Změna myšlení - Jak se mění naše mozky pod vlivem digitálních technologií

čtvrtek 25. února 2016 ·

Provokativní kniha napsaná s cílem zajistit současným i budoucím generacím život, v němž technologie podněcují (ne zabíjí) přemýšlení, kreativitu a opravdové naplnění.

Jsou naše technologie pouze neškodnými nástroji současné reality?
Liší se mysl lidí narozených před masovým rozšířením internetu a po něm?
Jaký dopad mají technologie na digitální domorodce, tj. na ty, kteří nikdy nepoznali svět bez internetu?


Žijeme ve světě, který byl ještě před pár desítkami let absolutně nepředstavitelný. Ve světě, kde dospělí tráví deset a více hodin denně online a děti používají ke hře i k učení tablety. Úžasné nové technologie nabízejí neuvěřitelné možnosti pro práci i zábavu. Ale znáte dobře jejich cenu?

Autorka postupně odhaluje jak

  • neustálá stimulace audiovizuálními podněty ovlivňuje neuronové sítě v mozku
  • může hraní digitálních her formovat mozek směrem k hráčské závislosti
  • surfování na internetu staví do popředí instantní informace, namísto hlubších znalostí a porozumění tématu
  • nadměrné používání sociálních sítí zabraňuje dozrávání empatie a identity mladého člověka
Kniha se zabývá také výhodami digitálního životního stylu a zkoumá
  • jak hraní her zlepšuje zrak a motoriku
  • jak dotykové přístroje pomáhají postiženým studentům ad.
„Kniha z pera baronky a současně velmi známé britské neurovědkyně Susan Greenfieldové přináší originální pohled na zcela novou situaci, ve které se nalézá lidský mozek ve věku moderních technologií, zejména internetu. Středem jejího zájmu je především mozek dětí a dospívající mládeže, který je vystaven neobvyklému proudu informací, přicházejícím ze všech stran. Kniha nás nutně vede k zamyšlení, zda digitální technologie nemohou kromě nepochybného přínosu působit i negativně na mozek našich dětí, který je ve svém vývoji velmi plastický."
- prof. MUDr. Josef Syka, DrSc., dr. h. c., přední český neurovědec

Novinku  Změna myšlení objednávejte levněji přímo u vydavatele na www.albatrosmedia.cz.

Ukázky stran:


2 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
25. února 2016 v 9:59  

Nic nového. Tohle pozorují učitelé už řadu let. Jen odpovědná místa potřebují spoustu výzkumů, aby konečně uvěřila.
viz Manfred Spitzer: Digitální demence

https://www.kosmas.cz/knihy/186714/digitalni-demence/

Ale pozor, jen odsuzovat digitální technologie nejde. Prostě tu jsou a mění svět, tak jako Fordka změnila svět automobilismem. Musíme se je naučit využívat a používat. A k tomu je třeba osvěta(ne reklama na prodej výrobku, jak je to dnes zvykem).


BoBr řekl(a)...
26. února 2016 v 7:01  

Pan Vaněk to řekl správně. Potíž je v tom, že negativní přístup vítězí. Je-li naším cílem (doufám) dospět ke stavu, kdy nás budou technologie obohacovat (zatím se tak děje jen u málo vyvolených), nesmíme pořád poukazovat jen na negativní jevy a rizika! Musíme se ptát, jak to udělat, aby naše děti nepodléhaly rizikům a směřovaly k obohacení?
A tady se vtírá otázka, zda je toto v zájmu vládnoucí elity? Realizace vládní politiky tomu neodpovídá!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.