Genderová studia na Masarykově univerzitě končí, studenti žádají otevřenou debatu

úterý 28. listopadu 2017 ·

Obor genderová studia se na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity otevře zájemcům v příštím akademickém roce naposledy. Mnozí studenti i akademici s rozhodnutím fakulty nesouhlasí. Iva Šmídová z katedry genderových studií vidí jako problém i současnou atmosféru ve společnosti. „Poslední dobou se setkáváme s četnými ideologickými útoky na tyto disciplíny. Ačkoli je v rámci celé FSS jen malé procento nezaměstnaných absolventů, obava o uplatnění genderových studí je patrně silnější.“ podotkla. Informuje Deník rederendum.


Ia Šmídová (muni.cz)
Rozhodnutí fakulty kritizují někteří studenty i vyučující. „Je pravděpodobné, že zaměření postupem času zcela zanikne,“ řekla Deníku Referendum jedna ze zakladatelek Gender kolektivu Katarína Slezáková. Zároveň podotkla, že k problému neměli lidé z oboru možnost se vyjádřit.

„Z našeho pohledu bylo vše pod pokličkou. Fakulta, katedra ani nikdo jiný k tomu nevydal oficiální stanovisko. Myslím si, že je vhodné o těchto věcech jednat otevřeně a přímo,“ uvedla. To potvrdila i Šmídová: „Nebyla žádná debata, k níž by byli lidi z GS přizvaní, a přitom bylo rozhodnuto, že příští rok se naberou poslední studenti,“ doplnila.

Podle proděkana Fakulty sociálních studií Romana Chytilka se fakulta informovat studenty teprve chystá. „Přesnou metodiku převádění do nových studijních programů připravuje univerzita, informovat o ní budeme na jaře 2018,“ upřesnil.

Studenti chtějí na problém genderových studií a komunikaci o něm reagovat protestními aktivitami. Účelem je poukázat na místo genderových studií a feminismu na fakultě a ve výzkumu obecně a otevřít veřejnou debatu. Do akcí se mají zapojit i osoby mimo fakultu.

„Primárním cílem určitě není dožadovat se nějaké změny rozhodnutí. Klademe otázku, jakým způsobem se na vysoké škole rozhoduje o tom, co se bude a nebude studovat a zda je opravdu nutnou podmínkou existence nějakého oboru jen to, zda si na sebe vydělá,“ uvedla Slezáková.

Celý rozhovor naleznete zde

16 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 8:41  

Správné rozhodnutí MU. Gratuluji k racionálnímu pohledu.

Kantůrek řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 8:56  

Jen doufám, že o tom rozhodla žena, jinak se z toho zas stane politické téma feministek...

Unknown řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 9:24  

Gender je prázdná a manipulativní ideologie, bez pravdivých vědeckých základů, sponzovaná nechutnými politickými zájmy a rozbíjející skutečnou biologickou a jedinou sociálně funkční rodinu. Gender se cíleně pokouší rozbít nejzákladnějí identitu člověka. Na to si troufli naposledy komunisti, ale nedotáhli to tak daleko, jak navrhoval jejich ideový taťka Engels. Gender je v podstatě proti udržitelnosti prosperity a generativy státu a měl by skončit na smetišti dějin. Gratuluji rovněž k racionálnímu a prozíravému rozhodnutí. Někdo slovudný pochopil pravdu a její principy.

Michal Komárek řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 9:32  

obyčejný učitel

Prosím, nezahajujte znova svoje tažení proti genderu na hraně konspirační teorie: "manipulativní ideologie..., sponzorovaná nechutnými politickými zájmy..., pokouší se rozbít nejzákladnější identitu člověka...". Je vysoce pravděpodobné, že ti, co nyní protestují proti zavření gender studies na MU nechtějí ani rozbít identitu člověka, ani nejsou sponzorováni nechutnými politickými zájmy. A velmi pravděpodobně to platí o naprosté většině studentů a příznivců této disciplíny. To, že má diskuse o genderu mnoho problémů a leckdy je ze strany "gender studies" přepjatá a požadující "hyperkorektnost", je druhá věc. Předpokládám, že nejenom já, ale i mnoho dalších čtenářů si v této věci rádi přečteme Vaše polemické názory. Děkuji! Hezký den!

Simona CARCY řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 10:12  

No tak to Komárku smažte a bude po problému!

Unknown řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 10:33  

Někdy lidé označují jako konspirativní vše, k čemu nemají dostatek znalostí a zejména zkušeností. Ano, pane Komárku, ti co protestují, nemají páru co obhajují a tak by se jim to vlezlo také do boje s konspirativní teorií. Teorie komunismu však kdysi vyústila do praxe a lidi se vzpamatovali až když bylo pozdě. V dobré a naivní víře byly podporovány genocidní myšlenky lidmi dobré víry, kterí si mysleli, že dýchají za nesponzorovanou ideologii. Tehdy také byly přebírány názory "ideových odborníků", kteří deformovali jak vědecké poznání a pravdu, tak historickou zkušenost. Gender je v rozporu se soudobým biologickým, genetickým, sociálním i psychologickým poznáním a zkušeností. Když je něco v takovém rozporu, pak se v tom nemá pokračovat v zájmu většin i menšin .. a ve vší úctě k rozmanité lidskosti. V rámci těchto zákonitostí jsme totiž všichi na jedné lodi.

Michal Komárek řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 10:38  

Obyčejný učitel

Jenže to, že "Gender je v rozporu se soudobým biologickým, genetickým, sociálním i psychologickým poznáním a zkušeností," je Váš názor, nikoli to Poznání samo, nějaká zjevená Pravda. A jistě má smysl na tomto poli vést diskusi, nikoli ale rovnou zastánce gender studie přirovnávat k lidem s "genocidním myšlením". Hezký den!

Unknown řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 10:56  

Takové sugesce mi nepřípíšete ani obratnými slovíčky. A za názor vám děkovat nebudu. Snad se pochopíme někdy příště, až získáte více zkušeností.

poste.restante řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 11:07  

Nemyslím, že je dobré, když zanikne nějaký vědní obor, který se snaží přispět lidskému poznání.
Tím současně netvrdím, že má existovat rovnou studijní obor a musí být nabízen ke studiu.
Vysoké školy jsou samosprávné instituce a je na nich a jejich akademických představitelích, aby posoudili, které obory studia a bádání chtějí na své půdě studentům i vědcům nabízet.

Nemohu se ale současně zbavit dojmu, že různé studie, výstupy a publikované závěry představitelů GS jsou často tak odtržené od reality, vyhraněné až afektované, že je to v očích některých lidí může deklasovat.
Netvrdím, že je případ právě MU. Nevybavuji si teď právě nějaké jejich konkrétní výstupy. Myslím to spíše jen jako obecnou úvahu.

Ygrain řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 11:53  

"Nemohu se ale současně zbavit dojmu, že různé studie, výstupy a publikované závěry představitelů GS jsou často tak odtržené od reality, vyhraněné až afektované, že je to v očích některých lidí může deklasovat."

Já bohužel taky. Přitom vlivy, které nás utvářejí a jichž si mnohdy ani nejsme vědomi, protože je bereme jako přirozené fungování světa, jsou velice zajímavá věc. - Jenže, jako s mnoha jinými věcmi: nic se nemá přehánět.

Pavel Doležel řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 15:39  

"Vysoké školy jsou samosprávné instituce a je na nich a jejich akademických představitelích, aby posoudili, které obory studia a bádání chtějí na své půdě studentům i vědcům nabízet."

Nesouhlasím. VŠ jsou formálně samosprávné instituce, ale nefinancují se samy. Proto nemohou produkovat cokoliv, co se jim zamane a musí být pod kontrolou státu.

Nevidím problém v tom, aby se vztah mezi mužem a ženou, rozdíly mezi nimi a jejich soužití zkoumalo v medicíně, v psychologii, v ekonomii, v sociologii, ale nevidím důvod, proč na to mít samostatnou "vědní" disciplínu. Z mého pohledu je vědou fyzika, chemie, biologie, ale gender studies, nebo mediální studia, nebo tělovýchovná studia? Nejsem proti tomu, aby se zkoumaly i praktické věci, ale pouze druhotně. Jinak si vytváříme hordu lidí, kteří žijí v představě, že jsou intelektuálové, či dokonce vědci, a přitom nechápou prakticky nic. Jen papouškují nějaké převzaté ideologie. A vrcholem je, když čistě ideologickou disciplínu hájí absolventka, či zakladatelka, tím, že jsou na ní pořádány ideologické útoky. To je směšné.

PP řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 20:00  

Excelentní dokument k tomuto tématu, včetně racionálních závěrů.

poste.restante řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 22:45  

VŠ jsou formálně samosprávné instituce, ale nefinancují se samy. Proto nemohou produkovat cokoliv, co se jim zamane a musí být pod kontrolou státu.
To ale nejsme ve sporu.
Bylo by nepřijatelné, kdyby o přijetí konkrétního studenta, profesora, nebo zamítnutí výzkumného projektu rozhodovala nějaká ministerská komise, či co.

Ale stát, jako hlavní financiér, má samozřejmě právo říci, kolik hodlá přispívat na které obory studia, nebo které projekty chce podpořit.
Funguje to tak, pokud vím, v různých modifikacích, víceméně běžně v celém kulturním světě.

Namátkou mne napadá třeba film Kontakt, kde zoufalá Jodie Foster objíždí různé nadace a soukromé sponzory, aby sehnala někoho, kdo bude financovat její projekt SETI (pátrání po mimozemšťanech), poté co jí vládní agentura zastaví podporu.

poste.restante řekl(a)...
28. listopadu 2017 v 23:21  

Pane Pelikáne děkuji za Váš odkaz.
Ten dokument je opravdu dobrý a myslím, že tak nějak i "vypovídající".
Přesně to jsem měl na mysli, když jsem psal svůj první komentář o odtrženosti GS od reality.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
29. listopadu 2017 v 10:04  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
krtek řekl(a)...
30. listopadu 2017 v 7:59  

Taky děkuji. Vědecký dialog v praxi. Co jsou proti tomu čepičky a epizeuxi ;-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.