Radek Sárközi: Skutečné platy učitelů jsou podprůměrné a mnohem nižší než se uvádí

neděle 16. dubna 2017 ·

„V médiích se často objevují zkreslené údaje o průměrných platech učitelů. Proto si vám dovoluji představit nejnovější údaje, které jsou k dispozici. Data jsem získal přímo od ministerstva školství. Kde se stává chyba? Místo průměrných platů učitelů se zveřejňují průměrné platy ve školství (kam jsou započítávány i vysoké platy ředitelů škol a dalších vedoucích zaměstnanců, čímž průměrný plat naroste o několik tisíc korun),“ píše Radek Sárközi z Iniciativy Pedagogická komora.

Skutečné hrubé měsíční průměrné platy učitelů byly v roce 2016:

Radek Sárközi (facebook.com)
Mateřské školy: 23 116 Kč
Základní školy: 27 690 Kč
Střední školy:    28 649 Kč

Celkový průměr za všechny MŠ, ZŠ a SŠ činil: 26 731 Kč

Součástí výpočtu je zvýšení platů o 6 až 8 %, ke kterému došlo na konci roku 2016. Dle sdělení ministerstva školství nejsou průměrné platy za první čtvrtletí roku 2017 dosud k dispozici...

Pokud bychom srovnávali průměrné platy učitelů s průměrnou mzdou v ČR, jsou učitelé pod průměrem. Přestože politici již řadu let slibují, že platy učitelů budou ve výši 130 % průměrné mzdy v ČR, nedosahují ve skutečnosti ani 100 %.

Jestliže srovnáme platy českých učitelů s platy vysokoškolsky vzdělaných lidí v ČR, vyjde, že tvoří pouhých 55 %, což je nejnižší poměr ze všech zemí EU. Těsně před námi je Slovensko s 61 %, v sousedním Německu je to 98 % a v Polsku 83 %. Průměr EU je 86 %.

Česká republika vydává na nevysokoškolské vzdělání jeden z nejnižších podílů veřejných výdajů a HDP v rámci EU28 i OECD. Zatímco průměr OECD je 3,4 %, ČR vydává pouze 2,5 %, což je téměř o třetinu méně. Méně vydává ze všech zemí EU už pouze Maďarsko (2,3 %).


Další informace naleznete zde

22 komentářů:

Fanda Moudry řekl(a)...
16. dubna 2017 9:16  

MŠMT šíří "optimismus", ale těch 130% průměrné mzdy nedosáhnou kantoři nikdy. Sliby=chyby. Paní Kateřina již zřejmě potichu opouští svůj úřad, pač volby pro její partaj budou pohromou. Do škol i nadále budou vstupovat jen mladí učitelé, kteří jsou srdcaři. A těch je bohužel poskrovnu. To žádný kariérní řád s "vynikajícími pedagogy" nevyřeší, protože je to "zmetek".

Ferda44 řekl(a)...
16. dubna 2017 12:22  

Sice nesouvisí s platy, ale se situací ve školství ano...
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Navstivte-nejblizsi-no-go-zonu-Budete-mit-inkluzivne-vzdelanou-EU-jako-na-dlani-doporucuje-Basta-483944
Ukázka:
„Cestu ke světlým zítřkům názorně ukazuje inkluze, dnes prosazovaná vlastně i v mateřských školkách – normou bude úroveň dvouletého dítěte, ty tříleté a čtyřleté se jejich tempu budou muset přizpůsobit. Dostanou tak patřičnou průpravu pro základní školu, kde rychlost a kvalitu výuky již dnes určují ti nejpomalejší a nejhůře vychovaní a vychovatelní,“ píše dále Bašta.
Podle něj se zdá, že ideologové vytvoření nového evropského člověka se rozhodli ignorovat Gaussovu křivku inteligenčního kvocientu a základní vzdělání přizpůsobují schopnostem podprůměrné části populace.
„Zatím nám neodpověděli na kardinální otázku – čím se budou živit absolventi vzdělávacího systému, který jim nepředá dosud obvyklou a nutnou míru základních znalostí, přičemž (což je mnohem závažnější) téměř znemožní jejich socializaci. K tomu, abychom pochopili důsledky podobných experimentů v základním školství, nemusíme zapojovat svoji představivost. Stačí navštívit nejbližší no-go zónu a prostudovat sociologická data o nezaměstnanosti a kriminalitě tamní mládeže. Budeme mít onu vytouženou inkluzivně vzdělanou vícerychlostní Evropskou unii jako na dlani,“ uvádí Bašta.

Radek Sárközi řekl(a)...
16. dubna 2017 13:03  

Doplňující informace:

Ve stejném období byla průměrná hrubá měsíční mzda v České republice 27 589 Kč. Pokud se zaměříme na poslední čtvrtletí roku 2016, činila průměrná hrubá měsíční mzda v ČR 29 320 Kč (medián byl 25 061 Kč). Dle sdělení zaměstnance ministerstva školství Vladimíra Hulíka (vedoucí Oddělení statistických výstupů a analýz) neumí MŠMT vypočítat medián mezd ve školství ani u učitelů, rovněž nedokáže spočítat, jaké byly platy v posledním čtvrtletí roku 2016.

Fanda Moudry řekl(a)...
16. dubna 2017 16:44  

Ironicky musím poznamenat, že dle MŠMT jsou průměrné mzdy učitelů dozajista na 129%. Jinak díky za statistiku.

m vanek řekl(a)...
17. dubna 2017 9:18  

Mě by zajímalo, co tam ti úředníci na ministerstvu vlastně dělají? Když ani neví, kolik berou učitelé na školách.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
17. dubna 2017 10:09  

Co tam dělají? Jak to napsat, když Komárek šrapnely cenzuruje.

Pavel Doležel řekl(a)...
17. dubna 2017 11:31  

No, co dělají na ministerstvu nevím. Ale vzhledem k tomu, že školy ministerstvo nezřizuje, ookud vím, tak je otázka, do jaké míry je oprávněno znát konkrétní mzdy zaměstnanců. To je právě ten bordel. Zajímalo by mne ovšem, jak se k nedostatku těchto informací staví zapřísáhlí odpůrci centralizace. To je totiž přesně jeden z důsledků decentralizace, tak jen aby tomu rozuměli. Že nemůžu zároveň sežrat všechny kozy a zároveň chtít pravidelnou dávku kozího sýra.

Ferda44 řekl(a)...
17. dubna 2017 12:29  

Pavel Doležel řekl:
"Zajímalo by mne ovšem, jak se k nedostatku těchto informací staví zapřísáhlí odpůrci centralizace. To je totiž přesně jeden z důsledků decentralizace..."
Dodávám darebných důsledků extrémní decentralizace školství. Ale kdo jsou oni odpůrci centralizace?
Pro někoho možná paradoxně:
Tehdejší premiér Miloš Zeman, ministr vnitra Grulich (vzděláním pedagog, učil na základní škole a do roku 1969 působil jako krajský školní inspektor a jeho, pro uvedenou reformu ustanovená náměstkyně, Yvone Strecková, členka KSČ od roku 1952 až do roku 1989...
Takže kdo jsou oni odpůrci centralizace?
Socani, komunisté a pedagogové...
A jak se k důsledkům svého díla staví? Socani jimi zaviněné problémy řeší pamlskovou vyhláškou a inkluzí, komunistům to je jedno a učitelé nezřídka socany a komunisty volí...

Lenka Dohnalova řekl(a)...
17. dubna 2017 22:55  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Lenka Dohnalova řekl(a)...
17. dubna 2017 23:01  

Pane Sarközy,
moc děkuji za výborný článek. Vždycky jsem se nestačila divit, kolik že to vlastně beru :-)
Tento typ dezinformací o platech českých učitelů pamatuji od doby, kdy jsem nastoupila do školství, což je dobrých třicet let - tehdy mělo ministerstvo vše pod kontrolou,tuším tedy, že s (de)centralizací to nemá nic společného.
Pro pana Ferdu44 - já tedy socany ani komunisty nevolím, aby bylo jasno. Naopak si z podstaty věci myslím, že příznivci centralizace jsou levičáci:-)

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
17. dubna 2017 23:47  

"Naopak si z podstaty věci myslím, že příznivci centralizace jsou levičáci:-)"

Není nad černobílé vnímaní světa.

Pavel Doležel řekl(a)...
18. dubna 2017 0:16  

"Pane Sarközy,
moc děkuji za výborný článek. Vždycky jsem se nestačila divit, kolik že to vlastně beru :-)
Tento typ dezinformací o platech českých učitelů pamatuji od doby, kdy jsem nastoupila do školství, což je dobrých třicet let - tehdy mělo ministerstvo vše pod kontrolou,tuším tedy, že s (de)centralizací to nemá nic společného.
"

Víte, paní Dohnalová, on průměr, ani medián neznamenají, že to berou všichni, víme? Důsledkem decentralizace je skutečnost, že ministerstvo nemusí mít dostatek informací k tomu, aby ten průměr a medián spočítalo. Protože prostě není zaměstnavatelem všech učitelů, ani zřizovatelem škol.

"Pro pana Ferdu44 - já tedy socany ani komunisty nevolím, aby bylo jasno. Naopak si z podstaty věci myslím, že příznivci centralizace jsou levičáci:-)"

No, nevím. Připadá mi to jako příliš zjednodušující úvaha. Vždy jsem se domníval, že anarchisté jsou považováni za ultralevici a národní socialisté za ultrapravici. Za sebe bych tedy rozhodně to škatulkování takto jednoduše neviděl. Zákony jsou třeba také jednotné a vytvářené centralizovaně, protože jinak prostě nemají smysl. Co je to tedy ten "levičák"? Vyznavač společného vlastnictví výrobních zdrojů? Pak asi z toho jistá míra centralizace plyne, nicméně to neznamená, že ve světě čistého soukromého vlastnictví výrobních zdrojů žádná centralizace neexistuje. Existuje a musí existovat. Jinak se systém stane nestabilním. Kdyby vzdělání byl statek, který lze koupit a prodat v jakémkoliv množství a každému na základě dobrovolné směny, pak by cnetralizace nebylo zapotřebí. Tak tomu ale není.

Vladimír Hulík řekl(a)...
18. dubna 2017 19:26  

Když už si mě pan Sárközi bere do úst (podotýkám, že úplně bez mého vědomí, a navíc píše to, co jsem já nenapsal) a v honbě za senzací se poukouší vysvětlovat něco, čemu zjevně (podle e-mailové komunikace) vůbec nerozumí, tak si dovolím uvést pár věcí na pravou míru:

1. To, co pan Sárközi prezentuje jako průměrný plat učitelů za rok 2016, opravdu průměrným platem učitelů není. Kdyby při dotazu napsal, že chce něco publikovat a poslal to ke konzultaci, měl by to teď jednodušší. Koneckonců název tabulky, kterou jsme mu poskytli, to dokládá.
2. MŠMT na svých stránkách publikuje samozřejmě i platy učitelů očištěné o platy řídících pracovníků (viz např. http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/genderova-problematika-zamestnancu-ve-skolstvi). Dezinformace dosti často vznikají tak, že nějaký novinář vezme první číslo, které v tabulce najde a pak ho bez autorizace publikuje.
3. Děkuji panu Doleželovi za velmi přesné zhodnocení situace. Ministerstvo není oprávněno sbírat data o platech/mzdách jednotlivých zaměstnanců, z toho důvodu není možné určité věci spočítat (např. mediánový plat). Panu Sárközimu jsem doslovně psal toto: Mediánové platy nejsme schopni spočítat, neboť pro jejich výpočet bychom museli mít individuální data za jednotlivé pracovníky. Takže medián samozřejmě spočítat umíme , ale data, která máme k dispozici, nám to neumožňují .

Hezký večer.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. dubna 2017 19:45  

Je zajímavé (ale nepřekvapující), že ministerstvo řídí něco, o čem prakticky mnohé (při maximální objektivitě nechci napsat "nic") neví.

Radek Sárközi řekl(a)...
19. dubna 2017 13:31  

Není pravda, co zde píše pan Hulík, požádal jsem MŠMT o informace, ale byly my nejprve zaslány jiné (s platy ředitelů), po opakování dotazu mi byly poslány nové informace (bez platů ředitelů), ale stále nemám, co jsem původně chtěl. Klidně bych tu mohl zveřejnit, co mi pan Hulík přesně psal, ale nechci ho shodit před nadřízenými...

Zde jsou stručně popsány peripetie komunikace s MŠMT: http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/04/prumerne-platy-ve-skolstvi-za-rok-2016.html

Vladimír Hulík řekl(a)...
19. dubna 2017 20:11  

Vážený pane Sárközi, za prvé, před nadřízenými mě shodit nemůžete, mojí pracovní e-mailovou komunikaci znají, pro případ, že bych nebyl k dispozici ... existuje i skrytá kopie, že ... ;)

Za druhé, přidávám přesnou kopii několika bodů Vaší původní žádosti a chtěl bych, abyste mi ukázal, jak z toho mám poznat, že chcete platy učitelů bez vedoucích pracovníků, neboť to tam opravdu napsané není.

1c) Jaké byly v tomto období průměrné platy učitelů MŠ? Jaký byl medián?
1d) Jaké byly v tomto období průměrné platy učitelů ZŠ? Jaký byl medián?
1e) Jaké byly v tomto období průměrné platy učitelů SŠ a VOŠ? Jaký byl medián?




Pro určení průměrného platu nebo mzdy ve školství můžeme využít dva zdroje, jejichž data ale nelze kombinovat.
Jedním je výkaz P1-04 o zaměstnancích a mzdových prostředcích v regionálním školství (resp. výkaz P1b-04 o zaměstnancích a mzdových prostředcích za vysoké školy), který sbírá čtvrtletně přímo MŠMT. Data se sbírají čtvrtletně, ale kumulovaně (tedy za 1., 1.-2., 1.-3. a 1.-4. čtvrtletí). Data jsou dostupná za školy všech zřizovatelů.
Pokud jste tedy žádal o data za poslední čtvrtletí 2016 a první čtvrtletí 2017, měl jsem za to, že o těchto výkazech máte alespoň základní představu. Z těchto dat NELZE vyčlenit pouze platy učitelů - buď jsou to platy učitelů včetně vedoucích pracovníků, nebo platy všech pedagogických pracovníků očištěné o vedoucí pracovníky.

Druhým zdrojem jsou data z Informačního systému o platech, která přebíráme z Ministerstva financí. Tato data jsou v jiném členění a jsou nám k dispozici pouze 2x do roka (za 1. pololetí a kumulovaně za celý rok). Do výpočtů jsou zahrnuta data za školy a školská zařízení regionálního školství, na které se vztahuje povinnost předávat data do ISP (školy a školská zařízení zařezená do školského rejstříku odměňující zaměstnance na základě § 109 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů). Obecně tedy chybí data za soukromé a církevní školy. Tato data lze očistit a získat platy učitelů bez vedoucích pracovníků a bez ostatních pedagogických pracovníků, ale v rámci celého školství se jedná o neúplný soubor a výsledky nelze pak srovnávat s daty z P1-04.

Když něco chcete a očekáváte odpověď "na první dobrou", bylo by vhodné prvně nastudovat problematiku a pak zažádat přesně o to, co je v našich silách poskytnout. Jinak bohužel musíte počítat s tím, že si budeme vyjasňovat Vaše požadavky delší dobu.

Radek Sárközi řekl(a)...
20. dubna 2017 7:02  

Dobře uvádíte, že jsem už v prvním e-mailu chtěl průměrné platy "učitelů", tedy nikoliv průměrné platy "pedagogických pracovníků" nebo průměrné platy "všech zaměstnanců školství". Jsem rád, že jsme si postupně vyjasnili, že učitel není ředitel a že učitel není pracovník družiny (další pedagogický pracovník). Podstata mého článku byla ovšem jiná - upozorňuje na častý omyl novinářů, kteří píší o průměrných platech učitelů, ale uvádějí hodnoty včetně platů vedoucích zaměstnanců, čímž částka naroste o 2 000 Kč. Zřejmě k tomu přispívá přímo MŠMT, když jim pošle stejná data, která jsem dostal já v prvním e-mailu, přestože jsem se ptal na "učitele"... Pozastavil jsem se i nad tím, že MŠMT neshromažďuje data po jednotlivých čtvrtletích samostatně, nebo podle školního roku. Nevím, jak může bez těchto dat něco řídit... Problém vidím jako věcný, nevnímám ho v osobní rovině. Jednotliví zaměstnanci MŠMT samozřejmě nemohou za to, která data se sbírají a která ne, ani za to, jak se s nimi nakládá dál...

Radek Sárközi řekl(a)...
20. dubna 2017 7:20  

Ještě bych rád doplnil, proč jsem chtěl data samostatně za poslední čtvrtletí roku 2016. Bez těchto dat nelze zjistit, jak se promítlo avizované zvýšení platů o 6 až 8 %, které proběhlo na konci roku 2016, do skutečných platů učitelů. To se tedy bohužel dozvíme až z dat za první čtvrtletí roku 2017... A proč jsem chtěl medián? Protože ČSÚ na celostátní úrovni medián uvádí a medián lépe vypovídá o tom, jaká je celková platová hladina, než průměrný plat...

infiniti cz řekl(a)...
20. dubna 2017 21:12  

Na průměrné platy nedosáhne mnoho státních zaměstnanců s vysokoškolským vzděláním,ani běžní úředníci - ne všichni jsou ti arogantní zazobanci z ministerstev,jak jsou často vnímáni. Narozdíl od učitelů ale tito mají ve smlouvě 8hodinovou pracovní dobu, nemají dva měsíce volna. Když dva měsíce učitelé dostanou 25.000Kč za to, že jsou doma, vychází mi to na 5 tisíc kč navíc v měsících, kdy opravdu učí. Takže sorry, za 10 měsíců práce mají učitelé dost :) a jen do mě, jak se celé dva měsíce učitělé připravují na výuku!!!!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. dubna 2017 21:53  

9 měsíců, devět. Tři měsíce volna a ve 12 jsme doma. Pojď i ty mezi nás...

poste.restante řekl(a)...
20. dubna 2017 22:22  

Zatímco si čtu o přetížených úřednících, mám na stole kafe a dnešní písemky. Kéž by moje souhrnná doba práce byla jen těch 8 hodin, jako tenkrát, když jsem pracoval na úřadě.
Jak už psal kolega. Jen všichni do školství. Na odborníky z praxe tu čekáme s otevřenou náručí. Ale na to, jaká je to lehárna, ty fronty uchazečů o zaměstnání před ředitelnou nějak nepozoruju. Tak nevím.

Jo a jen tak pro (možná i vysokoškolsky) vzdělané úředníky. Učitelé mají ve smlouvě osmihodinovou pracovní dobu také. :-)

Radek Sárközi řekl(a)...
21. dubna 2017 7:16  

Omlouvám se za neobratnou formulaci "MŠMT neumí vypočítat medián mezd ve školství ani u učitelů, rovněž nedokáže spočítat, jaké byly platy v posledním čtvrtletí roku 2016", která může být vnímána tak, že MŠMT data má, ale nedokáže je statisticky zpracovat. MŠMT tato data nesbírá. V článku jsem to opravil:

"Dle sdělení zaměstnance ministerstva školství Vladimíra Hulíka (vedoucí Oddělení statistických výstupů a analýz) nemůže MŠMT vypočítat medián mezd ve školství ani u učitelů, rovněž nemůže spočítat, jaké byly platy v posledním čtvrtletí roku 2016 (protože neshromažďuje data potřebná k těmto výpočtům)."

http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/04/skutecne-platy-ucitelu-jsou-podprumerne.html



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.