„Pohyb je nástroj ke zlepšení kvality života. Existuje dotazníkové šetření, které pracuje s emocemi. Ptali se dětí, jestli měly dobrý pocit z pohybu. Divil byste se, kolik dětí tu otázku vůbec nechápalo. Ptaly se: Pane učiteli, co to je dobrý pocit z pohybu? A v tom je problém. Ony jsou vedeny k tomu, aby něco uběhly. To bych změnil, vykašlal bych se na hodnocení podle naměřeného času, na výkonnostní pojetí. Výkon by měl být jen motivačním prostředkem, nikoliv cílem. Někdy se z legrace ptám tělocvikářů: To jste tolik let studovali na vysoké škole, abyste uměli mačkat stopky a měřit pásmem? To jste se pěkně degradovali. Nechal bych výkony na sportovní kroužky a tělocvik zařídil prožitkově. To by bylo ideální,“ říká odborný asistent z Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého Ondřej Ješina v rozhovoru pro MF DNES.
![]() |
Ondřej Ješina (upol.cz) |
Co udělat, aby se situace zlepšila?
Zasloužilo by si to úplnou změnu paradigmatu, abychom nedopadli jako v Jihoafrické republice. Tam zrušili povinný tělocvik, ale brzy došlo k obrovskému nárůstu zdravotních problémů a museli ho zase rychle zavést. U nás se debatuje, jestli by se neměla přidat třetí hodina. Jenže v současné podobě by to znamenalo, že místo dvou hodin budeme dělat blbě tři.
A jak to tedy dělat správně?
Zaprvé zrušit uvolňování z tělesné výchovy, a to hned. Zadruhé změnit myšlení z negativního, proč něco nejde, na pozitivní. Za další, zřízení nějaké metodické pozice v poradenských centrech, které by řešilo, jak skloubit pohyb a například obezitu či astma. Dále by pomohlo, kdyby všechny vysokoškolské obory, které vychovávají učitele tělesné výchovy, musely mít předměty připravující je na to, jak to dělat pro děti, které to nebaví nebo jsou obézní. Potom by prospělo mít na ministerstvu školství někoho, kdo se zabývá životním stylem a pohybovými aktivitami dětí. Máme odbor sportu, ale ani jediného člověka, který by řešil tělesnou výchovu. A nakonec by to chtělo celospolečenskou osvětu, aby rodiče věděli, jak svým dětem škodí, když je omlouvají z tělocviku.
Celý rozhovor naleznete v MF DNES
2 komentářů:
To je úplně přesné. Také jsem ve škole nenáviděla tělocvik kvůli výkonům. Ale pohyb mi nevadí.
Učím na základní škole. Naši učitelé (ale i další učitelé Tv) v Tv dávno rezignovali na výkonnostní pojetí. Potíž je v tom, že část žáků je neskutečně líná a ještě je v tom podporovaná.
Okomentovat