Petra Mazancová: Perfektně nás naučili předmět, ale nenaučili nás řízení třídy, řešení problémových situací, jednání s rodiči

úterý 28. listopadu 2017 ·

„Potřebujeme profesní podporu, ale také sebereflexi. Není chyba přiznat si, že ne všichni vykonáváme svou profesi dobře. Já sama si každý den uvědomuji chyby, které dělám. Důležité je pracovat s nimi. Problém je, že učitelé jsou v tom sami, nikdo jim nepomáhá. Je tu jen sborovna, a pokud má učitel kliku, je jeho sborovna přátelská. Ale často má smůlu. Učitelé nejsou normálně ochotní dělit se o své zkušenosti. Je to zvláštní, kolik učitelů vnímá svou profesi konkurenčně. Přijdete za kolegou s tím, že vám to ve 3. B nefunguje, a on se nezeptá, co děláte, a nezamyslí se, co s tím. Odpověď většiny kolegů bude, že on se 3. B žádný problém nemá,“ říká Petra Mazancová učitelka a předsedkyně Učitelské platformy v rozhovoru pro MF DNES.


Petra Mazancová (facebook.com)
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Do jaké míry připraví vysoká škola učitele na jeho povolání?

Myslím, že máme všichni podobnou zkušenost. Perfektně nás naučili předmět, ale nenaučili nás řízení třídy, řešení problémových situací, jednání s rodiči. Ani nám neřekli, že se o to máme zajímat. Takže když vystudujete a jdete učit, pokud nejste nadšenec nebo nemáte na škole štěstí na dobrého didaktika, a takových není mnoho, stojíte před třídou a říkáte si, co dál. Vzpomenete si na to, jak učili vás, a pokračujete v začarovaném kruhu.

To zní trochu depresivně.

Chodím na různé semináře a kurzy, typicky mě baví témata jako řešení problémů ve třídě. Pokud k tomu dá přednášející prostor, skoro každý kurz se zvrhne v hromadnou supervizi. Učitelé začnou řešit konkrétní potíže, které mají ve třídě. Tak například spolupráce s pedagogickým asistentem. Všichni víme, že do inkluze je třeba investovat peníze a že by jich mělo být ještě víc. Nevím, proč se tváříme, že to dokážeme za méně než okolní svět. Ale část by měla jít i do vzdělávání učitelů, a to nejde. Nikdo je nepodpoří, zato se na ně valí papíry. Že nikdy nevyplňovali plán pedagogické podpory? Ale kdo jim s tím pomůže? Poradna? Tam nemají čas. Nakonec učitel opíše něco, co třeba vůbec nedává smysl.

Když se mluví o školství, mluví se především o platech.

A to je samozřejmě dobře. Ale já jako učitel potřebuji také profesní podporu a odbornou debatu o otázkách ve školství, které se týkají například kvality mé práce, mého kariérního postupu, jestli se mohu dál něco naučit, za jakých podmínek se můžu vzdělávat a k čemu mi to bude dobré. To jsou věci, které jsou pro mě důležité.

Co učitele kromě platů trápí?

Podívejte se, začínající učitel nastupuje podle tabulek za 22,5 tisíce, končící má přes 29 tisíc základního platu. Za svoji kariéru má možnost polepšit si o sedm tisíc, vždy potom, co odučí několik let. Nic víc demotivujícího snad neexistuje. Finanční ohodnocení teď nechme stranou, ale já jsem ambiciózní člověk, chci se někam posouvat. Pokud se nechci stát zástupcem ředitele nebo ředitelem, nejsou tu nastavené jasné mantinely. Tak například mám oficiálně nárok na 12 dní samostudia, pokud tomu nebrání vážné provozní důvody. To znamená pokaždé se ptát ředitele, jestli můžu a jestli na to ještě jsou peníze. V září jsem jela na konferenci učitelů angličtiny do Brna. Bylo to to nejlepší, co se mi za několik let po odborné stránce stalo, dva nabité dny. Platila jsem si to sama a ještě jsem si těžko vyjednávala volno, protože to byl pátek a sobota. Nejsem sama, kdo má takovou zkušenost.

Celý text naleznete v dnešní MF DNES

26 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 7:31  

Souhlas. To je realita. A už řadu let.

Zajímá to někoho ze zodpovědných? Zajímá to ČŠI? Zajímá to kapitány našeho školství?
Zajímá to ty spousty expetů? Zajímá to politiky?

Radek Sárközi řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 10:18  

Petra Mazancová zde mluví rozumě, ale na SKAV její kolega - zakládající člen Učitelské platformy pan Kaderka hovořil v naprosto jiném duchu - co z toho si vybrat? Co je PR pro média a co jsou skutečné názory členů UP?

Unknown řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 13:52  

někdy jen tiše žasnu,co může napsat dospělý,vysokoškolsky vzdělaný člověk......

Michal Komárek řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 14:12  

laimes28

A co a koho máte na mysli? Hezký den!

BP řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 14:25  

Nevím, jak si to kdo představoval, že se budeme vzdělávat, abychom se posouvali výše v kariérním řádu, když o tom nemůžeme sami rozhodovat.
Na DVPP nás vysílá škola sice podle našich podnětů, ale na základě rozhodnutí vedení podle peněz přidělených z vyšších míst. A těch je, přiznejme si, mizerně málo.

Unknown řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 14:27  

pane Komárku,navštivte fb učitelé+ a pochopíte

Michal Komárek řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 14:29  

laimes28

Tady nejde o to, abych já něco navštívil, ale aby diskusní příspěvky dávaly smysl. Což se o tom Vašem říci nedá. Hezký den!

mirek vaněk řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 14:32  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
mirek vaněk řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 14:33  

Mně spíš vadí ten nadpis, protože to je ta nejmíň podstatná informace z rozhovoru. Tak to bylo co pamatuji. Jenže před lety, když nevěděl absolvent jak zvládnout třídu a jednat s rodiči dostalo se mu podpory od všech okolo. Ničemu to nevadilo a rychle se to, pokud chtěl, naučil.
Dnes to neví také. Možná dokonce absolvuje školení, kde se to stejně nedozví. Sezením v lavici se to nenaučí, k tomu je potřeba praxe.
Absolvent se často dostává do prostředí, které je nepřívětivé a ubíjející. A to je hlavní problém. Podmínky ve kterých musí učitel pracovat.
Jen málo osvícených ředitelů ochrání své učitele od hloupostí valících se shora.

Unknown řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 14:39  

cílem vš vždy bylo a vždy bude vybavit studenta kvalitními teoretickými znalostmi,za pomoci kterých pak po absolutoriu bude provozovat praxi,vš neníí od toho aby poskytovala návody jak učit,jak hovořit s rodiči,jak se vzdělávat,jak podnikat,jak vydělat milion.....
vždy jsem zbožňoval.když studenti bez fundamentálních znalostí ve třetím a čtvrtém semestru po mně požadovali "návod",poté co jsem půldruhé hodiny přednášel,vysvětloval,u tabule jak opičák poskakoval a ti nešťastníci vyjeveně zírali.....
jejich myšlenkové pochody začínaly: "co to ten šašek plká,k čemu nám to bude", pokračovaly přes " my chceme praktické návody" a končily : "ta škola je )plně k ničemu!"
neměl jsem jim to neměl za zlé,bylo mi jich líto,jelikož byli obětmi dnešního hravého , kreativního , volného základního a středního školství....

Unknown řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 14:46  

pane Komárku,a jaký smysl má příspěvek paní Mazancové?
kromě toho,že přestože absolvovala na vš úrovni odborný předmět,jeho didaktiku,obecnou didaktiku,psychologii,dětskou zdravovědu a spousty dalších předmětů,tak přiznává že není schopna sama prakticky učit,tedy vykonávat své povolání,co potom ve školství pohledává? nebo se snad domnívá, že ji bude přidělen asistent,kouč,mediátor?

Unknown řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 14:54  

když absolvent jakékoliv jiné vš nastoupí do zaměstnání do firmy absolvuje školení bezpečnosti práce,ukážou mu, kde je wc,kuchyňka a kde kancelář šéfa,aby ji obcházel obloukem,ukážou mu stůl s papírem telefonních čísel a čao bambíno! snaž se,makej! buď uspěješ a zůstaneš nebo půjdeš,pokud neodejdeš dříve sám,co si učitelé o sobě myslí,že potřebují nějaké spešl zacházení a péči?a ještě přidat peněz by za tu svou,na veřejnost prezentovanou neschopnost,náhodou nechtěli?

Tajný Učitel řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 14:56  

"...cílem vš vždy bylo a vždy bude vybavit studenta kvalitními teoretickými znalostmi,za pomoci kterých pak po absolutoriu bude provozovat praxi,vš neníí od toho aby poskytovala návody jak učit,jak hovořit s rodiči,jak se vzdělávat,jak podnikat,jak vydělat milion....."

No jo, to to pak podle toho vypadá. Ze čtyř přijatých absolventů plných "kvalitních teoretických znalostí" vydržela jedna, než otěhotněla. Ostatní utekli do polí jak ta úča z Obecné školy, protože je nikdo nenaučil, prdlajs nenaučil, nikdo jim nedal v prváku možnost vlézt do třídy o třiceti dětech a něco je naučit a zkusit, zda na to mají nebo ne. Jednoduše aby věděli do čeho lezou. A tak proplácali pět let studia "kvalitních teoretických znalostí" naprosto jen a pouze kvůli papíru. Pak ve zkušební době vlezou do třídy plni kvalitních teoretických znalostí o puntících, sedmi kloboucích, nastavování pravidel a nutnosti provést zpětnou vazbu, odkud je musí kvapem zachránit školník, než začnou létat židle. Vivat profesores.

Michal Komárek řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 15:00  

laimes28

A tím jste chtěl říci, že pedagogické fakulty budoucí učitele připravují dobře? Že tady není žádný problém? Že když učitel najde sborovnu, tak je to prostě všechno OK? Že všechny problémy spočívají v tom, že učitelé jsou neschopní? laimes28, zkuste, prosím být konkrétnější. Děkuji! Hezký den!

Nowak řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 15:52  

"Perfektně nás naučili předmět ..." - opravdu? Všechny?
Ale o něčem jiném: Žádná VŠ nepřipraví na 100 % pro praxi. Absolvent techniky nebo ekonom taky nezná praxi a musí se zapracovat. A může se mu taky stát, že ve fabrice ho dělník seřve nebo mu dá pár facek. Rozdíl je ale v tom, že učitel je od počátku do konce učitel - na stále stejné pozici. Technik nebo ekonom nastupuje na nižší pozici a postupuje dál. Mimoto může pracovat kdesi v kanceláři u počítače - počítat, účtovat bez kontaktu s lidmi, může pracovat v personální oblasti, jednat s obchodnímipartnery, může být v provozu přímo ve výrobě - ze stejné kvalifikace může dělat velice různé práce. Učitel/ka učí - pokud neuteče ze školství dělá jednu jedinou věc, nemá volbu.

Unknown řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 16:20  

nowak/ a jakou kariéru může ve školství udělat ? učitel-zástupce-ředitel-inspektor! to snad ví,ví do čeho jde,je to jeho volba,když se mu to nelíbí , ať ze školství odejde, když já absolvoval ff,byl jsem ze 30 jediný,kdo šel na vesnickou základku, asi 10-12 šlo učit na sš a ostatní -překladatelé,novináři,úředníci....

komárek/tak konkrétně,zakopaný pes není ve znalostech,nemohu posoudit, jestli jich mají více či méně,protože mají jiný typ/mix znalostí,než jsem, měl já,nemohu míchat hrušky s jabkama,mám dva absolventy vš 24+26 a někdy mě překvapí neznalostí pro mne elementárního ,ale jindy zase se nechám od nich poučit a mnohé si od nich vysvětlit,problém není v objemu či druhu znalostí, ale v tréningu,v nacvičených návycích,v disciplíně,v systémovosti,v logickém myšlení, v psychické odolnosti apod.

Unknown řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 16:35  

chyba není v tom,že je někdo ve škole neučí "praxi",to ani není možné,chyba je v tom,že je neučí postupy,že je neučí práci s fakty,a to ani nemohou,protože je nikdo nenutí si nějaká fakta osvojovat,k čemu taky když si je můžou vygůglit ale systém práce s nimi ani ligocké myšlení vygůglit nelze,
tolik,co se týče vzdělání a chyba týkající se výchovy je nesystémovost,absence pravidel a pokud jsou ,tak jejich nedodržování,není nácvik disciplíny dodržování forem,termínů,neučí se hledat řešení,neučí se překonávat překážky, prostě chybí klasická buzerace,bez ní to prostě nejde

Vl.Václavík řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 20:03  

Jeden z dlouhodobých požadavků na zlepšení přípravy budoucích učitelek a učitelů se týká zvýšení podílu pedagogické praxe během studia. Pokud existují fakultní nemocnice, s nimiž spolupracují lékařské fakulty, měly by být pro pedagogické fakulty patřičně podporované fakultní školy.

Pozoruhodný je zde návrh pro zlepšení výchovy, nad nímž bude náhodný návštěvník webu Česká škola opět pochybovat o úrovni některých pedagogů, cituji: "prostě chybí klasická buzerace,bez ní to prostě nejde" (laimes28).

Tajný Učitel řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 22:27  

Prostě jim chybí lůdžak.

krtek řekl(a)...
29. listopadu 2017 v 5:28  

A co je to ten "lůdžák"?
---
Kdysi platilo (a nehodnotím), že učitel musí vést pionýrský oddíl.
Obvykle ten, kdo chce jít učit, by měl mít k budoucí práci nějaký vztah - ideálně vést nějaký kroužek, ... Pouhé nahlédnutí do třídy v prvním ročníku vysoké školy mu žádnou zkušenost nepřinese. A jít učit, když vlastně neví co a jak, ...
---
Ač s laimes28 obvykle velmi nesouhlasím, děkuji za příspěvky, které i bez přispění zvědavého Karáska (pardon, Komárka), mají z mého pohledu hlavu a patu. Na "srážku s blbcem" žádná VŠ nepřipravuje. Dá se u konkrétních osob učících psychologii na VŠ najít konkrétní chyby, ale těžko můžeme chtít po někom, kdo není klinický psycholog, aby nám ukazoval příklady z praxe. Pro mne nejužitečnější, kromě samotného učení během studia, byly předmětové didaktiky.

Radek Sárközi řekl(a)...
29. listopadu 2017 v 11:23  

Přestože jsou Učitelské platformy v poslední době plná média, dovoluji si upozornit, že právně neexistuje - nebyla doposud registrována rejstříkovým soudem, přestože už někdy v září hlásila, že si o registraci zažádala... Nechat se nazývat v této situaci předsedkyní je minimálně nevhodné.

Unknown řekl(a)...
29. listopadu 2017 v 11:51  

Celý problém je někde jinde .. učitelé nemůžou být odborníky na všechno, zvláště když víme, že odborník je člověk s vysokou vnitřní motivací. Učitel může sice stihnout všechno, stejně jako žák v tomto "povrchovém evidenčním vzdělávání", ale pak to stojí to za prd. Zkušenost vyžaduje mnoho opakovaného praktického nikoli teoretického úsilí a zkoušení. Pokud hustota povinně importovaných školních úkolů vzroste nad příslušnou mez, pak zde máme Komenského evaluaci s poznáním "kvaltovati" .. a k čemu je dobré učitelé dávno vědí. Nevědí to však o stupeň výš .. jak je to možné, když za evaluační analýzy padlo už tolik peněz. Řešení známe, zrušení evaluace z důvodu časových omezení .. aby učitelé měli prostor na inkluzivní moderní trendy .. Čas na výchovu ve školách prostě není, na fakultách to patrně vědí, tak prostě studentům nelžou. Jde jen o to pajdotropně učit a administrativně evidovat .. jak krásné

Unknown řekl(a)...
29. listopadu 2017 v 12:35  

teprve po 8-10 letech na zš a sš si kantor může říct : "a teď jsem profík", a tak je to i v jiných profesích,takže z toho nedělejte vědu či drama

Tajný Učitel řekl(a)...
29. listopadu 2017 v 14:26  

obyčejný učitel: "Čas na výchovu ve školách prostě není, na fakultách to patrně vědí, tak prostě studentům nelžou. Jde jen o to pajdotropně učit a administrativně evidovat .. jak krásné"

Pěkně napsáno. Domnívám se, že čas na výchovu ve školách je. Záleží na výběru materiálu k práci v běžných předmětech. Jedete-li podle učebnice, je výběr materiálů někým předžvýkaný a většinou výchovně nepoužitelný.

"Zkušenost vyžaduje mnoho opakovaného praktického nikoli teoretického úsilí..."

Ano, proto by bylo žádoucí postavit adepta vybaveného teoretickou znalostí třeba vyjmenovaných slov a psaní černých puntíků, každý semestr na tři týdny do třídy bez dozoru, aby je to naučil. Pokud by po týdnu vyběhl do polí, je to jasné. Pokud ne, je to dobrý základ pro další práci. Teorii se naučí každý hňup doma v garáži. Osobnostní předpoklady, ani kdyby se rozkrájel.

Radek Sárközi řekl(a)...
29. listopadu 2017 v 15:56  

Čerství absolventi pedagogických fakult nejsou vůbec připraveni na to, že nebudou učit pouze svoje aprobační předměty, ale často i úplně jiné, aby mohli mít plný úvazek... Spolužák z oboru čeština - dějepis učí na SŠ navíc základy společenských věd a chemii. Já vyučoval informatiku apod.

Tlumočník řekl(a)...
29. listopadu 2017 v 17:59  

Radek Sarközi: Čerství absolventi pedagogických fakult nejsou vůbec připraveni na to, že nebudou učit pouze svoje aprobační předměty, ale často i úplně jiné, aby mohli mít plný úvazek...
Tohle když jsem vysvětloval učitelům z našeho partnerského německého gymnázia, tak na mě zírali, jako kdybych právě spadl z Marsu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.