Poslanci budou jednat o kariérním řádu i návrhu na půlroční učitelské volno

pondělí 6. února 2017 ·

Už tento týden by měli poslanci školského výboru projednávat kariérní řád a návrh, aby učitelé měli možnost jednou za 15 let čerpat půlroční volno. V rozhovoru pro pořad Den podle... Čro Plus o návrhu učitelského volna mluvila jeho autorka Anna Putnová. Reagovala mimo jiné i na kritiku poslance Jiřího Zlatušky, který sice návrh vítá, ale domnívá se, že učitelé by měli mít možnost vybrat si volno častěji.

Anna Putnová říká:

Anna Putnová (psp.cz)
Když se na to podíváme s ohledem na zkušenosti okolních zemí, skutečně v řadě zemí už ta možnost je po sedmi letech. Nebo po pěti letech dokonce. Ale nezapomeňme, že my startujeme, nic podobného jsme pro učitele v regionálním školství neměli, čili je to první návrh, a je to první pokus. A těch patnáct let vycházelo z předpokladu, že chceme zacílit na tu skupinu učitelů, učitelek ve středním věku. To jsou čtyřicátníci, kteří už jsou dost dlouho po škole a potřebovali by nepochybně svoje znalosti doplnit, doškolit se, a ukazuje se, že krátkodobé kurzy mají jenom omezenou možnost. Takže ten blok, ve kterém by měli příležitost skutečně se věnovat svému předmětu, případně rozvoji nových kompetencí, tak ten se zdá být smysluplný. Pokud by vláda rozhodla, že bude ta perioda sebevzdělání kratší jak patnáct let, já bych to jenom přivítala.


Celý pořad je ke stažení zde

19 komentářů:

krtek řekl(a)...
6. února 2017 9:02  

A co budou školy dělat ten půlrok? Suplovat? Najímat externisty? Skoro se až bojím, že vtéhle předvolební době jsou tuhle nedomyšlenost schopni prosadit.

Eva Adamová řekl(a)...
6. února 2017 10:19  

Taky mne zaráží, že vůbec nepřemýšlejí nad tím, jakým způsobem toto opatření s půlročním volnem realizovat a co to bude v praxi znamenat.

I kdyby hypoteticky na to měli nárok jen čtyřicátníci a mladší ročníky, budou kantoři na půlročním volnu školám chybět a nebude je v některých oblastech republiky kým nahradit. A to nemluvím o tom, jak se naštvou ti starší, kteří ve školách pluží přes třicet let.
Jediná cesta, jak to zavést, aby to mělo trochu štábní kulturu a neudělalo to zbytečné peklo v pedagogických sborech, je zavést to až pro nově nastupující absolventy.

xOn řekl(a)...
6. února 2017 12:04  

I Vy hnidopiši... Ono to stejně neprojde, ale jak je možné, že to funguje jinde?

krtek řekl(a)...
6. února 2017 12:43  

Protože to jde na vysokých školách - učitel vynechá jeden semestr. Ale v základním/středním školství?

Sedláčková Miriam řekl(a)...
6. února 2017 13:22  

V jiných státech to běžně platí i pro základní a střední školy, to jen u nás lidi na 100% ví, že to nepůjde.

old pratavetra řekl(a)...
6. února 2017 13:25  

Učitelé totiž nedostávají volno půl roku, ale celý školní rok. Pak v tom není problém. Jen tady zase děláme polovičaté návrhy.

Jana Karvaiová řekl(a)...
6. února 2017 14:13  

Jak čtyřicátníci,sakra, já už jsem si to měla vybrat dvakrát. Navrhuji zpětně za celé pedagogické působení po 15 letech a mám to "za rok". Běda, kdo tu bude oponovat. A supl ať si vymyslí jaký chtějí, mám nárok. A jak to dělají v těch rozvinutých zemích,které nám stále někdo dává za vzor? I tam mívají volno.

Radek Sárközi řekl(a)...
6. února 2017 14:52  

Výsledek hlasování (nechci předjímat): Po pěti letech praxe dostane každý učitel na rok umístěnku do školy v pohraniční, čerství držitelé kariérního stupně 3 dostanou navíc umístěnku na pět let do školy v sociálně vyloučené oblasti. ;-)

Radomír Palát řekl(a)...
6. února 2017 15:25  

předchozí příspěvek "LAJKUJU"

Josef Soukal řekl(a)...
6. února 2017 15:25  

Návrh na učitelské volno by byl natolik nákladný a také problematický z hlediska zajištění výuky (nedostatek vyučujících určitých aprobací), že za situace, kdy ministerstvo neví, z čeho zaplatí vyhlašované priority (inkluze, kariérní řád), nemůže nebýt čistě deklarativním předvolebním tahem. Osobně bych dal přednost výraznému snižování počtu ve třídách (tam, kde je to třeba); to je opatření, které pomůže současně učitelům i žákům.
Nicméně přičiním několik poznámek:
Půlrok je doba málo vhodná nejen z hlediska učitele (co kdyby chtěl volný čas věnovat třeba vzdělávání v zahraničí?), ale i školy (organizace výuky); rozumnější by byl jeden školní rok.
Podmínkou pro uvolnění z výuky by bylo vykonávání profese na plný úvazek po jistý počet let (například patnáct).
Je otázkou, zda volný rok pojmout jako čistě relaxační, nebo jako relaxačně-vzdělávací. Jsem pro druhou variantu, s tím, že učitel by předem deklaroval, v které oblasti či oblastech se hodlá dále vzdělávat, a prohloubení dokumentoval, pokud možno prakticky. Vzdělávání by mohlo mít formu jazykové zkoušky (vyšší úrovně zvládnutí cizího jazyka), vytvoření výukových materiálů, stati v odborném pedagogickém tisku apod. Pozn.: Tenhle postup považuji za mnohem vhodnější a výhodnější než konstruování kariérního řádu, zatěžujícího tak jako tak učitele administrativou a vyžadujícího další náklady. Především by umožňoval profesně se zdokonalit všem učitelům, a to podle jejich potřeb.
V průběhu volného roku by učitel nepobíral plný plat, ale například čtyři pětiny svého průměrného čistého výdělku.
Nárok na volno vyřazující učitele nad padesát let považuji za diskriminující (rovnou uvádím, že učím už více než třicet let). Naopak možnost volna by měla začít nabíhat věkově odshora, na hranici důchodového věku. Nezapomeňme, že část volných hodin by museli převzít ti učitelé, kteří důchodového věku záhy dosáhnou.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
6. února 2017 15:30  

Kolega Sárközi má našlápnuto na výuku jasnovidectví v Bradavicích.

Tajný Učitel řekl(a)...
6. února 2017 15:36  

Souhlasím s panem Soukalem. Rok placeného volna a dodávám, že každých sedm let.

Josef Soukal řekl(a)...
6. února 2017 15:40  

Po upozornění upravuji: ... snížení počtu žáků ve třídách...

laimes28 řekl(a)...
6. února 2017 19:46  

každý karierní řád se skládá ze tří položek:
1. konstantní=dálka praxe
2.rozšíření kvalifikce=druhý,třetí,čtvrtý předmět
3.zvýšení kvalifikace-druhá vš (management,marketing,komunikace)
pro řídící funkci

laimes28 řekl(a)...
6. února 2017 19:52  

tragédií školství je neustálé střídání učení a volna,je třeba v tom udělat pořádek,kalend. rozdělit na trimestry,po každém 2 týdny volna

mirek vaněk řekl(a)...
7. února 2017 7:57  

Mám obavu, že to dopadne jak podle kolegy Sarköziho.

Každý učitel, co poctivě učí by uvítal po letech rok volna na zotavení nervů a rozšíření svých znalostí či publikační činnost. Záleží na typu školy. Půl roku je technicky pro školu nezvládnutelné.
laimes28 předpokládám myslí 2. stupeň ZŠ. Tam by to možná mohlo mít smysl. Jinak další předměty aprobace jsou skoro nesmysl.
Mnohem větší efekt by mělo snížení úvazku při každě další činnosti nad rámec výuky. Kdysi byla TH součástí úvazku. Nebo zavést specialisty na celý úvazek. Výchovný poradce na celý úvazek by třeba u nás měl co dělat.
Či jak v USA, placený úředník, který řeší omluvenky, průšvihy a komunikuje s rodiči. Aby učitelé měli čas na učení.


Kariérní řád, tak jak je navržen je paskvil, který mladé do školství nepřiláká.
Před volbami se bude slibovat všechno, ale realita bude jiná.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
7. února 2017 14:18  

Přesně tak, pane vaňku. Účinnou pomocí by byly podpůrné profese, ne pitomosti jako mentor DVPP nebo koordinátor sebehodnocení školy. Půlroční volno je pouze výron poslanecké předvolební kreativity.Žádné vox populi.

tyrjir řekl(a)...
7. února 2017 15:54  

Kariérní řád, tak jak je navržen je paskvil, který mladé do školství nepřiláká.
Před volbami se bude slibovat všechno, ale realita bude jiná.


Souhlasím. Obávám se taky, že Parlament bude zas jen probírat dílčí věci a ty podstatné systémové nesrovnalosti v něm projdou. Viz např. Pindíkoviny, kotníky a školská chobotnice . J.Týř

Lujda řekl(a)...
10. února 2017 16:51  

Souhlasím s mirek.vanek - kumulované funkce ubíjejí učitele i jeho práci, další podpůrné profese - dohledy, omluvenky....



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.