Anketa České školy: Potřebují učitelé profesní komoru? Josef Soukal: Komora nevznikla proto, že se nezhroutily školské odbory

neděle 5. února 2017 ·

Řada učitelů v diskusích opakovaně připomíná neexistenci skutečně reprezentativní učitelské profesní komory jako jeden z velkých problémů pro české školství.
Česká škola se proto na učitele, ale například i na ministerstvo školství obrátila s několika otázkami: 1) Proč profesní komora nevznikla? A co by se muselo stát, aby vznikla? 2) Co by podle Vás učitelům přinesla? Měla by šanci změnit "poměr sil" ve vyjednávání, diskusi mezi učiteli a ministerstvem, případně dalšími institucemi? Co by měla komora dělat, jaké by byly její hlavní úkoly, zásadní role? 3) Mělo by být členství v komoře povinné? A byl by to problém? (Tato doplňující otázka vyplynula z odpovědi Jiřího Zajíčka).
Přinášíme dnes odpovědi češtináře a předsedy Asociace češtinářů Josefa Soukala.

Josef Soukal

Josef Soukal (repro ČT)
1) Proč profesní komora nevznikla? A co by se muselo stát, aby vznikla?

Snad kvůli/díky tomu, že se nezhroutily školské odbory, které ať si to učitelé přejí, nebo nepřejí, stále za učitelstvo jednají.. Dnes jsou slabší a za vlády v čele s ČSSD přirozeně nakloněné spolupráci s MŠMT; to by vzniku komory nahrávalo. Ale je otázkou, co se stane po volbách.

2) Co by podle Vás učitelům přinesla? Měla by šanci změnit "poměr sil" ve vyjednávání, diskusi mezi učiteli a ministerstvem, případně dalšími institucemi? Co by měla komora dělat, jaké by byly její hlavní úkoly, zásadní role?

Záleželo by na tom, jak by vznikla a jaké cíle by si vytyčila. Síla se odvíjí od počtu členů a akceschopnosti vedení.

Úkoly? Obecně zlepšování podmínek pro výkon učitelské činnosti (ve všech ohledech), aktivní účast na tvorbě vzdělávací politiky (včetně formulování hlavních koncepčních i bezprostředních úkolů).


Odpovědi Jiřího Zajíčka a Zdeňka Sotoláře naleznete zde a zde

8 komentářů:

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
5. února 2017 v 10:25  

Odbory přežily jako dědictví ROH. ČMOS nemusel nic budovat. Ale kromě struktury si přinesly i mentalitu.

Radek Sárközi řekl(a)...
5. února 2017 v 17:40  

Profesní komory a odbory mají odlišné cíle.

Josef Soukal řekl(a)...
5. února 2017 v 19:16  

V něčem se zájmy obou sdružená protínají; to ale nebylo podstatou mého vyjádření.

Radek Sárközi řekl(a)...
6. února 2017 v 13:33  

Toto jsem k tématu napal před 10 lety: http://www.ceskaskola.cz/2006/06/radek-sarkozi-diskuze-o-ceske.html

tyrjir řekl(a)...
6. února 2017 v 13:47  

Argumenty pro vznik Zákona o České pedagogické komoře:

1. Většina profesí, které vyžadují vysokoškolské vzdělání, má vlastní profesní komoru. Učitelé nikoliv.

2. Profesní komora jako samoregulační orgán se ukázala velmi efektivní a prospěšná v případě lékařů, stomatologů, lékárníků, architektů, daňových poradců, soudců nebo advokátů a mnoha dalších profesí.

3. Komora přispěje ke zvýšení prestiže učitelského povolání, protože učitele bude reprezentovat oficiální organizace s vysokým počtem členů.

4. Komora přispěje ke zvýšení kvality vzdělávání, protože se cíleně zaměří na další vzdělávání učitelů a ředitelů.

5. Komora umožní přijímání kvalitnější legislativy v oblasti školství a vzdělávání, protože jejím prostřednictvím budou moci učitelé vyjádřit postoj, který bude reprezentovat názor celé profesní skupiny.

6. Komora zformuluje profesní etický kodex, který je obvyklý v USA a zemích Evropské unie nejen v profesi učitele, ale také novináře, knihovníka, lékaře, úředníka atd. Etické kodexy nebo jejich obdoby už přijala řada profesních organizací i v České republice.

7. V současné době učitele reprezentují především odbory, ale ty nejsou profesní, nýbrž zaměstnaneckou organizací. Navíc sdružují i nepedagogické pracovníky školství. Členská základna odborů je nízká a nereprezentují všechny učitele. Problematika vzdělávání, etiky a legislativy (kromě zaměstnaneckých vztahů) je navíc mimo jejich zorné pole.

8. Učitelských organizací je velmi mnoho a počet jejich členů je minimální. Nejsou oficiálním partnerem ministerstvu školství a na jejich názor není brán zřetel. Jádrem České pedagogické komory by se mohla stát Společnost středoškolských pedagogů a Asociace pedagogů základního školství jako nejreprezentativnější sdružení pedagogů základních a středních škol.

http://www.ceskaskola.cz/2006/06/radek-sarkozi-diskuze-o-ceske.html

Díky, pane Sárközi.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
6. února 2017 v 13:54  

Až na poslední bod v zásadě souhlas.

Radek Sárközi řekl(a)...
6. února 2017 v 14:46  

Společnost středoškolských pedagogů mezitím zanikla... Je to opravdu 10 let starý text. To, že je stále z velké části aktuální, svědčí o tom, že jsme se o moc dál neposunuli, což je smutné.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
6. února 2017 v 15:26  

Viz http://www.ucitelske-listy.cz/2017/01/jana-hruba-dokumenty-141-pedagogicka.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+UcitelskeListy+%28U%C4%8Ditelsk%C3%A9+listy%29

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.