Česká republika se počtem lesních mateřských škol již blíží k zemím s jejich nejvyšším počtem na světě, sdělila Magda Kvítková z Asociace lesních mateřských škol. „Pokud tempo růstu bude i nadále takto vysoké, stane se Česká republika do několika let, co se týká počtu lesních školek na počet obyvatel, nejúspěšnější na světě,“ uvedla Kvítková pro Českou televizi.
Lesní mateřské školy, kde děti tráví prakticky celý den venku a které mají jen minimální pevné zázemí, byly zakotveny do nedávno schválené novely školského zákona. Nyní probíhá diskuse nad vyhláškou o předškolním vzdělávání, která určuje podmínky provozu školek včetně hygienických předpisů.
Celý text naleznete zde
Česká televize: Česko se stává rekordmanem v počtu lesních školek
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
27 komentářů:
A až budou určeny ony podmínky provozu školek včetně hygienických předpisů, jejich počet se sníží, protože nebudou schopny podmínky splnit. To, co třeba v našem městě existuje jako lesní školka je bordel na kolečkách se záchodem ve stylu našich prababiček a bez řádného stravovaní.
A já tedy nevím, jestli zrovna vysoký počet lesních školek je bůhvíjaký úspěch.
Ted čekám na zprávu, že ministerstvo si nemyslí, že lesní školky vznikají proto, že ve státních školkách je velký počet dětí na jednu učitelku, že musej plnit různá ŠVP, povinně spát a nebo tak něco.....
Je to tím, že rodiče hledají alternativy...
Dobře postavená, vybavená a obydlená zemljanka je lepší než zlajdaný dům na vídrholci. Viděl jsem to v Tunisku.
K čemu jsou lesní školky dobré?
Zakládají je rodiče, kteří neuznávají stádovitost výchovy dětí v pěkně zařízených a dobře vybavených školkách, které jsou doplněny prostornými školními zahradami. Raději je stádovitě vychovávají na udusaném plácku před kučou, do které zalezou jen, když prší nebo mrzne až praští. V té v našem městě nemají ani vhodné stravování. Klidně vlečou děcka i několik kilometrů podél hlavní silnice na oběd k některé z matek. Hoďku a půl tam, hoďku a půl zpátky a je o program postaráno.
Chudáci děti. A postěžovat si nedovedou, protože zřejmě nic jiného nezažily.
Jak vyplývá z článku, nikde jinde ve světě takhle neblbnou.
Alternativa za kažnou cenu. To je pro někoho in.
Eva Adamová řekl(a)... 17. srpna 2016 13:20
"Zakládají je rodiče, kteří neuznávají..."
A Vám se to paní Adamová očividně nelíbí. A co navrhujte, zakázat? Udělat takové hygienické předpisy, aby to nešlo? Proč? To "proč?" není řečnická otázka, to se opravdu ptám.
Proč hned zakazovat, ale určitá pravidla by to mít mělo. I prázdninové tábory přece musí např. hygienické předpisy a předpisy týkající se stravování dodržovat, a to jsou tam starší děti a jen na 14 dnů.
Eva Adamová řekl(a)... 17. srpna 2016 21:50
"ale určitá pravidla by to mít mělo." Ti rodiče očividně mají o pravidlech jinou představu než vy. A na to se právě ptám. Když to rodičům vyhovuje, a patrně je jich víc než jen hrstka. Proč jim má někdo jiný určovat jiná pravidla? Takže znovu, proč?
Pokud lesní školky nejsou registrované ve školském rejstříku, nepobírají příspěvek od státu a žijí jen z příspěvku rodičů, tak ať si tam tito rodiče určují pravidla jaká se jim zlíbí. Musí ovšem dodržovat všechny zákony a neprovozovat školku např. na cizím soukromém pozemku. Jenže ony lesní školky o možnost registrace usilují, protože, kdo by nechtěl ten státní příspěvek, že? No ale v tom případě už samozřejmě stát dodržování určitých pravidel bude vyžadovat. Pobírat od státu peníze na určitou činnost a dělat si, co chci? No to by se jistě líbilo každému. Možná i některým zřizovatelům soukromých základek, středních a vysokých škol, že pane Šteffle?
Zase na druhou stranu, chce-li řezník provozovat masnu, také musí dodržovat určitá pravidla, i když žádný příspěvek od státu nepobírá. Není to ponecháno jen na libovůli zákazníků, z jejichž peněz je řezník živ. Jako třeba ve smyslu, když si myslíte, že maso okousané krysami a posrané mouchami je obohacené o tělu prospěšné látky, tak si tam klidně nakupujte, stát vám do toho nemá co kecat.
Víte, pane Šteffle, Vy se na to díváte z pohledu skleníkového člověka, který se nikdy nesetkal v reálu s tím, jakým způsobem jsou někteří rodiče schopni svým dětem určovat "pravidla", a věřte, že to nebývá nic, co by se Vám líbilo. Automaticky předpokládáte, že každý rodič je pro své dítě ochoten a schopen dělat to nejlepší. Není tomu tak. Proto také existuje sociálněprávní ochrana dětí, v jejíž péči je 3,5 % dětí. Svoboda dospělého člověka prostě končí tam, kde začíná svoboda dítěte, a stát se to snaží určitým způsobem hlídat, a i když se mu někdy úplně nedaří, jinak to nejde.
Předchozí odstavec už ani tak příliš nesouvisí s lesními školkami, jako s Vašimi vyjádřeními "rodiče očividně mají o pravidlech jinou představu než vy" a "když to rodičům vyhovuje."
Lesní školky mi nevadí. Vadí mi móda lesních školek. Kdo není trendy, jako by byl mrtvola. Hlavně mezi mladými rodiči. Jíst row stravu ( a nutit ji i dětem a domácím mazlíkům i když mazlíci ji vlaastně mají jako přirozenou, přestože jsou tisíce let domestikovaní), chodit do lesní školky, chodit do jakékoli alternativní školy (jen ne proboha, do té běžné), cvičit v současnosti propagovanou hormonální jógu, o volných chvílích si vymalovávat omalovánky. Jsou to vlastně takové módní diktáty. Jen málo lidí to dělá z přesvědčení. Za deset let bude třeba moderní dělat školky futuristické nebo ála kravín, já nevím. určitě se najde mnoho rodičů, kteří bezmyšlenkovitě podlehnou diktátu módy.
Nemám nic proti lesním školkám. Děti tam tráví spoustu času venku (i když podle mě až moc času, polovina by stačila. Co se týká hygieny - taky nejsem zastáncem permanentního šůrování a piglování savem. Čistota půl zdraví, špína celé. Občasný průjem pročistí střeva. Ale spíš ho dítě nedostane, když je zvyklé na trošku přírodní špíničky. A taky nemá tolik ekzémů a alergií. Brala bych něco mezi dnešní školkou a lesní.
A kdy začnou fungovat i lesní základní školy?
V našem městečku hezkém, střediskovém máme lesní střední školu i vyšší odbornou, dokonce knížecí, a jako dobrý.
Já bych doporučovala lesní víceletá i nevíceletá gymnázia.
Běháním po lese by se mohlo výrazně snížit škodlivé a osobnostní rozvoj ohrožující biflování.
Eva Adamová řekl(a)... 18. srpna 2016 10:32
jakým způsobem jsou někteří rodiče schopni svým dětem určovat "pravidla", a věřte, že to nebývá nic, co by se Vám líbilo. V tom máte jistě pravdu, na to mi stačí jet v Praze tramvají. Ano, to jak mnozí rodiče vychovávají děti, se mi nelíbí. Otázka je, zda je do toho něco mně či státu. Máte pravdu také v tom, že určité hranice být mají. Sama píšete, že je tu OSPOD, a ten nějak hranice nastavuje. Ovšem v lesních školkách asi žádné děti v péči OSPDOu nejsou.
Možná se vám rodiče, co dávají děti do školek nelíbí, někdy ani mě ne, ale je třeba značné opatrnosti v tom, těmhle rodičům, pomocí předpisů pro lesní školky něco nařizovat. Vám se, pokud jsem to dobře pochopil, nelíbí suchý záchod. To ovšem hezky vysvětlila paní Karvaiová, proč se někomu naopak líbit může. A dokonce to může být velmi racionální a pro dítě užitečnější než přehnaná hygiena, které se jim dostává jinde. Stejně tak může mít někdo jiný názor na to, co vy nazýváte "bordel na kolečkách". Takže vždy to je otázka míry.
Bohužel např. hygienické a bezpečnostní předpisy se už dávno vymknuly zdravému rozumu. O tom se několikrát psalo i zde - zákaz chemických pokusů, učitel, který jede s dětmi na výlet, je jednou nohou v kriminále. Jak se ale mohou děti naučit lézt na stromy, když je nenecháme lézt na stromy? Přehnaná hygiena vede nakonec k nemocem. Víte třeba, že polévka ve výdejně jídla musí mít minimálně 60 st. a že co zbyde nesmíte jen tak vyhodit?
A nakonec. S penězi to nesouvisí. Nárok ne bezplatné vzdělávání na ZŠ a SŠ, a nyní nově i na SŠ, vyplývá z Ústavy. Pravidla mají být, jednoduchá, rozumná a pro všechny stejná (což bohužel nejsou). A obce klidně mohou zřizovat lesní školky, což, mám dojem, i některé už učinily.
Jana Karvaiová řekl(a)... 18. srpna 2016 12:57
Vadí mi móda ...
Ano, to mně taky. Je to nedostatkem kritického myšlení - dospělých. Asi je to ve škole nenaučili.
to jak mnozí rodiče vychovávají děti, se mi nelíbí. Otázka je, zda je do toho něco mně či státu.
Mně do toho je hodně, pokud mi nevychovaný spratek ztrpčuje život.
Od státu pak očekávám alespoň základní rámec ochrany.
Je to nedostatkem kritického myšlení - dospělých. Asi je to ve škole nenaučili.
Asi se to nejen ve škole nenaučili.
Ale samozřejmě pane Šteffle, že to s penězi souvisí. Vy snad poskytujete vzdělání ve své scio škole zdarma? No měl byste, když je tu ten nárok na bezplatné vzdělávání. Lesní školky jsou podmnožinou školek soukromých, a pokud dosáhnou na možnost zápisu do rejstříku škol, budou dostávat jen 60 % příspěvku veřejných školek. Takže např. v Praze se jim podaří srazit školkovné ze 7000 Kč možná na 3000 Kč.
A pokud se týká obcí, tak ty se snaží zřídit lesní třídy při stávajících školkách. Jedná se o obce, které mají pro děti ve školkách díky baby boomu málo míst, no a zřídit lesní třídu je podstatně levnější. Vůbec zde nejde o nějaké přesvědčení zastupitelů, že je to díky kadibudce zdravější.
Možná se pletu, ale soukromé školky (na rozdíl od ZŠ a SŠ) žádný státní příspěvek nedostávají.
Pokud jsou zapsány ve školském rejstříku, dostávají soukromé školky pane Wagnere minimálně 60 %. Dokonce mohou požádat i o dotaci zvýšenou a dosáhnout až na 100 %. Dotace nedostávají dětské skupiny, což byl také jeden z důvodů, proč stávající lesní kluby nesouhlasily s legislativním zařazením do této kategorie. Ono opravdu jde hlavně o ty peníze, a ne že to s penězi nesouvisí.
A já se opravdu ministerstvu vůbec nedivím, že v toto státě blokuje oficiální vznik těchto zařízení bez povinnosti dodržovat hygienické a stravovací normy. Dovedete si představit, kolik lidí by zřídilo lesní školku zapsanou v rejstříku, pobírající státní dotaci jen a jen proto, aby vydělali, což by nebyl problém, protože provozní náklady by byly v podstatě nulové? To by se to podnikalo. To bychom měli lesních školek, jako hub po dešti.
"A nakonec. S penězi to nesouvisí. Nárok ne bezplatné vzdělávání na ZŠ a SŠ, a nyní nově i na SŠ, vyplývá z Ústavy."
Jak to, že to nesouvisí? Paní Adamová správně napsala, že poskytování veřejné služby soukromníkem, který si žádá o veřejné dotace na svůj provoz, může být a zpravidla bývá omezeno dodatečnými pravidly. Mimojiné proto, že politici se musejí zodpovídat voličům z toho, jak a za co utratili jim svěřené peníze. Bohužel se nám rozmohla dlouhodobě neudržitelná móda eurodotací, které vycházejí zřejmě z nějaké jiné ekonomické teorie, než která je mi známa a v jejichž rámci si může soukromník požádat o dotování ryze soukromých investic z veřejných peněz za účelem zvýšení soukromého zisku. A co je ještě horší, že vzniká generace mladých lidí, kteří to nechápou a nevidí na tom nic fundamentálně chybného. Nechápou, že jde o násilné přerozdělování, které negeneruje žádnou reálnou produkci.
Skutečnost, že mám Ústavou dané právo na bezplatné vzdělání na základní a střední vzdělávání neznamená, že má soukromník právo na dotace z veřejných rozpočtů. To jste si popletl. Navíc ani Ústavou dané právo na bezplatné vzdělání na základní a střední škole evidentně neznamená, že má dítě nárok na bezplatné studium třeba Scio školy, nebo Porgu, že?
"Pravidla mají být, jednoduchá, rozumná a pro všechny stejná (což bohužel nejsou). A obce klidně mohou zřizovat lesní školky, což, mám dojem, i některé už učinily."
Zajímavé. A pro všechny stejný maturitní test k získání téže certifikace, opravňující člověka k témuž, vám vadí, což?
Paní Adamová, máte samozřejmě pravdu. Ale soukromé mateřské školy mohou existovat i bez onoho zápisu, v mém okolí jich je většina.
"A já se opravdu ministerstvu vůbec nedivím, že v toto státě blokuje oficiální vznik těchto zařízení bez povinnosti dodržovat hygienické a stravovací normy. Dovedete si představit, kolik lidí by zřídilo lesní školku zapsanou v rejstříku, pobírající státní dotaci jen a jen proto, aby vydělali, což by nebyl problém, protože provozní náklady by byly v podstatě nulové? To by se to podnikalo. To bychom měli lesních školek, jako hub po dešti."
Tohle je přesně ten problém, který ale pan Šteffl zatím není schopen dohlédnout. Vzniká tady skupina obyvatel, kteří mají dojem, že na dotaci z peněz nás všech mají nárok, ale dodržovt pro nás všechny určená pravidla nemusí. Pokud chce někdo státní dotaci, měl by prokázat, že jeho činnost přináší dodstatečné pozitivní externality pro společnost, nebo její podstatnou část. Je to v zásadě velmi sprostý způsob tunelování a okrádání, jen se to tak nenazývá. A ty lidi to nechápou, protože od narození žijí ve skleníku eurodotací, přerozdělování, grantů, projektů, v občanské společnosti. Až si ten systém klekne (a nebude to dlouho trvat), tak tito lidé budou zakládat a propagovat extrémistické strany (zejména anarchistické), protože budou mít dojem, že jim někdo vzal něco, na co mají Bohem daný nárok. A ono se přitom ve skutečnosti stane jen to, že je produktivní část společnosti přestane dotovat, protože si to prostě už nebude moci dovolit.
"Je to nedostatkem kritického myšlení - dospělých. Asi je to ve škole nenaučili. Asi se to nejen ve škole nenaučili."
Zajímavé. Když jde o svobodu, tak to by stát nikomu do ničeho kecat neměl. Jakmile jde ale o to, že se něco nepovedlo, zodpovědnost nese vždy stát (resp. instituce). Takto to ale nemůže fungovat, pane Šteffle. Je něco zkaženého ve vašem uvažování.
"Ale soukromé mateřské školy mohou existovat i bez onoho zápisu, v mém okolí jich je většina."
No to jistě mohou. Ale je potřeba se ptát, proč se připravují o státní dotaci. Možnosti jsou v podstatě dvě. Buď nejsou schopny splnit všechny požadavky k zápisu do rejstříku, anebo bydlíte v tak bohaté oblasti, kde si lidé mohou dovolit platit obrovské školné, a zřizovatel tudíž dotace nepotřebuje. Možná je samozřejmě i kombinace obojího.
Ale doporučuji mrknout do onoho zmiňovaného rejstříku, možná budete překvapený.
Okomentovat