Učit stále stejně, tedy jen dobře, už přestává stačit, říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal

sobota 2. prosince 2017 ·

Až půjdou žáci loňských 9. tříd k maturitě, bude v ní už povinně i matematika. Jak se jim u zkoušky bude dařit, to je ovšem otázka. Celá třetina si jich totiž podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala ze základní školy odnáší tak slabé znalosti v tomto předmětu, že to jejich další vzdělání ohrožuje. Matematiku na odpovídající úrovni ovládá jen 35 procent žáků 9. tříd. Vyplývá to z rozsáhlého testování, ve kterém školní inspektoři zjišťovali, jak jsou na tom děti ve všech předmětech. Výsledky nejsou zrovna povzbudivé. "Máme výrazně homogenní třídy a to má negativní dopad především na průměrné žáky,“ vysvětluje Zatloukal v rozhovoru pro MF DNES.


Tomáš Zatloukal (msmt.cz)
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Jak to myslíte?

Učitel v homogenní třídě sleduje pokrok zpravidla podle skupiny nejsilnějších a nejslabších žáků, průměrní mu unikají. V heterogenní skupině ho to mnohem více nutí u každého žáka zjišťovat jeho silné a slabé stránky a individuálně přemýšlet o tom, jak je rozvíjet. Statistická čísla jasně vypovídají o tom, že to je efektivní. Heterogenní školské systémy mají menší podíl žáků v nejnižších znalostních úrovních a také větší podíl žáků v nejvyšších znalostních úrovních. Lepších celkových výsledků ale dosahují především díky tomu, že průměrné posunuly na vyšší úroveň.

Jeden z nejsilnějších argumentů proti inkluzi zní, že slabší žáci budou brzdit ty nadané.

Ano, zní to velmi logicky. Budeme vytvářet skupiny žáků, kteří mají stejné dispozice pro studium matematiky nebo jazyků, a vytvoříme jim ve školách podmínky. Udělali jsme to, máme homogenní skupiny, učitelé v nich učí všechny stejně. Jenže data ukazují, že je to jinak, tato logika nefunguje.

Je to ale velmi rozšířená úvaha. Stačí se podívat na obrovský zájem o víceletá gymnázia. Jak dopadlo srovnání mezi nimi a základními školami?

Toto testování opět potvrdilo, že gymnázia neplní svůj účel v tom smyslu, že by na nich studovali ti nejlepší. Třetina nejlepších žáků na základních školách má pravidelně v různých testech lepší výsledky než třetina nejslabších studentů víceletých gymnázií. A protože na základní školy chodí sedmkrát více dětí, znamená to, že na jednoho slabého studenta připadá sedm lepších žáků základní školy. To samé navíc platí i pro skupinu dětí, které v testech podaly excelentní výkon. V absolutních číslech je jich na základních školách více než na víceletých gymnáziích.

Celý rozhovor naleznete v dnešním vydání MF DNES

6 komentářů:

krtek řekl(a)...
2. prosince 2017 v 8:49  

A co nám článek říká? Že dvě třetiny dětí mají na základní škole problémy s matematikou. To říkáme na středních školách taky. A závěr? Přidat hodinu matematiky do každého ročníku na ZŠ? Zvýšit platy? Ne, máme výrazně homogenní třídy, v tom je problém. Takže nejlíp asi učitel naučí, má-li ve třídě jedno dítě s Downovým syndromem a jednoho budoucího Einsteina?

Unknown řekl(a)...
2. prosince 2017 v 9:52  

vizitka stavu našeho školství jest i vizitkou činnosti čši

Josef Soukal řekl(a)...
2. prosince 2017 v 10:15  

Ono jde především o podmínky pro výuku. A ty inkluze ve stylu "za každou cenu" může výrazně zhoršit. Silně heterogenní skupina nemůže fungovat při větším a velkém počtu dětí a za situace, kdy dítě je vyučováno namísto učitele-specialisty "zaškoleným" učitelem, nebo dokonce zčásti asistentem (o téhle představě jsem také nedávno četl).
Abychom mohli učinit přesné závěry o víceletých gymnáziích, měli bychom odlišit ta, která přijímají žáky takřka bez výběru či z minimálního převisu zájemců - ta by měla být samozřejmě zrušena bez výjimky. Lepší obraz bude možné získat až po několika letech, kdy by se měly projevit důsledky kvalitnějšího přijímacího testu.

Josef Soukal řekl(a)...
2. prosince 2017 v 10:18  

Nevím, zda lze výsledky odjinud jednoduše srovnávat s výsledky u nás. Jde třeba o celkové výsledky jednotlivých vzdělávacích systémů, nikoli jen o to, zda dokáží některou skupinu někam posunout.

Ygrain řekl(a)...
2. prosince 2017 v 13:18  

"V heterogenní skupině ho to mnohem více nutí u každého žáka zjišťovat jeho silné a slabé stránky a individuálně přemýšlet o tom, jak je rozvíjet."

Krásná hraběcí představa, jak "by to mělo fungovat". Děsně ráda bych pána viděla, jak tohle dělá dlouhodobě, v sedmi třídách o třiceti žácích.

mirek vaněk řekl(a)...
6. prosince 2017 v 11:03  

Myslím si, že rodiče i ředitelé by byli rádi, kdyby většina učitelů učila dobře nebo aspoň průměrně.

Asi chybí kontakt s realitou.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.