Na článek psaný pro Reflex o tom, jak nejspíš bude vypadat Základka 4.0 reagoval na České škole Michal Komárek polemikou se sugestivním titulkem Mají se školy přizpůsobit „digitální demenci“? Tedy tomu, že děti jsou stále roztěkanější, žijí v mentálních bublinách vytvořených sociálními médii, vedou po síti pět konverzací najednou a kdo ví, jaký to bude mít dlouhodobě vliv na jejich mozek. Tedy vliv to zcela jistě má, což jsem demonstroval na internetovém seriálu Semestr.
Tomáš Feřtek (eduin.cz) |
Jiná věc je, jak mají školy reagovat na tlak, které na ně digitální technologie vytvářejí. To základní je, že proměnu dětí a jejich vnímání nemohou ignorovat. Prostě nestačí říkat, že děti jsou pořád roztěkanější a je s nimi pořád horší pořízení, jakkoli to může být pravda. Prostě škola tenhle fakt musí vzít v úvahu a přizpůsobit tomu svoji práci. Samozřejmě vtip je v tom, co se pod slovem přizpůsobit skrývá.
Ve skutečnosti už i tohle mnohé školy úspěšně dělají. Někde se snaží k technologiím ve škole děti pouštět až později – například ve waldorfských školách se s počítačem jako pracovním nástrojem potkají až na druhém stupni. Ale častější je mnohem větší důraz na fyzický a hmatatelný svět, na mezilidské vztahy a komunikaci. Popravdě řečeno celý trend lesních školek, který se postupně přelévá na základní a někde i na střední školy, není ničím jiným. Sem chodí děti, které jsou hodně venku, hodně se hýbou, hodně věcí zkoumají přímo v přírodě. Jejich učitelé vědí, že to prospívá rozvoji motoriky a ta je u dětí i dospívajících úzce provázaná s rozvojem myšlení. Akomodace – přizpůsobení školy tomu, jak se proměňuje svět okolo a děti s ním, to je základní a nutný proces, pokud mají školy přežít jako respektované a žádané instituce. A pokud škola nabídne rodičům, že uprostřed digitálního běsnění připoutá jejich děti k fyzickému světu a naučí je zvládat digitální média tak, aby jim neškodila, bude to nabídka, které málokterý rodič odolá.
Paradox nejspíš bude spočívat v tom, že Základka 4.0 nebude škola, kde jsou všichni osm hodin denně napojení na tablet, ale naopak škola, kde se bude tvořit rukama, stále častěji venku a s druhými lidmi. Tak jako dříve škola poskytovala informace, které bylo za jejími zdmi možné sehnat daleko obtížněji a byla to její hlavní konkurenční výhoda, bude nový model základní školy poskytovat opět to, co mimo ni bude těžko dostupné. Prostředí na kontakt s fyzickým světem, hluboké poznávání a vztahy. A jak už bylo řečeno, není to žádná utopie, takové školy existují už dnes, každý rok vznikají další a je o ně mimořádný zájem. Projděte si jejich nabídky. Kolik z nich láká rodiče na tablety a hodiny informatiky? Nejčastěji zdůrazňují bezpečné prostředí a pobyt venku a v kolektivu. Přizpůsobily se „digitální demenci“?
3 komentářů:
Poznámka - viz ŠZ, § 26, Vyučovací hodina - vyučovací hodina v základním, základním uměleckém, středním a vyšším odborném vzdělávání trvá 45 minut.
Popravdě řečeno celý trend lesních školek, který se postupně přelévá na základní a někde i na střední školy, není ničím jiným. Sem chodí děti, které jsou hodně venku, hodně se hýbou, hodně věcí zkoumají přímo v přírodě. Jejich učitelé vědí, že to prospívá rozvoji motoriky a ta je u dětí i dospívajících úzce provázaná s rozvojem myšlení. Akomodace – přizpůsobení školy tomu, jak se proměňuje svět okolo a děti s ním, to je základní a nutný proces, pokud mají školy přežít jako respektované a žádané instituce.
Proč ne lesní školku na vysoké škole? Lidi, uvědomujete si jaké hlouposti prosazujete?
"Kolik z nich láká rodiče na tablety"
Třeba ZŠ Čtyřlístek láká na Notebooky v hodině.
Okomentovat