Marek Lisý: Zvedněme platy učitelům

pátek 25. března 2016 ·

Tvrdím to neustále, tvrdí to každý, ale stále nic. Učitelé musí mít vyšší platy. Jen málo věcí mě v naší zemi štve více, než naše smutné rekordy ohledně výše učitelské mzdy. Spolu s Maďarskem a Slovenskem okupujeme poslední tři místa ze všech zemí OECD. Mnohdy slýchám, že kvalita učitelů není o penězích a že zvednutí platů nic nevyřeší. Já tvrdím, že nízké platy jsou kořenem všech problémů nejen školství, ale v důsledku i celé naší společnosti.


Proč je zvýšení platů tak důležité? Rozhodně nefunguje rovnítko vyšší plat rovná se lepší učitel. Dokonce z mnoha výzkumů plyne, že lepší platové ohodnocení či vyšší bonusy nevedou u nemanuálních prací k lepším výkonům, což hezky ilustruje Dan Pink na TED videu o motivaci.

Jsem ovšem naprosto hluboce přesvědčený, že výše platů učitelů neškodí tím, že by ovlivňovala výkon těch současných, ale tím, že odradila a dále odrazuje ty, kteří by učiteli rádi byli, ale kromě smysluplné práce chtějí také uživit rodinu, pořídit si hypotéku nebo si koupit auto, popřípadě i občas zajet na dovolenou.
Jen mezi svými kamarády z matfyzu jsem se bavil minimálně s pěti takovými promarněnými příležitostmi. U nás matematicky a počítačově obdarovaných je to ještě o to těžší, že platy v profesních oborech jsou dvakrát, ale často i třeba šestkrát vyšší, než ty učitelské. A mnozí z nás si už při studiu vyděláváme více, než bychom si vydělali jako učitelé.

Takových případů ale najdeme spoustu nejen mezi informatiky. Právníci, marketéři, lékaři. První přihláškou bývá ta na práva, medicínu nebo informatiku. Záchytnou volbou je peďák. Z toho se mi opravdu chce brečet. Vždyť všechno není jen o penězích, proč naši nejlepší a nejtalentovanější lidé nechodí do školství, ale mizí ve velkých firmách, zakládají start-upy a plní nemocnice a soudní síně?

Bohužel, všechno není o penězích, ale když přijde na volbu povolání, hraje větší roli, než si mnozí z nás chtějí připustit. Jsme sobecké bytosti, ostatně i díky tomu jsme se jako druh tolik vyvinuli. Na tržní ekonomice, která tuto sobeckost předpokládá, funguje naše současná společnost.

Pojďme si tedy shrnout současný stav. Vyjdeme z následujícího diagramu.

kdo_chce_ucit

Je otázkou, jak velká jsou dnes jednotlivá pole. Pojďme si je postupně projít.

Učitelé, kteří chtějí učit

Bylo by skvělé mít v ruce průzkum, který by ukazoval, kolik učitelů doopravdy chtělo učit. I když i mezi těmito učiteli se najdou mizerní kantoři (s nedostatkem sebereflexe), většina těch, kteří svou práci milují, ji dělá dobře. To platí obecně o každé profesi, ale u učitelství obzvlášť. Žáci to totiž velmi snadno vycítí a učiteli oplácí stejnou měrou.

Hodně to souvisí i s videem zmíněným výše. Mistrovství v oboru je jednou z nejlépe fungujících motivací. Úspěšný učitel tak na sobě obvykle ještě více pracuje. Výsledkem jsou tzv. úžasní učitelé. Skoro každý, s kým jsem mluvil, měl jednoho nebo dva takové učitele, kteří byli skvělí a s ostatními učiteli se nedali vůbec srovnávat. Bohužel, jenom jednoho nebo dva.

Ti, kdo chtějí učit, ale nejsou učiteli

Do této kategorie můžeme zařadit všechny mé známé a kamarády, které jsem výše zmiňoval. Mají rádi děti, dává jim smysl vychovávat budoucí generaci, ale z různých důvodů se pro učitelství nerozhodli. Důvod číslo jedna bude ale rozhodně výše platu. Přibývají nám ale i další důvody, jako například povinnost magisterského titulu pro každého učitele.

Mám ale ještě jednu hypotézu – mnozí ambiciózní lidé ani o učitelství nepřemýšleli, jednoduše proto, že je to pro ně neperspektivní obor a oni míří výš. Ve chvíli, kdy by přibyla možnost kariérního růstu a navýšil by se objem platů, pravděpodobně by učitelství začalo zvažovat více studentů.

Učitelé, kteří nechtějí učit

Bohužel, učitelů, kteří do školy nechodí rádi, je mnoho. Pozná se to snadno podle jejich nadšení pro práci. I já jsem jich zažil nepočítaně. Moc rád bych se tady mýlil, ale nic nenasvědčuje tomu, že by se to výrazně mělo změnit.

Pedagogické fakulty v naší republice mají pověst záchytných škol pro lidi, kteří se jinam nedostanou. Nedávno jsem jistého profesora z pražské pedagogické fakulty slyšel tvrdit, že pouze jeden z deseti jeho studentů chce jít učit. Ostatní si jen přišli pro titul. Mnozí z nich ale ve školství stejně skončí, a to je potom neštěstí pro všechny zúčastněné strany.

Co vyřeší zvýšení učitelských platů?

Zvýšením platů pravděpodobně zvětšíme počet lidí, kteří chtějí učit. Jak jsem výše zmiňoval, mnozí z těch, kteří dříve učitelství ani nebrali v potaz, by je mohli začít zvažovat.
kdo_chce_ucit_cervena
Druhý efekt, který zvýšení platů bude mít, je lepší finanční zajištění učitelů, kteří si budou v méně případech muset hledat vedlejší úvazky, budou mít více prostředků na kvalitnější odpočinek a jejich životní a tím i pracovní spokojenost může jít nahoru. V řeči našeho grafu, modrá bublina se bude posouvat doprava, byť pravděpodobně ne tak výrazně.
kdo_chce_ucit_modra

Jednoznačně nejdůležitějším důsledkem ale bude, že mnohem více lidí, kteří by chtěli učit, ale neučí, se doopravdy do školství vrhne. Mnozí lidé by si dodělali pedagogické minimum a šli učit, pedagogické fakulty by získaly více studentů se zájmem doopravdy učit a ředitelé by si brzy mohli vybírat z mnohem kvalitnějších uchazečů.
kdo_chce_ucit_cervena_doleva

Pokud bychom chtěli mít opravdu skvělé učitele, potřebujeme větší zájem o profesi učitele. Samozřejmě, zvýšení platů není tou jedinou medicínou, ovšem jak jsem se v tomto článku snažil naznačit, je zcela nepochybně tím nejdůležitějším, co nejen můžeme, ale i musíme udělat.

Chci, aby moje děti chodily do školy, kde budou pracovat učitelé, kteří opravdu milují svou práci. A nejen to, taky chci, aby byli dobře zaplaceni a nemuseli se potom stresovat, jestli uživí svou rodinu a budou mít na nájem.

Nakonec, v mém ideálním světě, k jehož podobě plánuji výraznou měrou přispět, může náš obrázek vypadat třeba takhle:
kdo_chce_ucit_ideal

I proto jsem nadšený, že si současná ministryně školství Kateřina Valachová uvědomuje potřebu zvýšit platy a na základě požadavků odborů v současné době vyjednává o zvýšení objemu peněz pro rezort školství zhruba o deset procet. Já bych si dokázal představit i více procent, ale rozhodně i v této výši by šlo o jasně největší navýšení rozpočtu školství za posledních dvacet let. Držím jí palce.

A pokud ani vám není osud vašich dětí lhostejný, přidejte se ke mně a napište našemu ministrovi financí na babisa@psp.cz, že byste byli rádi, kdyby návrh ministryně Valachové přijal a do školství dal z rozpočtu více peněz. Hlas lidu může něco změnit. Firmy reagují na feedback!

Převzato z autorova blogu na MarekLisy.cz

30 komentářů:

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
25. března 2016 7:42  

Ideální svět vyjádřený posledním grafem – kdy učiteli jsou jen někteří (ti nejlepší) z velkého množství těch, ktěří chtějí učit – nevytvoří žádný kariérní řád, ale právě jen výrazné navýšení platů, daleko výraznější než přináší drobečková politika školských odborů. O zvýšení platů bychom však měli i my sami učitelé mluvit stejně sebevědomě jako jiní, např. lékaři (ať už se to srovnání někomu líbí nebo nelíbí).

Jan řekl(a)...
25. března 2016 8:15  

Prozatím se učitelům z některých kroků MŠMT zvedl krevní tlak a poté žaludek. To třetí však ministerstvo školství učitelům nezvedne.

Jana Maříková řekl(a)...
25. března 2016 8:46  

I kdyby ministerstvo chtělo, je malým pánem. Tady rozhoduje někdo jiný, jehož jméno se často vyslovuje. A ten nedá nic.

Fanda Moudry řekl(a)...
25. března 2016 8:59  

Podezírám MŠMT z toho, že vyvolává mezi učiteli marné naděje. Paní Kateřina V. neustále mluví o miliardách, které požaduje po ministerstvu financí na platy učitelů. S největší pravděpodobností je však nedostane. Možná jen část, kterou dozajista nepoužije na tarifní platy. Použije je na rozjetí kariérního řádu a inkluzi. Jednou se chci dožít situace, že můj plat dosáhne před důchodem alespoň 75% průměrného platu českého vysokoškoláka.

Fanda Moudry řekl(a)...
25. března 2016 9:11  

Jana Maříková

Oni ti všichni ministři financí jsou nějací podivní. Kdysi mně domů přišel dopis s částkou 126 000,-. Tyto peníze prý tehdy před volbami dlužil každý občan ČR. Když pan ministr skončil ve funkci, tak ten dluh byl již 158 000,-. Nyní je tento pán nejčastěji kritizujícím a nejčastěji uváděným politikem v masmédiích. Hlavně v tom vyniká veřejnoprávní televize.
Současná vláda chce příští rozpočet se sekerou 60 miliard. Prioritní jsou však ozbrojené složky, zvýšení platu lékařů o 30% za 3 roky, církevní restituce a s největší pravděpodobností i migrační vlna z jihu. Růst již nebudeme o 4,3% ale o mnoho méně. Zbudou tedy nějaké drobečky i na české učitele?

Simona CARCY řekl(a)...
25. března 2016 9:13  

Trochu mne desi priznani reality vyjadrene prvnim grafem: existuje vyznamna skupina ucitelu, kteri nepatri mezi ty, kteri chteji ucit. Pak neni divu, ze ten, o nemz se v posledni dobe casto mluvi, nechce davat prachy do leve mnoziny ucitelu!

Fanda Moudry řekl(a)...
25. března 2016 9:36  

"priznani reality"

A divíte se? Po nástupu do praxe vám entuziasmus vydrží pár let, než zjistite smutnou zkušenost. Při výši platu českého kantora vám nikdo neposkytne ani hypotéku. Tedy to nadšení pro výchovně vzdělávací proces brzo ochladne. To je částečné vysvětlení Vámi zmiňovaného grafu.

Tlumočník řekl(a)...
25. března 2016 10:42  

To, co napsal pan Lisý, je všeobecně známo již několik desítek let. Bohužel ti, co rozhodují o platech učitelů, mají jiný názor.

Pavel Doležel řekl(a)...
25. března 2016 12:52  

Jasně, dopad zvýšení platů učitelům je jasný, pokud jde o popsané jevy. Otázkou ale je, kde na ty platy vzít. A tady se obávám, že autorovi i diskutujícím chybí ekonomické vzdělání. Že na dramatické zvýšení platů stát nemá, je asi jasné každému. Už ne každý ale chápe, že mzda by měla odpovídat tzv. meznímu produktu práce. A ten se u učitelů velmi špatně měří. Pokud nedokážeme odhadnout dopad zvýšení platů učitelů na vzdělanost národa a dopad této vzdělanosti na efektivitu práce, pak se jen těžko hledají argumenty pro takové zvýšení. Co když platy zvýšíme a kvalita výuky se nezvýší? To by se pak stát nechoval s péčí řádného hospodáře. Myslím, že správnou cestou je skutečně nějaký kariérní řád, který bude mzdu navyšovat podle nějakých pravidel, na základě výkonu. A navíc, vedle učitelů žijí v představě podhodnocení ohodnocení své práce také lékaři, zdravotní sestry, policisté, hasiči, ...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
25. března 2016 15:56  


Jsou snad vyspělé země, které platí učitele lépe než ČR, ekonomicky dementní?
Proč se vytahuje karta kariérního řádu, produktivity a výkonu výhradně u učitelů?

Richard Veleta řekl(a)...
25. března 2016 16:13  

Finance na zdvojnásobení platů učitelů jsou k dispozici, ale muselo by dojít ke změně priorit při utrácení veřejných prostředků - což je banální konstatování. Ano, existuje obecně uznávaný důvod pro zdvojnásobení platů: je to jedna z nejlepších investic. Proč však k tomu ve skutečnosti nedojde? Domnívám se, že příčinou je něco, co není příliš patrné: Lidé ve školství jsou relativně spokojeni, plusy a mínusy jsou v rovnováze a školy víceméně plní svou roli. Investice do změny stabilizovaného systému není v momentálním zájmu lidí, kteří rozhodují.

Fanda Moudry řekl(a)...
25. března 2016 18:27  

25. března 2016 16:13

Což se dá označit jako krátkozraká politika, která se brzy vymstí. A nebo se již tak děje?

Již to dávno není uzavřený kruh. Podhodnocené školství - nemotivovaní učitelé - horší výsledky absolventů. Jde spíše o spirálu. Podhodnocené školství - stále více nekompetentních učitelů - stále se zhoršující profil absolventů. Začíná se to plně projevovat ve strojírenství a stavebnictví. Stále více chybí střední a vysokoškolsky vzdělaní odborníci. Proto bylo rozhodnuto o rychlém přijetí 5 000 těchto pracovníků z Ukrajiny. A mám obavy, že tento propad se bude ještě prohlubovat. A kariérní řád je tak jen pro srandu králíkům a nic na situaci nezmění. Lze tedy takovou politiku vlády označit jako systémovou chybu s velkým dosahem do budoucna.

tyrjir řekl(a)...
25. března 2016 19:21  

Kariérní řád UČITELŮ je myslím systémově a organizačně pochybná věc opomíjející motivaci k profesnímu vývoji většiny učitelů, za jejíž prosazování se má v projektu IMKA utratit dalších 500 mil. Kč z dotací EU. J.Týř

Viz Projekt IMKA a KARIÉRNÍ ŘÁD UČITELŮ
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/zdenek-sotolar-krmicem-portfolii-aneb.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/zdenek-sotolar-vitej-v-nejistote-mlady.html

Pavel Doležel řekl(a)...
25. března 2016 19:36  

"Proč se vytahuje karta kariérního řádu, produktivity a výkonu výhradně u učitelů?"

Tak to není. Lékaři mají atestace, právníci advokátní zkoušky, soudcovské zkoušky, exekutorské zkoušky, notáři notářské. Vojáci mají hodnosti, policisté také. Jen učitelé stále nic. Nikdo nedokáže říci, jak vypadá dobrý učitel. A učitelé se zavádění nějakých atestací pochopitelně budou bránit. Nehněvejte se, ale pokud jsem zastáncem povinné maturity a přijímacích zkoušek u dětí, jsem stejně tak zastáncem zavedení atestací u učitelů. Nemohu klást nároky na děti a zároveň je neklást na učitele. Připadalo by mi to vnitřně nekonzistentní.

Pavel Doležel řekl(a)...
25. března 2016 19:43  

"Finance na zdvojnásobení platů učitelů jsou k dispozici, ale muselo by dojít ke změně priorit při utrácení veřejných prostředků - což je banální konstatování."

Samozřejmě, ale musíte říct, komu ty peníze chcete vzít. Hasičům, lákařům, policistům? Možná politikům, ale to nebude stačit.

"Ano, existuje obecně uznávaný důvod pro zdvojnásobení platů: je to jedna z nejlepších investic."

To je otázka. Investice do vzdělání je považována za dobrou investici. Takto ale otázka nestojí. Otázka je, zda je dobrou investicí navýšení platů. K jak velkému zvýšení efektivity práce takové navýšení povede?

Richard Veleta řekl(a)...
25. března 2016 19:44  

Pan Kysilka na diskusi Kdo má učit na českých školách vyjádřil názor, že razantně přidat učitelům musíme okamžitě, přičemž výsledky můžeme čekat tak za 15-20 let. Hrozí škody z prodlení. Totéž v podstatě tvrdí Marek Lisý. Souhlasím s nimi. Zmíněný časový posun prvních známek úspěchu (15 let) je i aktuálním časovým odstupem od výrazné krize, která může nastat, pokud platy nezvýšíme. Osobně si myslím, že erár učitelům přisype pouze pár procent, ale krize bude tlumena různými formami vícezdrojového financování, nejčastěji asi privatizací škol. Privátní školy budou nabízet veřejnosti celou řadu dalších služeb, zhasínat se tam bude až v 11, takže platy jejich učitelů budou moci být důstojnější. Optimisticky si myslím, že mezi privátními školami a jejich bývalými zřizovateli (obcemi, kraji) vznikne většinou dobrá spolupráce. Privatizace školství bude tedy funkční odpovědí na dlohodobé podfinancování.

Nico Pytlik řekl(a)...
25. března 2016 19:56  

Zvedněme platy učitelům

Učitelům se bez větších problémů a rádo dají zvedat tak akorát mandle.
Možnosti tu jsou už dnes. Hele:
- vedení předmětové komise + vedení sbírky + soutěže = 1000 Kč
- třídnictví + metodika nějaké výchovy = 1000 Kč
- tak tři hoďky přes počet = min 2000 Kč
- osobní hodnocení za skvělost = 2000 Kč
Suma sumárum pohoda.
Atestace mi v zásadě nevadí, portfolia plná almara. A jestli se do publikačních aktivit bude počítat i přispívání na čš...
Jsem ovšem v klidu, prospěšnost a perspektivnost pytliků je nulová.

Fanda Moudry řekl(a)...
26. března 2016 7:38  

Richard Veleta

"Privatizace školství bude tedy funkční odpovědí na dlohodobé podfinancování."

Jeden drobný nedostatek. Platy jsou v soukromých školách smluvní. Kamarád má v takové soukromé škole mnohem nižší plat, než měl ve veřejné. Jak toto chcete vyřešit?

Pavel Doležel

Většina kantorů má portfolií plné skříně (viz. Pytlík) a stoly, atestacím se mnoho učitelů bránit nebude pokud zvedneme plat učitele aspoň o 10 000,-. Ale kariérní řád není žádná atestace. Je to blbost na n-tou. Na toto nikdy peníze nebudou, pač

plat praktického lékaře v roce 2015 - medián 46343 Kč,průměr 49852 Kč, lékař bez atestace - medián 39473 Kč, průměr 42662 Kč. Zdravotní sestry - medián 30833 Kč, průměr 31150 Kč. Učitelé na druhém stupni - medián 26799 Kč, průměr 27049 Kč. Příslušníci HZS - medián 33832 Kč, průměr 34785 Kč. Samozřejmě, jde o hrubý plat.

http://ciselnik.artega.cz/prumerne_platy_podle_profese.php

Janek Wagner řekl(a)...
26. března 2016 8:16  

Pane Moudrý, data artega.cz jsou vzhledem k způsobu sběru prakticky nepoužitelná.

Fanda Moudry řekl(a)...
26. března 2016 8:21  

Jasně pane Wagnere, lze je však použít jako orientační.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
26. března 2016 11:25  

"Lékaři mají atestace, právníci advokátní zkoušky, soudcovské zkoušky, exekutorské zkoušky, notáři notářské. Vojáci mají hodnosti, policisté také. Jen učitelé stále nic. Nikdo nedokáže říci, jak vypadá dobrý učitel."

A hodnosti nebo soudcovské zkoušky snad něco vypovídají o kvalitě? Dokáže někdo říci, jak vypadá dobrý notář, exekutor nebo poručík?

tyrjir řekl(a)...
26. března 2016 19:37  

Kdysi kdosi řekl, že hlavním kritériem dobrého, tj. kvalifikovaného pozitivně vnitřně (primárně) motivovaného a schopného, učitele je jeho svědomí vůči dětem, vůči co nejlepšímu indivuduálnímu rozvoji každého z nich. V tomhle směru se postavení učitelů podobá postavení lékařů nebo soudců, jejichž nezávislost je zajištěna vzhledem k učitelům poměrně vysokým platem.

Když jsem před cca 40 léty začínal učit, nebylo ani zdaleka vše ideální (v té době se dělo mnoho tzv. normalizačních a jiných křivd). Pamatuji se ale, jak na mě i kolegy zapůsobilo sdělení ředitelky školy, když nám na poradě jednou řekla "Vy jste kvalifikovaní učitelé, tak učte podle svých schopností a svědomí. Já jako ředitelka jsem tu i proto, abych vás ochránila před vnějšími vlivy, které by vám v tom případně bránily."

Myslím si stále, že zvětšení učitelských platů je základní prostředek, jak zlepšit české veřejné školství:

Základní průšvih současného českého školství je myslím v tom, že to české školství

- je na jedné straně mimořádně špatně rozpočtově financované a organizované,
- na druhé straně je tu spousta lačných radilů zvenčí, kteří ho chtějí zvenčí tzv. napravit tak, že si sami chtějí na ten školský rozpočet a na dotace sáhnout a ekonomicky i mocensky je využít pro svůj prospěch. Z toho plynou nechutné útoky na zubožené školy a jejich učitele.

To je ale myslím dost bezvýchodný stav, který vede k úpadku školství, a žádné okecávání ho nespraví. Ať dá stát 6 % z HDP na vzdělávání a současně zvětší nároky na učitele. K tomu patří i kontrola výsledků výuky ve všech předmětech. Ne jen v několika vybraných předmětech! Za těchto podmínek by se školy daly postupně dohromady naprosto přirozeným způsobem.* Neschopní učitelé i ředitelé by museli odejít a na jejich místa by přišli schopní. Takhle to před léty udělali v tom okecávaném Finsku! U nás se k tomu ale pořád nemáme! ... Proč?...


http://www.ceskaskola.cz/2016/03/dalibor-spok-inkluze-je-nove.html#comment-3171285618623953250

* Na základě konkurence mezi lidmi, kteří by měli o důstojně zaplacené učitelství zájem

J.Týř

* Viz též
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/prectete-si-ucitele-musi-brat-alespon.html#comment-3934652252699715461

Richard Veleta řekl(a)...
26. března 2016 19:40  

Fandovi: Masivnější privatizace škol není nevyhnutelná, dojde k ní však, pokud zůstane úroveň financování školství na současné úrovni včetně kosmetických navýšení. Podfinancované veřejné školy budou zachraňovány v rámci privatizačních projektů - proces by měl proběhnout za 7-10 let. Půjde o poměrně dobrou podnikatelskou příležitost, která by mohla zaujmout lidi, kteří se pohybují vně pojetí tradiční školy, a zároveň ctí právo státu vyžadovat společný standard. Je možné, že privatizace škol bude veřejnosti prodána jako kariérní příležitost nového typu. Odhaduji, že určitá část škol bude privatizována prostřednictvím jejich ředitelů/učitelů. O investory nebude nouze, protože infrastruktura je v dobrém stavu a školství je dobrým terénem pro filantropii magnátů.

tyrjir řekl(a)...
26. března 2016 19:42  

Stručně řečeno: Teprve když budou mít učitelé důstojné platy, dojde ke stavu, který je vyjádřený posledním obrázkem pana Lisého: Zájem o učitelství budě větší než počet míst a i v důsledku toho dojde ke zlepšení kvality učitelů - viz i poslední odkaz v předchozím komentáři.

Richard Veleta řekl(a)...
26. března 2016 19:59  

Dodávám, že privatizační projekty veřejných škol lze očekávat právě až za 7 - 10 let, tedy po ukončení OPVVV a v průběhu kocoviny z tohoto OP.

tyrjir řekl(a)...
26. března 2016 21:18  

Masivnější privatizace škol není nevyhnutelná, dojde k ní však, pokud zůstane úroveň financování školství na současné úrovni včetně kosmetických navýšení. Podfinancované veřejné školy budou zachraňovány v rámci privatizačních projektů - proces by měl proběhnout za 7-10 let. Půjde o poměrně dobrou podnikatelskou příležitost, která by mohla zaujmout lidi, kteří se pohybují vně pojetí tradiční školy, a zároveň ctí právo státu vyžadovat společný standard. Je možné, že privatizace škol bude veřejnosti prodána jako kariérní příležitost nového typu. Odhaduji, že určitá část škol bude privatizována prostřednictvím jejich ředitelů/učitelů. O investory nebude nouze, protože infrastruktura je v dobrém stavu a školství je dobrým terénem pro filantropii magnátů.

Řekl R. Veleta 26. března 2016 19:40

Myslím, že je to skutečně tak, a že mnohé z toho, co se v resortním orgánu MŠMT a jím zřizovaných organizacích děje, tomuto trendu nasvědčuje. Veřejnému školství se házejí klacky pod nohy. Bezplatné vzdělávání směřuje k tomu, aby plnilo větší sociální roli a to se děje na úkor kvality vzdělávání ve veřejných školách. Vzniká tím přirozený zájem těch, kteří na to mají, o soukromé školy. Soukromé školy usilují i o to, aby převzaly péči o bezplatné počáteční vzdělávání populace dětí. Už dnes jsou školy, které mají vedle tříd s bezplatným vzděláváním také studijní obory, které jsou v v režimu vzdělávání v soukromé škole, kde rodiče platí školné.

Zdá se, že na stole je otázka, zda český stát (současná vláda) vůbec kvalitní vzdělávání ve veřejných školách chce. Jestli ho chce, dá ne něj jinde obvyklých 6 % z HDP a učitelům důstojné platy. Zatím to myslím vypadá tak, že do roku 2020 mají být podfinancované veřejné školy oslabovány různými nesmysly tak, aby cca kolem roku 2025 došlo k léčení post dotační kocoviny privatizací sítě veřejných škol... viz např. komentáře výše a odkazy níže

J.Týř

Viz též
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/ministryne-valachova-pro-blesk-chci.html

http://www.ceskaskola.cz/2016/03/aktuality-cst-linkovani-skolnich-sesitu.html#comment-1014695139232257146

http://www.ceskaskola.cz/2016/03/zdenek-sotolar-vitej-v-nejistote-mlady.html#comment-7700792834997171105
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/prectete-si-denik-pravo-opet-manipuluje.html#comment-8553616511493564280

Fanda Moudry řekl(a)...
26. března 2016 21:28  

Richard Veleta

Privatizace ve školství naráží na dvě bariéry. Tou první je, že ne všichni dosáhnou na školné, pač stále více lidí se propadá do chudoby. Veřejné školství tedy bude fungovat i nadále. Bude však pro sociálně slabé a inkludované žáky. Vedle špatně fungujících veřejných škol pak najdete exkluzivní soukromé školy pro bohaté. Je to v současnosti patrné ve Francii, VB,....
Druhým předpokladem je, že se stát vzdá své povinnosti v základním a středním školství, což se samozřejmě nestane.

tyjjir - J.Týř

"Ať dá stát 6 % z HDP na vzdělávání a současně zvětší nároky na učitele."

A ještě doplním, že základní osou vzdělávacího systému je osa učitel - žák. To proto, aby z oněch 6% HDP nezmizely okamžitě 2% všude možně. Důležité je, aby se k nim pokud možno nedostaly "pijavice" v podobě různých školitelů, neziskovek, různých soukromých firem,....A okamžitě oddělit školství a sport.

m vanek řekl(a)...
27. března 2016 10:31  

Jak píše p. Veleta, přesně tam to politicky míří. Tedy přehodit zodpovědnost za financování škol na rodiče a otevřít příležitosti pro podnikání.
Budeme schopni ten vlak zastavit a nasměrovat jiným směrem?

Pavel Doležel řekl(a)...
27. března 2016 23:44  

"A hodnosti nebo soudcovské zkoušky snad něco vypovídají o kvalitě? Dokáže někdo říci, jak vypadá dobrý notář, exekutor nebo poručík? "

Tak samozřejmě ne úplně stoprocentně, ale je to podobné, jako s maturitou. Předpokládá se, že kdo složí určité dodatečné odborné zkoušky zaměřené na hlubší a užší pochopení oboru, kterému se chce věnovat, tak že tento úžeji pojatý obor ovládá lépe, než obecně zaměření absolventi bez této dodatečné odborné zkoušky. Dobrého učitele nelze objektivně definovat, protože pro každého je "dobrým" něco jiného. Dovedu si ale představit prohlubování znalostí učitelů v jimi vyučovaných předmětech, ve vývojové psychologii, v právu, v informačních technologiích, v ekonomii a financích, ve speciální i obecné pedagogice, v politologii, či v sociologii. U posledních čtyř zmíněných bych ale hodně dbal na to, aby to nebyly jen nějaké obecné žvásty. Více, než na teorii, bych se zaměřoval na stáže a na základní znalosti. Zejména poažuji za nešťastné, když učitelé neumějí ani pořádně používat počítač. Těch oblastí, v nichž by bylo možné učitele efektivně vzdělávat, je dost a dost.

Pavel Doležel řekl(a)...
27. března 2016 23:48  

Privatizaci vzdělávání bych se velmi rád vyhnul. To je cesta k totální segregaci společnosti a extrémnímu plýtvání talenty. Nevadí mi studenty třídit podle jejich schopností, kognitivních schopností, pracovitosti, výkonu, ale otvírá se mi kudla v kapse, měli-li bychom děti třídit podle obsahu peněženek jejich rodičů. To je zločin spáchaný nejen na dětech, ale na celém českém národu.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.