Pavlína Loňková: #iPadMoravka 2017 nejen s iPady

úterý 15. srpna 2017 ·

Naše letošní letní škola proběhla od 7. do 10. srpna 2017 v Malé Morávce. Učitelé z Česka i Slovenska se tu sešli, aby rozvíjeli své dovednosti práce s iPadem. Cílili jsme ale ještě dál. Na to, jak obohacující může být sdílení, nebo na to, jak omezit "frontální přednes učebnicové pravdy". A dařilo se...



Pavlína Loňková (weebly.com)
Práce učitele v hodině by neměla stavět jen na učebnici, ale i na technologiích. Práce učitele v hodině by neměla stavět jen na technologiích, ale také na rozvoji čtenářských dovedností, protože "každý učitel je učitelem čtení". Práce učitele v hodině by neměla stavět jen na využívání textů, ale na praktické práci žáků. Práce učitele v hodině by měla být upozaděna. V hodinách mají totiž pracovat hlavně žáci. I tohle všechno jsme se snažili našim účastníkům předat. Stavíme totiž na vlastních zkušenostech.


V několika posledních letech jsem se hodně věnovala zavádění technologií do výuky. Pohltilo mě to tak moc, až jsem se jednoho dne přistihla, že se sama sebe ptám "A jak do té hodiny dostat iPad?". A v tu chvíli jsem se musela zastavit. Technologie jsou skvělá věc, ale musíme je využívat s rozumem. A v téhle otázce nic rozumného nebylo. ​​


Pevně tedy doufám, že jsme si z letní školy (jejíž střípky jsme zejména na Twitteru sdíleli pod hashtagem #iPadMoravka) odvezli víc, než tipy na skvělé aplikace. Že budeme přemýšlet nad tím, kdy iPad využít a kdy ho nechat v kufru. Že dáme svým žákům prostor, aby si mohli vybrat cestu k cíli. Že nás bude zajímat, co o tématu, kterému se budeme věnovat, už vědí. Že jim nebudeme předkládat pravdy, ale budeme je provokovat, aby je sami objevovali. Že jim pomůžeme orientovat se ve virtuálním světě bezpečně a hlavně je necháme kriticky myslet. Že si vyhradíme prostor na reflexi i hodnocení jejich práce. A že když to bude efektivní, budeme umět najít cestu, v níž nám iPad dovolí mnohem víc než učebnice.


Že takové cesty jsou a není jich málo jsme mohli vidět na čtvrteční minikonfrenci, která celou letní školu uzavírala. Jsem moc ráda, že jsem mohla být svědkem tolika nádherných nápadů, mnohé z nich jsem uložila do své "jablečné kanceláře" a dovolím se jimi inspirovat. A to je ten druhý důležitý rozměr celého našeho setkání. Učili jsme se sdílet. (Ke sdílení si dovolím doporučit knihy Austina Kleonse "Kraď jako umělec" a "Ukaž co děláš", z nichž pochází oba dva černé obrázky.)


Teprve až se přestaneme bát sdílet, na čem právě pracujeme, překonáme vzdálenosti a budeme se ovlivňovat na dálku. Tak, jako se nám to dařilo na #iPadMoravka s iŠkolství.cz. Díky Vám za to, mám zase nad čím přemýšlet... ​​​




Se souhlasem autorky převzato z jejího blogu

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.