Petr Honzejk: Parkinsonovy zákony platí. Zavedení státních maturit dalo obrovskou moc organizaci Cermat.

pátek 8. června 2018 ·

„A co to takhle vzít z gruntu? Debata o celkové podobě maturit je jistě potřeba. Ale měla by se do ní zahrnout i možnost radikálního řešení, tedy varianta státní maturity úplně zrušit. Důvody: nesplnily jeden z hlavních cílů – vysoké školy k nim při přijímačkách prakticky nepřihlížejí. Jsou administrativně nabobtnalé. Svazují školy. Společný standard vzdělání je jistě potřeba, ale od něj tu jsou přece základní školy. Proč na něm úporně trvat na středních školách, které jsou v principu různorodé?,“ glosuje téma státních maturit v Hospodářských novinách Petr Honzejk.


Petr Honzejk (twitter.com)
Honzejk mimo jiné píše:

Parkinsonovy zákony platí. Zavedení státních maturit dalo obrovskou moc organizaci Cermat. Ta se začala rozrůstat zcela v duchu Parkinsonových zákonů, podle kterých mají úřady tendenci přidělávat práci sobě navzájem i ostatním. Postupem času se Cermat začal chovat zcela bohorovně, což bylo vidět na přístupu už odvolaného ředitele Zíky k chybám v přijímacích zkouškách i maturitách. Cermat je zralý na radikální reformu, tak aby bylo opět jasné, že cílem školství jsou vzdělaní mladí lidé, nikoli uspokojování ambicí úředníků.

Pochybná povinná matematika. Dnes neuspěje u maturity čtvrtina studentů, kteří si matematiku sami vybrali. Další čtvrtina dostává čtyřku. Jak bude vypadat úspěšnost po zavedení povinné matematiky? Ano, bude to masakr. Je třeba to říci jasně: matematika se v českých školách neučí dobře a povinná maturita to nezlepší. Místo důrazu na porozumění se bude výuka soustředit na to, aby studenti „udělali testy“, což povede k mechanickému drilu. Nepůjde o rozvíjení abstraktního uvažování, ale jen o to, „získat papír“. A to je pro praxi k ničemu.

Proč likvidovat budoucnost tisíců žáků? Už letos neudělalo státní maturitu ani napotřetí 7000 studentů. Po zavedení povinné matematiky se to ještě zhorší. Budou tady desetitisíce mladých lidí, kteří studovali čtyři roky zbytečně, zůstane jim jen základní vzdělání. Budou doživotně odsouzeni k podřadné práci. Pokud nebudeme paranoidní a vyloučíme možnost, že skutečným cílem státních maturit je selekce mladých lidí a produkce pracovní síly pro montovny, je načase se pořádně zamyslet, co dál.

Celý text naleznete zde

7 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
8. června 2018 v 9:46  

Komárku, Komárku - zase manipulativní tvorba titulků, co? Navíc citace zcela pochybná - autoři byli dva a pan Honzejk je v originále uveden až druhý. Hronovou jste zazadil omylem?

Michal Komárek řekl(a)...
8. června 2018 v 9:51  

Problém s porozuměním textu? Zkuste, prosím přečíst originál ještě jednou a snad výběru pro ČŠ porozumíte. Na rozdíl od testů Cermat, je na to času dost. Děkuji! Hezký den!

Datel řekl(a)...
8. června 2018 v 10:29  

Ale, ale Komárek, co ta ironie? Vy můžete a ostatní ne? Máte za to, že ten komentář je vhodný.

tyrjir řekl(a)...
8. června 2018 v 12:33  

Pochybná povinná matematika. Dnes neuspěje u maturity čtvrtina studentů, kteří si matematiku sami vybrali. Další čtvrtina dostává čtyřku. Jak bude vypadat úspěšnost po zavedení povinné matematiky?

Povinná maturita z matematiky není pochybná. Osvojení mateřštiny a logického a matematického uvařování jspu samozřejmým základem kloudného vzdělávání. Jednotná státní maturita pro všechny typy SŠ je jasný nesmysl. Neschopnost MŠMT zajistit obsahově diferencovaně maturitní zkoušky pro různé typy SŠ je do očí bijící. Povinná maturitu z matematiky by měla být časově posunuta/odložena, dokud se to MŠMT nepodaří.

Jiri Janecek řekl(a)...
8. června 2018 v 14:01  

"...nesplnily jeden z hlavních cílů – vysoké školy k nim při přijímačkách prakticky nepřihlížejí."

To byl nekdy "jeden z hlavních cílů" SM, aby k nim prihlizely? Kdo to kdy rekl? (krome toho, VS k SM prihlizeji, minimalne v te urovni ano/ne).

Simona CARCY řekl(a)...
8. června 2018 v 14:05  

Tak ještě jednou i pro šéfredaktory: Proč v citaci není zmíněna hlavní autorka článku? A k tomu, na co se asi pan Komárek odvolává - obsah titulku je spekulativní a v původním článku je umístěn uvnitř textu. Přiznávám samozřejmě právo na jistou nadsázku i právo si definovat titulek dle vlastního uvážení, ale vždy trochu naivně čekám objektivitu. Proto také na ČŠ zavítávám už opravdu výjimečně k radosti redakce.

Jiri Janecek řekl(a)...
8. června 2018 v 14:11  

V matematice jsou neuspesni prevazne ti, kteri odmitli delat maturitu z ciziho jazyka. Az budou maturovat vsichni, budeme s neuspesnosti nekde pod 10 %...
Ja myslim, pane Tyri, ze misto osvojeni logickeho a matematickeho uvazovani by nam melo stacit osvojeni si zakladnich operaci a postupu... Aspon pokud se bavime o vetsi polovine rocniku.
S diferenciaci mate pravdu. Volitelna dvojuroven je sice paskvil, ale kdyby zustala, treba by si toho nekdo vsimnul a mohlo se to posunout k lepsimu modelu. Zrusila se, takze se muzeme maximalne bavit tim, co dnes rika tehdejsi ministr ci jeho poradci...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.