Cermat, tedy státní příspěvková organizace řízená ministerstvem školství, podle zákona připravuje přijímací zkoušky a písemné zkoušky státní maturity a centrálně je vyhodnocuje. V souvislosti se změnou vedení je to nutné připomenout zejména kvůli tomu, že řadu dalších aktivit zákon tomuto subjektu nesvěřil. Cermat tedy není tvůrcem ani spolutvůrcem státní vzdělávací politiky, ale servisní organizací, která má přesně plnit zadání. Má veřejnosti poskytovat podrobná data – nikoli veřejně interpretovat informace, které neposkytl. Nesmí svévolně měnit obtížnost testů. Jeho vedení nepřísluší ani aktivní ovlivňování veřejného mínění například v otázce povinné maturity z matematiky, nebo dokonce v otázce žádoucího počtu maturantů.
U příležitosti odvolání Jiřího Zíky z funkce ředitele Cermatu a jmenování Michaely Kleňhové ministr školství v demisi Robert Plaga uvedl, že je třeba „diskutovat o podobě maturit“. Je nutné vyjasnit, jak se Cermat smí na této diskusi podílet. Jiří Zíka do ní zasahoval velmi aktivně, ale funkce Cermatu ve vzdělávacím systému je jiná.
Školský zákon svěřuje Cermatu přípravu zadání, distribuci, zpracování a hodnocení výsledků (přijímacích zkoušek a státních maturit) a vymezuje detaily právní, organizační a technické působnosti Cermatu v rámci tohoto zadání. Jakékoli veřejné aktivity Cermatu nebo jeho vedení zasahující nad zákonné zmocnění zpochybňují objektivitu, která je jedním z hlavních důvodů, proč byly centrální zkoušky zavedeny.
Odvolaný ředitel Cermatu neměl ve zvyku vystupovat jako vedoucí servisní organizace, která zajišťuje jednotné maturity a přijímací zkoušky po technické stránce. Data ze zkoušek se snažil utajit a veřejnosti místo nich nabízel své vlastní interpretace výsledků. Veřejně se vyjadřoval například k tomu, co žáci umějí, nebo neumějí. Propagoval centrální hodnocení slohových prací. Média hojně citovala jeho vyjádření, že maturita není vhodná pro učně, případně zda má být test z matematiky povinný pro všechny. Nic z toho mu nepříslušelo.
Ke všem takovým otázkám má Cermat poskytovat veřejnosti podrobná relevantní data. Může je samozřejmě také interpretovat, jak uzná za vhodné – ovšem pro ministerstvo jako nadřízený orgán, nikoli pro veřejnost. V souvislosti se změnou ve vedení Cermatu je nutné to připomenout a trvat na tom.
Bob Kartous, analytik a vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Zákon v žádné ze svých částí nevymezuje pravomoc Cermatu či jeho zaměstnanců hodnotit příčiny neúspěšnosti maturantů, navrhovat maturitu z matematiky jako nutnost či potřebu, vymezovat se k počtu maturantů v populačních ročnících či navrhovat systémové změny ve vzdělávání. Jiří Zíka se přitom jako ředitel pravidelně dopouštěl právě takových mediálních prohlášení a nastupující ředitelka Michaela Kleňhová na tuto praxi navazuje. Ministerstvo školství by jí proto mělo jasně připomenout, kde je místo Cermatu ve veřejné debatě o jednotných zkouškách.“
Zdroj: Tisková zpráva EDUin
4 komentářů:
Panu Kartousovi a EDUinu by slušelo trochu reflexe. Ten, kdo tady pár let zapleveluje veřejný prostor demagogií o školství s jediným záměrem lobovat za zájmy několika privátních firem by rád určoval, co státní správa smí a nebo nesmí?
Věty typu:...vedení Cermatu nepřísluší ani aktivní ovlivňování veřejného mínění například v otázce povinné maturity z matematiky, nebo dokonce v otázce žádoucího počtu maturantů...
nebo
... je nutné vyjasnit, jak se Cermat smí na diskusi o podobě maturity podílet...
ukazuje na schopnost vést "široce rozkročenou a demokratickou diskuzi". To je samozřejmě ironie, ve skutečnosti okopávači kotníků Cermatu usilují o to, aby odborná instituce s největším reálným potenciálem a zkušeností v oblasti plošných zkoušek byla umlčena a "tak nějak soudružsky" vyřazena z veřejné debaty. Obávám se, že tuto neziskovou organizaci budu muset zklamat, k tomu opravdu, ale opravdu nedojde.
Proboha, ať Cermat diskutuje, ale se svým zřizovatelem a neveřejně. Proč se mám doprčic v přímém přenosu dívat na to, jak se nemůžou dohodnout dvě státní instituce, z nichž jedna je podřízena druhé. Očekávám, že ve veřejné debatě bude názory státu reprezentovat MŠMT - poté, co si předem vyladí stanoviska s jinými orgány státní správy a svou vlastní OPŘO, která to technicky zajišťuje.
Správně Petře, jen se na MŠMT nikdo nechce ujmout role mluvící hlavy aspoň tak fundované, jako jsou současná ředitelka a minulý ředitel CZVV
Pěkné Carcy, takže ten úředník, který je natolik pozornosti chtivý, že mu není trapné bez mandátu promlouvat k masám, bude svévolně určovat veledůležité parametry selekce celých populačních ročníků. Jak velmi české.
Okomentovat