Chybí učitelé, kteří by žáky motivovali, říká mladý vědec

neděle 6. listopadu 2016 ·

Mladý vědec Patrik Čermák získal už na střední škole řadu ocenění a reprezentoval Českou republiku i na prestižní soutěži Intel ISEF v San José. Nyní se snaží přilákat k vědě další studenty – je spolupořadatelem konference Vědění mladým, která proběhne příští týden. „Člověk může nastartovat svou kariéru už na střední škole. Může mít publikovatelné výsledky, které jinak má třeba až jako doktorand. Navíc získá potřebné znalosti a zkušenosti,“ říká Čermák v rozhovoru pro MF DNES.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi

Patrik Čermák (upce.cz)
Za svůj život jste získal celou řadu ocenění. Kterého si vážíte nejvíc?

Nejprestižnější byla soutěž Intel ISEF v San José, které jsem se zúčastnil v roce 2010. Sjelo se tam asi 1600 studentů z celého světa. Mezi nimi chodili porotci, kteří jsou skutečnými odborníky. Zároveň tam byla beseda s nositeli Nobelovy ceny, kterých bylo možné se na cokoli zeptat. Dodalo mi to sebedůvěru. Když se na to podívám zpětně, nemám soutěže rád. Vadí mi, že někdo je poslední. Mělo by se to nazývat přehlídka, soutěže ať mají sportovci. My se máme obohacovat a vzdělávat, ne předbíhat.

Konference Vědění mladým je určena pro středoškoláky. Myslíte si, že středoškoláci mají v dnešní době málo informací?

Mají jich hodně, což je možná ten problém. Nedostanou se k samotnému jádru. Chtěli bychom, aby středoškoláci inspirovali své vrstevníky. Aby to nebylo tak, že nějaký profesor přijde na střední školu a něco vypráví. Mě vždy nadchlo víc, když skvělé věci dělal nějaký můj vrstevník – třeba jsem cítil i závist. Proto děláme konference, kde jsou středoškoláci, kteří už něco dělají, prezentují pro své kolegy. Sjíždí se tam studenti z celé republiky. Jedinou negativní referencí, kterou jsme měli, bylo, že jsme měli málo místa mezi posterovými tabulemi.

Máte pocit, že se v naší zemi s talenty pracuje dobře?

Kdyby to tak bylo, nebyly by nutné soutěže. Školní výuka tomu nepomáhá. Někteří učitelé jsou zaměření jen na svůj předmět, ale mám mnohem radši, když učitel dá nějakou souvislost. Věda přece existuje proto, aby vysvětlila náš každodenní život. Jde o to, abychom si předávali zkušenost z krásy poznání. To v dnešním školství chybí. Pokud je učitel dobrý, dokáže překonat i systém, jenž není ideální. Chybí učitelé, kteří by žákům dali impulz, aby něco dělali, a motivovali je.


Celý rozhovor naleznete zde

9 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
6. listopadu 2016 v 12:23  

Pokud je učitel dobrý, dokáže překonat i systém, jenž není ideální.
To je ten hlavní kámen úrazu.
Dobrý učitel musí překonávat systém. Musí s ním bojovat, místo aby ho systém podporoval.

Unknown řekl(a)...
6. listopadu 2016 v 13:05  

impulzy,motivace,ůlevy,výmluvy atd jest cesta do pekel,po opuštění školních lavic nebude nikdo kdo by impulzoval,motivoval a omlouval nastane těžký existenční boj,dneska zatím jen o prestižnější mobil ale zítra to bude o přežití

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. listopadu 2016 v 14:33  

Právě přemýšlím na problémem, jak motivovat žáky, aby odvedli kvalitní práci při focení série snímků reportáže nebo instruktáže s parametry danými požadavky zadání, a tak nemám zatím čas přečíst si celý rozhovor. Uvádí v něm mladý vědec, kdo nebo co bylo tím motivátorem a hybatelem jeho úspěchů?

Lexxa řekl(a)...
6. listopadu 2016 v 15:00  

A chybí peníze, které by učitele motivovaly, říká starý speckař.

Jinak řečeno, za dvacítku čistého moc motivován nejsem zejména po setkání se známými, kteří jako dělníci v nejmenované sklárně na obalové sklo mají to samé na výplatní pásce. Ač v třísměnném provozu, ale s čistou hlavou na konci šichty.

turistao 982 řekl(a)...
6. listopadu 2016 v 16:53  

Tedy: nebudeme opravovat špatný systém tak, aby podporoval učitele, ale necháme učitele s tímto špatným systémem bojovat.Ať si to vychutnají.

mirek vaněk řekl(a)...
7. listopadu 2016 v 8:00  

"Pokud je učitel dobrý, dokáže překonat i systém, jenž není ideální. Chybí učitelé, kteří by žákům dali impulz, aby něco dělali, a motivovali je."

Po dvaceti letech bojů se systémem, už jaksi není síla. Takže učitel odchází, protože nevěří, že se něco změní a bude moci vykonávat svou práci - učit. A mladý učitel nepřichází. Není blbý.

Nicka Pytlik řekl(a)...
7. listopadu 2016 v 9:22  

A mladý učitel nepřichází.

Možná pan mladý vědec by se mohl zhostit.

Tajný Učitel řekl(a)...
7. listopadu 2016 v 17:21  

Skladník vydělá o 10 000 víc než učitel. Tož se není čemu divit.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
7. listopadu 2016 v 17:34  

No jo, ale učitel je rasista, xenofob, nemá děti rád a je to veskrze pitomec. Takže si zaslouží plat menší než skladník.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.