Řada učitelů v diskusích opakovaně připomíná neexistenci skutečně reprezentativní učitelské profesní komory jako jeden z velkých problémů pro české školství.
Česká škola se proto na učitele, ale například i na ministerstvo školství obrátila s několika otázkami: 1) Proč profesní komora nevznikla? A co by se muselo stát, aby vznikla? 2) Co by podle Vás učitelům přinesla? Měla by šanci změnit "poměr sil" ve vyjednávání, diskusi mezi učiteli a ministerstvem, případně dalšími institucemi? Co by měla komora dělat, jaké by byly její hlavní úkoly, zásadní role? 3) Mělo by být členství v komoře povinné? A byl by to problém? (Tato doplňující otázka vyplynula z odpovědi Jiřího Zajíčka).
Přinášíme dnes odpovědi češtináře a předsedy Asociace češtinářů Josefa Soukala.
Josef Soukal
Josef Soukal (repro ČT) |
Snad kvůli/díky tomu, že se nezhroutily školské odbory, které ať si to učitelé přejí, nebo nepřejí, stále za učitelstvo jednají.. Dnes jsou slabší a za vlády v čele s ČSSD přirozeně nakloněné spolupráci s MŠMT; to by vzniku komory nahrávalo. Ale je otázkou, co se stane po volbách.
2) Co by podle Vás učitelům přinesla? Měla by šanci změnit "poměr sil" ve vyjednávání, diskusi mezi učiteli a ministerstvem, případně dalšími institucemi? Co by měla komora dělat, jaké by byly její hlavní úkoly, zásadní role?
Záleželo by na tom, jak by vznikla a jaké cíle by si vytyčila. Síla se odvíjí od počtu členů a akceschopnosti vedení.
Úkoly? Obecně zlepšování podmínek pro výkon učitelské činnosti (ve všech ohledech), aktivní účast na tvorbě vzdělávací politiky (včetně formulování hlavních koncepčních i bezprostředních úkolů).
Odpovědi Jiřího Zajíčka a Zdeňka Sotoláře naleznete zde a zde
8 komentářů:
Odbory přežily jako dědictví ROH. ČMOS nemusel nic budovat. Ale kromě struktury si přinesly i mentalitu.
Profesní komory a odbory mají odlišné cíle.
V něčem se zájmy obou sdružená protínají; to ale nebylo podstatou mého vyjádření.
Toto jsem k tématu napal před 10 lety: http://www.ceskaskola.cz/2006/06/radek-sarkozi-diskuze-o-ceske.html
Argumenty pro vznik Zákona o České pedagogické komoře:
1. Většina profesí, které vyžadují vysokoškolské vzdělání, má vlastní profesní komoru. Učitelé nikoliv.
2. Profesní komora jako samoregulační orgán se ukázala velmi efektivní a prospěšná v případě lékařů, stomatologů, lékárníků, architektů, daňových poradců, soudců nebo advokátů a mnoha dalších profesí.
3. Komora přispěje ke zvýšení prestiže učitelského povolání, protože učitele bude reprezentovat oficiální organizace s vysokým počtem členů.
4. Komora přispěje ke zvýšení kvality vzdělávání, protože se cíleně zaměří na další vzdělávání učitelů a ředitelů.
5. Komora umožní přijímání kvalitnější legislativy v oblasti školství a vzdělávání, protože jejím prostřednictvím budou moci učitelé vyjádřit postoj, který bude reprezentovat názor celé profesní skupiny.
6. Komora zformuluje profesní etický kodex, který je obvyklý v USA a zemích Evropské unie nejen v profesi učitele, ale také novináře, knihovníka, lékaře, úředníka atd. Etické kodexy nebo jejich obdoby už přijala řada profesních organizací i v České republice.
7. V současné době učitele reprezentují především odbory, ale ty nejsou profesní, nýbrž zaměstnaneckou organizací. Navíc sdružují i nepedagogické pracovníky školství. Členská základna odborů je nízká a nereprezentují všechny učitele. Problematika vzdělávání, etiky a legislativy (kromě zaměstnaneckých vztahů) je navíc mimo jejich zorné pole.
8. Učitelských organizací je velmi mnoho a počet jejich členů je minimální. Nejsou oficiálním partnerem ministerstvu školství a na jejich názor není brán zřetel. Jádrem České pedagogické komory by se mohla stát Společnost středoškolských pedagogů a Asociace pedagogů základního školství jako nejreprezentativnější sdružení pedagogů základních a středních škol.
http://www.ceskaskola.cz/2006/06/radek-sarkozi-diskuze-o-ceske.html
Díky, pane Sárközi.
Až na poslední bod v zásadě souhlas.
Společnost středoškolských pedagogů mezitím zanikla... Je to opravdu 10 let starý text. To, že je stále z velké části aktuální, svědčí o tom, že jsme se o moc dál neposunuli, což je smutné.
Viz http://www.ucitelske-listy.cz/2017/01/jana-hruba-dokumenty-141-pedagogicka.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+UcitelskeListy+%28U%C4%8Ditelsk%C3%A9+listy%29
Okomentovat