Marek Václavík: Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele. (A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Jaký je to žák?)

čtvrtek 27. července 2017 ·

Ale co nekvalitní práce učitele? Jak vypadá? Jaké je jeho jednání? Co může způsobit? A dokážete si představit kvalitní školu, ve které působí ne příliš kvalitní učitelé?... Ani odborná literatura se neshoduje na přesném vymezení odborné připravenosti učitelů. Toto stanovování znalostí a dovedností profilu učitele může mít mnohaoborový přesah. Učitel jako odborník na vyučované téma, učitel jako odborník na proces výuky a využité metody, učitel jako odborník na obecné vzdělávání – pohled pedagogický, dále pohled psychologický – učitel jako jeden z hlavních hybatelů (po rodičích) rozvoje osobnosti člověka, učitel jako partner a pomocník, či pohled sociologický – učitel jako prostředek začleňování do společnosti, učitel jako klíč přípravy k budoucímu povolání a uplatnění ve společnosti.

Velice důležitý je však Váš pohled. Každý ředitel školy by měl mít jasnou představu o rozvoji a směřování školy a o způsobu vedení svého týmu. Definujte si, jak má ve vaší škole vypadat kvalitní učitel. A pokuste se toto propojit s představou o rozvoji školy. Máte dostatek učitelů, kteří jsou schopni zajistit požadovaný rozvoj školy? Máte takové učitele, kteří jsou připraveni splnit požadované cíle v oblasti tohoto rozvoje? Nezapomeňte na to, že lidé jsou velmi rozmanití, taktéž Vaši žáci. A tato rozmanitost se má odrážet i ve složení učitelského sboru. Jen si vzpomeňte na svá studia. Jak Vám vyhovoval Váš oblíbený učitel, a neměli jste rádi učitele z druhého předmětu, který však byl oblíbený u Vašeho kamaráda. Možná zjistíte, že tato rozmanitost je ve Vaší škole omezená. Snažíte se všechny spolupracovníky vést jednotně, nebo přihlížíte k jejich specifikům?

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami? Nebo je to dítě, které s radostí rozvíjí své zájmy a schopnosti? Nebo je to člověk, který na konci vzdělávání ví, co chce, má osvojené hodnoty a ví, v čem jsou jeho přednosti a nedostatky? A jak vypadá „produkt“ nekvalitního učitele?

Kvalitní učitel je především dílem nadání a formování. První složku příliš ovlivnit nemůžeme. S tou druhou můžeme velice dobře pracovat, pakliže jsou splněny dvě základní podmínky – smysl a motivace. Je výhodou, že tyto podmínky spolu souvisejí.

Co je však důležité, že kvalitní učitel je výsledkem procesu, který můžete výrazně ovlivnit také Vy. Na vysoké škole je učitel formován způsobem, který stanovuje akreditační komise a následně jednotlivé katedry a vyučující. Bohužel tento způsob není v mnoha ohledech vyhovující a ředitelé na něj k velkému neprospěchu věci nemají vliv.

Alespoň zatím. V Norsku, které nám může být velkou inspirací, tento proces probíhá v úzké spolupráci se školami. Ale to by bylo na jiné povídání. Důležité však je, jak může ovlivnit proces formování kvalitního učitele ředitel...

(Ukázka z publikace Výběr z aktuálních školských témat)

Celý text naleznete zde

9 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
27. července 2017 9:49  

No, k článku jsem přistupoval s nedůvěrou už kvůli příjmení autora...

Po přečtení musím přiznat, že si nejsem jist, jestli ho bylo nutné číst...

Ale když už se stalo, asi bych se zeptal, jestli se to dá posunout o úroveň výš a aplikovat na učitele učitelů. Neměli by být schopni poznat kvalitního budoucího učitele a ty případné nekvalitní nasměrovat na jinou dráhu (odhalit jejich opravdový potenciál) či je vnitřně tak dobře namotivovat, aby se z nich kvalitní učitelé stali.
Netvrďte mi, že to nejde. Stačí jen chtít a víc se snažit... :=)

---
"Velice důležitý je však Váš pohled. Každý ředitel školy by měl mít jasnou představu o rozvoji a směřování školy a o způsobu vedení svého týmu."

No, z toho mála, co znám ze školského zákona a zákoníku práce, bych asi nemluvil o týmu ředitele...
Dokud budou učitelé učitelů míchat v kýblu prázdnotu s manžerskými frázemi, kvalita přípravy budoucích učitelů se nezlepší...

Michal Komárek řekl(a)...
27. července 2017 12:11  

Ano, to je skutečně přístup vysoce čtenářsky gramotný: Přistupovat k článku s nedůvěrou na základě příjmení autora! Hezký den!

janak řekl(a)...
27. července 2017 12:16  

Ještě se objeví jeden článek, kde nás někdo bude srovnávat s Norskem, aniž by nejdřív srovanal platy, a vezmu do ruky hůl.

m vanek řekl(a)...
27. července 2017 12:36  

Souhlasím s panem Janečkem.

Hezká teorie.

Ale našel jsem informace k revizím RVP. Nestálo by to za samostatný odkaz?

Informace a otazník na:

http://www.nuv.cz/t/navrh

Můžete se vyjádřit.

Michal Komárek řekl(a)...
27. července 2017 13:30  

m vanek

Na České škole jsme to publikovali před 8 dny. I tam to lze najít :-)

http://www.ceskaskola.cz/2017/07/moznost-vyjadreni-k-navrhum-revizi-rvp.html

Děkuji! Hezký den!

Jiri Janecek řekl(a)...
28. července 2017 8:04  

No, hodnotit příspěvek podle první věty taky není nic moc...

Ale uznávám, asi by bylo lepší napsat až na konci, že je to stejně prázdné a jalové nic jako by to napsal Vl. Václavík...

Jiri Janecek řekl(a)...
28. července 2017 8:07  

...a nebo spousta jiných lidí z kterékoli jiné pedagogické fakulty...

Michal Komárek řekl(a)...
28. července 2017 8:08  

Pane Janečku, urážíte autora textu i pana Vl. Václavíka, tento způsob diskuse sem nepatří. Vaše diskusní příspěvky jsou často urážlivé, nevěcné, arogantní... Diskutujte, prosím bez urážek a k věci. Děkuji! Hezký den!

Jana Karvaiová řekl(a)...
28. července 2017 12:49  

http://neviditelnypes.lidovky.cz/skolstvi-prazdninove-zamysleni-do3-/p_spolecnost.aspx?c=A170726_230237_p_spolecnost_wag



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.