Český rozhlas: Školám často chybí peníze na výuku nadaných dětí. Stát už chystá změny

pondělí 19. října 2015 ·

Ministerstvo školství chce od příštího roku více podporovat vzdělávání nadaných dětí. Aby se mohl jejich talent dále rozvíjet, potřebují v hodinách individuální přístup. Školám ovšem často schází peníze na asistenty i speciální pedagogy. Nadprůměrně talentované je přitom v Česku zhruba každé páté dítě.

7 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
19. října 2015 v 11:16  

No, jeste ze se mi pokazil reproduktor a nemusim to poslouchat...
Ale tak nejak mi prijde, ze nadprumerne nadane je kazde druhe dite a ne kazde pate... Pokud teda nekdo je vubec schopny nadani merit a hlavne z ruznych nadani pro ruzne cinnosti vytvorit nejak nejake celkove nadani...
-------------
Jinak si furt myslim, ze skola nebyla zrizena pro maximalni mozny rozvoj nadani u vsech, ale pro zglajchsajtovani a zakladni funkcni zgramotneni populace... A toto je cil, ktery by meli urednici sledovat i nadale a nepodlehat modnim vlnam.
-------------
A nakonec - deti nemam, uceni nepraktikuju, ale rekl bych (a myslim, ze se neco podobneho psalo i v Capovi), ze nadani je jednim z mnoha faktoru, ktere ovlivnuji uplatnitelnost cloveka v zivote. Ja mam celkem nadani k pleteni a neupletl jsem nikdy nic, protoze mne to az tak nebavi... Naopak jsem celkem nenadany na cizi jazyky a pritom jsem se naucil celkem obstojne nemecky, anglicky a kupodivu i trochu francouzsky...
Budou nejake specialni programy treba pro deti se zajmem?

poste.restante řekl(a)...
19. října 2015 v 12:23  

Všechny děti jsou nadané.
Aspoň si to myslí jejich rodiče. A pak ještě "odborníci na vzdělávání".
Holt Gaussova křivka v ČR neplatí.

Postesknutí pamětníka:
Čím to, že "za minula" bylo pár matematických gymnázií, pár sportovních a stačilo to?
Masová populace ale odcházela ze základních škol a uměla víc, než dnes.
A fungující systém škol zvláštních dokázal i žákům z druhé strany křivky poskytnout dostatečné základy pro další život.
Bez asistentů, psychologů, "projektů", "systémových opatření", inkluze a dokonce bez "evropských peněz"?

Unknown řekl(a)...
19. října 2015 v 12:29  

s nadanými dětmi se roztrhl pytel,od příštího šk. roku budeme mít ve třídách pouze dva typy žáků: inkluzivní-s jejich osobními asistenty a nadané,kteří my měli míti také své asistenty,ale použijeme pro jistotu výraz výkonnostní kouč,a učitel bude v té třídě jakýmsi managerem, který bude managerovat děti inkluzivní s dětmi nadanými,jest otázkou, kdo bude managerovat asistenty a kouče,bude to stíhat ten jeden učitel,nebo bude mít k sobě vrchního asistenta asistentů a vrchního kouče koučů?

Jiri Janecek řekl(a)...
19. října 2015 v 13:09  

K tomu postesknuti pametnika...
Myslim (a vetsina "neodborniku na vzdelavani" asi taky), ze hlavni rozdil je v tom, ze ty masy opoustejici ZS za stareho rezimu cekal nekde seznam 60 jmen s cervenou carou za cislem 30 a carkovanou carou za cislem 35... Nejlepsim zdrojem vnitrni motivace je motivace vnejsi. A nejlepe se uci motivovani zaci...
----
Nakolik jsou ty zmeny dusledkem ztrzneni vzdelavani a nakolik tomu pomohly zvasty o vzdelanostni spolecnosti, neumim posoudit... Osobne beru ty reci o vzdelanosti spolecnosti (prip. o spolecnem vzdelavani vsech, o moznosti volby skoly rodici etc etc) jako nastroj prave na to ztrzneni vzdelavaci soustavy, takze to az tak moc resit nemusim...

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. října 2015 v 13:43  

použijeme pro jistotu výraz výkonnostní kouč

To je ten, co děti bičuje?

poste.restante řekl(a)...
19. října 2015 v 18:22  

Nakolik jsou ty zmeny dusledkem ztrzneni vzdelavani a nakolik tomu pomohly zvasty o vzdelanostni spolecnosti, neumim posoudit...

Kecy o vzdělanostní ekonomice způsobily pokles zájmu o řemesla. Ale popravdě, makat rukama se nechtělo nikomu a nikdy. Jenže v minulosti, při malém počtu míst na maturitních oborech a přísných, výběrových přijímačkách, holt některým nic jiného, nežli učňák bez maturity nezbylo.

Rána do vazu vzdělávacího systému přišla odjinud.
"Někdo" přišel s tím debilním nápadem, že financování škol prostřednictvím normativu na žáka má vnést do vzdělávacího systému "prvky konkurence mezi školami".
Bohužel se při studiu tržní ekonomiky nedostal dál, než po první kapitolu a tak mu uniklo, že zvýšená "poptávka po vzdělání" (rozuměj dokladu o absolutoriu) vyvolá zákonitě také nárůst "nabídky".
A už vůbec nedočetl kapitolu o hospodářském cyklu, který obsahuje také "KRIZI". A tam teď jsme.
Jen toho "oživení" ne a ne se dočkat. :-(

Unknown řekl(a)...
21. října 2015 v 18:17  

Může to dopadnout i tak, že každému talentovanému žáku bude přidělen jeden netalentovaný asistent.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.