Ondřej Neumajer: RVP jsou zastaralé. Změnilo se toho tolik, že nemohou odpovídat potřebám digitálních kompetencí

sobota 11. března 2017 ·

Stále častěji se dnes skloňuje pojem „informatické myšlení“ – schopnost rozkládat řešení problémů do několika jednodušších kroků a hledání a zobecňování vzorců těchto řešení. Když ale nahlédneme do rámcových vzdělávacích programů, které stanovují, co mají základní školy učit, nic podobného v nich nenajdeme. „Programy jsou z roku 2004. Od té doby se toho změnilo tolik, že nemohou odpovídat potřebám digitálních kompetencí,“ upozorňuje Ondřej Neumajer, didaktik informatiky z Univerzity Karlovy. Reportáž přináší týdeník Ekonom.

Ondřej Neumajer (neumajer.cz)
Podle Neumajera se v současné době výuka informatiky smrskává na trénink v ovládání konkrétních aplikací, ale zmíněné informatické myšlení zůstává upozaděno. Uvítal by, aby se práce s počítačovými programy stala náplní ostatních předmětů. „Když se děti učí strukturovat text, mohou ho rovnou psát v textových editorech,“ přibližuje. Tak by v hodinách informatiky zbyl prostor třeba i na jednoduché programování.

Ministerstvo školství v současné době aktualizaci rámcových vzdělávacích programů připravuje. Algoritmizaci či programování by měly nově obsahovat. „Pro všechny etapy vzdělávání se připravuje nový vzdělávací obsah zaměřený na rozvoj informatického myšlení,“ uvádí tisková mluvčí ministerstva Jarmila Balážová. Návrh by měl být hotový v průběhu tohoto roku.

Situaci ztěžuje fakt, že ne všichni učitelé informatiky prošli vzděláním ve svém oboru. Česká školní inspekce uvádí, že bez aprobace jich učí informatiku na základních školách přes 60 procent. Obecně navíc učitelské sbory stárnou a není snadné udržet mladé informatiky na školách s výrazně nižším platem, než který jim nabídnou firmy. „Průměrný učitel informatiky je zhruba 15 let po vysoké škole. S tím, co se tehdy naučil, si dnes už kvůli posunu technologií nevystačí,“ dodává Ondřej Neumajer. Aby se úprava vzdělávacích programů neminula cílem, nemělo by se zapomenout na podporu učitelů.


Celý text naleznete v aktuálním vydání týdeníku Ekonom

12 komentářů:

Unknown řekl(a)...
11. března 2017 v 9:33  

RVP byl krok zpět už když se zaváděly. Jen se v té době nevědělo jak hrubě nezvládnuto bude jejich zavádění a jak dlouho první úřednická verze vydrží. Ne že by byla tak kvalitní.
Už teď je RVP přeplácáno slovy, která nikdo nečte. A každou chvíli se objeví chytrák, který tam chce ještě něco přidat.
Odvykle ten chytrák nikdy žádné ŠVP netvořil a na škole podle toho ŠVP neučil. Stačilo by se zeptat obyčejných kantorů a ti by vám k RVP něco peprného řekli.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
11. března 2017 v 10:51  

1. Kde byl pan Neumajer posledních 15 let? Létal ve vzduchoprázdnu?

2. „Průměrný učitel informatiky je zhruba 15 let po vysoké škole. S tím, co se tehdy naučil, si dnes už kvůli posunu technologií nevystačí,“ dodává Ondřej Neumajer. "

To myslíte pane Neumajere vážně? Chcete z informatiků, nota bene vystudovaných, dělat blbce? To spíše na Vás je vidět, že jste "15 let" mimo školu, tedy realitu. (15 let je v závorce, je to asi méně, a tolik se to projevuje)

Jiri Janecek řekl(a)...
11. března 2017 v 11:02  

Já chtěl upozornit na totéž, Anonymní, ale pak mi to přišlo zbytečné...

Ale třeba se na to můžeme dívat i jinak - VŠ nedokáží vybavit budoucí učitele kompetencemi pro to, aby si tito dokázali udržet aktualizované portfolio ve svém oboru...

A taky tam je ta věta o té podpoře... U které teda nevím, co znamená, ale asi nějak rozvíjí tu myšlenku o posunu technologií.

Eva Adamová řekl(a)...
11. března 2017 v 11:39  

Já myslím, že pan Neumajer nemusí mít obavy, budeme mít přece novou strategii digitálního vzdělávání :).

Nowak řekl(a)...
11. března 2017 v 12:19  

1. Algoritmizace byla jedním z hesel reformy v 70. letech (zavádění Nové vzdělávací soustavy). Žáci se učili o algoritmech, zakreslovali je vývojovými diagramy. Tehdy do škol nesměle pronikaly první kalkulačky.

2. Vyučující informatiky podle těch shora ztrácejí kvalifikaci velmi rychle. Před více jak 10 lety probíhalo masové školení všech učitelů ve výpočetní technice, museli jím (mimo úvodní hodiny) projí i kvalifikovaní učitelé informatiky, kteří měli odstup od Vš víc jak 5 let. (Neměli by učitelé češtiny být aktualně proškoleni třeba o severských detektivkách, které během jejich studia nebyly?)

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
11. března 2017 v 18:22  

RVP potřebuje revizi jako celek. A nehrát si jen na svém písečku.

poste.restante řekl(a)...
11. března 2017 v 18:37  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Josef Soukal řekl(a)...
11. března 2017 v 18:42  

Plně souhlasím se Z. Sotolářem. Včera bylo pozdě.

poste.restante řekl(a)...
11. března 2017 v 18:50  

Už jsem to psal jinde, má představa revize RVP je:
(Ctrl + A) (Delete)

Pokud jde o informatické vzdělávání, pak představa, že masovým vzděláváním všech v algoritmizaci a aktualizací RVP zvýšíme zájem o obor, je prostě komická.
Je to podobné, jako kdybychom chtěli "vyrobit" víc módních návrhářů, nebo sochařů.
I u programátora je nezbytný určitý talent, který není prostě dán všem.

Jiná věc je, že současně s programátory nám chybí a bude chybět armáda IT dělníků - správců sítí, techniků, odborníků na bezpečnost, IoT atd.

Když ale budeme nutit všechny "programovat", vyrobíme leda další předmět, ke kterému žáci získají odpor.
My prostě potřebujme spíše zkvalitnit práci s talenty. Abychom je zachytili - tedy tento talent rozpoznali, podpořili a "zabránili" jim studovat gender studies a sociologii jen proto, že zde "seženou titul" snadněji.
Ale to se potom musíme bavit spíše o volnočasových aktivitách, nežli o masovém vzdělávání.

U ostatních žáků by docela stačilo, kdyby ze základní školy přicházeli na střední s tím, že umí používat styly odstavců, neodsazují text od okraje mezerníkem a vědí jak najít síťový disk, když náhodou nezafunguje implicitní mapování. My jen tímto ztratíme cca půl roku a ještě napůl neúspěšně, protože odstraňovat zažité zlozvyky je mnohem těžší, nežli začít učit od nuly.

Eva Adamová řekl(a)...
11. března 2017 v 20:26  

Výuka informatiky na základkách má jeden problém, v rvp je pro ni určena na druhém stupni jedna hodina a na některých školách ji mají až devítce a na některých už v šestce. A po děckách v šestce nemůžete chtít to co po deváťácích, a to ani omylem.

poste.restante řekl(a)...
11. března 2017 v 20:51  

Přesně.

Jirka řekl(a)...
12. března 2017 v 14:30  

Mé zkušenosti plně odpovídají panu Poste.restante i paní Adamové.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.