Slavný psycholog Phillip Zimbardo učí mladé lidi, jak hrdinsky jednat v kritické situaci

neděle 23. října 2016 ·

„Jde o to zejména mladé lidi učit základní principy sociální psychologie, které jim pomůžou začít v kritické situaci rozumně, efektivně, „hrdinsky“ jednat. Dokáží identifikovat zlo nebo ohrožení a zareagují. Vstanou a promluví v situaci, kdy ostatní lidé jen přihlížejí,“ říká slavný psycholog Phillip Zimbardo v rozhovoru pro MF DNES.

Zimbardo pokračuje:

Phillip Zimbardo (youtube.com)
Pracujeme například s provokativními videy, která vyvolávají řadu otázek. Studenti sledují třeba videozáznam ženy, které je špatně a leží na schodech u stanice londýnského metra. Kolem ní projde 35 lidí a nikdo z nich se nezastaví. Učitel pak rozdělí třídu na páry, jeden tým většinou tvoří dívka a chlapec, a ptá se jich, jak se to mohlo stát, co si ti kolemjdoucí asi mysleli a co by udělali studenti na jejich místě. Studenti o tom začnou v párech diskutovat. Učitel jim poté řekne: „Vzpomeňte si na situaci, kdy někdo potřeboval vaši pomoc a vy jste mu pomohli. A vybavte si naopak situaci, kdy někdo potřeboval vaši pomoc, a vy jste nepomohli. Co to bylo za situace? Jak jste se v obou případech cítili?“ Studenti obvykle řeknou, že v situaci, kdy nepomohli, pak cítili stud a lítost. Poté si dají závazek, že příště, až se ocitnou v podobné situaci, tak budou jednat, pomohou. Často stačí jen položit otázku: „Jste v pořádku?“ Nebo někoho zavolat.

V knize Odpojený muž píšete, že mladí lidé, především mladí muži, v současné době nejsou schopni vést „normální život“. Co tím myslíte? Není chápání „normálního“ života vždy relativní?

Pro mě normální život znamená mít kamarády, přítelkyni, oženit se, mít rodinu a tím reprodukovat společnost. Mít vztahy se svými příbuznými, s matkou a otcem, vzdělávat se, volit, pracovat, být produktivní. To je normální život žitý v současné společenské realitě.

V poslední době však s rozšířením virtuální reality stále více mladých mužů ustupuje od zdolávání těchto životních milníků. Rozšíření chytrých telefonů je podle mého názoru novou formou zla. Lidé se neustále dívají do těchto magických krabiček a nevnímají špatné věci, které se dějí kolem nich. Mladí muži se stávají závislí na videohrách a značnou část svého času věnují sledování on-line pornografie. To je pro pěstování normálních sociálních vztahů naprosto zabijácká kombinace. Muži se vzdávají sociální reality a mění ji za realitu virtuální. Je jim jedno, že nemají kamarády, že nemají přítelkyni. Nezajímají se o své rodiče, nechodí volit, nezajímá je vzdělávání, sport ani koníčky. Co zbývá? Jen jejich závislost...

Kluk hraje deset a více hodin videohry, pak přepne na porno, vrátí se k videohře, spí, nacpe do sebe jídlo z fast foodu, jde hrát videohry, přepne na porno a tak dále. Projevuje se to i na školních výkonech, chlapci v Americe v současné době dosahují horších školních výsledků než kdykoli dřív. Tímto způsobem se mladí muži stávají skutečně „odpojení“ od moderní společnosti. Raději žijí v paralelní realitě.



Celý rozhovor naleznete zde

18 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
23. října 2016 v 8:46  

Pán má celkem rozumné názory.
jenže se s tím ,co on hlásá, neslučuje současný trend práce s dětmi. Dětem se vše musí líbit, všechno musí být zábavné, formou her apod. Děti se nesmí stresovat známkami. Soutěžení je také stresující, pryč s ním. Vy,kdo čtete články expertů, určitě tušíte další možnosti. Jak si potom ty děti mají poradit s opravdovou životní situací, když jsou stále nuceny žít ve skleníkovém prostředí škol, které se mají povinně přizpůsobovat jim? A potom se to bude dohánět na vysoké (kam ale mnozí nedojdou) nějakými kurzy? Co to je za blbost.Kurzy jsou fajn, nebo třeba takový předmět na vejšce.Jenže rodiče i škola musí děcka připravovat na reálný život od narození. není možné žít v nějakém poloizolovaném světě a potom bum.
Opusťme tu hloupou politiku - škola se musí přizpůsobit dítěti. Nemusí. Nikdo se nemusí přizpůsobit komukoli. Je to každého svobodná vůle, zda a jak se bude k někomu chovat. Rozlišujme jen dobro a zlo. Ale zahoďme nepatřičnou korektnost, neboť vyvoláváme v dětech pocit, že svět se točí kvůli nim.
Slovy mé maminky: nechci se k někomu chovat zle, ale oňuchňávat ho taky nemusím.

Unknown řekl(a)...
23. října 2016 v 12:11  

Slavný psycholog Phillip Zimbardo celý svůj život zasvětil hledání kořenů zla.
Ve svém známém (dosti drastickém) Stanfordském vězeňském experimentu prokázal, že se i úplně normálních lidí mohou stát lidé zlí a bezcitní, pokud dostanou moc. Celý svůj život věnoval hledání, jak se můžeme bránit zlu v nás i kolem nás, což považuje za velké hrdinství.
Jeho knížka "Luciferův efekt : Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí" byla u nás vydaná v nakladatelství Academia v roce 2014. Tato monografie je vynikající učebnicí psychologie i praktické etiky.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
23. října 2016 v 12:15  

"prokázal, že se i úplně normálních lidí mohou stát lidé zlí a bezcitní"

A to asi nebyl na vojně v Československé lidové armádě.

poste.restante řekl(a)...
23. října 2016 v 12:27  

Slavný psycholog Phillip Zimbardo
se angažoval mimo jiné v českém projektu "Ryba smrdí od hlavy"
http://fishead.cz/
https://www.youtube.com/watch?v=FlpNaIIK0X0

Opravdu vřele doporučuji pustit, nebo alespoň odkázat našim středoškolákům.

Už tady o něm byla řeč, ale připomenout snad neuškodí.
A kniha Luciferův efekt je fakt skvělá.

Q. E. D. řekl(a)...
23. října 2016 v 13:21  

No nevím, jeho názory mi připadají lehce staromódní. Každý mladý muž musí mít přítelkyni, každý mladý muž se musí oženit… Co gayové? Co lidé, kteří chtějí být single?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
23. října 2016 v 14:48  

"Kluk hraje deset a více hodin videohry, pak přepne na porno, vrátí se k videohře, spí, nacpe do sebe jídlo z fast foodu, jde hrát videohry, přepne na porno a tak dále. Projevuje se to i na školních výkonech, chlapci v Americe v současné době dosahují horších školních výsledků než kdykoli dřív. Tímto způsobem se mladí muži stávají skutečně „odpojení“ od moderní společnosti. Raději žijí v paralelní realitě."

To jako že moderní, západní, demokratický učitel v Americe nedokáže tyto zlehka mimo žáky zaujmout?
To snad nééééé!

Unknown řekl(a)...
23. října 2016 v 15:32  

Podle nadpisu a upoutávky jsem chtěl napsat, že opět vstanou noví bojovníci.
Podle rozhovoru to vypadá, že si i někdo všímá reality dnešní mládeže. Co kdyby si toho všimli i naši školní aktivisté.

Jana Karvaiová řekl(a)...
23. října 2016 v 16:31  

Add Q.E.D.
Nejde o to, žeždý se má oženit. Většina se má ženit. Protože smyslem života lidí je to samé, jako u zvířátek - žít, přežít a rozmnožit se, udržovat naši rasu.Zcela prosté. Moderní doba pár desetiletí nazpět začala tvrdit, že život je pouze o užívání si.Jakákoli námaha, jakékoli omezování - špatně.Vede to kam - k degeneraci.Mizí hodnoty, protože to,co vyznává mnohá mládež hodnoty nejsou.Netvrdím, že jsou všichni na tom špatně. Jenže řady těch "divných a degenerovaných" rostou. Kdyby teď došlo k nějaké celosvětové katastrofě, jsme jako bílá rasa v hajzlu. Přežili by především ti divocí Afričané, Polynésané a další národy, skoro nedotčené civilizací. Bohužel pro nás.

Simona CARCY řekl(a)...
23. října 2016 v 18:01  

A byl uz Zimbardo ve Finsku? Protoze jestli ne, tak ted to tam brzo zacne litat!

Nowak řekl(a)...
23. října 2016 v 18:48  

Díky za odkaz na knihu Luciferův efekt! Právě jsem si ji stáhl z ulozto.cz

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. října 2016 v 19:35  

se mladí muži stávají skutečně „odpojení“ od moderní společnosti

Nepřijde mi, že takto formulovaná úvaha je správná. Podle pytlikovic logiky je to tak, že tito mladí muži se neodpojují, ale právě tu doopravdy novou, moderní společnost vytvářejí. Svět, jak jej známe, končí. Nikdo a nic tento trend nezastaví.
Až budu mít více času, to jest, podaří-li se mi podstatně utlumit ty videohry a porno, něco si o hrdinství v krizových situacích přečtu. V té naší profesi se to docela hodí. Třeba, když učitel čelí pomluvě, pletichám, bossingu, mobbingu a kyberšikaně. Aby si uchoval alespoň nezbytné množství běžné lidské důstojnosti.
Ale přesto, nevíte někdo, jestli pan Zimbardo pojednává třeba i o tom, jak naučit dnešní maturanty, aby až tak často nezvraceli úzkostlivě u maturitních zkoušek? Prý už to přestává být únosné.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
23. října 2016 v 19:45  

Někteří maturanti chtěli zvracet do karnevalové čepičky. Ale ouha, ona měla dno.

Unknown řekl(a)...
23. října 2016 v 20:05  

Pane inženýre Pytliku,
Zimbardo se zabývá takovými jevy, jako je zneužívání a mučení vězňů ve věznici Abú Ghrajb, na úroveň našich maturit se zřejmě zatím nedopracoval.
Ta knížka opravdu stojí za přečtení.

Unknown řekl(a)...
23. října 2016 v 20:14  

Hrdinství v tomto pojetí znamená např.,když se inkluze prohlásí za nové náboženství a někdo nahlas řekne ne, je to špatně, já s tím nesouhlasím.

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. října 2016 v 20:28  

Zimbardo se zabývá takovými jevy, jako je zneužívání a mučení vězňů

Omlouvám se. Jen jsem zběžně přelétl diskusi. Mezery ve vzdělání mne ale neomlouvají.
Mám ze svého, poměrně poklidného života jedinou zkušenost, a to s hrdiny socialistické práce.
Ještě jsem kdysi četl jakési pojednání o tom, že běžný člověk, který s nazazením vlastního života zachrání člověka jemu neznámého, tak činí zejména proto, že si uvědomuje, že by nedokázal žít s vědomím, že tak neučinil. Tím chtěl autor myšlenky patrně naznačit, že v doopravdy krizových situacích není zřejmě prostor na ideály, a že chování člověka vychází z jeho podstaty.
Nejspíš to bude neveselé čtení. Na to nemám dost odvahy.

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. října 2016 v 20:40  

...někdo nahlas řekne ne, je to špatně, já s tím nesouhlasím.

Nesouhlasil jsem s kompetenční kurikulární reformou, nesouhlasil jsem s tradici bourajícími centrálními maturitami, nesouhlasím s mrháním penězi z fondů, nesouhlasím s realizací inkluze, nesouhlasím s posčítáváním dětí podle domnělých znaků, nesouhlasím s pitomci, prospěcháři a tlachali, nesouhlasím s kdečím. Ale protože mi nejde o život, není to hrdinství ale kverulantství. Pytlici to mají v povaze.

Unknown řekl(a)...
23. října 2016 v 21:55  

V hrdinství nemusí jít vždycky o život. Jsou velká i malá hrdinství - postavit se proti křivdě a nespravedlnosti, pomoci člověku, kterého ostatní šikanují, postavit se sám proti většině a hájit svůj názor i za cenu svého skutečného či domnělého existenčního ohrožení, nenechat se koupit ani zmanipulovat, zastávat se bezbranných a nečekat odměnu ani díky...
Je toho mnohem víc a všichni známe lidi, kteří to činí i lidi, od kterých nelze nic takového očekávat.
O tom všem moc krásně píše prof. Zimbardo.

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. října 2016 v 0:42  

hrdinství - postavit se proti křivdě a nespravedlnosti, pomoci člověku, kterého ostatní šikanují, postavit se sám proti většině a hájit svůj názor i za cenu svého skutečného či domnělého existenčního ohrožení, nenechat se koupit ani zmanipulovat, zastávat se bezbranných a nečekat odměnu ani díky...

Pytlici jsou z toho, paní CatCatherine, jeleni.
Udělali si na to hrdinství takový prográmek, a napsalo jim to, že 'Tajný Učitel'.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.