekl(a)...
9. června 2018 v 8:38  

Nebudu opakovat všechno, co jsem během let k tvrzením a návrhům p. Valíkové napsal. Polemizovat nemá smysl, protože dotyčná si stejně vede svou, fakta nefakta, argumenty neargmenty. Jen bych rád dodal, že není možné ventilovat své osobní pracovní problémy jako problémy obecné a není slušné znevažovat jiné češtináře jen proto, že se někomu něco nelíbí.

Valíková řekl(a)...
9. června 2018 v 9:01  

Všechny zásadní články a tiskové zprávy konzultuji s předsedkyní SUČJL, Lenkou Dohnalovou. Navrhovaný maturitní model byl prodiskutován na konferenci SUČJL 11. 11. 2017 v Olomouci. Dotýkám se obecných jevů, o nichž hovoří i jiní kolegové.

Znevažování ostatních češtinářů není parketa SUČJL. Znevažujeme chybný systém. Děkuji za pochopení.

Valíková řekl(a)...
9. června 2018 v 9:02  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Josef Soukal řekl(a)...
9. června 2018 v 10:01  

Tím hůře.

Petr řekl(a)...
9. června 2018 v 11:51  

Panu Soukalovi osobně nevěřím ani nos mezi očima.

tyrjir řekl(a)...
11. června 2018 v 10:30  

SUČJL navrhuje, aby si stát ponechal kontrolu nad znalostmi budoucích maturantů ve formě klouzavého testu, který by studenti mohli psát od předposledního ročníku ve čtyřech termínech (podzim, jaro), na tři pokusy.

Test by se měl týkat především praktického používání jazyka (pravopis s interpunkcí; základní skladba a stylistika, respektive konkrétní jazykové problémy, nikoli pojmy; porozumění textu). Součástí testu by mohl být krátký, jasně daný strukturovaný útvar (formální dopis, jednoduché zamyšlení s argumentací), opravovaný centrálně.


napsala paní Valíková ve svém článku a v diskusi k němu dodala:

Všechny zásadní články a tiskové zprávy konzultuji s předsedkyní SUČJL, Lenkou Dohnalovou. Navrhovaný maturitní model byl prodiskutován na konferenci SUČJL 11. 11. 2017 v Olomouci. Dotýkám se obecných jevů, o nichž hovoří i jiní kolegové.

Lippmannkvsky pojatá češtinářská dekadence* projevující se v "kontextově znakové" neúctě k "pojmům" a odporem k ověřování jejich znalosti je tedy již pevně zakotvena v SUJČL?

* Viz např
http://www.ceskaskola.cz/2018/05/karel-lippmann-strucne-desatero.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/06/josef-soukal-redukovat-maturitu-z.html

Souhlasím s panem Soukalem v tom, že "že není možné ventilovat své osobní pracovní problémy jako problémy obecné a není slušné znevažovat jiné češtináře jen proto, že se někomu něco nelíbí."

J.Týř

Veronika Valíková řekl(a)...
13. června 2018 v 10:35  

Pane Týři, kde ventiluji osobní pracovní problémy a kde znevažuji ostatní češtináře? Děkuji.

tyrjir řekl(a)...
14. června 2018 v 15:41  

Test by se měl týkat především praktického používání jazyka (pravopis s interpunkcí; základní skladba a stylistika, respektive konkrétní jazykové problémy, nikoli pojmy; porozumění textu).

Třeba tady, paní Valíková. Váš prožitkově orientovaný pedagogický populismus, myslím, došel očividně tak daleko, že bez uzardění odmítáte/navrhujete odmítnout ověřování znalosti pojmů, porozumění textu atd. Škola není herna pro pedagogické populisty. Existuje určitý základ znalostí, které je učitel povinen naučit a stát je povinen to ověřovat. Bez výuky a ověřování znalosti základních pojmů a bez ověřování schopnosti porozumět textu by výuka češtiny dál hluboce upadala. Už teď je na tom kvalita výuky češtiny hůř než výuka matematiky.

Veronika Valíková řekl(a)...
14. června 2018 v 16:48  

Pane Týři, nemám ráda slovo výuka - ale použijete-li je ve dvou větách po sobě nemotivovaně čtyřikrát, je to stylistická chyba.

Pěkný den a zlepšete si sloh, diskutujete-li s češtináři.

tyrjir řekl(a)...
14. června 2018 v 18:21  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
14. června 2018 v 18:25  

Škola je instituce, ve které se při vyučování vyučuje. Škola bez učitelů a bez výuky není škola. Cílem a výsledkem výuky má být/je to, že si žáci osvojí základní pojmy a vztahy mezi nimi tak aby v přiměřeně míře (v souladu s výukovými cíli) těm pojmům a vztahům porozuměli. Výsledky středoškolské výuky se ověřují například při maturitě.

Paní Valíkové jsou očividně pojmy, porozumění vztahům mezi nimi a školní výuka věcí protivnou natolik, že se výukovým systémem cítí být vysávána a byla by proto ráda, aby ze státní maturity byly vyřazeny pojmy a porozumění textu. Paní Valíková, co máte napsáno v pracovní smlouvě? Jste učitelka?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.