Jiří Peňáz: Role sociálních médií ve výuce

čtvrtek 17. března 2016 ·

Úvaha nad rolí sociálních sítí ve výuce založená na studiích zahraničních odborníků spojená s návrhem, jak by problematiku měli vnímat učitelé.


Sociální sítě jsou samozřejmě důležitou součástí socializace v rámci vrstevníků, ale je s nimi spojena též celá řada problémů. Podívejme se, jak se na jejich roli ve vzdělávání dívají někteří zahraniční odborníci.

Sociální sítě se před našima očima rychle vyvíjejí. Je téměř nemožné vyhnout se vlivům této nové formy komunikace. Jsme-li dospělí lidé, je jen na nás, jakým způsobem s tímto fenoménem dnešní doby naložíme. Můžeme se řídit vlastním rozumem, můžeme se s někým poradit, pokud máme nějaké nejasnosti. Je však naší povinností, a to nejen jako pedagogů, ale i jako rodičů, usměrnit a poučit děti a dospívající tak, aby mohli bez obav využívat všech výhod sociálních sítí.

Pozitivní účinky sociálních médií na děti a mládež

Existuje mnoho pozitivních způsobů využití sociálních sítí. Nejde jenom o kontakty. Děti a dospívající mohou demonstrovat svoji kreativitu, komunikovat, učit se apod. Sociální sítě mohou nekonvenčním způsobem zaujmout žáky a motivovat je k učení [3]. Mohou se uplatnit při práci na domácím úkolu či při skupinových projektech.

Sociální sítě jsou důležitým aspektem života adolescentů. Mohou pomoci plachým dospívajícím v navazování přátelství či komunikaci s ostatními, protože nejsou „svazování“ kontaktem tváří v tvář [3]. Poskytují příležitost spojit se s těmi, kteří mají podobné zájmy. Jsou například místem, kde se dospívající (a nejen oni) mohou podělit s ostatními o své zážitky a zkušenosti v umění, hudbě nebo hrách [2].

Za pozitivní lze označit také skutečnost, jíž je rovnocenné postavení uživatelů. Uživatel není zatížen svým vzhledem, věkem, rasou, výši příjmu a dalšími okolnostmi, které jeho společenské vnímání ostatními v reálném světě ovlivňují.

Osobně považuji za největší výhodu možnost rychle zprostředkovat informaci. Nemám na mysli dozvědět se téměř ihned „kdo, kde, s kým“, ale pokud například žák tápe a není si jist, jak má něco udělat, na síti se to od spolužáků dozví velmi rychle.

Na sociální sítě se může člověk obrátit se svým problémem, žádostí o radu při řešení různých životních situací. Dospívající, kteří používají Facebook, prokazují více empatie ke svým přátelům na síti [3].

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

Tento článek vznikl jako studentská práce.

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.