Martin Jelínek: Aplikace podle Globální digitální občanské nadace

čtvrtek 14. ledna 2016 ·

Přehled aplikací, které učitelům pro využití ve výuce doporučuje americká Globální digitální občanská nadace.


Global Digital Citizen Foundation (Globální digitální občanská nadace) je americká nezisková organizace, která se zabývá rozvojem digitální gramotnosti v oblasti školství. Tato nadace publikovala už mnoho článků pomáhajících učitelům nasazovat nové učební metody, které využívají digitální technologie. Její hlavní filozofií je vzdělávat pedagogy tak, aby vedli žáky k osvojení si digitálních kompetencí a tím napomáhali k rozvoji budoucí digitální společnosti. Abychom dospěli k takovému cíli, je důležité u žáků vyvolat zájem, a především je inspirovat. Nadace má globální rozměr, protože spolupracuje s pedagogy v mnoha zemích. Jejím cílem je budovat moderní edukační prostředí podporující rozvoj kritického myšlení a schopností nezávisle řešit problémy. Učitel by měl v takovém prostředí působit spíše jako mentor a tím vést žáky k tomu, aby převzali vlastní iniciativu nad učením. Tato nadace pravidelně aktualizuje svůj blog, který stojí za sledování.

Global Digital Citizen Foundation nedávno představila dokument doporučující online aplikace vhodné pro oblast vzdělávání. Jedná se o nástroje, které mají pomáhat pedagogům aktualizovat výuku. Nadace si je vědoma, že mnoho učitelů se brání novým technologiím a řada online nástrojů jim přijde zbytečně složitá. Proto zmíněný dokument vybírá z nepřeberného množství aplikací ty, které jsou snadno použitelné a volně dostupné. Ty jsou rozděleny do tří kategorií – nástroje pro vytváření příběhu, pro práci s textem a pro tvorbu blogů a webových stránek. Snahou bylo, aby k vybraným aplikacím měl učitel či žák jednoduchý bezplatný přístup a aby byl uživatelem zvolený nástroj snadno aplikovatelný ve výuce.

Vyzkoušel jsem většinu  v tomto dokumentu doporučovaných aplikací a snažil jsem se vybrat ty, které jsou podle mého názoru v našich podmínkách nejzajímavější. Z každé kategorie vybírám dvě užitečné aplikace.

Tvorba příběhu

Storybird

O tomto nástroji určeném pro webové prostředí již byla zmínka v Typologii vzdělávacích Webů 2.0. Uživatelé tento online nástroj považují za jeden z nejpovedenějších pro tvorbu vlastního příběhu. Aplikace obsahuje široký výběr funkcí jak pro učitele, tak pro žáky. Při tvorbě vlastního příběhu si uživatel může vybrat z mnoha krásných šablon, které se dají přizpůsobit. Autorem díla nemusí být pouze jeden žák, ale nabízí se zde i spolupráce. Autor může nasdílet svou práci spolužákům. Tento způsob kolaborace je velmi efektivní. Například jeden žák začne příběh a druhý má možnost ho dokončit z jiného účtu. Zapojit se může celá třída. Může pracovat třeba na cyklu příběhů, který používá jednotnou sadu obrázků apod.

Ukázka aplikace Storybird

Pixton

V této aplikaci mohou žáci vytvářet a sdílet komiksy. I neplacená verze nabízí rozsáhlou paletu ovládacích prvků. Chování uživatelů na Pixtonu je hlídáno. Za nevhodně vytvořený komiks nebo urážející komentáře mohou mít uživatelé zakázaný přístup. Za tvorbu pěkných komiksů může být žák naopak odměněn kredity, díky nimž se posouvá do vyšší úrovně, jeho komiksy jsou více propagovány. Ovládání je poměrně jednoduché, jen je třeba na začátku zvolit správnou verzi, tj. Pixton pro školství nebo pro zábavu. Hotový komiks je možné sdílet též prostřednictvím sociálních sítí.

Ukázka aplikace Pixton

Práce s textem

Story Starter

The Story Starter je šikovná aplikace, která nabízí miliony témat v angličtině, na které žáci mohou začít psát například slohovou práci, různé příběhy apod. Nástroj je velice jednoduchý, není zapotřebí žádná registrace. Zde se nejedná o cloudovou aplikaci podporující sdílení. Principiálně funguje tak, že uživatel klikne na tlačítko „generovat“ a nástroj mu náhodně do políčka vybere téma příběhu. Témata bývají velice originální a zábavná. V edukační praxi si umím představit implementaci této aplikace od druhého stupně základních škol. Vhodná je samozřejmě primárně pro angličtinu, ale to není podmínkou.

Ukázka nástroje Story Starter

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

Tento článek vznikl jako studentská práce.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.