Petr Němec: Jak učím matematiku II

pátek 15. prosince 2017 ·

"Pokud se žák ihned při výuce nedozví, kde danou znalost či dovednost v životě použije, ztrácí pro něj smysl a rychle ji zapomíná. Snažím se hledat co nejvíce příkladů z praxe v oblastech, které jsou na první pohled hodně vzdálené matematice, ale které jasně ukazují nutnost znát či umět danou problematiku," píše Petr Němec ve druhém díle výkladu o metodách a činnostech, které používá při výuce matematiky.

Uvedu příklad:

Když v kapitole Množiny probírám průnik a sjednocení, ukazuji nutnost znát tyto operace při práci s grafikou. Pokud se někdo bude časem živit jako grafik, musí tyto pojmy ovládat, neboť se velmi často používají pro konstrukce složitějších objektů (vektorová grafika).


U prvního obrázku byla použita funkce sjednocení, u druhého průnik objektů.

Názornost, názornost, názornost

Často se setkávám s problémem, že žák nepochopí látku, protože si ji nedovede představit. Dříve byla tato situace obtížně řešitelná, neboť měl učitel k dispozici jen křídu a tabuli, díky dnešnímu stavu moderních technologií může učitel matematiky zvýšit názornost použitím vhodných nástrojů, které jsou navíc interaktivní a většinou běží v cloudu, takže s nimi žák může pracovat i při domácí přípravě na vyučování. Nástrojů je k dispozici obrovské množství, každý se hodí na jinou situaci, uvedu alespoň dva příklady.

1. příklad:

Pro účely názornosti se velmi dobře hodí program Geogebra, ve kterém můžete využívat již hotové simulace, můžete si však vytvářet i vlastní (dokonce v Geogebře můžete nechat žáky vypracovávat úkoly). Představme si situaci, kdy probíráme stejnolehlost a diskutujeme závislost velikosti a polohy obrazu na poloze středu stejnolehlosti. V Geogebře velmi názorné, vyzkoušejte sami (pohybujte středem S, měňte koeficient stejnolehlosti k):


To, co umí tato jednoduchá simulace, na tabuli nikdy nebudu schopen znázornit, navíc žáci si několik variant nezakreslí do sešitů a doma nemají možnost si látku procvičit.

2. příklad:

Při probírání látky Pascalův trojúhelník se mi osvědčil jednoduchý animovaný obrázek, který po celou dobu nechám běžet přes dataprojektor. Co názornějšího žákům ještě můžu dát?



Další situace si každý dovede sám představit (Thaletova kružnice, shodná a podobná zobrazení, konstrukce rovinných útvarů, řezy těles atd.).

Zapojte hry do výuky

Každé dítě si rádo hraje, u dospělých je to obdobné, podle studie Jak češi tráví čas si denně zahrajeme v průměru 20 minut. Do výuky je však potřeba začlenit hry s výukovou náplní, naštěstí jich máme k dispozici velké množství. Nejen že se žáci při nich něco naučí, navíc spolu komunikují, řeší různé úkoly a rébusy, soutěží, baví se. Pokud vhodně zvolíme hru a začleníme ji občas do výuky, máme šanci žáky nenásilnou formou přitáhnout k matematice.

Celý text naleznete zde
První díl výkladu naleznete zde

2 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
15. prosince 2017 v 8:36  

Plný souhlas. Jen o tomhle se mluví už 10 let. A kdo to používá, ví, že to funguje. I když to není univerzální všelék. Na pedagogických fakultách to dělají a propagují. Učitelé jsou školeni v Geogebře spoustu let. Mladí kantoři zvládají ICT ale zas mají často problém s matematikou. Jenže řada učitelů před penzí PC neovládá. A nehodlá se nic nového učit. Nedivím se jim.
Ono vytvářet takové animace chce kromě schopnstí i spoustu času(jako každý učební materiál). A jejich hledání na netu taky. A ten tráví učitelé u papírů v elektronické podobě. Po poradách k různým projektům a naháněním žáků, kteří nechodí do školy.

Jiri Janecek řekl(a)...
15. prosince 2017 v 9:36  

No, já se ke studiu učitelství matematiky přiblížil jen okrajově a velmi krátkodobě, ale na základě zkušeností z té druhé strany mi přijde, že o názornost a následné pochopení se snažili vždycky všichni učitelé matematiky... Aspoň ti moji. V pohraničí, daleko od Moskvy.
Ten problém je spíš na straně žáků. Jako ne každý se v hudebce naučí pěkně zpívat nebo ve výtvarce malovat, tak ne každý {pochopí/oblíbí si/naučí se} matematiku.

Je dobré sdílet příklady, ale nikdo by se neměl tvářit, že on je to světlo, které vám ostatním osvětlí cestu.

----
"Snažím se hledat co nejvíce příkladů z praxe v oblastech, které jsou na první pohled hodně vzdálené matematice, ale které jasně ukazují nutnost znát či umět danou problematiku"

"Když v kapitole Množiny probírám průnik a sjednocení, ukazuji nutnost znát tyto operace při práci s grafikou. Pokud se někdo bude časem živit jako grafik, musí tyto pojmy ovládat, neboť se velmi často používají pro konstrukce složitějších objektů."

Chápu, že je to příklad, ale moc mi z toho druhého neplyne nutnost znát či umět množinové operace... Přes 95 % žáků se jako grafik či konstruktér živit nebude...
PS: Na úrovni ZŠ i SŠ bych asi jako výsledek sjednocení u prvního obrázku viděl spíš kolečko nad obdélníkem a u druhého je průnikem prázdná množina.

-----------------

Myslím, že pochopit Pascalův trojúhelník znamená něco jako tušit, proč čísla v trojúhelníku odpovídají koeficientům binomického rozvoje... To se obávám zvládá do maturity tak 200 olympioniků v ročníku.
Ukázat, co Pascalův trojúhelník je, na to úplně stejně stačí ta tabule a křída. (a dokonce to netrvá ani celou dobu, zvládne se to za pět minut).

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.